Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Tinder er skadelig for menn.


Anbefalte innlegg

knutinh skrev (1 time siden):

En del menn tror gjerne at de ikke vil føle seg vel om kvinnen er upen. Men det finnes mange eksempler på at menn likevel har falt for kvinner som ikke er utpreget pen.

Mitt poeng her er at mange later til å mene at når kvinner er overfladisk så handler det om å «føle seg vel» - og dermed en moralsk høyverdig handling (ingen vil vel be en kvinne om å føle seg uvel??). Eller et uselvisk ønske om at menn skal «ta vare på seg selv» når de egentlig bare tenner på flat mage og pene muskler.

Mens når en mann er overfladisk så skyldes det at menn et umodne svin.

Generelt har kvinner vært mye flinkere enn menn til å «selge inn» sine holdninger og preferanser som «gode» enn hva menn har vært.

 

Jeg tror at slike holdninger er i veien for et godt kjønnsliv og for god likestilling.

-k

Jeg hørte et "artig" intervju hvor flere kvinner mente menn må ta seg sammen og ta initiativet mer og gjøre det på en klarere måte. Kontrollspørsmålet da var "Så dere sier at dere vil ha flere menn som bare kommer bort til dere og ber dere på date direkte?"

Nei, det var visst ikke slik de mente det...

Ikke rart det er vanskelig for menn når kvinner ikke vet hva de vil selv engang.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Malakitt skrev (51 minutter siden):

Det bunner i det faktum at menn og kvinner forstår hverandre dårlig. Kanskje disse mennene trenger bare middelmådig sex for å være fornøyd, mens kvinnene trenger noe annet. Ikke uvanlig at menn er misunnelige på damer for oppmerksomheten de får fordi de selv skulle ønske de fikk samme oppmerksomhet osv osv. Men sånn er det vel bare, er sikkert ikke meningen at vi skal forstå hverandre. 

Langt på vei enig, bortsett fra dette med middelmådig sex. Der tror jeg nok saken er mer den at menn tar til takke med det de får. Det er ikke slik at de sier nei til kvalitet om det er tilgjengelig.

Malakitt skrev (51 minutter siden):

Drama i form av at mannen tydeligvis har dame, dama fant det ut og ble sinna på henne osv. Den type drama. 

Ja det ble sikkert endel drama. Rar ting å bli sint på henne for, men det er mange gærninger der ute så...

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (3 minutter siden):

Langt på vei enig, bortsett fra dette med middelmådig sex. Der tror jeg nok saken er mer den at menn tar til takke med det de får. Det er ikke slik at de sier nei til kvalitet om det er tilgjengelig.

Ja det ble sikkert endel drama. Rar ting å bli sint på henne for, men det er mange gærninger der ute så...

Og hvem vil vel være med noen som tar til takke med en. Det er ikke en god følelse. Å vite at han egentlig vil ha noen andre men bare er med deg fordi det er det han klarer å ro i land, det er bare ydmykende rett og slett. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Malakitt skrev (7 minutter siden):

Og hvem vil vel være med noen som tar til takke med en. Det er ikke en god følelse. Å vite at han egentlig vil ha noen andre men bare er med deg fordi det er det han klarer å ro i land, det er bare ydmykende rett og slett. 

Det tror jeg at vi har diskutert før. Hvis du ikke tåler å være i et forhold med en som kunne ha foretrukket en annen framfor deg om han ikke hadde noen historikk med deg så tåler du ikke å være i forhold.

Når jeg ble kjent med dama for mange år siden så kunne det godt tenkes at det hadde poppet opp en annen kar, og at hun hadde foretrukket ham. Hun rodde i land meg, og det var det beste hun fant. Det lever jeg godt med. Hvis hun derimot hopper på en annen kar i dag så hadde jeg blitt både vonbroten og ydmyket.

-k

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 44198...fde skrev (På 18.1.2023 den 12.37):

Hvor er den offisielle listen over dette? Det er mye snakk om dette fra menn så hadde vært fint om dere kunne laget en visuell presentasjon som viser når man er pen nok for en viss type menn og hva slags menn man fortjener basert på hvem man er. 

Anonymous poster hash: 44198...fde

Hva mener du? Spør du om noen kvinner er penere enn andre? Om noen menn er kjekkere enn andre? Om noen menn og kvinner har en «totalpakke» som gjør dem mer ettertraktet enn andre? Om pene kvinner søker seg til kjekke menn? Om venninner av meg reagerer med vantro når en kvinne som er en 9/10 går hånd i hånd med en mann som er 3/10?

Svaret på alle disse er «ja».

Å spille ut offerkortet er nok en hevdvunnen strategi men lite formålstjenlig i dette tilfellet. Det er et spill og både menn og kvinner er ofte både offer og kynisk. Jeg føler sympati med både menn og kvinner som synes at spillet er vanskelig.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
5 hours ago, Colin. said:

Så hva er det egentlig du sier, at utseende er alt som definerer om to mennesker er tiltrukket av hverandre?

Hvorfor vil det ikke være sunt om de har en god kjemi og fungerer bra som par? Hvorfor må utseende og status definere et forhold? Jeg har ikke sett noe til noen av de du nevner, så min erfaring er at det ikke stemmer på tinder ihvertfall.

Det er ikke alt som definerer noe. Men hvorfor skal andre få være i forhold der begge er fysisk tiltrukket av hverandre, mens den andre får ikke det? Er jo et sånt forhold som ender dødt etterhvert. 

Lenke til kommentar
knutinh skrev (13 minutter siden):

Det tror jeg at vi har diskutert før. Hvis du ikke tåler å være i et forhold med en som kunne ha foretrukket en annen framfor deg om han ikke hadde noen historikk med deg så tåler du ikke å være i forhold.

Når jeg ble kjent med dama for mange år siden så kunne det godt tenkes at det hadde poppet opp en annen kar, og at hun hadde foretrukket ham. Hun rodde i land meg, og det var det beste hun fant. Det lever jeg godt med. Hvis hun derimot hopper på en annen kar i dag så hadde jeg blitt både vonbroten og ydmyket.

-k

Ja selvsagt. Er jo mye å ønske at noen er sammen med en fordi en faktisk liker en, og ikke fordi man bare vil ha noen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Malakitt skrev (6 minutter siden):

Ja selvsagt. Er jo mye å ønske at noen er sammen med en fordi en faktisk liker en, og ikke fordi man bare vil ha noen. 

Jeg ser ord som prøver å appellere til emosjonene til leseren, men ikke argumenter.

Det jeg skriver er at dama ville ha rangert meg godt ned på lista _hvis hun ikke kjente meg_. Det vil antagelig enhver type du noensinne får deg også. Det er sånn det er, og det får vi leve med.

Når man først blir kjent med noen så utvikler det seg forhåpentligvis noe mer enn en ren kjøttmarked-rangering. At du (og jeg) har en verdi ut over den umiddelbare attraksjonen som gjør at vi er verdt å holde sammen med. Det håper jeg både på egne og dine vegne.

-k

Lenke til kommentar
Malakitt skrev (49 minutter siden):

Og hvem vil vel være med noen som tar til takke med en. Det er ikke en god følelse. Å vite at han egentlig vil ha noen andre men bare er med deg fordi det er det han klarer å ro i land, det er bare ydmykende rett og slett. 

Vel... Det kommer jo litt an på hva man legger i det. Selv har jeg ingen illusjon om at jeg er den mest intelligente eller den peneste eller den kjekkeste eller den rikeste eller den høyeste eller den beste på noen som helst område. Har man problemer med dette og tror at det betyr at partneren tar til takke med en så er det ikke partneren som er problemet. Det vil alltid være en som er bedre og det må man rett og slett leve med. Det er noe vi alle må leve med. Selv de pene og/eller flinke og/eller heldige og/eller <sett inn ting å være musunnelig for her>.
Problemet der er nok mer at man er i villfarelsen av at det beste alltid er noe annet og at kun dét er godt nok. Det bunner i et syn på seg selv og ikke hvordan andre i realiteten ser på en.

Eddie Murphy sa det så vakkert en gang: "Find someone just as f**ked up as you are and stick with it".

Skal man ikke løpe fordi Usain Bolt kan løpe fortere? Det finnes altså de som bryr seg lite om det, og da være så fryktelig opptatt av det blir bortkastet og livsødleggende.

EDIT:
Kunsten er å finne folk som ikke bryr seg om de tingene man ikke har i nevneverdig grad. Og til alt hell så er det nettopp de personene som blir interesserte også. Verden er fin sånn. Men det kan man altså ødelegge ved at man selv fokuserer på det. Men da er det ikke et partnerproblem lengre men en problem med selvbildet.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (32 minutter siden):

Jeg ser ord som prøver å appellere til emosjonene til leseren, men ikke argumenter.

Det jeg skriver er at dama ville ha rangert meg godt ned på lista _hvis hun ikke kjente meg_. Det vil antagelig enhver type du noensinne får deg også. Det er sånn det er, og det får vi leve med.

Når man først blir kjent med noen så utvikler det seg forhåpentligvis noe mer enn en ren kjøttmarked-rangering. At du (og jeg) har en verdi ut over den umiddelbare attraksjonen som gjør at vi er verdt å holde sammen med. Det håper jeg både på egne og dine vegne.

-k

Men hvorfor skal man da bli kjent med noen man rangerer langt ned på "lista"? Så det du sier er at det er stor sjanse for at om jeg dater igjen, og møter en mann, så er jeg langt ned på listen hans og han liker meg egentlig ikke men så blir han kanskje kjent med meg og liker meg litt likevel? Hva i all verden.. 

Lenke til kommentar
Gjest da6ac...0d1
fokkeslasken skrev (1 time siden):

Jeg hørte et "artig" intervju hvor flere kvinner mente menn må ta seg sammen og ta initiativet mer og gjøre det på en klarere måte. Kontrollspørsmålet da var "Så dere sier at dere vil ha flere menn som bare kommer bort til dere og ber dere på date direkte?"

Nei, det var visst ikke slik de mente det...

Ikke rart det er vanskelig for menn når kvinner ikke vet hva de vil selv engang.

Det er jo et poeng for så vidt, at kvinner ofte ikke nødvendigvis vet selv hvorfor de har falt for en mann. Så råd fra kvinner skal ikke alltid ta til seg.

Anonymous poster hash: da6ac...0d1

Lenke til kommentar
Gjest da6ac...0d1 skrev (1 minutt siden):

Det er jo et poeng for så vidt, at kvinner ofte ikke nødvendigvis vet selv hvorfor de har falt for en mann. Så råd fra kvinner skal ikke alltid ta til seg.

Anonymous poster hash: da6ac...0d1

Riktig. Vi er hodeløse høns og vår verdi måles i utseende og ungdommelighet, intet annet. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest da6ac...0d1
Malakitt skrev (1 minutt siden):

Riktig. Vi er hodeløse høns og vår verdi måles i utseende og ungdommelighet, intet annet. 

Slett ikke. Poenget som ble illustrert her handler om noe helt annet. Om man er forelsket i noen, så er det ikke sikkert man har helt klart for seg hvorfor man er det. Det gjelder for så vidt for begge kjønn, det.

Anonymous poster hash: da6ac...0d1

Lenke til kommentar
Gjest da6ac...0d1

Et, riktig nok ekstremt, eksempel på at det er måten en mann får en kvinne til å føle seg som betyr noe, på forsiden av db.no:

https://www.dagbladet.no/nyheter/ektepar-61-ars-aldersforskjell/78384044
 

«Charles (85) og Miracle (24) sier de er lykkelig gift, og mener at aldersforskjellen ikke har noe å si.

Hun sier at […] han fikk henne til å føle seg vel.»

Rik virker han ikke å være.

Anonymous poster hash: da6ac...0d1

Lenke til kommentar
Malakitt skrev (34 minutter siden):

Men hvorfor skal man da bli kjent med noen man rangerer langt ned på "lista"?

Fordi den mest attraktive fyren i byen er opptatt? Eller vil ha deg bare for en natt?

Hvilke strategier du bruker er selvsagt opp til deg. For alt jeg vet er du også en av disse kvinnene jeg har hørt snakk om men aldri møtt som kun bryr seg om indre verdier. Mitt forehavende er at en fortelling om et kjønn som offer for det andre kjønnet er lite presis og helt sikkert ikke nyttig.

Sitat

Så det du sier er at det er stor sjanse for at om jeg dater igjen, og møter en mann, så er jeg langt ned på listen hans og han liker meg egentlig ikke men så blir han kanskje kjent med meg og liker meg litt likevel? Hva i all verden.. 

Putt 100 menn og 100 kvinner i et rom. Spør dem umiddelbart hvem de helst vil date i rommet. Da spår jeg at 99 av kvinnene peker på en liten gruppe på 5-10 menn. Det er de mennene «alle» kvinner vil ha. 99 av mennene vil peke på en gruppe på 5-10 kvinner. Det er de kvinnene «alle» menn vil ha.

Det er opplagt at nesten alle kvinner og nesten alle menn vet hvem av det motsatte kjønn som er mest attraktiv for andre - og de fleste er helt enige med røkla.

Spør de så hvem de er _villige_ til å bli kjent med. Da vil kanskje 80 kvinner bli markert av minst en mann. Mens kanskje 20 menn blir markert av minst en kvinne.

 

På tross av dette så tror jeg at det er mulig å være i trygge forhold med respekt og romantikk. Men for min del så har det vært nyttig å unngå tanker om en prinsesse som har sittet i tårnet sitt og grått hele livet i lengsel etter den ene rette - meg selv ridende på en hvit hingst. Det er muligens koselig å lese om men lite relevant for min relasjon til det annet kjønn.

-k 

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Gjest da6ac...0d1 skrev (5 minutter siden):

Et, riktig nok ekstremt, eksempel på at det er måten en mann får en kvinne til å føle seg som betyr noe, på forsiden av db.no:

https://www.dagbladet.no/nyheter/ektepar-61-ars-aldersforskjell/78384044
 

«Charles (85) og Miracle (24) sier de er lykkelig gift, og mener at aldersforskjellen ikke har noe å si.

Hun sier at […] han fikk henne til å føle seg vel.»

Rik virker han ikke å være.

Anonymous poster hash: da6ac...0d1

Ikke uvanlig med gamle menn og unge jenter. Ser dette spesielt hos rike menn og kjendiser. Veldig åpenbart at det er alles menn drøm men ikke alle menn har den muligheten dessverre. En veldig god grunn til å ikke etablere seg med en mann. Påstanden min om at kvinners verdi vurderes utelukkende i ungdommelighet og alder er står, og det finnes ingen gode motargumenter (unntaket er barn av kvinnen, for de er hun en mor og da er utseende og ungdommelighet irrelevant). Vi ser det hele tiden i samfunnet, vi ser det i media, vi ser det når menn velger partnere osv. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 minutter siden):

Fordi den mest attraktive fyren i byen er opptatt? Eller vil ha deg bare for en natt?

Hvilke strategier du bruker er selvsagt opp til deg. For alt jeg vet er du også en av disse kvinnene jeg har hørt snakk om men aldri møtt som kun bryr seg om indre verdier. Mitt forehavende er at en fortelling om et kjønn som offer for det andre kjønnet er lite presis og helt sikkert ikke nyttig.

Putt 100 menn og 100 kvinner i et rom. Spør dem umiddelbart hvem de helst vil date i rommet. Da spår jeg at 99 av kvinnene peker på en liten gruppe på 5-10 menn. Det er de mennene «alle» kvinner vil ha. 99 av mennene vil peke på en gruppe på 5-10 kvinner. Det er de kvinnene «alle» menn vil ha.

Det er opplagt at nesten alle kvinner og nesten alle menn vet hvem av det motsatte kjønn som er mest attraktiv for andre - og de fleste er helt enige med røkla.

Spør de så hvem de er _villige_ til å bli kjent med. Da vil kanskje 80 kvinner bli markert av minst en mann. Mens kanskje 20 menn blir markert av minst en kvinne.

-k 

Hva jeg bryr meg om har ingenting å si for jeg skal uansett ikke være i et forhold. Har ikke tenkt å røre en mann igjen så lenge jeg lever. Noen ganger får jeg jo lyst, men når jeg vet hvordan han ser på meg så frister det ekstremt lite. Vil ikke være med noen som anser meg som mindreverdig og er flaut å tenke på at mennene jeg har vært med har valgt meg fordi jeg var tilgjengelig og ikke fordi de likte meg. Jeg trodde de likte meg jeg. Denne tråden har iallfall overbevist meg. 

Spådommen din stemmer nok. 

Endret av Malakitt
Lenke til kommentar
Gjest da6ac...0d1
knutinh skrev (34 minutter siden):

Putt 100 menn og 100 kvinner i et rom. Spør dem umiddelbart hvem de helst vil date i rommet. Da spår jeg at 99 av kvinnene peker på en liten gruppe på 5-10 menn. Det er de mennene «alle» kvinner vil ha. 99 av mennene vil peke på en gruppe på 5-10 kvinner. Det er de kvinnene «alle» menn vil ha.

Det er opplagt at nesten alle kvinner og nesten alle menn vet hvem av det motsatte kjønn som er mest attraktiv for andre - og de fleste er helt enige med røkla.

Spør de så hvem de er _villige_ til å bli kjent med. Da vil kanskje 80 kvinner bli markert av minst en mann. Mens kanskje 20 menn blir markert av minst en kvinne.

Det første stemmer nok temmelig bra, men at kvinner er så mye mindre interessert i å bli kjent med menn enn motsatt, slik du antar her, er langt mer tvilsomt.

Anonymous poster hash: da6ac...0d1

Lenke til kommentar
Malakitt skrev (3 timer siden):

Ja selvsagt. Er jo mye å ønske at noen er sammen med en fordi en faktisk liker en, og ikke fordi man bare vil ha noen. 

 

Malakitt skrev (2 timer siden):

Men hvorfor skal man da bli kjent med noen man rangerer langt ned på "lista"? Så det du sier er at det er stor sjanse for at om jeg dater igjen, og møter en mann, så er jeg langt ned på listen hans og han liker meg egentlig ikke men så blir han kanskje kjent med meg og liker meg litt likevel? Hva i all verden.. 

Analogi: Sjokolade (vs dating)

Høy pris = populæritet (jo fler som velger den, jo høyere pris. Tilbud / etterspørsel)

Rangering = basert på emballasje og reklame:

Du får presentert 10 ulike sjokolader med hver sin reklamefilm, og du skal rangere dem etter hvor fin og delikat du synes emballasjen er, kombinert med hvilken reklame du liker best. Helt uavhengig av hva du synes om selve sjokoladen.

Så skal du få lov til å velge én sjokolade som du skal få lov til å spise.

Velger du den dyreste sjokoladen?

Velger du sjokoladen med den beste reklamefilmen?

Velger du sjokoladen med den peneste innpakningen?

Velger du den sjokoladen bestevenninna di hadde valgt?

Eller velger du den sjokoladen du av erfaring - etter år med prøving og feiling - vet at du synes smaker best og føles best å ha i munnen din av disse ti sjokoladene?

Emballasje = utseende.

Reklame = profil på datingside.

Erfaring om hva man liker = å bli kjent med et menneske, og sette pris på dens kvaliteter, uavhengig av utseende og datingprofil.

Er det gitt at den sjokoladen du liker vest er den som har penest emballasje? Nei. Likevel velger du å spise den, fordi det er DEN DU LIKER BEST.

Hadde du blitt skuffa hvis din favorittsjokolade ikke hadde den peneste emballasjen i butikken, eller den beste reklamen på kino? Hadde det spilt noen rolle for deg? Nei, for den er favoritten din for en grunn.

Sånn er det med dating også. Den fyren du liker best trenger ikke være den kjekkeste i bygda. Hvorfor skulle han være det? Det som er viktig er at det er han du liker best, og trolig er du den han liker best også. Det er derfor dere har valgt hverandre. Og en ny sjokolade med en penere emballasje burde ikke få noen av dere til å bytte favoritt, med mindre dere har gått lei av favoritten, men da er den neppe favoritten lenger heller.

Du kan ikke kreve at noen skal ha deg som favoritt resten av livet, men du kan ha en forventning om at dere begge gjør det dere kan for at dere ikke skal gå lei av hverandre. Ikke krangle om småting. Ikke vær kontrollerende. Gjør hyggelige ting sammen. Velg hverandre hver dag. Gi hverandre komplimenter hver dag, men sørg for at du mener det du sier.

Du trenger ikke si at han er verdens kjekkeste, men du kan si at han er den fineste eller deiligste du kjenner. Hvis du mener det. Og hvis han er favoritten din, så mener du trolig noe i den retningen. Fortell ham at han er flink på kjøkkenet, at du elsker maten hand, at du gleder deg til å se ham til kvelden. At han har verdens beste eller tryggeste armkrok, at du liker hvordan han lukter. Det er tusen ting man kan gi hverandre komplimenter for, men ikke si ting du ikke mener.

Om han ikke er den som har gitt deg heftigst sex, så ikke si han er den beste du har hatt, men si gjerne at du elsker det han gjør med deg, og elsker hvordan han tenner deg, osv. Hvis det stemmer.

Denne diskusjonen her beviser i stor grad hva jeg har hevdet tidligere. Mange fokuserer på feil (overfladiske) ting, og blir tilsvarende skuffa.

Ja, utseende har noe å si når man danner seg et førsteinntrykk, noe man gjør i løpet av 2-5 sekunder. Dette er mekanismen som Tinder er utviklet rundt. Å velge livspartner basert på kun et førsteinntrykk er helt fånyttes, men det er likevel et kriterie man kan bruke for å velge ut hvem man skal ta kontakt med for å bli kjent, for å se om det er noen kjemi eller ikke. Det er ikke et mål i seg selv å velge folk man ikke liker utseendet på, men oddsen for å finne en god match øker selvsagt om man ikke kun går for 10/10.

Hvis målet er å spise sjokoladen med det fineste papiret eller den høyeste prisen, så er det ikke sikkert man blir lykkelig av å spise den, bare fordi man fikk tak i "det gjeveste trofeet".

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Malakitt skrev (3 timer siden):

Riktig. Vi er hodeløse høns og vår verdi måles i utseende og ungdommelighet, intet annet. 

 

Malakitt skrev (2 timer siden):

Påstanden min om at kvinners verdi vurderes utelukkende i ungdommelighet og alder er står, og det finnes ingen gode motargumenter (unntaket er barn av kvinnen, for de er hun en mor og da er utseende og ungdommelighet irrelevant). Vi ser det hele tiden i samfunnet, vi ser det i media, vi ser det når menn velger partnere osv. 

Først så klager du over at menn rangerer damer etter utseende.

 

Malakitt skrev (3 timer siden):

Men hvorfor skal man da bli kjent med noen man rangerer langt ned på "lista"? Så det du sier er at det er stor sjanse for at om jeg dater igjen, og møter en mann, så er jeg langt ned på listen hans og han liker meg egentlig ikke men så blir han kanskje kjent med meg og liker meg litt likevel? Hva i all verden.. 

Så spør du hvorfor du skal bli kjent med noen som ikke rangerer deg som 10/10, fordi du ønsker at han skal se på deg som en 10-er?

Ser du selv hvor selvmotsigende du er, eller er det noe jeg misforstår her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
  • Uderzo gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...