Gå til innhold

Nå kommer Windows 11 – Mange er ikke forberedt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nizzen skrev (16 timer siden):

Bruker ubuntu server til serveren min hjemme. Der stopper Linux eventyret. For 10 år siden ble det sagt at linux skulle bli spillplattorm som windows. Det har skjedd lite, og må sikkert vente 20 år til før vi oppdager at det tar minst enda 20 år før det skjer noe.

Akkurat nå ser jeg ingen grunn for at veldig mange plutselig hopper over til "linux". Det er faktisk for få grunner til det :p

Du får lese deg opp på Proton som har gjort at mange windows spill nå fungerer helt fint i Linux:

https://en.wikipedia.org/wiki/Proton_(software)

Du kan også sjekke i ProtonDB hva som funker eller ikke:

https://www.protondb.com/

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Ola Knudesen skrev (4 timer siden):

Trolig har ikke Microsoft tenkt over miljøkonsekvensene her hvis du tenker på alle maskiner som skrotes for å oppgradere til WIn11. Regn med et hav av elektrisk avfall.

Eller man kan fortsette å bruke W10 i noen år til... Maskiner som ikke er støttet drar ofte litt på årene allerede, og om fire år... 

Lenke til kommentar
tflovik skrev (38 minutter siden):

Du får lese deg opp på Proton som har gjort at mange windows spill nå fungerer helt fint i Linux:

https://en.wikipedia.org/wiki/Proton_(software)

Du kan også sjekke i ProtonDB hva som funker eller ikke:

https://www.protondb.com/

Det er på ingen måte en god opplevelse. Faktisk er "helt fint" en betydelig overdrivelse. Sannheten er at det til tider er jækla mye hæssel, lavere ytelse og fra tid til annen så fungerer det ikke i det hele tatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
55GE57GD skrev (4 timer siden):

Har ennå ikke sett at Windows 11 på noen som helst måte er vesentlig bedre enn tidligere utgaver. Den bør jo være vesentlig raskere, sikrere og/eller ha viktig ny funksjonalitet (f.eks. bedre skriverdrivere) hvis det skal være noen vits i å bytte.

Pål Jensen

Vesentlig sikrere. Mer stabil. Nye funksjoner. Bedre ytelse i spill, til tross for nyheten som ble sluppet for et par dager siden som berører enkelte som kjører clean install. 

Eneste jeg ikke liker enda er den nye menyen da jeg er vant til fullskjerm startmeny fra W10. 

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (4 minutter siden):

Det er på ingen måte en god opplevelse. Faktisk er "helt fint" en betydelig overdrivelse. Sannheten er at det til tider er jækla mye hæssel, lavere ytelse og fra tid til annen så fungerer det ikke i det hele tatt. 

Ikke min opplevelse ihvertfall.

Det eneste jeg trenger å gjøre er å gå i innstillinger på Steam og aktivere Proton experimental deretter er det bare plug and play. Alle spill jeg trenger å bruke funker meget bra.

Endret av tflovik
Lenke til kommentar
EremittPåTur skrev (19 timer siden):

Så Micro$oft legger opp til mer sløsing, forbruk og kast, og mindre gjenbruk….  Men grønt stempel skal de ha… 

Men for pokker da, MS har støttet så og si alt av gammel ræl som finnes av maskiner på markedet på så og si alt av OS de har sluppet så langt. Jeg installerte W10 på en HP laptop fra 2004. Og der det ikke har fungert har problemet vært 3. part drivere. 

Ingen har tydeligvis problemer med Apple som dropper støtte på sine maskiner, til tross for at de har full kontroll på hele næringskjeden. 

Hvor mye legacystøtte mener du skal kreves over flere tiår? Og samtidig klages det over manglende utvikling osv? 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
tflovik skrev (4 minutter siden):

Ikke min opplevelse ihvertfall.

Det eneste jeg trenger å gjøre er å gå i innstillinger på Steam og aktivere Proton experimental deretter er det bare plug and play. Alle spill jeg trenger å bruke funker meget bra.

Du trenger? Ja ok, hvis du tenker, oi, det funket ikke, jeg trenger det ikke, så fungerer det vel "greit nok". 

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (Akkurat nå):

Du trenger? Ja ok, hvis du tenker, oi, det funket ikke, jeg trenger det ikke, så fungerer det vel "greit nok". 

Har du prøvd Steam og aktivert Proton Experimental siden du er så skråsikker?

Alle spill jeg har prøvd på denne måten har funket meget bra til opplysning.

Lenke til kommentar
tflovik skrev (6 minutter siden):

Har du prøvd Steam og aktivert Proton Experimental siden du er så skråsikker?

Alle spill jeg har prøvd på denne måten har funket meget bra til opplysning.

Det er jo ikke mange dager siden de kom med den store endringen som gjorde at EAC og Battleye nå fungerer på linux, så sikkert ikke mange som har fått med seg at nå fungerer stort sett alle spill i steam på linux.

 

Ikke at jeg tror at mange bytter over til Linux uansett. Så lenge man er vant til å bruke windows og ting fortsatt virker i windows, så bytter nok ikke folk flest, men nå virker i hvert fall spill i steam så de som ønsker å bytte har mulighet til det

Lenke til kommentar
NoPain74 skrev (1 minutt siden):

Det er jo ikke mange dager siden de kom med den store endringen som gjorde at EAC og Battleye nå fungerer på linux, så sikkert ikke mange som har fått med seg at nå fungerer stort sett alle spill i steam på linux.

 

Ikke at jeg tror at mange bytter over til Linux uansett. Så lenge man er vant til å bruke windows og ting fortsatt virker i windows, så bytter nok ikke folk flest, men nå virker i hvert fall spill i steam så de som ønsker å bytte har mulighet til det

Ja det er kommet løsning i Proton for EAC, men den krever at spillutvikleren legger til ca 2 linjer med kode i spillet for å ta hensyn til det. Noen av spillene som krever EAC har allerede lagt inn dette og flere kommer nok etter.

Ellers så har jeg inntrykk av at det er mye synsing om hva som virker i Linux eller ikke. Jeg bruker kun Linux på alle mine maskiner og kan ihvertfall snakke ut fra egen opplevd erfaring.

Lenke til kommentar

Hei. Dette er på en måte ganske enkelt. Enten, så bytter man til Windows 11 hvis man har muligheten, man kan holde seg til Windows 10, man bytter til en eller annen Linuxdistro, eller så kan man bruke en enda eldre versjon enn 10 av Windows. Hvis man absolutt vil, så kan man sikkert bruke Windows XP og Windows 2000 også. Man er bare mindre beskytta, men det går helt sikkert an.

Det er ikke lenge siden jeg hadde installert fra Windows 95 tilogmed Windows 10 (og 11 en stund også) i VirtualMachine. Riktignok, så var det bare fra 7 og opp som fikk nett da. Hvis man vil, så får man det til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken Linux distro kan en eller bør en bruke for Stream? Går det på Ubuntu/Kubuntu 20.04 og 21.04.

Ser på ProtonDB siden at det er mange spill som ikke virker eller som ikke virker perfekt. I tillegg finnes det vel mange andre spill til Windows som ikke finnes på Linux eller på denne listen.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Uten at det har noe med tråden og gjøre, så kan man vel bruke hvilken som helst distro vil jeg tro. Enten så ligger det i repoene til de aktuelle distroene eller så må man kompilere pakken selv. Både *buntu og Linux Mint bør iallefall ha Steam i Repoene sine. Bare husk og installer skjermkortdriver (Nvidia eller AMD).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tflovik skrev (3 timer siden):

Har du prøvd Steam og aktivert Proton Experimental siden du er så skråsikker?

Alle spill jeg har prøvd på denne måten har funket meget bra til opplysning.

Ja. Jeg sier ikke at Proton ikke kan funke, jeg sier ikke at det ikke er et imponerende eksperiment. Men å legge det fram som at Proton er problemfritt? Nei, jeg ser ingen grunn til å overselge.

Jo, jeg vet at det er gjort en jobb mot anti cheat systemene som ikke virket, men det er ikke bare der problemene ligger.

Ytelse varierer stort fra spill til spill, og sjelden i Protons favør. Spesielt i spill som krever mer av CPU er i alle fall min erfaring. Enkelte spill funker greit, spesielt spill som bruker Vulcan, men derfra er det et virvar av mer eller mindre fikling ned mot at spill ikke kan kjøres i det hele tatt. Og legg til spill som ikke kjører gjennom Steam, og det blir enda flere problemer. Jo, du kan kjøre dem gjennom steam, men også her er resultatene noe variable. 

Og, selv om noen kjører spill på sine maskiner kan du ofte oppleve at de ikke kjører i det hele tatt for andre.

Proton er en pose med Twist. Du har en fem seks lakris som er helt nydelig. Men så er det alt mulig rart, inklusive sjokolade med banansmak.

Det fungerer på ingen måte godt nok til å erstatte Windows på spillmaskinen. Da måtte det bli at jeg dropper windows pga noe annet, men jeg har ingen andre grunner. I tillegg har jeg Gamepass Ultimate fra min Series X som viser seg å være vell så interessant på min PC. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (3 timer siden):

Hvilken Linux distro kan en eller bør en bruke for Stream? Går det på Ubuntu/Kubuntu 20.04 og 21.04.

Jeg har brukt Steam på Manjaro, Solus, Fedora og Mint(som er Ubuntu basert), det har funket bra på alle disse distroene og vil nok funke bra på Ubuntu/Kubuntu. Det som er bra med Steam er at den oppdaterer seg selv med nødvendige avhengigheter så det er nok derfor den funker like bra uavhengig av disto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...