Gå til innhold

Høye strømpriser i Sør-Norge: Dette trekker mest strøm hjemme hos deg


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Dart skrev (18 minutter siden):

Et lite tips har jeg til dem som lurer på hvor mye strøm de ulike apparater og nifty saker trekker av strøm:

Denne her styres av en app og kan trådløst måle forbruket over tid
BlitzWolf® BW-SHP6 En liten plugg som settes mellom støpselet og stikket. Kjøpes alle steder på nett, og finnes i andre merker, f eks Philips Hue Smart Plug. En hundrelapp pr stk for de kinesiske. Du kan ha så mange du vil. Timer, av/på, deling av betjening osv. 

De er veldig nyttige om man ønsker styre varmovner og varmtvann :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
bruker-540634 skrev (7 minutter siden):

Monterte en jula luft til luft varmepumpe selv, kostet totalt 6000kr. Fungerer greit, men er nok ikke like effektiv som Mitsubishi pumpene som er i en særklasse. Men nå som strømmen er så ekstremt dyr så blir det vel å fyre primært med ved uansett.

Gulvvarme eller å ha det varmt på natta er det vel bare å glemme.

Hvordan er støynivået på inne og utedel?
Jeg vurderer kjøpe en slik selv.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Ja, det blir nok dyrt når man ikke har røranlegget fra før og huset ikke er forberedt for det. Men har man allerede røranlegget slik du hadde så er det jo å bare å oppgradere aggregatet til et med større kapasitet. Kapasitet og virkningsgrad henger tett sammen. Et lite anlegg som går på 100% er langt mindre effektivt enn et større som går på 50%.

Jeg foreslår at du en kald dag setter inn "sommerkassetten", en bypass av varmeveksleren for å se hvor mye arbeid varmeveksleren egentlig gjør. Alternativt bare sjekker om du har glemt å fjerne bypassen fra tidligere somre. Det kan i så fall forklare hvorfor lufta som kommer inn er dritkald. Bypassen skal typisk monteres i mai og fjernes i september. Det kommer an på temperaturene der du bor.

Enig i at luft/luft varmepumpe er en svært lønnsom nobrainer. Disse er pr i dag dessverre bare dimmensjonert for 1 stk pr bolig og da trenger man hjelp av ventilasjonsanlegget for å distribuere varmen i huset.

 

Det er ikke kassett på det nye. Var bare det gamle som hadde det. Og det går ikke fullt heller. Hele installasjonen og planleggingen er jo gjort av en profesjonell aktør - ikke noe jeg selv har holdt på med på fritiden 😛

sverreb skrev (3 timer siden):

Tror du trenger å få anlegget ditt undersøkt. Mitt fungerer helt fint, innluften har en helt grei lunk også om vinteren. (og ja også når varmeelementet er av)

Det er jo nettopp det som er problemet. Det gir lunk, ikke varme. 

tigerdyr skrev (3 timer siden):

Tvertimot, det har stor verdi.  Kanskje anlegget ditt ikke fungerer for jeg har ingen problemer med varmegjenvinningen.  Selv når der er -20 ute, holder tilluften fortsatt godt 20 grader (har normalt rundt 23 inne om vinteren).  

I likhet med svaret over, det dytter kontinuerlig kald luft inn i huset som må varmes opp. Lite effektivt.

RJohannesen skrev (2 timer siden):

Det høres ut som noe er feil hos deg. Vi har et enervent ventilasjonsanlegg og måler ca 17-18 grader på innluft selv ned til -10 ute, og det har ingen varmeelementer, kun vifter som trekker strøm.

Vi har en grad eller 2 varmere luft inn enn dere midt på vinteren, men som nevnt over er jo dette kaldere enn det jeg ønsker. Ergo pumpes for kald luft inn i huset kontinuerlig som deretter må varmes opp av en annen kilde.

Lenke til kommentar

Prisene endrer seg jo ganske mye i løpet av dagen, her har vi f.eks 200øre/kwh på peak klokken 08-09, mens den koster 130 øre/kwh 13-14. Det enkleste tiltaket for mange tror jeg er å kjøpe et enkelt koblingsur (til 100,-) som man setter på varmtvansbrederen, og passer på at den er av f.o.m rett før du pleier å dusje om morgenen frem til ca 12-13.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, men vi er jo også kapitalister som øsnker å konkuranseutsette energimarkede, samtidig som vi stadig blir overrasket over at private selskaper primært er opptatt av å tjene penger og ikke det å levere billig strøm. Videre er vi jo også imot, vindkraft, solkraft, gasskraft og atomkraft. Vi er heller ikke spesielt glade i strømmaster.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
P@rm@nn skrev (12 minutter siden):

Prisene endrer seg jo ganske mye i løpet av dagen, her har vi f.eks 200øre/kwh på peak klokken 08-09, mens den koster 130 øre/kwh 13-14. Det enkleste tiltaket for mange tror jeg er å kjøpe et enkelt koblingsur (til 100,-) som man setter på varmtvansbrederen, og passer på at den er av f.o.m rett før du pleier å dusje om morgenen frem til ca 12-13.

Kjipt når huset brenner ned grunnet varmgang i dette koblingsuret da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Nidar2 skrev (51 minutter siden):

De er veldig nyttige om man ønsker styre varmovner og varmtvann :)

Phillips tillater ikke tidsbryterfunksjon på Google Home. Ellers kunne jeg si "Hey google skru av bryter 22 om en halv time".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dart skrev (3 minutter siden):

Phillips tillater ikke tidsbryterfunksjon på Google Home. Ellers kunne jeg si "Hey google skru av bryter 22 om en halv time".

Men tillates timer-funksjon?

Kanskje man kan bruke noe annet enn Google Home for å justere tidsbryterfunksjonen.

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (4 timer siden):

...  Eneste ulempe er at viftene ikke har noen imponerende levetid for å se det pent.  Fikk byttet begge etter bare 3 år (på garantien heldigvis). 

Viftene skal ha lang levetid. Mine kjørte i 20 år før de ga såpass skranglelyd at det var på tide å bytte.
Men i fjor måtte jeg bytte igjen 2 ganger på kort tid, feilproduksjon av lagrene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

I min frittstående enhet vil innelufta varmes i egen krets og varmen fra inneluft gjenvinnes fra avtrekksluft. 

Samme andre veien om sommeren, innelufta kjøles i egen krets og varmen fra den veksles over til utgående avtrekksluft. 

Det er en billig og bråkete løsning. Ikke så effektiv som adskilte inne - og utedeler med hver sin vifte og varmeveksler.

Lenke til kommentar
5 hours ago, tigerdyr said:

Joda, men det koster jo også lidt.  Jeg har hele 4 enkeltstående luft-luft varmepumper i huset mitt som er ~220 m2.  Det kostet ~110.000 kr alt inkl.  Det vil ta mange år før det eventuelt er tjent inn igjen, men det positive er så at jeg nå lett holder perfekt innetemperatur året rundt i hele boligen og det er verd litt det også. 

4 pumper koster selvfølgelig endel. Den 3.  og 4. Pumpa greier man ikke å regne hjem på 220 kvm. En i hver etasje holder. Men klart mer komfortabelt med 4 😉

Lenke til kommentar
2 hours ago, (not the real) Dr. Bombay said:

Det er jo nettopp det som er problemet. Det gir lunk, ikke varme.

Nå er jo ikke gjenvinningsanlegget i seg selv en varmekilde. Er det -20 ute og +20 inne betyr jo 80% virkningsgrad at innluften blir 12C, så du må nok gjerne ha mer varme enn bare gjenvinningen.

(Mange lufthånderingsenheter har da også en varmekilde i tilegg til gjenvinningen)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Nidar2 skrev (2 timer siden):

Men tillates timer-funksjon?

Kanskje man kan bruke noe annet enn Google Home for å justere tidsbryterfunksjonen.

Philips pluggen har ikke verken forbruksmåling eller tidsbryter. 

Den kinesiske kan settes til nedtelling og tidtabeller for av/på, og har grafikk for forbruksmålingen pr dag, uke, mnd og år. 
Datautstyret bruker 70 KWh pr mnd, og gikk ned til 50 etter at jeg satte på strømsparing i Windows så det går i full dvale.

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (19 timer siden):

Om man kan henge opp klærne ute, er det selvfølgelig fordelaktig. Men på vinteren er det nok bedre å bruke tørketrommel enn å henge opp klærne inne. Energien for å tørke klærne må uansett komme fra et sted. 

Visse steder er det fare for tyveri om mang henger tøy til tørk ute, og noen steder til og med inne på felles tørkerom. Kan fort kjøre mange runder med tørketrommel for prisen av en stjålet bukse eller skjorte. Nå er det stort sett sengetøy og håndklær som tørkes i trommel hos meg. Resten henges opp inne i leiligheten.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 timer siden):

Det finnes varmtvannsberedere med varmepumpeteknologi men disse er så dyre at man skal ha rimelig ekstremt varmtvannsbehov for at det skal lønne seg. COP er forresten noe skuffende på 2-3 siden varmepumpene bare varmer opp vannet til rundt 50 grader, der tradisjonelle varmekolber tar over og varmer det videre opp.

Men tenker du kanskje på en annen måte å gjøre det på? Utnytte luft/luft varmepumpa på et eller annet vis med varmeveksling og spiral i berederen?

Man kjøper en kombi vv bereder med spiral og kobler denne til varmepuma før inne delen. Da får man ca 50grader i bunnen av tanken. Man må imidlertid el varme i tillegg om man vil unngå bakterier. Jeg har en veksler i mellom og en sirkulasjonspumpe.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (20 timer siden):

Nå er jo ikke gjenvinningsanlegget i seg selv en varmekilde. Er det -20 ute og +20 inne betyr jo 80% virkningsgrad at innluften blir 12C, så du må nok gjerne ha mer varme enn bare gjenvinningen.

(Mange lufthånderingsenheter har da også en varmekilde i tilegg til gjenvinningen)

Sant. Jeg har et batteri som skal varme luften. Det slår vi på hver høst og skrur av hver vår.

Lenke til kommentar

De som selger ventilasjon med varmegjenvinning kommer med svært høye påstander om hvor mye energi de sparer, men det er sammenlignet med absurd lufting som ingen ville gjort. Skru ned hvor mye den skifter ut og du vil raskt få det igjen på spart strøm. 

Nå er det svært mange som bor i små bolig bygget av boligprofittører som har fått grenet seg til å ikke bygge ildsted. Blir nok voksne priser på ved også nå, men det kan nok fremdeles bli rimeligere enn varmepumpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...