Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

utleier løy om begrunnelsen for oppsigelse


blixten205

Anbefalte innlegg

Hei!

Min utleier sendte en e -post for en stund siden der grunnlaget for oppsigelsen var at han skulle pusse opp kjelleren jeg bor i og deretter selge hele villaen.

han sa også at han hadde mottatt en e -post fra kommunen om at delen som jeg ikke leier manglet rømningsvei og at leiligheten min derfor er ulovlig å leie ut.

under flyttingen får jeg en e -post om at han ikke skal renovere, men bare fikse rømningsveien og deretter leie ut leiligheten igjen, men med en annen leietaker

grunnen til at jeg godtok oppsigelsen var at han ville renovere hele leiligheten da han viste bilder av hvordan det ville se ut.

Kan jeg få erstatning for dette?

  

 

image.thumb.png.577b0548d43782a5e3b7b0aa56fa2a74.png

Endret av Uderzo
fjernet identifiserende info
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis kontrakt er tidsubestemt så må utleier har følgende grunnlag for oppsigelse:

  • Husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som tilhører husstanden.
  • Eiendommen skal rives eller bygges om, slik at husrommet må tømmes.
  • Du har misligholdt leieavtalen.
  • Det foreligger annen saklig grunn.
Lenke til kommentar

Du kan klage til utleier og f.eks. be om at han dekker dine uforutsette utgifter i forbindelse med flytting og utvask, samt at han gir deg en fornuftig sum for å forårsake deg problemer.

Blir dere ikke enige så kan du ta saken til Husleietvistutvalget. Dette kan du også bruke som pressmiddel om han forsøker å vri saken mot deg (f.eks. peke på skader på leiligheten o.l.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (38 minutter siden):

Hvis kontrakt er tidsubestemt så må utleier har følgende grunnlag for oppsigelse:

  • Husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som tilhører husstanden.
  • Eiendommen skal rives eller bygges om, slik at husrommet må tømmes.
  • Du har misligholdt leieavtalen.
  • Det foreligger annen saklig grunn.

Kontraktet er tidsbestemt, 

i kontrakten sto det noe som kunne brytes for tidlig med 3 måneders oppsegelsetid

Han sendte oppsigelsen i slutten av midten av juli. Så var det som han skrev på det første bildet at han trengte å renovere leiligheten for å få en høyere pris på villaen.

Jeg har sjekket med kommunens byggesak og der ser jeg at han har startet en sak men så har han bedt arkitekten om å ta bort saken ettersom han bare vil fikse rømningsveien, dette oppdaget jeg etter at jeg har flyttet ut.

Og dette var all grunnen til at jeg godtok oppsigelsen ettersom den også var ugyldig fra begynnelsen, men jeg følte meg også truet da han gikk gjennom og tok bilder av tingene mine

Lenke til kommentar
Dilemma skrev (13 minutter siden):

Har du fått tilbake depositumet ditt?

nei, det fikk jeg ikke. Han sa noe om at vi ikke var fornøyd med vasken, selv om vi hadde vasket veldig nøye. Da jeg prøvde å fikse det han hadde klaget på sa han at det var for sent og tok kluten fra meg mens jeg fikset det han klaget på.

depositumet var 25.000 og han sa at jeg ikke ville få det tilbake da det var et lite hakk i gulvet og det jeg skrev ovenfor.

Jeg har ikke mottatt noe krav til meg annet eller hvis han har noen kostnader

 

Endret av blixten205
Lenke til kommentar

Hakk i gulv (som er noen år gammelt antar jeg) blir ikke 25K, det kan gå under normal slitasje om det er et lite hakk.

Av første mail virker det som om han har i tankene noe om søppel du evt har lagret på eiendommen?  Hvis det er blitt fjernet og vask ellers utført OK, så bør depositumet tilbakebetales. 

Du skal ellers gis mulighet til å rette feil hvis det f.eks. ikke er vasket godt nok.

Alternativt får han liste opp punkter så du kan ta det videre mot Forliksrådet f.eks.  (koster 1 rettsgebyr som er 1199,- + mva hvis du taper).

Lenke til kommentar
blixten205 skrev (1 time siden):

Kontraktet er tidsbestemt,

Står det gyldighetstid i kontrakten? 3 måneders oppsigelsestid er ikke tidsbestemt kontrakt. Står det også noe om oppsigelse i kontrakten?

Jeg er enig i at dette høres ut som en luring. Med mindre du har vist grov forsømmelse så vil hakk i gulvet være normal slitasje og ikke erstatningspliktig. Bevisbyrden ligger hos han.

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (7 minutter siden):

Hakk i gulv (som er noen år gammelt antar jeg) blir ikke 25K, det kan gå under normal slitasje om det er et lite hakk.

Av første mail virker det som om han har i tankene noe om søppel du evt har lagret på eiendommen?  Hvis det er blitt fjernet og vask ellers utført OK, så bør depositumet tilbakebetales. 

Du skal ellers gis mulighet til å rette feil hvis det f.eks. ikke er vasket godt nok.

Alternativt får han liste opp punkter så du kan ta det videre mot Forliksrådet f.eks.  (koster 1 rettsgebyr som er 1199,- + mva hvis du taper).

 

 

Gavekort skrev (7 minutter siden):

Står det gyldighetstid i kontrakten? 3 måneders oppsigelsestid er ikke tidsbestemt kontrakt. Står det også noe om oppsigelse i kontrakten?

Jeg er enig i at dette høres ut som en luring. Med mindre du har vist grov forsømmelse så vil hakk i gulvet være normal slitasje og ikke erstatningspliktig. Bevisbyrden ligger hos han.

Gulvet er i et garderobe som han har pusset opp mens vi har bodd der. Og vi er veldig usikre på hvordan det kom dit. Da har vi ikke hatt noen tunge ting bortsett fra klær og støvsuger.

Han anvdende sig utav https://fil.forbrukerradet.no/wp-content/uploads/2015/09/husleiekontrakt-bokmal.pdf for leiekontraktet

image.png.fc11be558379c356c72de7feb49b549a.png

 

image.png

Lenke til kommentar

Om jeg ikke tar feil så er det igjen en oppsigelse som faller tilbake på husleieloven med grunnlagene jeg nevnte. Derfor er oppsigelsesgrunnlaget ugyldig.

https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/krd/vedlegg/boby/veiledninger_og_brosjyrer/tre_leieavtaler.pdf

https://www.regjeringen.no/contentassets/d91b918e5dc448d0a320a07f7b652d3a/p17xxxxx_hus_11_ny.pdf

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hva står det i kontrakten om grunnlag for gjensidig oppsigelse? Tidsbestemt kontrakter er tidsbestemte for en grunn. De skal gi begge parter forutsigbarhet og dermed trygghet. Å krysse av for oppsigelsesmulighet strider litt mot dette, og bør derfor spesifiseres nærmere. Er det ikke spesifisert så virker det som dere har fyllt ut feil kontrakt.

Det med rømningsvei er i hvert fall ikke saklig grunn ettersom det er en (alvorlig) mangel som du har krav på å få utbedret snarest i ditt leieforhold. Mangler som går på helse og sikkerhet skal prioriteres høyt og utbedres uten ugrunnet opphold.

25 000 for et lite hakk i gulvet er ikke saklig grunn for å blokkere depositum. Det må regnes som normal slitasje. Kommer an på størrelsen selvsagt. Står det en ambolt ned i taket i etasjen under så er det selvsagt en annen sak.

En støvflekk er heller ikke saklig grunn. Uansett skal leietaker ha mulighet til å utbedre ting som påpekes i en inspeksjon, så det at han tok kluten fra hånda di er både usaklig og ulovlig. Det er kun hvis din utbedring ikke er god nok at utleier kan nekte deg flere forsøk på utbedring. Beslag i depositum skal uansett kun dekke kostnadene for utbedringer. Er utleier drittsekk så leier han inn et vaskebyrå for å ta finpussen og da er det fakturaen dit som skal trekkes fra depositumet, ikke noe mer. Er utleier greiere så gir han deg flere utbedringsforsøk.

Hadde jeg vært i dine sko ville jeg fortsatt å bo der, ikke levert nøkkelene og tatt kontakt med Husleietvistutvalget. Utleier har sånn jeg ser det ingen saklig grunn for hverken oppsigelse eller utkastelse selv om du fortsetter å bo der. Det virker ikke som du har så mye godvilje å hente på å ta en prat med utleier, så jeg ville tatt kontakt med husleietvistutvalget snarest og bedt om et møte med utleier der de deltar.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Adressen på utleieenheten er synlig på utklippet du har lagt ut, @blixten205. Jeg hadde fjernet denne om jeg var deg.

Jeg reagerer mest at han mener 25 000 for et hakk i et gulv + dårlig utvask (subjektivt vurdert antar jeg). 

https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/depositum/
Klage ved tvist om depositumet skal sendes banken. Og deretter til Husleietvistutvalget. 

Man kan enkelt fikse slike småting selv:
https://www.klikk.no/bolig/oppussing/riper-og-hakk-i-parkett-2311678

Kan jo nevne at jeg ødela en plate på en dør en gang jeg var leietaker. Da ble vi enige om at 2500 kr,- var passende å betale for skaden. Som høres langt mer alvorlig ut enn et "hakk i gulvet".

Sleipe utleiere finner man dessverre over alt. Like greit at du ble sagt opp kanskje... så slipper du ytterligere problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (19 timer siden):

Adressen på utleieenheten er synlig på utklippet du har lagt ut, @blixten205. Jeg hadde fjernet denne om jeg var deg.

Jeg reagerer mest at han mener 25 000 for et hakk i et gulv + dårlig utvask (subjektivt vurdert antar jeg). 

https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/depositum/
Klage ved tvist om depositumet skal sendes banken. Og deretter til Husleietvistutvalget. 

Man kan enkelt fikse slike småting selv:
https://www.klikk.no/bolig/oppussing/riper-og-hakk-i-parkett-2311678

Kan jo nevne at jeg ødela en plate på en dør en gang jeg var leietaker. Da ble vi enige om at 2500 kr,- var passende å betale for skaden. Som høres langt mer alvorlig ut enn et "hakk i gulvet".

Sleipe utleiere finner man dessverre over alt. Like greit at du ble sagt opp kanskje... så slipper du ytterligere problemer.

kan dessverre ikke endre innlegget lengre.
Han har ikke sendt meg noen dokumentasjon eller kostnader. Han har heller ikke søkt om å få ta penger fra depositumskontot i mitt navn. Har etablert en sak hos husleie utvalget 

Lenke til kommentar
blixten205 skrev (6 timer siden):

kan dessverre ikke endre innlegget lengre.
Han har ikke sendt meg noen dokumentasjon eller kostnader. Han har heller ikke søkt om å få ta penger fra depositumskontot i mitt navn. Har etablert en sak hos husleie utvalget 

Moderatorkollega Uderzo har fjernet identifiserende informasjon for deg ser jeg nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...