Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Tinder er skadelig for menn.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Malakitt skrev (16 timer siden):

Jeg er 28 og jeg tror når jeg er 40-50 så ser vi "skadevirkningene" av ensomheten, ensligheten og problemene det har medført for de enkelte.

Dette er nettopp problemet folk oppdager. Alle bortsett fra einstøingene som du nevner oppdager dette, og da er det for sent. Og i enda større grad for kvinner som er biologisk bundet ved alder til reproduksjonsevne.

Lenke til kommentar
Gjest cf225...5cf skrev (3 timer siden):

Jeg synes at mange kvinner forteller om et naivt forhold til sjekking, mens menn kan fortelle om et mer kynisk forhold til sjekking. Sannsynligvis skyldes det at det tradisjonelt har vært menns ansvar å ta initiativ, og så har kvinner kunnet lent seg tilbake og vurdere om de ble imponert eller ei. Da får man en dynamikk hvor menn i praksis må gjøre fremstøt mot flere, kvinner opplever «mas» fra menn fram til de finner en de liker.

Anonymous poster hash: cf225...5cf

Angående det tradisjonelle så er nok dette ikke så rigid som man liker å tro i dag. Kvinner sto nok for valget oftere enn vi liker å tro. Hva med det nå heller lite brukte hvor kvinnen "mister" lommetørklet sitt foran mannen..? Andre varianter av lignende var i bruk også. At menn bare skulle buse frem til alle som var og så var det opp til kvinnen og velge blandt disse er nok ikke så riktig som man liker å tro i dag.

Om noe så er det nok mer slik i dag enn det har vært tidligere vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Gjest 7968a...bd7 skrev (24 minutter siden):

Var det et svar på mitt spørsmål om hvordan man får barn alene?

I så fall var svaret på linje med å svare på hvordan man kan få seg en Lamborghini - jo det er bare å gå og kjøpe en. Eller hvordan få mye penger - bare skaff deg jobb som Adm. Dir.

Osv...

Lenke til kommentar
Gjest 7968a...bd7

Eldre single menn over 40 år som ønsker barn har egentlig ikke noe annet valgt.
1. Skaffe seg en yngre kone som kan produsere barn.
2. Gå samme veien som Heterofile Ørjan gjorde og betale en surrogat.

Anonymous poster hash: 7968a...bd7

Lenke til kommentar
Gjest 7968a...bd7 skrev (På 27.1.2023 den 10.30):

Eldre single menn over 40 år som ønsker barn har egentlig ikke noe annet valgt.

Kjedelig å være den etterpåkloke her, men barn bør man helst bli ferdig med å produsere før man (som mann) fyller 40. Det er krevende på mange måter å ha barn og det er enklere med lite søvn, fysiske anstrengelser og tidsklemme når man er i 30-årene enn i 40-årene. Dessuten er det sosialt ubehagelig for de som føler seg som besteforeldre på foreldremøter osv. F.eks møter sine venners barn som foreldre på foreldremøtene. Det gjelder også å være "i sync" med sine eksisterende venner sine livsfaser så man kan gjøre felles familieaktiviteter for å holde godt på vennskapsbåndene.

Det sagt så er kvinnekroppen optimal for fødsel i 20-årene, mens mentalt er foreldre best for sine barn når de er i 30-årene. Dette finnes det forskning på (har lest det for mange år siden så jeg tar ikke på meg å lete fram kilde nå). Barn av foreldre i 30-årene føler seg statistisk tryggere og har en sunnere mental utvikling enn barn av foreldre i 20-årene. At man offisielt blir voksen når man blir myndig betyr ikke at modenheten stopper der. Tvert i mot, det er bare et symbolsk merkepunkt i modenhetsutviklingen. Voksenhet er en egenskap som utvikler seg gradvis og egentlig ikke snur før man blir dement.

Etterpåklokskapen koker altså ned til at man bør reprodusere seg i 30-årene og gradvis begynne å skrinlegge det prosjektet når man passerer 40 og fortsatt er singel.

Husk også at utvalget av single damer blir dårligere jo eldre man blir. Dvs. de som er ~40-ish og fortsatt single kvinner, er det sannsynligvis noe galt med. De som har vært i forhold tidligere og blir single er det ~50-ish prosent sjans for at det er noe galt med (antatt at en av partene har skylda for bruddet). Med galt mener jeg alt mulig som gjør at forhold enten ikke starter eller går i oppløsning. Alt fra ufruktbarhet til mentale problemer, rusproblemer, aggresjon, økonomiske handicap, helse, utseende, ytterliggående interesser, korte sosiale antenner osv.

Budskapet til de i 30-årene er altså: Få ræva i gir! - ikke sitt og vent på at "den rette" skal komme rekende på ei fjøl. Det er høy sannsynlighet for at det som kommer rekende er rekved!

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (2 timer siden):

Det kan du jo si, men det jeg sier er altså at det er nok ikke bare menn som sliter med situasjonen. Kvinner blir også ensomme, og det er tvilsomt at det er i noen mindre grad enn menn. Derimot tror jeg nok oppfattelsen av at menn blir ensomme mens kvinner blir enslige er rett og slett fordi vi aldri får høre fra de kvinner i overgangsalderen som aldri kom forbi det at de ville være enslige og så plutselig sitter de midt i ensomheten av ren biologisk nødvendighet. Tenkt litt over det - vi får alltid høre fra de som fortsatt har en mulighet til å skaffe seg egne barn. Det er langt mellom 50+ -damer som sier de trives alene.

Jeg forstår ikke helt tankerekken her.

Kvinner kan vel inngå forhold selv om de er 50+, akkurat som menn?

Forøvrig er det mulig å være ensom eller ha det miserabelt også i forhold. Den friheten og bruddet vi har gjort med tunge sosiale "retningslinjer" er tve-egget. Før satt mange i et vanskelig forhold uten noen vei ut. Nå kan alle (re-)søke lykken som de selv vil, men det er usikkert om vi egentlig blir noe mer lykkelig.

Man kan tenke seg at et "katolsk" samfunn hvor de er greit å være utro litt rundt omkring (så lenge du sier 10 Ave Maria) men hvor ekteskapet og familien er hellig og ikke noe man avslutter, at det er tryggere og bedre rammer for mange av oss, spesielt barna?

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (43 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt tankerekken her.

Kvinner kan vel inngå forhold selv om de er 50+, akkurat som menn?

Ja, men det blir vanskelig å få barn da, noe som ikke er et biologisk problem for menn. man skal ikke helt glemme at den biologiske klokka tikker kraftigere for kvinner, noe de i dag gjerne føler på når det er blitt for sent. At man kan finne seg en livspartner i den alderen er jo mulig, men har man vært singel helt til da (eller vært inn og ut av forhold helt til sine 50+) så sitter det nok langt inne å klare å gjennomføre det. Man har vært singel så lenge for en grunn tross alt.

knutinh skrev (43 minutter siden):

Forøvrig er det mulig å være ensom eller ha det miserabelt også i forhold. Den friheten og bruddet vi har gjort med tunge sosiale "retningslinjer" er tve-egget. Før satt mange i et vanskelig forhold uten noen vei ut. Nå kan alle (re-)søke lykken som de selv vil, men det er usikkert om vi egentlig blir noe mer lykkelig.

Satt mange i et vanskelig forhold? Det er jo det viktige spørsmålet her, for når det snakkes om så omtales det ofte som at det at man "satt fast" var det vanskelige. Ikke hvordan forholdet i seg selv var. Tross alt, folk flest er ålreite folk som ikke banker opp eller plager sin familie, og mye itover det kan man vel kalle komfort. Mye kan nok jobbes med om man virkelig vil, men i dag kommer man gjerne ikke dit fordi man gir opp da det er mye lettere.

Jeg tviler på at et gjør en så mye lykkeligere.

knutinh skrev (43 minutter siden):

Man kan tenke seg at et "katolsk" samfunn hvor de er greit å være utro litt rundt omkring (så lenge du sier 10 Ave Maria) men hvor ekteskapet og familien er hellig og ikke noe man avslutter, at det er tryggere og bedre rammer for mange av oss, spesielt barna?

-k

Dette er et godt poeng. Tross alt er vi så frie i dag at vi kan i praksis gjøre hva vi vil. Om vi vil ha det slik så kan vi det. Om vi vil ha flere koner elle rmenn så kan man i praksis det også. Men det "rare" er at nær på ingen velger disse alternative livsstilene. De velger alle sammen det tradisjonele, og om det ikke går så forsøker man noe alene. Ikke engang flytte sammen med en venn virker til å være et alternativ av en eller annen grunn.

Der ligger sikkert endel problemer for folk da de ikke vil ha det tradisjonelle men de vil heller ikke ha noe annet. Da venter vel fint lite mer enn ulykke og ensomhet i fremtiden.

Men, sånn går det når man vil ha alt graits og null egenansvar.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, fokkeslasken said:

Ja, men det blir vanskelig å få barn da, noe som ikke er et biologisk problem for menn. man skal ikke helt glemme at den biologiske klokka tikker kraftigere for kvinner, noe de i dag gjerne føler på når det er blitt for sent. .

Men de aller fleste kvinner i dag ønsker jo ikke barn? Bedre å angre på å ikke ha fått barn enn å angre på å ha fått. Det du sier er rett og slett ikke en problemstilling for flere.. 

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (3 minutter siden):

Men de aller fleste kvinner i dag ønsker jo ikke barn? Bedre å angre på å ikke ha fått barn enn å angre på å ha fått. Det du sier er rett og slett ikke en problemstilling for flere.. 

For flere. Ikke for de fleste. Folk som er ufrivillig enslige tviler jeg sterkt på at nødvendigvis er frivillig barnløse.

Lenke til kommentar
Gjest 7968a...bd7
fokkeslasken skrev (9 minutter siden):

For flere. Ikke for de fleste. Folk som er ufrivillig enslige tviler jeg sterkt på at nødvendigvis er frivillig barnløse.

Jeg ser veldig ofte på Tinder, Match og flere, hvor kvinner i 30-40 årene har skrevet at dem er barnløse og ikke ønsker seg barn.

I dagens samfunn er det vel flere (både kvinner og menn) som har andre prioriteringer. Som å leve et godt liv, reise mye rundt omkring og opplevelser ++.

Anonymous poster hash: 7968a...bd7

Lenke til kommentar
Gjest 7968a...bd7

Jeg forstår litt den tankegangen selv.

Men grunnen til at jeg ønsker meg barn selv er for å kunne etterlate meg noe når jeg dør (videreføre slekten), samt ha familie rundt meg når jeg begynner å bli gammel. Så fremt dem ikke sender meg bort på gamlehjemmet :)

Anonymous poster hash: 7968a...bd7

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (30 minutter siden):

Satt mange i et vanskelig forhold? Det er jo det viktige spørsmålet her, for når det snakkes om så omtales det ofte som at det at man "satt fast" var det vanskelige. Ikke hvordan forholdet i seg selv var. Tross alt, folk flest er ålreite folk som ikke banker opp eller plager sin familie, og mye itover det kan man vel kalle komfort. Mye kan nok jobbes med om man virkelig vil, men i dag kommer man gjerne ikke dit fordi man gir opp da det er mye lettere.

Det vet jeg ikke. Men når 1:2 ekteskap ender med skilsmisse i dag så er det vel rimelig å tro at en vesentlig andel ekteskap var «dårlige» på ett eller annet sett også tidligere? Enten vold, rus, økonomiske problemer, barnløshet, uenighet om oppdragelse, husvask eller noe annet?

I dag har vi stort fokus på den romantiske kjærligheten og forelskelsen. Jeg tror nok at mine forfedre var fornøyd over at huset stod, at båten ikke var lekk, at kua levde en vinter til og at ungene var frisk og kunne hjelpe til.

Samtidig så var det vel endel asymmetriske forhold hvor typisk kona var veldig avhengig av mannen for å klare seg økonomisk. Jeg tror at det legger til rette for usunne forhold. De mennene som var onde jævler eller ikke kunne styre drikkinga kunne på en måte «blomstre» mer eller mindre uhindret?

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (3 timer siden):

Derimot tror jeg nok oppfattelsen av at menn blir ensomme mens kvinner blir enslige er rett og slett fordi vi aldri får høre fra de kvinner i overgangsalderen som aldri kom forbi det at de ville være enslige og så plutselig sitter de midt i ensomheten av ren biologisk nødvendighet. Tenkt litt over det - vi får alltid høre fra de som fortsatt har en mulighet til å skaffe seg egne barn. Det er langt mellom 50+ -damer som sier de trives alene.

Hvem har denne oppfattelsen?

Hvem sier eller mener at kvinner i overgangsalderen er "ensomme av ren biologisk nødvendighet" (og hva betyr egentlig det)? Sier du at damer er dømt til et liv i ensomhet fordi de kommer i overgangsalderen? Hvorfor skulle de være det?

Hvor mange damer 50+ sier at de trives i et forhold?

Hvor mange damer 50+ sier at de mistrives i forhold?

Og hvor mange damer 50+ sier de mistrives alene?

Det blir litt rart å kun fokusere på en fjerdedel av disse som sier noe om hvordan de trives, også mene at hvor mange eller få som faller i den kategorien sier noe om hvordan alle damer 50+ har det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (3 timer siden):

Dette er nettopp problemet folk oppdager. Alle bortsett fra einstøingene som du nevner oppdager dette, og da er det for sent. Og i enda større grad for kvinner som er biologisk bundet ved alder til reproduksjonsevne.

Heldigvis kan vi kvinner få barn alene i dag. Jeg tror ikke det er et alternativ for meg, men om jeg fortsatt ønsker barn om noen år og har livet greit på stell kommer jeg til å gå den veien. Jeg blir for det meste alene om oppdragelse og husholdning uansett om det er en mann involvert, får man barn alene slipper man mas om sex rett etter fødsel når man helst bare vil bruke tid på barnet, slipper utroskap osv. Så at noen kvinner får barn alene forstår jeg godt. 

Lenke til kommentar

 

fokkeslasken skrev (43 minutter siden):

Ja, men det blir vanskelig å få barn da, noe som ikke er et biologisk problem for menn. man skal ikke helt glemme at den biologiske klokka tikker kraftigere for kvinner, noe de i dag gjerne føler på når det er blitt for sent.

Hvis du er blitt 50 og enda ikke har blitt pappa så ville jeg ha slått det fra meg. Nyt heller livet på andre måter. Det er ikke for alle å gjøre en Arve Tellefsen.

Hvis du er på kull #2 og vet hva du går til og er frisk og rask så jo-ja, greit nok.

Folk tror at spedbarnsåra er verst, og at alt blir plankekjøring når barna bare begynner å sove om natta. Tenk på at du skal ha formelt ansvar fram til du blir 50+18=68 år. En alder hvor mange av oss ikke er skikket til å jobbe lengre. Når tissing om natta og prostata og leddgikt og podagra og sviktende syn og hørsel og demens kan gjøre seg gjeldende for mange av oss (maler litt fanden på veggen her) så skal du kanskje fremdeles hente en fordrukken 18-åring på fest, hjelpe med karrierevalg, hjelpe å kjøre møbler på hybel…

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tror flere her har en "Disney" ide om forhold. Vi lever ikke på 50 tallet lengre hvor man får til dels avhengig av partner. I dag kan man jo leve like godt, om ikke bedre uten. Det er ikke noen der for alle. Det høres jo fullstendig miserabelt å slå seg til ro med en person du egentlig ikke føler et stort begjær og tiltrekkelse/interesse for. Er vel derfor det blir såpass mange forhold som tar slutt. Det jeg mener, normaliser heller det å være singel enn å få det til å virke som en dårlig ting. Ser jo bare her hvor mye 'sorg' noen utrykker for tanken om å være alene resten av livet. Om du gjør det til en veldig negativ ting så påvirker det psyken din. Du kan fylle livet med venner, familie, og andre opplevelser. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 47015...41e

TS, med 1 mill i årslønn så anbefaler eg deg å reise litt. Du har ingen andre å ta hensyn til enn deg selv, så dette burde være lett. Enormt mange menn kommer hjem med god selvtillit etter en reise i ulike land. 
Og fortsett å plei kroppen din, du bør ikke ha en mage på 20kg, det er helt unødvendig. 

Og ikke finn deg en barjente. Omtrent alle eg har møtt i Norge som har funne seg en fra f.eks Thailand, kommer fra det samme jævla stedet, nordøst i Thailand, dvs det fattigste hølet i hele landet der de eter makk og insekt for å få mat, og de har møtt henne på en bar. Endel andre steder I Thailand er mer kresen og kravstor til døtrene sine. 

Å reise alene på tur, som eg har gjort, er absolutt noe å anbefale. Trenger ingen venner med deg. Det er veldig befriende, og du møter nok på en hel del damer som er ute etter statusen/økonomien din, men du får hvertfall pratet litt og kanskje lærer du å senke skuldrene i møte med det andre kjønn. 

Anonymous poster hash: 47015...41e

Lenke til kommentar
Gjest 7968a...bd7
Malakitt skrev (31 minutter siden):

Heldigvis kan vi kvinner få barn alene i dag. Jeg tror ikke det er et alternativ for meg, men om jeg fortsatt ønsker barn om noen år og har livet greit på stell kommer jeg til å gå den veien. Jeg blir for det meste alene om oppdragelse og husholdning uansett om det er en mann involvert, får man barn alene slipper man mas om sex rett etter fødsel når man helst bare vil bruke tid på barnet, slipper utroskap osv. Så at noen kvinner får barn alene forstår jeg godt. 

Også billigere for kvinner alene, enn han "Heterofile Ørjan" som betalte 1.4 millioner.

Anonymous poster hash: 7968a...bd7

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...