Gå til innhold

Anbefalte innlegg

På meg så virker dette med "flink jente" i denne sammenhengen mer som å være opptatt av å fremstå som bedre enn man er mens man i virkeligheten ikke er slik. Derav takler man ofte kritikk dårlig fordi man da rører ved forestillingen om at man alltid gjør ting "riktig" og ser seg selv som etisk og moralskt ~overlegen.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klarer ikke helt gi Ropstad tilbake noe tillit eller respekt, til det kom innrømmelsen altfor sent og kun etter massivt press og dokumentasjon om juks. Men han scorer ihvertfall bedre enn de som nå står og benekter egne lovbrudd, velger å skylde på aviser istedet, og gjør alt annet enn å ta ansvar for egne handlinger og gå.

Tydelig at ukulturen har vært tilstede, så det jo flere enn de folkevalgte som burde forsvinne. Vi er altfor avhengige av at landets toppadministrasjon fungerer bedre enn statusen "råttent", slik vi opplever det nå. Helt utrolig at det går an å sette seg i slike situasjoner med tanke på hvor stor sjansen er for at man får et visst søkelys på de posisjonene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, Theo343 said:

God dekning fra NRK debatt i kveld. Jeg har dessverre nå fullstendig mistet tilliten og tiltro til vedkommende som folkevalgt politiker. Samtidig har jeg gjenvunnet respekt for Ropstad som ærlig og redelig har lagt alle kortene på bordet og innrømmet alle forhold, fremfor å la ønsket om personlig vinning og karriere trumfe integritet og tillit. Det kostet ham posisjonen men han gjenvant respekt og integritet.

EDIT: Her forventer jeg i det minste at vår Statsminister Støre står frem som en klar leder og gjør noen nødvendige endringer tilsvarende det vi så i KRF.

Jeg ønsker ikke denne personen noe vondt men handling er nødvendig for å beholde tilliten i folket og vise at alle må stå til ansvar for egne handlinger. AP er allerede i hardt vær og trenger klar ledelse i dette.

Hadia Tajik kjenner presset, hun vil skatte av fri bolig. Det er ikke nok til gjenreisning av tillit. Det Tajik har gjort er alvorlig kriminalitet i vinnings hensikt. Hun kan ikke fortsette som politiker. Og det at hun prøvde seg på tåkeprat og å kaste aftenposten under bussen i helgen viser vel egentlig Hadia Tajik sanne ansikt? Hun lyver og stjeler og roper urett og tar på seg en offerrolle for sympati. 

Har ikke Hadia Tajik forstand nok til å trekke seg fra politikken må AP feie for egen dør og rydde i egne rekker. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nei her er det bare å sette sin lit til at gravejournalistene faktisk går gjennom alt av pendlerbolig saker, og lengre tilbake enn de har gjort. Alt skal opp i lyset.  

Kriminelle politikere må ut av politikken. Vi kan ikke ha et storting fylt opp av kriminelle skattesnytere som beriker seg selv ved stjeling fra fellesskapet. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle som har som har vært med på denne skattesnytingen burde lagt korta på bordet når Ropstad ble tatt. Istedenfor sniker de seg unna og blånekter for at det er feil de har gjort. Derfor mister jeg tilliten til hele røkla dessverre. Hørte en AP politiker sa at når Ropstad ble tatt satt AP ledelsen på bakrommet og skalv, hvorfor det da hvis dere har rent mel i posen? Blir så forbanna. . 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nyidag skrev (2 timer siden):

Alle som har som har vært med på denne skattesnytingen burde lagt korta på bordet når Ropstad ble tatt. Istedenfor sniker de seg unna og blånekter for at det er feil de har gjort. Derfor mister jeg tilliten til hele røkla dessverre.

Virker som de fleste, med unntak av Ropstad og den tidligere stortingspresidenten ikke har vært særlig klare over hva de har gjort. I beste fall må man også kunne si at informasjonen de har fått av Stortinget ikke akkurat har vært god, og at regelverket har vært helt på trynet. Problemet er først og fremst systemet, ikke at politikere med viten og vilje har brukt det til vinnings hensikt. Det sistnevnte er jeg helt sikker på at ikke er tilfelle for de fleste. Spesielt ikke for de som har hatt dette i så korte perioder. Jeg synes det er riktig at Ropstad og Hansen gikk av/måtte gå, men det er vel ganske klart at alle de andre er like store ofre for systemisk svikt som de er "skyldige". 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Snikpellik said:

Virker som de fleste, med unntak av Ropstad og den tidligere stortingspresidenten ikke har vært særlig klare over hva de har gjort. I beste fall må man også kunne si at informasjonen de har fått av Stortinget ikke akkurat har vært god, og at regelverket har vært helt på trynet. Problemet er først og fremst systemet, ikke at politikere med viten og vilje har brukt det til vinnings hensikt. Det sistnevnte er jeg helt sikker på at ikke er tilfelle for de fleste. Spesielt ikke for de som har hatt dette i så korte perioder. Jeg synes det er riktig at Ropstad og Hansen gikk av/måtte gå, men det er vel ganske klart at alle de andre er like store ofre for systemisk svikt som de er "skyldige". 

Er du tungnem? Hadia Tajik forfalsket en leieavtale. Da handlet ikke hun i god tro. Tajik handlet bevist og for egen vinning. 

Hvordan kan du gå i denne retorikkfellen? Det er jo politikerne som skapte narrativet om elendig informasjon. Og hvorfor tror du de gjorde det? Stjeling fra fellesskapet og skatteunndragelse er straffbart. "misforstå" er uheldig. 

Kan ikke la politikerne snakke seg vekk fra alvoret og fortsette. Om vi ikke krever straff og konsekvenser for dette kan vi like greit slutte å stemme, og heller lære barna at politikk er lykken i livet fordi da er du hevet over alle lover og regler. 

Endret av bojangles
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er nok en kombinasjon av at det prates i lunsjen om hvor lett det er å få goder, og liten grad av sjekk om politikerne har krav på det de søker om. Jeg synes han ene på debatten sa det bra, politikerne plikter å levere korrekt informasjon, og så må kontrollorganene sjekke om de har krav på goder. 

Men men, leilighetene står jo bare der tomme hvis ingen bruker de, så å jukse seg til en slik når det ikke har noen særlige ekstra økonomiske konsekvenser for skattebetalerne er vel kanskje lett for enkeltmennesker å rettferdfggjøre? 

De som ikke har klart å levere og oppdatere korrekt informasjon, kan finne seg noe annet å gjøre mener jeg, de på NAV risikerer fengsel og store bæter for slikt, arbeidstakere risikerer jobben. Hvorfor skal stortingspolitikere skjermes hvis de leverer feil informasjon? Så vanskelig er det faktisk ikke å feks forklare og bekrefte hvor du bor og hvilke utgifter man har der. 

Hu Tajik hadde ikke kvitteringer i en skoeske sier a, men det er nok ikke så vanskelig å få tak i overføringer gjort til foreldre? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Snikpellik said:

Virker som de fleste, med unntak av Ropstad og den tidligere stortingspresidenten ikke har vært særlig klare over hva de har gjort. I beste fall må man også kunne si at informasjonen de har fått av Stortinget ikke akkurat har vært god, og at regelverket har vært helt på trynet. Problemet er først og fremst systemet, ikke at politikere med viten og vilje har brukt det til vinnings hensikt. Det sistnevnte er jeg helt sikker på at ikke er tilfelle for de fleste. Spesielt ikke for de som har hatt dette i så korte perioder. Jeg synes det er riktig at Ropstad og Hansen gikk av/måtte gå, men det er vel ganske klart at alle de andre er like store ofre for systemisk svikt som de er "skyldige". 

Når man endrer søknaden og fabrikkerer en leiekontrakt på bakgrunn av tilbakemeldingen "du vil nå beskattes", så mener jeg man, uten tvil, er 100% klar over hva man har gjort. At dette ikke skal være med viten og vilje til vinnings hensikt er jeg på ingen måte enig i at er en riktig skildring. Muligens om vi snakket om en person med sterkt mangelfullt utviklede sjelsevner, men ikke i dette tilfellet.

Dette er bevisst, med viten og vilje for vinnings hensikt. Dokumentfalsk og skatteunndragelse! Når det gjelder "men jeg var bare 23 år". Mener hun at hun ikke var gammel nok til å bli ansatt som politisk rådgiver? Disse stillingsbeskrivelsene er forøvrig sterkt misvisende (har selv erfaring med dem og vet hvordan de brukes).

Ellers tror jeg mange har nytte av en liten repetisjon om hva som skjedde med vanlige borger for noen år siden. Mennesker som er syke og langt fra så ressurssterke. Gå inn og les spesielt saken om "Mann 40 årene". 
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g7xwda/kontoutskrifter-og-valutaregister-slik-beviste-nav-klientenes-utenlandsopphold

Det bryr meg null og niks om at disse forholdene skal være "foreldet". Når kriminalitet er begått og avdekket må det få tilsvarende disiplinær straff. Jfr. Ropstad saken. Selv om det ikke føres sak i rettsystemet.
 

Endret av Theo343
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Baranladion said:

Men men, leilighetene står jo bare der tomme hvis ingen bruker de, så å jukse seg til en slik når det ikke har noen særlige ekstra økonomiske konsekvenser for skattebetalerne er vel kanskje lett for enkeltmennesker å rettferdfggjøre? 

I forlengelse av at politikere har sneket til seg gratis bolig, har de også unndratt skatt. De har forsynt seg grådig av vår felles kasse, og unnlatt betaling av sin skjerv. Om folk flest sniker seg unna skatt forsvinner velferdsordninger gradvis eller helt. Dette har store konsekvenser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (2 minutter siden):

I forlengelse av at politikere har sneket til seg gratis bolig, har de også unndratt skatt. De har forsynt seg grådig av vår felles kasse, og unnlatt betaling av sin skjerv. Om folk flest sniker seg unna skatt forsvinner velferdsordninger gradvis eller helt. Dette har store konsekvenser. 

Ja, jeg sier ikke at dett er greit, jeg sier bare at det nok kan være litt av holdningen... Det er ikke så farlig om man tar til seg goder, siden de allerede ligger der klare. Det virker jo som om kontrollorganet har vært positive til at politikere får seg en pendlerbolig når det egentlig ikke er berettighet, ved å "hjelpe" de med å forklare hva som må til. 

Folk flest kan ikke snike seg unna skatt uten vanvittige konsekvenser, eller bomme med søknader til NAV, for politikere er dette annerledes, de er jo tross alt veldig viktige for samfunnet vårt. Dette later til å være deres tolkning av deres egen rolle... For første gang noensinne heller jeg faktisk mot å ville høre mer på Rødts budskaper, det later til at de faktisk ønsker å gjøre noe med situasjonen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadia Tajik viser seg både slu og sleip. Det er nesten litt beundringsverdig hvordan hun har tatt styringen og frontet sin versjon av saken. Full gass på facebook, der hun virkelig knuste aftenposten og sanket "likes". Dette angrepet startet hun til tross for at hun viste at VG ville blåse henne, og fortelle verden hvordan saken egentlig stod. En uke etter er det fortsatt flere som ikke har fått med seg at Hadia Tajik bevist forfalsket en leiekontrakt slik at hun fikk gratis pendlerbolig og slapp skatt av gratis bolig. 

Tajik bruker like til egen alder for å fremme sin sak, "hun var bare 23". Da hadde Tajik i sitt face innlegg forklart at hun hadde gratis bolig i 3 måneder. Sannheten var at hun i sin tordentale unnlot å nevne de tre årene der hun bodde gratis og skattefritt på bakgrunn av dokumentforfalskning. 

Dessverre er Hadia Tajik's kriminelle handlinger juridisk foreldet, og hun kan dermed ikke dømmes til fengsel. Det betyr likevel ikke at det er korrekt å ikke vise avsky for hennes handlinger ved å feks be henne trekke seg fra politiske verv og posisjoner. Kriminelle handlinger trenger konsekvens. Det er ikke slik at samfunnets svakeste og de minst bemidlede som mangler ressurser og ikke har helse eller krefter til å kjempe, at alle de skal stilles for rett, mens eliten bare seiler videre selv når de er blitt fersket for lovbrudd. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er nesten synd at tragedien i Ukraina foregår nå for det kan lett føre til at journalister og redaksjoner lar Hadia slippe lettere unna. Jeg  kommer til å sky AP mer enn FRP om hun slipper unna med dette.

Det var også veldig interessant at VG kunne informere om at Hadia bevisst har trenert spørsmål fra journalister og valgt å gå ut med det først nå i oppløpet av situasjonen i Ukraina. Dette fremstår som et kynisk kaldt og kalkulert spill fra AP med forsøk om å skjule seg bak mange andre fronter.

Jeg har aldri hatt noe sterkt i mot politiske partier og ønsket at "beste lag vinner" men nå må jeg si at jeg håper at AP raser på meningsmålinger og gjør tidenes dårligste valg ved neste runde om ikke dette får de disiplinære følgene det bør.

Og kjenner jeg offer mentaliteten til enkelte rett så blir vel motstand mot hennes arroganse også bruke som skyts fremover. Som bare vil skape mer politiker avsky i befolkningen. Her bør man handle klokere om ikke AP skal tape rekordstort politisk terreng fremover. Man skulle tro AP har blødd nok velgere siste halvåret.

Akkurat nå fremstår vi som en mafiastat som ikke holder politiske ledere i maktposisjon ansvarlige for egne handlinger. Synes denne oppsummerer det hele godt.
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/hadia-tajik-har-vist-darlig-dommekraft-og-provoserende-lite-ydmykhet/o/5-95-397235?fbclid=IwAR2C3DmZWcCtzPvhCtHXFFjw2hgEyRsGAcXVVPzcxP76-VvKXUw7xboUwiI

Endret av Theo343
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (46 minutter siden):

Det er nesten synd at tragedien i Ukraina foregår nå ...

Nesten synd? WTF? Hva leste jeg nå?

 

JA! DET ER JÆVLIG SYND DET SOM SKJER NÅ! Ikke "nesten synd". 

At denne saken havnet i skyggen av hendelsene i Europa er helt å forvente. Nå skjer det greier av langt mer alvorlig art. Men det trenger ikke bety at hun slipper unna medienes klør. Vi får bare utsette det litt, og om noen uker/måneder/år(?), kan denne saken løftes frem igjen. 

Skulle våre politikere klare å lure seg unna pga invasjonen og krigen, så er jeg faktisk villig til å innrømme at å løse en krig er viktigere!

Det er ikke greit å tilrøve seg fellesskapets penger. Men en krig er heller ikke greit. Vi må tåle at fokus flyttes. 

Lenke til kommentar

Det er uansett lenge til neste valg, og folk glemmer fort. 

Det jeg skulle ønske, var at politikere mye lettere ble kastet når de i grov forstand misbruker tillitten de har fått av det norske folk. Fengsel eller bøter er egentlig ikke det viktigste, det viktigste er at man er ferdig som toppolitiker når man misbruker systemet. Det er liksom opp til AP om de velger å ha henne som politiker, og da må folket velge om de ønsker å støtte politikken og godta at Hadja er med, eller gå vekk fra en politikk de er enige i for å få Hadja fjernet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

Beste kommentar jeg har lest på lenge. Veldig bra oppsummering. Men menigheten til AP kommer neppe til å lese den. Mer eller mindre bevisst. "For hun er jo så hyggelig og flink..."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, qualbeen said:

Nesten synd? WTF? Hva leste jeg nå?JA! DET ER JÆVLIG SYND DET SOM SKJER NÅ! Ikke "nesten synd". 

 

Du leste akkurat hva faen du leste og IKKE PRØV å gjøre det til noe det ikke var! Det er nesten synd at det foregår samtidig på vegne av fokuset denne saken i AP bør ha, ikke nesten synd at det i Ukraina skjer - om det er så vanskelig å lese!

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Baranladion said:

Det er uansett lenge til neste valg, og folk glemmer fort. 

Det jeg skulle ønske, var at politikere mye lettere ble kastet når de i grov forstand misbruker tillitten de har fått av det norske folk. Fengsel eller bøter er egentlig ikke det viktigste, det viktigste er at man er ferdig som toppolitiker når man misbruker systemet. Det er liksom opp til AP om de velger å ha henne som politiker, og da må folket velge om de ønsker å støtte politikken og godta at Hadja er med, eller gå vekk fra en politikk de er enige i for å få Hadja fjernet. 

Dette bør man uansett ikke glemme. Vi snakker om en fremdidig statsminister som jeg etter dette absolutt ikke ønsker at skal komme i posisjon til å lede landet. Og ja, helt enig med deg :)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...