Gå til innhold

Anbefalte innlegg

tommyb skrev (44 minutter siden):

Det bør være et tydelig og kraftig skille mellom de som har oppgitt uriktige opplysninger, og de som har fulgt Stortingsadministrasjonens råd etter å ha lagt fram sin situasjon. Dette ser ut til å være rett ut gitt uriktige opplysninger, og da må det jo være grunnlag for straffesak.

Støre har nå etterhvert fått en lang kjede med saker der hans "flinkeste" medarbeidere har spilt seg selv utover sidelinja, og over tid tåler han ikke å framstå som nølende hver eneste gang. Desto lengre Arbeiderpartiet trekker på føttene sine her, desto mer skader de sitt eget image. De sliter med etterveksten i Ap. 

Kan ha vært grunnlag for straffesak, men det er foreldet. Det er jo et ganske urovekkende tegn, da denne "slappheten" fra de som skal kontrollere og dele ut pendlerboliger, eller sjekke andre goder faktisk har holdt på slik ganske så lenge... Ser ut til at det å klø hverandres rygg, legge til rette for og nesten bistå med å gi ut goder man ikke har krav på har vært en "greie" ihvertfall de siste 15-16 årene, sikkert enda lenger og. At det nå røskes tak i er bra, og så mener jeg de må få på plass en ordentlig kontrollfunksjon for goder til politikere slik at det faktisk sjekkes at de ikke leverer falsk info, eller får utdelt goder og boliger de ikke har krav på. 

Dette vil være bra for politikere, slik at de slipper å gjøre feil, og på den måten får ødelagt sitt gode navn og rykte. Det er viktig for alle at vi har tillitt til politikere, men da ikke så stor tillit at man blankt godkjenner alt de leverer inn, og overlater til media å finne ut i ettertid hva de har gjort feil. 

Politikerne har dessverre vist at de ikke er tilliten verdig, og da er det eneste rette å begynne å kontrollere det de gjør i større grad. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er grunnlag for straffesak, foreldet eller ikke, synes jeg personlig at det er grunnlag for at Ap må bytte ut personell. :g 

Stortinget har såvidt jeg vet sånne kontrollfunksjoner som du etterlyser - de virker tydeligvis ikke bra nok. Ellers stort sett enig i innlegget. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
tommyb skrev (27 minutter siden):

Hvis det er grunnlag for straffesak, foreldet eller ikke, synes jeg personlig at det er grunnlag for at Ap må bytte ut personell. :g 

Stortinget har såvidt jeg vet sånne kontrollfunksjoner som du etterlyser - de virker tydeligvis ikke bra nok. Ellers stort sett enig i innlegget. 

Ja, der er jeg helt enig. En politiker som har bedrevet dokumentfalsk feks... er ikke greit.. Spesielt ikke når hun står ansvarlig for NAV som er beinharde mot folk som driver dokumentfalsk.  Så er jo dette veldig mange år siden. Hvis Hadja skal fortsette å være politiker bør hun a) vise litt ydmykhet og b) prøve å vise til at hun i de senere år har holdt seg på matten. 

Ganske åpenbart at kontrollfunksjonene ikke har fungert, når man ser hvor mange som har lurt til seg pendlerbolig. De kan dessverre gjemme seg bak at regelverket er upresist. 

Regelverket bør strammes inn, og noen som har greie på dette bør sjekke opplysninger og krav politikerne har. Hvis ikke blir det fort som bukken og havresekken. 

Endret av Baranladion
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nyidag skrev (41 minutter siden):

De må gjør med Tajik som de har gjort med de andre svindlerne, pakke sakene hennes og sende henne på dør! 

Hun har muligens forstått at hun har tabbet seg kraftig ut, og går av egen fri vilje. 

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/nrk-erfarer-hadia-tajik-har-selv-bedt-om-aa-gaa-av-som-statsraad-hun-moeter-pressen-klokken-14.LiN0vNoYr?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 2
Lenke til kommentar
anon_83104 skrev (6 minutter siden):

Hun velger å gå av. Det har blitt bekreftet av NRK. Pressekonferanse klokken 14 i dag.


Synd det ble slik. Hun er i grunnen en dyktig person. Men rett skal være rett for alle. 

Da får vi håpe ho går av som politiker og at vi slipper å høre om ho igjen. Bevisst dokumentfalsk og bedrageri tar seg dårlig ut. Tajik har visst nøyaktig hva ho driver med og har prøvd å vri seg unna som en ål.

Kjeltringpakk kaller vi politikere som holder på slik.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, tommyb said:

Det bør være et tydelig og kraftig skille mellom de som har oppgitt uriktige opplysninger, og de som har fulgt Stortingsadministrasjonens råd etter å ha lagt fram sin situasjon.

Hun har vel ikke fulgt deres råd i dette? Eller mener du å inkriminere Stortingsadministrasjonen i å skulle ha gitt henne råd om å utføre alle forholdene som er avdekket?

10 hours ago, tommyb said:

Stortinget har såvidt jeg vet sånne kontrollfunksjoner som du etterlyser - de virker tydeligvis ikke bra nok. Ellers stort sett enig i innlegget. 

Ikke uenig i at kontrollfunksjoner nok kunne fungert bedre. Men selv disse er jo avhengig av at man er ett nivå av ærlig og redelig i opplysningene som oppgis. Om ikke annet så har dette kanskje en gang for alle avklart at det MÅ kontrolleres og følges opp før opplysninger i søknader tas for god fisk.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette blir litt for dumt i mine øyne.
"Går som arbeids- og inkluderingsminister - fortsetter likevel som nestleder i Arbeiderpartiet."

Det er noe som ikke henger helt på greip her. Når man ikke har nødvendig tillit til å fortsette som statsråd. Hvordan kan man ha nødvendig tillit til å fortsette som nestleder for AP? Den logikken virker uklar for meg.

Quote

Hun påpeker at ingen har krav på tillit, og at alle kan gjøre feil, men at det som er øverste sjef for arbeidspolitikk er avhengig av tillit.

Man er med andre ord ikke avhengig av tillit for å være nestleder i AP. Da vet vi det AP.

Samtidig er jeg lei av at hun hele tiden drar frem forholdet om foreldelse. Det er irrelevant om forholdet er foreldet i denne sammenhengen.

Quote

Og hvis det er sånn at jeg ved å gå tilbake til Stortingen får litt mer tid med datteren min på ett år, så gleder jeg meg til det, sier hun på pressekonferansen.

Jeg håper da virkelig at de har full arbeidsdag på stortinget?

Quote

Som sagt har ingen krav på tillit. Jeg viser tydlig at når denne saken skygger over regjeringens arbeid, partiets resultater på et felt som er viktig for partiet, så tar jeg ansvar og setter partiet foran meg selv. Jeg fratrer som statsråd.

Jeg tror denne saken vil skygge for AP og regjeringens arbeid så lenge hun er nestleder i AP. Dessverre.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ingenting med tillitt å gjøre i denne saken. Kun enda et forsøk på å la det "blåse over" fordi enkelte(ok, mest sannsynlig samtlige, men ikke alle er tatt for noe enda...) politikere har problemer med å innse og derfor innrømme at de har gjort noe galt.

 

Edit - fra VG saken - oversatt til "slutt å fokuser på meg, ta noen andre"

"– Og nettopp fordi det arbeidet her er så avgjørende, så vi jeg ikke tillate at feil jeg begikk for 15 år siden skal stå i veien for dette arbeidet, eller for regjeringen."

Endret av horrorr
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (15 timer siden):

Hadde hun vært fra et parti på høyresiden hadde hun trekket seg som minister for lenge siden. 

Vet du - akkurat det føler jeg meg virkelig ikke trygg på. 

Uansett hvor på aksen du plukker politikere fra, så finner du ett og annet råttent eple. Noen av disse "eplene" er kjappe med å trekke seg, andre venter pinlig lenge.

Dårlig dømmekraft ble bevist da svindelen ble utført i første omgang (uansett partitilhørighet), og hvorvidt det er samme dårlige dømmekraft, eller dårlig rådgivning rundt, som får noen til å vente og vente med å trekke seg, aner jeg ikke. Kanskje individuelt fra sak til sak? 

Uansett, godt hun til slutt forstod hun måtte gå. Hvem er neste på listen? 

Eller, la oss snu på det; hvilke politikere har hatt faktisk reelt behov for bolig, uten å eie/leie noe annet i nærheten, slik at vi kan sette de på «hvitliste»?

Resten av de er nesten skyldig inntil det motsatte er bevist, i mitt hode ... For det begynner å bli for mange skandaler rundt dette nå! Helt tydelig en prosess som har skjedd over lang tid, og som «alle» utnyttet. 

Hun er neppe den siste som må gå av, her!

Endret av qualbeen
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Altså... hun har kun gått av som minister, og fortsetter som nestleder og på stortinget. Hvilket signal sender dette? 

- Ingen har krav på tillit. Alle kan gjøre feil. Men den som er øverste sjef for arbeidslivspolitikken, sosial- og velferdspolitikken, er avhengig av tillit for at den jobben skal skinne, sier den avgåtte statsråden.

Hun innrømmer altså at hun ikke har tillit, eller at den er ekstremt viktig, men det er tydeligvis ikke så viktig å ha tillit som stortingspolitiker og nestleder? 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Da har Tajik trukket seg som minister. Hvorfor er hun fortsatt nestleder i AP? Og hvorfor har ikke AP taklet saken bedre? De burde sparket Tajik straks dette startet. So nestleder og minister. Det er vel det at andre politikere og har sine synder de holder skjult?

Tajik er i utakt. Det virker ikke so hun skjønner alvoret i situasjonen, og hun virker ikke forstå hvordan folk oppfatter hennes handlinger og stadige ljuging. Hun burde gi seg so politiker. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 3/2/2022 at 3:44 PM, Baranladion said:

Altså... hun har kun gått av som minister, og fortsetter som nestleder og på stortinget. Hvilket signal sender dette?

Ja det er skrekkelig er det. Selv innad i AP er det flere so tenker hun burde gå av so nestleder. Eg kjenne at hun burde trekke seg fra heile politikken, nestleder og sin plass i stortinget. Fordi Hadia Tajik hun er en sleip tyv, en skatteunndrager, , og en svindler so ljuger så fort hun ser en journalist. Bare ljug har hun servert i saken, løgn og forbannet løgn alt sammen. Vi trenger ikke søppelfolk i stortinget. Da Tajik faxet over kontrakten for leiligheten 11 des. viste hun at kontrakten i beste fall var brutt, rordi hun ikke hatt betalt inn husleie, og heller ikke flyttet inn, likevel faxer hun over kontrakten. Kontrakten dukket kun opp fordi gratis bolig ville blitt skattelagt. Alt hun har sagt til no er løgn. Det handler ikke om rot eller feil, det handler om svik,  løgn og tyveri. 

Jeg tror systemet er modent for endringer. Vi kan ikke ha det slik at kriminelle kjeltringer kan fortsette i sine tillitsverv. Selv i medgang stjal Hadia Tajik fra fellesskapet med begge hender, hva tror dere hun kan finne på frem i tid? Desperate mennesker kan begå.........

At Jonas no forsvarer henne og snakker om at han stoler på Tajik er underlig. Har Tajik noe på Jonas, noe han ikke vil ha opp i dagen?

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 3/2/2022 at 10:43 AM, tommyb said:

Hvis det er grunnlag for straffesak, foreldet eller ikke, synes jeg personlig at det er grunnlag for at Ap må bytte ut personell. :g 

Stortinget har såvidt jeg vet sånne kontrollfunksjoner som du etterlyser - de virker tydeligvis ikke bra nok. Ellers stort sett enig i innlegget. 

Ja dokumentforfalskning alene er alvorlig, her er det gjort i vinnings hensikt, og hun har snytt staten for skattepenger. Tror det ble sagt straff opp til fem år i fengsel for det Tajik har gjort. 

Controllerne har enten bevist snudd ryggen til, eller kanskje via gjenytelser whatever hatt incentiv til å innvilge "alt". Problemet er jo at det har foregått så mye kriminelt bant politikerne over so lang tid at ingen vet hvem man kan stole på. Husk at hun so skulle rydde opp i dette, selv var tyv, skattesnik og svindler.

Endret av bojangles
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Theo343 said:

Hun har vel ikke fulgt deres råd i dette? Eller mener du å inkriminere Stortingsadministrasjonen i å skulle ha gitt henne råd om å utføre alle forholdene som er avdekket?

Nei - hun mener jeg havner på feil side av "tydelig og kraftig skille" - tydeligere enn i den originale Ropstad-saken. Her mener jeg det hadde vært ønskelig å statuere et eksempel. Kan jo samtidig si at jeg mener det er et større tap for norsk politikk her, men rett skal være rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, bojangles said:

Controllerne har enten bevist snudd ryggen til, eller kanskje via gjenytelser whatever hatt incentiv til å innvilge "alt". Problemet er jo at det har foregått så mye kriminelt bant politikerne over so lang tid at ingen vet hvem man kan stole på. Husk at hun so skulle rydde opp i dette, selv var tyv. 

Ikke tyveri, det er noe annet, men de har praktisert en tolkning av ordningen som har vært alt for slepphendt. Så de har nok "vært grei" og jevnt utover innvilget alt. Mer enn ordningen er satt opp for, og når politikerne har stilt spørsmål, har de fått feil veiledning. Som dyktig dokumentert i den samlesaken noen sider tilbake i tråden. Dette i seg selv er problematisk, og mye ansvar faller på administrasjonen for dette.

På toppen av dette kommer de som har bevisst misbrukt ordningen vha. dokumentforfalsk og tilbakeholding av opplysninger. Da bikker vi over i straffesaker, og det er ikke administrasjonens feil. Jeg mener altså at det er en glidende overgang mellom misbruk og feiltolkning av regler, og at kritikken mot hver politiker veier tyngre jo mindre det skyldes administrasjonens råd og veiledning. Innenfor disse sakene håper jeg personlig at både at de som jukset kastes på hue ut av politikken mens de som ble rådet feil bør kunne fortsette, mens systemet forbedres og de selv prøver bedre neste gang.

Og så skal ikke jeg ha en mening om hvem som jukset og hvem som spilte med åpne kort mot administrasjonen - det må kontrollerne finne ut av. Har alle jukset må vi vel bytte ut hele hurven men da får vi tidenes mest uerfarne nasjonalforsamling :-B

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...