Gå til innhold

1000 lapper


Anbefalte innlegg

Hvorfor er det plutselig blitt så fryktlig vanskelig å oppdrive 1000 lapper lenger? Har prøvd i ukesvis i ganske mange butikker men de sier bare at de er tom. Har den nåværende 1000 lappen en eller annen slags samlerverdi eller er det luksusfellen på tv3 som har stukket av med alle sammen? Bankene ser jo bare dumt på meg når jeg spør de om dette, men euro ja euro sedler, det har de selvfølgelig nok av. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi en forsvinnende liten andel av kunder betaler med kontanter, for ikke å snakke om med tusenlapper? Og fordi de fleste butikker og varehus deponerer disse i safer eller lukkede automater fortløpende om de skulle måtte ta de i mot. 
Angående banker antar jeg at de har større behov for å veksle eller utbetale i utenlandsk valuta enn i norsk, all den tid sistnevnte er av en utdøende variant og således ikke er veldig relevant eller lønnsomt å ha i beholdning  

Forresten, av ren nysgjerrighet - Hvorfor har du behov for tusenlapper? 

Lite poeng å både betale med eller oppbevare kontanter i 2021. Likeså mtp gaver eller privat handel, Vipps eller lignende er langt på vei å foretrekke. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er da vitterlig ikke 10.000 lapper jeg spør etter her, det er en gangbar seddel som hører til arsenalet til den norske pengepressa. At enkelte synes det er ok å hakke på "særinger" som ikke er som "alle andre" som følger dagens trender blir mildt sagt en digresjon fra det jeg spør om. Du får bare fortsette å være så nysgjerrig du vil, det der har du ikke noe med likevel.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Fordi de har 500 kroner lapper som er lettere å veklse med.

1000 lappene blir levert banken på slutten av dagen.

Skal du ha 1000 lapper må du dermed ta de ut i en bank, eller bestille de i en butikk som har bank i butikk. 

Tror tilogmed minibanker ikke gir ut 1000 lapper, men at om du tar ut 1000 kroner så får du 2x 500.
Den er nok utgående.  Litt vanskeligere å smugle penger.

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

Du kan bestille 1000 lappar for uttak i din lokale bank. Minibankane har sjeldan 1000 lappar, både fordi 1000 lappar har lav sirkuleringsgrad, og fordi dei fleste som tek ut kontantar vil ha lavare valutta som det er lettare å bruke i butikkar. 

Store seddar er tvunget betalingsmiddel som butikken ikkje kan nekte å ta imot, men det er ikkje gitt at alle butikkar kan gi deg nok vekslepengar om du (og fleire andre) betalar små beløp med store sedlar. 

Dei butikkane som har 1000 lappar legg nok fort pengane i safe, dei fleste butikkar har rutinar for at dei ikkje skal ha verdiar for over X kr i kassa på grunn av ransfare. Om butikken har ein 1000 lapp i kassa så får du alltid veksle til den fordi butikken helst vil ha sedlar som kan brukast til vekslepengar. 1000 lappar har butikken berre kostnadar med ettersom 1000 lappane ikkje går ut som vekslepengar og må leverast i bank eller hentast av vekter. 

Ei anna side av saka er at det er snakk om å ta ut 1000 lappane ettersom det er mistanke om at fysiske 1000 lappar i stor grad blir brukt av kriminelle. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når jeg jobbet på bensinstasjon for mange år siden, var det ingen ting verre enn de som skulle handle med tusenlapper, spesielt små beløp. Ofte "krevde" vi at de handlet for mer enn et visst beløp om de skulle bruke tusenlappen, slik at ikke de tok alle vekslepengene våre. Husker godt han som skulle kjøpe tyggis med tusenlapp rett etter åpningstid og tom kasse. Han fikk igjen mesteparten av vekselen i mynt, og klarte bokstavlig talt ikke å lukke igjen lommeboken etterpå 🤣

I 2021 egner tusenlapper seg kun til gaver egentlig. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 timer siden):

Store seddar er tvunget betalingsmiddel som butikken ikkje kan nekte å ta imot, men det er ikkje gitt at alle butikkar kan gi deg nok vekslepengar om du (og fleire andre) betalar små beløp med store sedlar. 

Ikkje så sikker på det der: https://www.abcnyheter.no/penger/forbruker/2019/11/22/195627597/professor-jo-du-kan-nekte-a-ta-imot-kontanter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (11 minutter siden):

Dette er vel en typisk gråsone hvor regelverket rett og slett ikke er tydelig nok definert. Men den normale tolkningen er at kontanter er tvungent betalingsmiddel hos alle som selger varer og tjenester mot betaling.

Lenke til kommentar
39 minutes ago, ITtraktor said:

Dagens situasjon med de ny sedlene som mange, inkludert meg selv, knapt har hatt mellom fingrene, må jo være en drømmesituasjon for de som forfalsker penger. Hvordan skal folk flest kunne avsløre en god forfalskning av en 500- eller 1000-lapp, når de aldri har sett en i virkeligheten?

Ved å se etter de typiske merkene som er på alle sedler i Norge? :dontgetit:

 

Endret av sedsberg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (1 time siden):

Dagens situasjon med de ny sedlene som mange, inkludert meg selv, knapt har hatt mellom fingrene, må jo være en drømmesituasjon for de som forfalsker penger. Hvordan skal folk flest kunne avsløre en god forfalskning av en 500- eller 1000-lapp, når de aldri har sett en i virkeligheten?

Ved å nekte å ta imot 1000-lapper.

Så og si alle har sett de andre.

Lenke til kommentar

Kan det ha noe med at folk kvier seg for å "bruke" 1000 lapper som betalingsmiddel om de har de på seg og dermed bruker mindre penger? Forbrukssamfunnet Norge anno 2021 trenger ikke 1000 lappen kan det virke som. Husker selv jeg var mer nøysom med å bruke penger/løse inn 1000 lappen når jeg hadde en slik en i lommeboka. Jeg ser naturligvis helt bort fra alt av elektroniske betalingsløsninger nå. Cash - Is - King

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Før Vipps ble vanlig, kjøpte jeg en brukt mobiltelefon av en privatperson på en parkeringsplass. (avtalt på finn.no)

Tok ut en tusenlapp på KIWI Bank-i-butikk, og betalte personen. Ingen problem.
Originalt tilbehør medfulgte, så ikke noe mistanke om kriminalitet/heleri.

I våre dager hadde han antakelig hatt Vipps, men tusenlappen er fremdeles brukbar for slike tilfeller.

At noen kjøper en pakke tyggis og betaler med en tusenlapp er et eksempel satt på spissen.
Ja, det kan skje. Men normale mennesker vil fylle bensin for 600 kroner, og da er det ikke urimelige mengder veksel for bensinstasjonen.

Og mindre småveksel for den ansatte å telle på slutten av dagen.
Jeg har jobbet på bensinstasjon, og likte tusenlapper.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (14 minutter siden):

Hvorfor skal jeg skrive 1000-lapper når jeg kan skrive 1000 lapper? Skal vi kanskje begynne å plukke i stykker den setningen din over også eller skal vi bare levere en stor F og holde oss til temaet her...?! 

Selvfølgelig vil ingen bruke 1000 lapper til å betale med. Den laveste kronerseddelen vi har er 50 kr. Om man da betaler med 1000 lapper, blir laveste sum man bruker, 50 000 kr. For det første vil ingen gå rundt med så mye kontanter på seg, og om man kjøper noe så dyrt, bruker man åpenbart ikke kontanter. 🙄

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

En liten diggresjon. Er det noen som vet hvordan denne probblemstillingen fortoner seg i våre nærmste naboland? (Sverige og Danmarck) Hadde vært morro å trekke noen paraleler for å se hvor i leendet vi befinner oss. Vet at €uroen fantess i 500 denominasjoner men nå er vell høyeste valør €200 om jeg ikke tar helt leif. Vet at amrikanere morrer seg en gang i blant med å betale med $2 mynter, noe som fjerne forrvirrer betjeningene.   

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...