Gå til innhold

Ford Mach-E besto ikke svensk «elgtest»


Anbefalte innlegg

Gavekort skrev (24 minutter siden):

Bare for å få dette klart: elgtest er test av ESP, ikke sportslighet.

Også verdt å nevne. ESP som fungerer godt på asfalt i dette scenarioet hvor man tvinger inn understyring ei lita stund, trenger ikke gi like godt resultat på grus/snø/is om man gjorde samme test. Der ønsker man å bremse det indre hjulet og ikke det ytterdekket som her. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (2 timer siden):

Først kunne hjulene plutselig låse seg, noe man må kunne vurdere som en svært alvorlig feil. Så kan frontruta ramle av, ikke spesielt mindre alvorlig og nå gjør den det dårlig i elgtesten. Jeg må si at dette virker over hodet ikke å leve opp til forventningene i merkenavnet Mustang. Enten bør vi begynne å kalle den noe annet enn det Ford gjør, eller så blir merkenavnet Mustang redusert til et synonym med "mehh..". Hva med Ford Focus SUV edition?

Jeg antar du ikke har så mye kjennskap til Ford?

Kort historie:

Mustang == billig drittbil. Det har alltid vært en billigbil som går fort rett frem og er helt ræva i svinger. Alltid. Amerikanske Ford (og amerikanske biler generelt) har alltid vært kjent for å være "mehh" her i Europa.

Focus =/= "mehh". Focus er en kjøremaskin og var tradisjonelt en av de mest populære bilmodellene i Europa, laget av tyske Ford. Den var, frem til OneFord-strategien, en av klassens klart beste på kjøreegenskaper, i likhet med Fiesta i klassen under og Mondeo i klassen over. Litt ettersom hvordan du tolker det, så har tysk Ford vært "fattigmanns-BMW". Biler for folk som liker å kjøre aktivt, men som ikke har råd til BMW. Min tolkning av det er i beste mening.

Så ved at Mustang Mach-E viser seg å være en drittbil, så lever den faktisk opp til navn og merkevare.

Men hvorfor skiller jeg mellom tysk og amerikansk Ford? Ford i Europa har i mange tiår blitt ansett som et tysk bilmerke med egne modeller. Da Focus, Fiesta, Mondeo, Escort m.m. kom på markedet, ble de alle nevnt som tyske biler. Det er fordi de ble designet, utviklet og satt sammen i hovedsak i Tyskland (helt separat fra Ford i USA) og at hovedkvarteret ligger der. Og det at tyske Ford er gode på kjøreegenskaper er heller ikke noe nytt. Faktisk har den tyske delen av Ford-konsernet vært kjent for å være så gode på kjøreegenskaper, at det i riktig gamledager var populært blant kjeltringer å stjele Ford Transit for å bruke som fluktbil. De kunne lesses opp til taket og allikevel kjøre fra politiet pga kjøreegenskapene. Det er en artig fun fact.

Det samme kan ikke akkurat sies om Ford sine amerikanske søsken. Men Mustang er en fin bil å kjøre drag race med ut av lyskryss - det skal de ha.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (10 minutter siden):

Det har alltid vært en billigbil som går fort rett frem og er helt ræva i svinger.

Ryktet har alltid vært det fordi på 70-/80-tallet så var de fremtunge med solid bakaksling. Dagens Mustanger har et moderne hjuloppheng og svinger mer eller mindre like bra som alle tilsvarende biler.

Lenke til kommentar
1P4XZQB7 skrev (På 29.9.2021 den 17.19):

Er det virkelig mulig å omtale elgtesten uten å dra frem det begredelige resultatet til Mercedes A-klasse? Den (første?) bilen som endte på taket i testen? (Relian Rialto ender på siden i annenhver sving, så den saken er ikke engang verd nevne.)

Kan si det sånn at verden har gått videre men det har ikke du. Det er heller ikke forklart hva en elg er, eller at de ikke bruker elg i forsøkene.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (28 minutter siden):

Ryktet har alltid vært det fordi på 70-/80-tallet så var de fremtunge med solid bakaksling

Når gikk de moderne understell? 30 år etter tyskerne?

Simen1 skrev (3 timer siden):

Jeg må si at dette virker over hodet ikke å leve opp til forventningene i merkenavnet Mustang.

Men det er jo akkurat det det gjør. 

Lenke til kommentar
Heiti skrev (1 time siden):

Når gikk de moderne understell? 30 år etter tyskerne?

Spiller det noen rolle? Snakker vi om hva dagens Ford har å tilby eller skal vi bare kaste dem i gapestokken for noe som ikke har vært relevant på 20 år?

Dessuten kan ikke jeg begripe når 70-talls Mustanger begynte å bli sett på som kjipe drittbiler. Skal du ha noe som går fort så er det bedre ting å bruke pengene på.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nessuno skrev (På 29.9.2021 den 17.37):

Fyker frontruten av før eller etter man treffer elgen? 😄

Alvorlig talt så ble jeg skuffet da jeg fant ut at omtrent legendarisk varemerke "Mustang" som i alle år ble assosiert med den ikoniske muskelbilen ble tildelt... en stygg elektrisk stasjonsvogn med laber ytelse. Tror Ford burde ha kalt den eFiesta eller noe sånt, og heller bruke navnet Mustang på noe de fikk skikkelig til senere.

Dette er forresten meget illustrativt ifht første nye elbiler som lanseres av mange aktører - man må nesten forvente trøbbel av en eller annen sort.

Ford-sjefen Jim Farley presterte jo å si at Mach-E kanskje er en bra tredjebil hvis man trenger en til etter å ha kjøpt to fossil-Forder 😂

Ford selv har tydeligvis ikke all verdens tro på egne elbiler.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

Først kunne hjulene plutselig låse seg, noe man må kunne vurdere som en svært alvorlig feil. Så kan frontruta ramle av, ikke spesielt mindre alvorlig og nå gjør den det dårlig i elgtesten. Jeg må si at dette virker over hodet ikke å leve opp til forventningene i merkenavnet Mustang. Enten bør vi begynne å kalle den noe annet enn det Ford gjør, eller så blir merkenavnet Mustang redusert til et synonym med "mehh..". Hva med Ford Focus SUV edition?

Nå er vel Focus en mye bedre bil enn det Mustang noen gang har vært så den tok jeg ikke helt. Forøvrig vil jeg ikke si Mustang har hatt noe mer problemer enn andre elbiler, tvert imot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (7 timer siden):

Bare for å få dette klart: elgtest er test av ESP, ikke sportslighet.

Ikke helt riktig, det er både en test av ESP og understell. Verdens beste ESP kan ikke redde en dobbelt unnamanøver hvis chassiet ikke er bra. Xantia Activa V6, som er den raskeste bilen gjennom testen noengang, var forøvrig ikke utstyrt med ESP i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (3 timer siden):

Spiller det noen rolle? Snakker vi om hva dagens Ford har å tilby eller skal vi bare kaste dem i gapestokken for noe som ikke har vært relevant på 20 år?

Dessuten kan ikke jeg begripe når 70-talls Mustanger begynte å bli sett på som kjipe drittbiler. Skal du ha noe som går fort så er det bedre ting å bruke pengene på.

 

Mustang fikk moderne hjuloppheng i 2015. Uansett er det en amerikansk bil, så den har ikke sylskarpe kjøreegenskaper uansett.  Når de ble kjiipe drittbiler varierer med hvem du spør. Noen mener de alltid har vært det, andre som meg, synes det gikk kraftig nedover fra 1967 mens selv de fleste amcar og Fordentusiaster mener at Mustang ble en drittbil i 1974.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (10 minutter siden):

Mustang fikk moderne hjuloppheng i 2015. Uansett er det en amerikansk bil, så den har ikke sylskarpe kjøreegenskaper uansett.  Når de ble kjiipe drittbiler varierer med hvem du spør. Noen mener de alltid har vært det, andre som meg, synes det gikk kraftig nedover fra 1967 mens selv de fleste amcar og Fordentusiaster mener at Mustang ble en drittbil i 1974.

Ser ikke helt hva som er dritt  med det her. RWD, manuell kasse og en drøm av en motor.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (6 timer siden):

 

Kort historie:

 

Mye bra her, men også en del feil. Ford i europa er ikke tysk, men europeisk, og har vært det siden Ford Germany, Ford of Britain og Ford & Son Ltd i Irland slo seg sammen i 1967. Siden den gang har de hatt hovedkvarter vekselvis i England og Tyskland (Ligger i Køln i dag), utviklingsavdelinger i flere land, og fabrikker i 8-9 land. Når Ford gikk fra å være et Opelalternativ til fantastiske kjøremaskiner på 90-tallet var både utvikling og administrasjon styrt fra england, og forvandlingen kan hovedsaklig takkes waliseren Richard Perry Jones som både var et chassisgeni og tøff nok til å trumfe gjennom relativ kostbare chassisløsninger i bilene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
uname -i skrev (12 minutter siden):

Ser ikke helt hva som er dritt  med det her. RWD, manuell kasse og en drøm av en motor.

 

Dette er 6 gen.  fra etter 2014, og har derfor historiens første moderne mustanghjuloppheng. Dette er også en spesiell utgave med en motor som kun er brukt her og i nyeste Ford GT. Den har en flat veivaksel etter typisk engelsk/italiensk oppskrift som aldri har vært bukt i amerikansk biler. Amerikanerene liker faktisk ikke denne motoren, da den ikke har typisk "V8 lyd". Uansett sier ikke hastigheten så mye om hvor presise kjøreegenskapene er, og der ligger Fiesta og Focus milevis foran.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 minutter siden):

Myten om at amerikanske biler er kjipe greier som ikke kan kjøre i en sving er noe som henger igjen fra 80-tallet da ungdommen måtte forsvare hvorfor demmes Opel Manta A var bedre enn amerikanerne når Manta ikke hadde stor motor.

Nei, ingen myter der. Det er knapt laget biler med "gode" kjøreegenskaper i Europeisk målestokk, og amcars med "fantastike" kjøreegenskaper finnes knapt. Folk som liker Opel liker vanligvis også amcar, da de vanligvis ikke aner hva kjøreegenskaper er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 minutter siden):

Dette er 6 gen.  fra etter 2014, og har derfor historiens første moderne mustanghjuloppheng. Dette er også en spesiell utgave med en motor som kun er brukt her og i nyeste Ford GT. Den har en flat veivaksel etter typisk engelsk/italiensk oppskrift som aldri har vært bukt i amerikansk biler. Amerikanerene liker faktisk ikke denne motoren, da den ikke har typisk "V8 lyd". Uansett sier ikke hastigheten så mye om hvor presise kjøreegenskapene er, og der ligger Fiesta og Focus milevis foran.

Jeg har ikke kjørt den, men det sies at den har gode kjøreegenskaper og presis styring av de som har testet. Av videoen så ser man at sjåføren slipper å kjempe mot bilen og at den er stabil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 minutt siden):

 Av videoen så ser man at sjåføren slipper å kjempe mot bilen og at den er stabil.

Nå ligger vi vel lista litt over det, det er ikke en Zetor . Nå sier jeg ikke at siste generasjon Mustang er en dårlig bil, men noe imponerende etter europeisk målestokk er den ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...