Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Tinder er skadelig for menn.


Anbefalte innlegg

Malakitt skrev (18 minutter siden):

Jeg er fullstendig klar over at det er min egen feil at mennene jeg har vært med har vært utro, min egen feil at jeg ikke er bra nok++++,

De som velger å være utro (eller mobbe, voldta, slå) må selv ta ansvaret for sine handlinger. Det kan likevel være ting vi kan gjøre som påvirker sannsynligheten for å bli utsatt for sånt.

Jeg tror ikke at du «ikke er bra nok». Men noen ganger er vi vår egen verste fiende og da kan slikt bli selvoppfyllende.

Sitat

…jeg vet jo at du ikke kunne gitt mer faen, så hvorfor i alle dager skal jeg høre på deg. Når det kommer til relasjonsproblemer og psykiske vansker hos kvinner har menn 0 interesse for å hjelpe kvinner. Menn og kvinner forstår hverandre dårlig her og du tjener ingenting på å gi meg råd eller hjelpe meg, men du tjener selvtillit på å tråkke på meg og få meg til å føle meg dårlig - så det er det du gjør. 

Fokkeslasken kunne vel bare ha ignorert deg hvis han ikke brydde seg? Den eneste grunnen jeg kan se til at han deltar er at han mener det godt.

Jeg har sagt tidligere (?) at jeg tror du burde snakke med noen, og at et offentlig forum som dette neppe er rett sted.

Jeg er forøvrig helt enig i at menn og kvinner ofte forstår hverandre dårlig, og relasjonsproblemer og psykiske utfordringer er en del av det bildet. Det slår imidlertid begge veier.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fokkeslasken skrev (7 minutter siden):

Ok. Ingenting av dette har jeg sagt eller ment så vær anstendig nok til å ikke fabrikere "fakta".

Ikke ett sted har jeg sagt det er din feil at de har vært utro eller at du ikke er bra nok. Ei heller har jeg ment dette. Derimot har jeg sagt at det er du som har valgt disse mennene som pakker ting inn i glanspapir. Det er da vel ikke annet enn beint ut fakta - dersom du ikke er i en situasjon hvor du har hatt ting arrangert for deg da. Men jeg velger å tro at da hadde du sagt det, men jeg kan ta feil der selvfølgelig.

Det nærmeste man kommer er at jeg har sagt at det er en selvoppfyllende profeti dersom man bestemmer seg fra begynnelse at mannen er en drittsekk for da behandler man ham som en drittsekk uansett hvordan han egentlig er, og da har man selv lagt grunnen for drittsekkoppførsel. Ingen i hele verden gidder legge krefter i å være fine og fantastiske dersom de likevel blir behandlet som drittsekker. Slik er folk bare. Det burde ikke komme som en overraskelse. Forskjellen her var bare at jeg sa det høyt.

Jeg vil også beklage på det sterkeste dersom jeg har fått deg til å føle deg dårlig. Det eneste jeg har forsøkt er å få deg til å innse at også du innehar krefter og evner til å gjøre noe med din egen situasjon. Dessverre går ikke det uten at man først innser at man har en situasjon man kan/må gjøre noe med.

Men jeg har ikke gått inn i relasjoner med menn og tenkt "ok han her er en drittsekk, nå skal jeg behandle han dårlig slik at han behandler meg dårlig og så har jeg noe å gråte over etterpå". Du antar at jeg har behandlet menn dritt og vært en dårlig kjæreste, men det har jeg ikke gjort. Jeg har prøvd så godt jeg kan. Nå har ikke jeg vært i et forhold på noen år fordi jeg åpenbart har brent meg en del og jeg har ikke tenkt å gjøre noe med det videre heller. Det er ingenting å gjøre med min situasjon, det beste er å holde seg singel, for jeg kommer til å brenne meg igjen. Fordi jeg kan ikke lese tanker, jeg klarer ikke forstå menn og jeg orker ikke prøve lenger heller. 

Så hva kan jeg gjøre med min situasjon? Finne trivsel som singel og leve med det, det føles umulig men det vil gå seg til med tiden. Jeg kan ikke bare sette meg på et fly til Asia og finne mitt livs kjærlighet, så sånn sett har dere menn det litt enklere en oss kvinner. Vi er faktisk ikke verdt en dritt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (9 minutter siden):

 

Jeg har sagt tidligere (?) at jeg tror du burde snakke med noen, og at et offentlig forum som dette neppe er rett sted.

Jeg er forøvrig helt enig i at menn og kvinner ofte forstår hverandre dårlig, og relasjonsproblemer og psykiske utfordringer er en del av det bildet. Det slår imidlertid begge veier.

 

Har ingen å snakke om dette med. Menn kan jeg IKKE snakke om sånt med og kvinner bare lyver til meg de også. 

 

Sjørøver skrev (5 minutter siden):

Men en gangs tilfeller er ok? 

 

Kan du utdype litt? 

Nei 

Hvis en kvinne roper om hjelp så hjelper mannen henne fordi han vil ha sex med henne eller fordi han vil ha heltestatus/bli sett på som empatisk og snill. Enkelt og greit, trenger ikke utdypes mer enn det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Malakitt skrev (4 minutter siden):

Men jeg har ikke gått inn i relasjoner med menn og tenkt "ok han her er en drittsekk, nå skal jeg behandle han dårlig slik at han behandler meg dårlig og så har jeg noe å gråte over etterpå". Du antar at jeg har behandlet menn dritt og vært en dårlig kjæreste, men det har jeg ikke gjort. Jeg har prøvd så godt jeg kan. Nå har ikke jeg vært i et forhold på noen år fordi jeg åpenbart har brent meg en del og jeg har ikke tenkt å gjøre noe med det videre heller. Det er ingenting å gjøre med min situasjon, det beste er å holde seg singel, for jeg kommer til å brenne meg igjen. Fordi jeg kan ikke lese tanker, jeg klarer ikke forstå menn og jeg orker ikke prøve lenger heller. 

Så hva kan jeg gjøre med min situasjon? Finne trivsel som singel og leve med det, det føles umulig men det vil gå seg til med tiden. Jeg kan ikke bare sette meg på et fly til Asia og finne mitt livs kjærlighet, så sånn sett har dere menn det litt enklere en oss kvinner. Vi er faktisk ikke verdt en dritt. 

Sånne selvhjelpsbøker og irriterende one-linere og visdomsord som folk klistrer rundt seg sier antagelig at «man må være komfortabel alene med seg selv før man kan bli komfortabel med en partner». Eller no sånt.

Måten du omtaler menn på låter bitter. Jeg forstår at du har dårlige erfaringer, men det er urettferdig at du generaliserer alle menn ut fra de to-tre du har vært i forhold med.

Noen av oss er ganske ok. Vi har absolutt feil og hvis du spør eksene våre kan de sikkert ramse opp en god del. Nå er det mulig å leve med en partner som har feil og lyter, endog elske dette mennesket selv om man noen ganger blir sint eller lei. Noen av oss begår tillitsbrudd, og noen viser seg å ikke være helt den man framstilte seg som i begynnelsen. Det siste tror jeg kanskje gjelder de fleste, at vi har høye forventninger til oss selv som vi klarer å leve opp til en stund - når vi anstrenger oss.

-k

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (Akkurat nå):

Sånne selvhjelpsbøker og irriterende one-linere og visdomsord som folk klistrer rundt seg sier antagelig at «man må være komfortabel alene med seg selv før man kan bli komfortabel med en partner». Eller no sånt.

Måten du omtaler menn på låter bitter. Jeg forstår at du har dårlige erfaringer, men det er urettferdig at du generaliserer alle menn ut fra de to-tre du har vært i forhold med.

Noen av oss er ganske ok. Vi har absolutt feil og hvis du spør eksene våre kan de sikkert ramse opp en god del. Nå er det mulig å leve med en partner som har feil og lyter, endog elske dette mennesket selv om man noen ganger blir sint eller lei. Noen av oss begår tillitsbrudd, og noen viser seg å ikke være helt den man framstilte seg som i begynnelsen. Det siste tror jeg kanskje gjelder de fleste, at vi har høye forventninger til oss selv som vi klarer å leve opp til en stund - når vi anstrenger oss.

-k

Ja og jeg skal jobbe med å være komfortabel alene. Uten partner. Jeg bygger ikke meg selv opp for så å bli revet i fillebiter av en idiot som bare kommer inn i livet mitt for å få sex og såre meg. 

Det er ikke urettferdig nei. Plenty av damer der ute som vil ha en partner, så de får vær så god kapre de gode mennene som liksom er der. Jeg begynner å bli eldre også, er ikke lenge til jeg er 30 og da er mulighetene mine for å finne en bra mann blåst. Kvinner finner ikke kjærligheten i godt voksen alder lenger. Hadde kanskje hjulpet om jenter lærer på videregående at vi har en utløpsdato. Når 20 åra er forbi så er det ingen menn som vil ha oss, og de som vil ha oss, velger oss fordi de ikke kan få 20 åringer. 

Virkeligheten er brutal, men sånn er livet. Nå skal jeg la denne tråden være i fred. 

Lenke til kommentar
Malakitt skrev (22 minutter siden):

Men jeg har ikke gått inn i relasjoner med menn og tenkt "ok han her er en drittsekk, nå skal jeg behandle han dårlig slik at han behandler meg dårlig og så har jeg noe å gråte over etterpå". Du antar at jeg har behandlet menn dritt og vært en dårlig kjæreste, men det har jeg ikke gjort. Jeg har prøvd så godt jeg kan. Nå har ikke jeg vært i et forhold på noen år fordi jeg åpenbart har brent meg en del og jeg har ikke tenkt å gjøre noe med det videre heller. Det er ingenting å gjøre med min situasjon, det beste er å holde seg singel, for jeg kommer til å brenne meg igjen. Fordi jeg kan ikke lese tanker, jeg klarer ikke forstå menn og jeg orker ikke prøve lenger heller. 

Da har vi nok en misforståelse her virker det som. Det jeg mente med det er at du nå sier at alle menn er slik, og da virker det jo som om du nå skulle inngå et forhold så vil du gå inn i det med tanken om at din partner er en drittsekk - for slik er de jo alle sammen. I så fall mener jeg det vil være en selvoppfyllende profeti osv.
Før du hadde brent deg noen ganger tenkte du vel ikke på det slik regner jeg med.

Det er nok min feil for ikke å skille godt nok på dette da jeg har svart.

Sitat

Så hva kan jeg gjøre med min situasjon? Finne trivsel som singel og leve med det, det føles umulig men det vil gå seg til med tiden. Jeg kan ikke bare sette meg på et fly til Asia og finne mitt livs kjærlighet, så sånn sett har dere menn det litt enklere en oss kvinner. Vi er faktisk ikke verdt en dritt. 

Det svaret er nok veldig individuelt. Selv hadde jeg tatt den vitenskaplige veien og gått på Tinder eller Match eller slikt og fått satt opp noen første møter på café eller lignende offentlige greier og sett på det som rene eksperimenter. Da altså gått inn i det med den eksplisitte tanken om at det blir bare ett møte og jeg gjør det bare for å se om jeg kan se forskjeller i snakke-/oppførsels-mønstre fra person til person. Se på vedkommende som et eksperiment du ikke skal møte igjen etter dette.

Kanskje ikke ta notater mens de ser på. Det er vel i overkant avslørende.

En god tommelfingerregel er at de du møter skal si noe om seg selv som ikke kan finnes ved et kjapt søk på nettet. Slikt er ikke informasjon i våre dager og de kunne likegjerne ha sagt ingenting. Så litt ettersom hvor bra det går skal de også si noe om hvordan de ser for seg fremtiden, og den inneholde annet enn hvor fantastisk det vil for deg fordi han tjener så bra og er så snill og hvor fine ferier han kan ta deg med på.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Malakitt skrev (11 minutter siden):

Hvis en kvinne roper om hjelp så hjelper mannen henne fordi han vil ha sex med henne eller fordi han vil ha heltestatus/bli sett på som empatisk og snill. Enkelt og greit, trenger ikke utdypes mer enn det. 

Det var da veldig svart da. Jeg har selv ringt ambulanse og holdt liv i en ung jente som hadde tatt overdose midt i Oslo. Det var ikke i tankene mine at vi skulle ha sex. Jeg dro fra stedet etter at ambulansen kom og de stadfestet at hun ville klare seg.

Mener du helt seriøst at du tror jeg ikke hadde gjort dette om det ikke var noen sjanse for sex?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Malakitt skrev (21 minutter siden):

Hvis en kvinne roper om hjelp så hjelper mannen henne fordi han vil ha sex med henne eller fordi han vil ha heltestatus/bli sett på som empatisk og snill. Enkelt og greit, trenger ikke utdypes mer enn det. 

Vanskelig å være uenig i det. Vil heller ikke bruke for mye tid på noen med mye problemer, med mindre man er veldig interessert, for det finnes andre en kan sjanse på. Men jeg har faktisk vært støttende for noen kvinner, men har alltid vært noen som har vært helt uaktuelle av forskjellige grunner. Tidligere kjærester av venner eller at jeg ikke har vært tiltrukket av de.

Lenke til kommentar
Malakitt skrev (30 minutter siden):

Hvis en kvinne roper om hjelp så hjelper mannen henne fordi han vil ha sex med henne eller fordi han vil ha heltestatus/bli sett på som empatisk og snill. Enkelt og greit, trenger ikke utdypes mer enn det. 

Tenk deg at jeg, som mann, generaliserer kvinner på en lignende måte. «Når kvinner har sex så er det ikke fordi de har noe følelse for menn, men siden alle kvinner er horer så vil de sprike med beina for å se om de kan tjene noe på det».

Er ikke det en ganske ufølsom og utrivelig måte å beskrive kvinner på? Og i alle fall ikke generelt sann. Kvinner som inkluderer hun som fødte meg, og hun som fødte mine barn?

Barna mine har lært å spørre seg selv «Er det sant? Hjelper det? Er det hyggelig?» før de ytrer seg.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Malakitt skrev (12 minutter siden):

Ja og jeg skal jobbe med å være komfortabel alene. Uten partner. Jeg bygger ikke meg selv opp for så å bli revet i fillebiter av en idiot som bare kommer inn i livet mitt for å få sex og såre meg. 

Det er ikke urettferdig nei. Plenty av damer der ute som vil ha en partner, så de får vær så god kapre de gode mennene som liksom er der. Jeg begynner å bli eldre også, er ikke lenge til jeg er 30 og da er mulighetene mine for å finne en bra mann blåst. Kvinner finner ikke kjærligheten i godt voksen alder lenger. Hadde kanskje hjulpet om jenter lærer på videregående at vi har en utløpsdato. Når 20 åra er forbi så er det ingen menn som vil ha oss, og de som vil ha oss, velger oss fordi de ikke kan få 20 åringer. 

Virkeligheten er brutal, men sånn er livet. Nå skal jeg la denne tråden være i fred. 

Da støtter jeg deg i det. Om det er hva du vil så all ære til deg for å følge din overbevisning.

Artig det du sier om at det "[h]adde kanskje hjulpet om jenter lærer på videregående at vi har en utløpsdato". Jeg nevnte vel tidligere i tråden at jenter/kvinner blir servert løgner. Dette er en av der verste. At de skal gjøre alt mulig rart som tar evigheter fordi det klarer de og de kan er kapable og så får man slå seg til ro når alt dette andre er på stell. Da ting som lang utdanning etterfulgt av at man har etablert seg i jobblivet og er trygg i sin økonomi, samtidig som man også skal ha rast fra seg med endel gutter og menn. Når alt dette er ferdig er man gjerne godt inn i tredveåra, og man oppdager at alt det man har jobbet for ikke er verdt papiret det er skrevet på når biologien tar styringa.

Problemet er at da er det ofte for sent, for biologien bryr seg lite om hva kulturen syntes jenter skal kunne gjøre.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (9 minutter siden):

Da støtter jeg deg i det. Om det er hva du vil så all ære til deg for å følge din overbevisning.

Artig det du sier om at det "[h]adde kanskje hjulpet om jenter lærer på videregående at vi har en utløpsdato". Jeg nevnte vel tidligere i tråden at jenter/kvinner blir servert løgner. Dette er en av der verste. At de skal gjøre alt mulig rart som tar evigheter fordi det klarer de og de kan er kapable og så får man slå seg til ro når alt dette andre er på stell. Da ting som lang utdanning etterfulgt av at man har etablert seg i jobblivet og er trygg i sin økonomi, samtidig som man også skal ha rast fra seg med endel gutter og menn. Når alt dette er ferdig er man gjerne godt inn i tredveåra, og man oppdager at alt det man har jobbet for ikke er verdt papiret det er skrevet på når biologien tar styringa.

Problemet er at da er det ofte for sent, for biologien bryr seg lite om hva kulturen syntes jenter skal kunne gjøre.

Sa jeg skulle la tråden være i fred, men må svare på denne: så bra du er enig, da skjønner du vel også hvorfor jeg ikke har tenkt å fylle 30 og fortsette på denne jordkloden her når ingen har bruk for meg, ikke sant? Jeg ble ikke mamma, kjærlighet er bare tull, hva er det å gjøre her i verden da? Nettopp. Ingen verdens ting. 

Lenke til kommentar
Malakitt skrev (4 timer siden):

Dette kan jo du bekrefte så kom ikke her og si at det er tull ;)

For oss menn som vil ha kvinner som er emosjonelt/sosialt modne og stabile så er det mye lettere å finne det hos kvinner som er 30+.

Kvinner i tidlige 20-årene, spesielt på Tinder, er veldig blanda drops mellom voksen kvinne og tenåringsjente.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tanken om at en kvinnes liv er over den dagen hun fyller 30 er helt meningsløs, med mindre man mener en kvinne kun trengs for å reprodusere seg, men selv da er 30 år en merkelig og kunstig verdi. Overgangsalderen slår som regel ikke inn før etter fylte 40, men noen får den så tidlig som i 20-årene, og det finnes endog de som kommer i overgangsalderen allerede som tenåring. Å hevde at disse ikke kan være en god livspartner representerer et kvinnesyn jeg tar sterk avstand fra. Akkurat som jeg tar avstand fra at en mann med dårlig sædkvalitet ikke kan være en fantastisk kjæreste eller ektefelle. Det gir virkelig ingen mening for meg.

Men det er klart - hvis eneste poeng med å finne seg en partner er for å reprodusere seg så kan det gi mening, men da velger du heller ikke partneren for partnerens skyld. Kun som en avlshingst / rugekasse til egne avkom. Det gir heller ingen mening for meg. Jeg har alltid valgt partnere ut fra at jeg liker partneren, også har jeg sett an om det har vært noen jeg ønsket å få barn med eller ikke underveis. Å begynne i motsatt ende virker helt absurd for meg - Å bli sammen med noen for å sette barn til verden, også får man se om forholdet fungerer eller ikke etterpå? Nei takk

Det eneste jeg kan bekrefte er at denne tråden viser at det er utrolig mange overfladiske kriterier som legges til grunn når folk søker etter en partner. Noen legger størst vekt på utseendet, noen andre legger størst vekt på inntekt, andre legger størst vekt på utdannelse, og andre igjen legger størst vekt på fruktbarhet. For eksempel.

Selv om like barn ofte leker best, og disse kriteriene kanskje kan fremstå som en målestokk for likhet ved første øyekast, så er ingen av disse kriteriene noen egnet målestokk for hvor godt man passer sammen. Da er slike ting som verdisyn, personlighet, evne til å kommunisere sammen og felles interesser mye viktigere.

Derimot kan det være viktig å være i samme livsfase, men det handler hverken om alder, fruktbarhet, lønnsnivå eller utdannelse.

Når det gjelder partners alder så kan jeg derimot fortelle at menn når sitt seksuelle høydepunkt rundt midten / slutten av 20-årene, mens kvinner kommer dit omtrent 10 år senere. Kvinner lever i gjennomsnitt også lenger enn menn, så rent fysiologisk burde det derfor være slik at kvinner velger seg yngre menn, mens menn velger seg eldre kvinner, og på den måten var man mer samkjørt biologisk, men det motsatte er altså normalen. Så kan man spørre seg hvorfor folk velger slik, og om ikke det faktisk kan ha en innvirkning på hvorfor så mange forhold tar slutt.

At valgene ser slik ut når tenåringer velger seg kjæreste er ikke så rart, for da er guttene generelt mindre mentalt modne enn jentene, så jentene finner seg eldre gutter for å få en kjæreste som ikke fremstår som et barn i hennes øyne, men ca etter fylte 30 år så burde altså pendelen svinge motsatt vei igjen. Merkelig nok gjør den sjelden det.

Jeg er veldig enig med Gavekort om at etterhvert som vi menn blir eldre så blir kvinner 30+ fort mer attraktive enn de yngre modellene. De har gjerne blitt tryggere på seg selv, de har funnet ut hva de ønsker og ikke ønsker i et forhold, og de har både blitt mer seksuelt frigjorte, lekne og selvsikre. De snakker ikke partneren etter munnen lenger i håp om ikke å bli dumpa, osv. At kvinner derfor har gått ut på dato når de fyller 30 er som sagt noe forbanna tull, men hvis kvinnene gjerne liker å tro det om seg selv så for all del. Da er det ytterst lite jeg kan si eller gjøre for å overbevise dem om det motsatte. Apropos selvoppfyllende profetier, som noen har vært inne på tidligere.

Og ja - avslutter man livet før man blir 30 så går man utrolig fort ut på dato. Det skjer på sekunder, så da får man jo på sett og vis rett i sin egen spådom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 7968a...bd7
Trotters skrev (26 minutter siden):

Jeg har alltid valgt partnere ut fra at jeg liker partneren, også har jeg sett an om det har vært noen jeg ønsket å få barn med eller ikke underveis. Å begynne i motsatt ende virker helt absurd for meg - Å bli sammen med noen for å sette barn til verden, også får man se om forholdet fungerer eller ikke etterpå? Nei takk

Selv om jeg selv ønsker barn så ser jeg også etter noen jeg liker først.
Jeg ser først om jeg finner henne attraktiv og vakker. Deretter om hennes personlighet, interesser og verdier passer med mine.

Men jeg ønsker ikke å kaste bort flere år på et forhold for så å finne ut at hun ikke ønsker seg barn.
Derfor sikrer jeg meg i begynnelsen om hun ønsker barn i fremtiden.

Anonymous poster hash: 7968a...bd7

Lenke til kommentar
Trotters skrev (33 minutter siden):

 

Fertilitet kan jo være en viktig ting for mange. Å vrake en potensiell partner utifra hvor egnet de er til å stifte din ideelle familie er gjerne selv-sentrert. Det kan være tidligere barn eller hvor egnet han/hun er til å få fremtidige barn.

Men det er ikke overfladisk. Det er en helt vanlig forventning hos mange og en viktig bit av det å innlede et fast forhold. Ulikt syn på familie er ofte en dealbreaker, og infertilitet er tett beslektet.

Med det sagt så forårsaker ikke dette at menn begynner å gå nedover til damer i 20-åra straks de treffer 30-åra selv. Snakker vi kvinner i overgangsalderen så kan det kanskje være en dealbreaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...