Gå til innhold

Ford Mach-E besto ikke svensk «elgtest»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fyker frontruten av før eller etter man treffer elgen? 😄

Alvorlig talt så ble jeg skuffet da jeg fant ut at omtrent legendarisk varemerke "Mustang" som i alle år ble assosiert med den ikoniske muskelbilen ble tildelt... en stygg elektrisk stasjonsvogn med laber ytelse. Tror Ford burde ha kalt den eFiesta eller noe sånt, og heller bruke navnet Mustang på noe de fikk skikkelig til senere.

Dette er forresten meget illustrativt ifht første nye elbiler som lanseres av mange aktører - man må nesten forvente trøbbel av en eller annen sort.

Endret av nessuno
Typo
  • Liker 5
Lenke til kommentar
nessuno skrev (5 minutter siden):

Fyker frontruten av før eller etter man treffer elgen? 😄

Alvorlig talt så ble jeg skuffet da jeg fant ut at omtrent legendarisk varemerke "Mustang" som i alle år ble assosiert med den ikoniske muskelbilen ble tildelt... en stygg elektrisk stasjonsvogn med laber ytelse. Tror Ford burde ha kalt den eFiesta eller noe sånt, og heller bruke navnet Mustang på noe de fikk skikkelig til senere.

Dette er forresten meget illustrativt ifht første nye elbiler som lanseres av mange aktører - man må nesten forvente trøbbel av en eller annen sort.

100% enig i allt du skriver her, eller iallefall 90% 😄 

Men dessverre så begynner "Mustangen" å "grow on me" 🤷‍♂️ (Engelsk, for vokse på meg høres så feil ut) Bilen jeg har SÅ lyst til å hate, men som jeg ikke helt får til å hate lengre, og jeg vet ikke hvorfor.. 😔

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1P4XZQB7 skrev (14 timer siden):

Er det virkelig mulig å omtale elgtesten uten å dra frem det begredelige resultatet til Mercedes A-klasse? Den (første?) bilen som endte på taket i testen? (Relian Rialto ender på siden i annenhver sving, så den saken er ikke engang verd nevne.)

 

11-mercedes-a-class-topples-during-elk-t

Så vidt jeg husker så tilbakekalte MB alle bilene som følge av den svenske testen og de ble oppgradert slik at neste gang passerte den med glans. Rask response av MB. Blir spennende å se hva Ford har tenkt å gjøre?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
JorunnL skrev (10 minutter siden):

Så vidt jeg husker så tilbakekalte MB alle bilene som følge av den svenske testen og de ble oppgradert slik at neste gang passerte den med glans. Rask response av MB. Blir spennende å se hva Ford har tenkt å gjøre?

Forskjellen på Mercedes sin og de andre som nevnes her er vel så vidt jeg husker at Mercedesen tippet vel rundt, mens de andre kun treffe kjeglene, og havnet ikke på taket.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (2 timer siden):

Forskjellen på Mercedes sin og de andre som nevnes her er vel så vidt jeg husker at Mercedesen tippet vel rundt, mens de andre kun treffe kjeglene, og havnet ikke på taket.

Det som også er interessant er årsaka til kvifor A-klassen velta. Dei mangla nemleg kring 300 kg zebra-batteri i den doble botnen på bilen. A-klasse var utvikla som rein elbil for å oppfylle krav i California, men sidan lobbyismen og advokatane førte fram, så slapp dei å produsere miljøbilar likevel. Derimot sat dei jo med eit kjekt bildesign sjefane meinte burde nyttast.

http://www.umweltbrief.de/pdf/Mercedes_A-class_electric_zebra.pdf

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Ing. Bjotveit skrev (3 timer siden):

Det som også er interessant er årsaka til kvifor A-klassen velta. Dei mangla nemleg kring 300 kg zebra-batteri i den doble botnen på bilen. A-klasse var utvikla som rein elbil for å oppfylle krav i California, men sidan lobbyismen og advokatane førte fram, så slapp dei å produsere miljøbilar likevel. Derimot sat dei jo med eit kjekt bildesign sjefane meinte burde nyttast.

http://www.umweltbrief.de/pdf/Mercedes_A-class_electric_zebra.pdf

A-klassen til Mercedes som veltet var fossil bilen, da den ble test 1997 eller noe slikt

Men det hjelper med batterier i bunn slik elbilene har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først kunne hjulene plutselig låse seg, noe man må kunne vurdere som en svært alvorlig feil. Så kan frontruta ramle av, ikke spesielt mindre alvorlig og nå gjør den det dårlig i elgtesten. Jeg må si at dette virker over hodet ikke å leve opp til forventningene i merkenavnet Mustang. Enten bør vi begynne å kalle den noe annet enn det Ford gjør, eller så blir merkenavnet Mustang redusert til et synonym med "mehh..". Hva med Ford Focus SUV edition?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synes Mach-e ser veldig bra ut. Design er viktig og det er tydelig at det er noen som kan det som har jobbet med denne bilen.

Så er det bra med et selskap som kjører recall FØR problemer oppstår. Ser det er en del av Teslas forlengede salgsapparat som mener det er bedre at problemer feies under teppet til mediatrykk eller myndigheter tvinger produsenten til å handle.

Ser forøvrig at Mach-e har tilgjengeliggjort litt mer av bruttokapasiteten slik at den får 16 km mer EPA-rekkevidde.

Med tanke på at TU mente det var verdt en helt egen artikkel om stusselige 2 km mer på Model Y så regner jeg med at redaksjonen er i full sving 

Endret av uname -i
  • Liker 4
Lenke til kommentar
uname -i skrev (22 minutter siden):

Synes Mach-e ser veldig bra ut.

Mustang og SUV klinger ikke i samme takt. Mustang-navnet burde vært forbeholdt kupe-segmentet. Om noe, så kunne man sett for seg at den engang så virile hingsten har spist for mange BigMac og blitt rund og fet. Litt som Elvis på sine gamle dager.

Mach insinuerer noe med lydens hastighet. Denne SUV-en er på ingen måte noen racerbil, det er en familie-SUV. Så det eneste som egentlig lyder riktig med navnet er e-en.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Mustang og SUV klinger ikke i samme takt. Mustang-navnet burde vært forbeholdt kupe-segmentet. Om noe, så kunne man sett for seg at den engang så virile hingsten har spist for mange BigMac og blitt rund og fet. Litt som Elvis på sine gamle dager.

Mach insinuerer noe med lydens hastighet. Denne SUV-en er på ingen måte noen racerbil, det er en familie-SUV. Så det eneste som egentlig lyder riktig med navnet er e-en.

Ja, navnet kan være et problem for de veldig få som lager det til et problem og som aldri ville kjøpt bilen samme hva den het. 

 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke kjøpe noen bil i det nærmeste, men hvis jeg skulle det ville jeg i vår vært interessert i Mustang Mach-e. Navnet har egentlig irritert hele tiden. Litt som Taycan sin turbo i navnet. Men at det ramler på med såpass alvorlige saker som det vi har sett her, det får meg til å lure på hvordan hesten skal snuble neste gang, og neste gang der osv.

At hingsten har hoppet over mye av testingen og kvalitetskontrollen i utviklinga, for å hastelansere denne, kommer alt for tydelig frem.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...