Gå til innhold

Lastebilen er ekstremt tung, ekstra lang – og skal gå på strøm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bojangles skrev (8 minutter siden):

Imponerende arbeid og innsats av journalisten. Null spørsmål besvart og det krever vel omtrent null innsats. 

Rekkevidde på lastebilen? Hvor stort batteri vil den ha? Hva blir vekten på batteripakke? Hvilke avvik fra vektregler har de i Sverige som gjør at 2 slike containere kan fraktes rundt med elektrisk trekkvogn? Hva med slitasje på veier pga den økte vekten? Osv. Denne pressemeldingen hadde potensiale til å skape en fantastisk sak om elektrifisering av godstransport, det kunne blitt skrevet litt om hvordan svenskene har løst ting rent praktisk mtp ekestra vekt på el lastebiler kontra diesel lastebiler osv. 

Oversatt fra nyteknik.se som egentlig likner mer på illustrert vitenskap enn på teknisk ukeblad.

Endret av AJ830V5V
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 time siden):

Imponerende arbeid og innsats av journalisten. Null spørsmål besvart og det krever vel omtrent null innsats. 

Rekkevidde på lastebilen? Hvor stort batteri vil den ha? Hva blir vekten på batteripakke? Hvilke avvik fra vektregler har de i Sverige som gjør at 2 slike containere kan fraktes rundt med elektrisk trekkvogn? Hva med slitasje på veier pga den økte vekten? Osv. Denne pressemeldingen hadde potensiale til å skape en fantastisk sak om elektrifisering av godstransport, det kunne blitt skrevet litt om hvordan svenskene har løst ting rent praktisk mtp ekestra vekt på el lastebiler kontra diesel lastebiler osv. 

Litt thnt ja  nen så er det ikke et intervju, bare litt sitering fra scanias pressemelding som det linkes til.

 

Uansett så er det et interessant prosjekt. Siden det er snakk om å trekke to containervogner istedet for en så blir vel både akselvekt og veislitasje samme eller mindre enn om de ble trukket av hver sin trekkvogn. Men man må være sikker på at strekningen har svinger og kryss som passer for så lange "tog".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De tre klossene med et par meter i mellom er ikke veldig aerodynamisk. Burde ikke vogntoget utstyres med "skjøtemuffer" som gjør det til én aerodynamisk enhet uten mellomrom? F.eks en tøyelig pressenning festet med magneter? Understell og bakende kan også gjøres mer aerodynamisk. Mercedes har dette konseptet:

mercedes-aero-trailer-concept-increases-semi-fuel-efficiency-40734_1.thumb.jpg.364964ac7e9996ca36304f72ead3088e.jpg

Får man gjort litt med slike åpenbart lave frukter så synker forbruket og øker rekkevidden dramatisk.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

De tre klossene med et par meter i mellom er ikke veldig aerodynamisk. Burde ikke vogntoget utstyres med "skjøtemuffer" som gjør det til én aerodynamisk enhet uten mellomrom? F.eks en tøyelig pressenning festet med magneter? Understell og bakende kan også gjøres mer aerodynamisk. Mercedes har dette konseptet:

mercedes-aero-trailer-concept-increases-semi-fuel-efficiency-40734_1.thumb.jpg.364964ac7e9996ca36304f72ead3088e.jpg

Får man gjort litt med slike åpenbart lave frukter så synker forbruket og øker rekkevidden dramatisk.

Det har eksisterert slike tilhengere i en årrekke. Se f.eks. på hengerne til F1-teamene. Den vinkelen bak er til og med vanlig på Fred Flintsone-lastebilene i USA 😛

Lenke til kommentar
4 hours ago, RJohannesen said:

Litt thnt ja  nen så er det ikke et intervju, bare litt sitering fra scanias pressemelding som det linkes til.

 

Uansett så er det et interessant prosjekt. Siden det er snakk om å trekke to containervogner istedet for en så blir vel både akselvekt og veislitasje samme eller mindre enn om de ble trukket av hver sin trekkvogn. Men man må være sikker på at strekningen har svinger og kryss som passer for så lange "tog".

men så er jo denne saken ført i pennen av en journalist og ikke pr avdelingen hos Scania. Journalisten står jo fritt til å skaffe til veie mer opplysning også presentere og publisere en skikkelig i dybden artikkel. Elektrifiseringen av tungtransporten er så vidt i gang, og både Scania og Volvo er på ballen, ikke helt der at det er en god løsning for langtransport ennå, men en begynnelse.

El lastebiler, trekkere og varebiler kan bli et område der vi virkelig kan få ned utslipp så det hjelper. Tipper veldig mange av leserne på TU ville satt pris på en artikkel som faktisk prøvde å belyse evt. problemer, så kunne sett på utfordringer og skrevet litt om hvilke alternativer som er på markedet idag, hva som er ventet short term og på litt lengre sikt. 

Det krever dog en journalist som får tenning på slikt og ønsker å levere og ikke bare er opptatt av å fylle ant saker eller whatever krav som er stilt til produksjon av saker.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DHMMXE2L skrev (15 timer siden):

3? Det er da bare 2 containere på boller.

Jeg antar det er meg du siktet til siden jeg skrev "De tre klossene med et par meter i mellom er ikke veldig aerodynamisk."

Med tanke på aerodynamikk så er også førerhuset en kloss, med et par meter i mellom til neste kloss (første container).

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Jeg antar det er meg du siktet til siden jeg skrev "De tre klossene med et par meter i mellom er ikke veldig aerodynamisk."

Med tanke på aerodynamikk så er også førerhuset en kloss, med et par meter i mellom til neste kloss (første container).

Lastebiler er dominert av rullemotstand. Luftmotstand er mindre viktig for energiforbruk. De fleste lastebiler oppnår snitthastigheter under 80km/h. Da er rullemotstand domminerende

Lenke til kommentar
Trestein skrev (22 minutter siden):

Lastebiler er dominert av rullemotstand. Luftmotstand er mindre viktig for energiforbruk. De fleste lastebiler oppnår snitthastigheter under 80km/h. Da er rullemotstand domminerende

Alle har snitthastighet under 80 i Norge.

Lastebiler kan kjøre like fort som personbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dubious said:

Alle har snitthastighet under 80 i Norge.

Lastebiler kan kjøre like fort som personbiler.

Et fullastet vogntog har nok stor rullemotstand i forhold til luftmotstand. Men det jo fordi rullemotstanden øker med vekt. Luftmotstanden blir jo den samme, og det er altså like mye å spare i absolutt forbruk. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Alle har snitthastighet under 80 i Norge.

Lastebiler kan kjøre like fort som personbiler.

Ja i norge. Stort sett er lastebiler begrenset til maks 93km/h. Motorveier har ofte høyere grense for personbiler. 

Poenget er at luftmotstand utgjør mye på en personbil i 90-130km/h. For en lastebil knapt 30% i 90. En halvering vil ikke bety svært mye for totalt energiforbruk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...