Gå til innhold

Test av 6 hekksakser med forlenger: Med de beste kan du kutte veldig høye hekker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ordet "proff" nevnes flere ganger her. Skal man gjøre noe "profft" og klippe store hekk så nytter det lite med batteridrevet, med mindre man har flere store batterier ladet og klar (og de koster mye). Makita/dolmar med MM4 motor derimot er både stillegående og kan klippe/sage/kutte hele dagen lang. Misforstå meg rett har selv også en liten Bosch hekksaks for div småting men batteridrevne verktøy har ikke kommet langt nok mtp pris/energi/brukstid

Lenke til kommentar
nessuno skrev (21 timer siden):

Ser ordet "proff" nevnes flere ganger her. Skal man gjøre noe "profft" og klippe store hekk så nytter det lite med batteridrevet, med mindre man har flere store batterier ladet og klar (og de koster mye). Makita/dolmar med MM4 motor derimot er både stillegående og kan klippe/sage/kutte hele dagen lang. Misforstå meg rett har selv også en liten Bosch hekksaks for div småting men batteridrevne verktøy har ikke kommet langt nok mtp pris/energi/brukstid

Driver man "profft" har man vel to-tre batterier uansett til forskjellig verktøy så den kostnaden er liten. Uansett så koster slike batterier bare rundt det samme som 20-30 liter renset bensin, som man må  regne med at man bruker om man jobber "profft".

 

Har sel en ryobi hekksaks og klipper vel 40-50 m2 hekk med den uten at den nærmer seg tomt batteri, men jeg tar meg uansett pause før den tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (På 7.9.2021 den 21.46):

Driver man "profft" har man vel to-tre batterier uansett til forskjellig verktøy så den kostnaden er liten. Uansett så koster slike batterier bare rundt det samme som 20-30 liter renset bensin, som man må  regne med at man bruker om man jobber "profft".

 

Har sel en ryobi hekksaks og klipper vel 40-50 m2 hekk med den uten at den nærmer seg tomt batteri, men jeg tar meg uansett pause før den tid.

Akylatbensin er på ingen måte noe "must", og bortsett fra ubetydelige urenheter brenner ikke nødvendigvis renere enn destillat.

Når det kommer til batterier  3 sett (2x) makita-batterier koster det samme som over 300 liter med pumpebensin. Og ingen opplading, og fuel tilgjengelig overalt. Jerry-kanner fra Biltema ca par hundrelapper. Og jobb hele dagen lang, døgnet rundt hvis ønskelig.

 

Skjønner du forskjellen nå?

Lenke til kommentar

1x makita batteri er omtrent 600 kroner + moms, som blir omtrent 35 pumpeliter bensin.
Batteriet kan lades mange ganger så det sparer man fort inn.

Hurtiglader lader batteriene mens man jobber.

Kommuner, og andre, setter krav om at det skal brukes nullutslippsverktøy, så om de ønsker å jobbe, så må de kjøpe batteriverktøy.

Lenke til kommentar
nessuno skrev (1 time siden):

Akylatbensin er på ingen måte noe "must", og bortsett fra ubetydelige urenheter brenner ikke nødvendigvis renere enn destillat.

Når det kommer til batterier  3 sett (2x) makita-batterier koster det samme som over 300 liter med pumpebensin. Og ingen opplading, og fuel tilgjengelig overalt. Jerry-kanner fra Biltema ca par hundrelapper. Og jobb hele dagen lang, døgnet rundt hvis ønskelig.

 

Skjønner du forskjellen nå?

Ubetydelige urenheter, tja, det får folk selv vurdere, i artikkelen under vises det hvor mye høyere utslippene er enn biler som har katalysator. Vil man som proff bruker puste i dette mange timer om dagen?

I tillegg må man huske at bilen slipper ut eksosen fra et rør bak slik at de inni skal slippe å puste denne eksosen, hageredskaper slipper den ut rett i fleisen på brukeren...

 

https://www.nyteknikk.no/?articleid=6675

 
En times gressklipping med vanlig bensin gir like store utslipp av farlige hydrokarboner som hundre timers gressklipping med Aspen alkylatbensin. 

Gressklipperen brukes mye og ofte. I gjennomsnitt klipper vi gresset én gang i uken
og holder da på i 58 minutter per gang. Om gressklipperen er fylt med 95-oktan bensin, slippes det ut på denne knappe timen like mye som en bil ville gjort om den gikk på tomgang i 300 timer. Grunnen til at det blir så mye større utslipp, er at gressklippere, trimmere og andre hageredskaper – i motsetning til biler – ikke har katalysator.

Innånding av benzen og svovel – som finnes i vanlig bensin, men som nesten er totalt fraværende i alkylatbensin – innebærer helserisiko. Benzen kan framkalle leukemi.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (4 timer siden):

Ubetydelige urenheter, tja, det får folk selv vurdere, i artikkelen under vises det hvor mye høyere utslippene er enn biler som har katalysator. Vil man som proff bruker puste i dette mange timer om dagen?

I tillegg må man huske at bilen slipper ut eksosen fra et rør bak slik at de inni skal slippe å puste denne eksosen, hageredskaper slipper den ut rett i fleisen på brukeren...

 

https://www.nyteknikk.no/?articleid=6675

 
En times gressklipping med vanlig bensin gir like store utslipp av farlige hydrokarboner som hundre timers gressklipping med Aspen alkylatbensin. 

Gressklipperen brukes mye og ofte. I gjennomsnitt klipper vi gresset én gang i uken
og holder da på i 58 minutter per gang. Om gressklipperen er fylt med 95-oktan bensin, slippes det ut på denne knappe timen like mye som en bil ville gjort om den gikk på tomgang i 300 timer. Grunnen til at det blir så mye større utslipp, er at gressklippere, trimmere og andre hageredskaper – i motsetning til biler – ikke har katalysator.

Innånding av benzen og svovel – som finnes i vanlig bensin, men som nesten er totalt fraværende i alkylatbensin – innebærer helserisiko. Benzen kan framkalle leukemi.

Her må man unnlate å blande hummer og kanari, dette er viktig:

Det første du nevner er katalysator. Veldig viktig å forstå - katalysator hjelper mot uforbrente hydrokarboner. Mtp forbrenningstemperaturen i vanlige 4 eller 2-takts motorer så er dette neppe noe problem, eller rettere sagt: alkylat som er 100% syntetisk gir ingen betydelig forskjell på motorer uten katalysator enn, bortsett fra nattopp svovel og annet du nevner.

Men nå bor vi i Norge da, ikke i Iran, så svovelinnholdet i norsk bensin er innenfor kravene.

Ang din sammenligning på tomgang - en 2-liter motor slipper mye mer på 10 minutter med tomgang (grunnet lett svinghjul og høyere tomgangs-rpm) enm gresskliopperen din.

Ang benzen - lykle til å finne den i eksosen til hvilke som helst bensinmotorer. 

 

Diskusjonen var forresten driftstid og kostnader, jeg antar at du avsporet den nettopø pga regnestykket mitt ble litt av en håndfull for deg.

Lenke til kommentar
nessuno skrev (På 11.9.2021 den 0.13):

Her må man unnlate å blande hummer og kanari, dette er viktig:

Det første du nevner er katalysator. Veldig viktig å forstå - katalysator hjelper mot uforbrente hydrokarboner. Mtp forbrenningstemperaturen i vanlige 4 eller 2-takts motorer så er dette neppe noe problem, eller rettere sagt: alkylat som er 100% syntetisk gir ingen betydelig forskjell på motorer uten katalysator enn, bortsett fra nattopp svovel og annet du nevner.

Men nå bor vi i Norge da, ikke i Iran, så svovelinnholdet i norsk bensin er innenfor kravene.

Ang din sammenligning på tomgang - en 2-liter motor slipper mye mer på 10 minutter med tomgang (grunnet lett svinghjul og høyere tomgangs-rpm) enm gresskliopperen din.

Ang benzen - lykle til å finne den i eksosen til hvilke som helst bensinmotorer. 

 

Diskusjonen var forresten driftstid og kostnader, jeg antar at du avsporet den nettopø pga regnestykket mitt ble litt av en håndfull for deg.

Jeg har lest gjennom innleggene våre og forstår ikke hvor du mener jeg blander dette, jeg mener ihvertfall at det er klart og tydelig å forstå i avsnittet jeg klippet inn fra artikkelen. Anbefaler at du leser en gang til, og kommenter gjerne hva det er som er uklart. 

 

Til slutt må jeg også nevne at det var nettopp du som brakte inn bensimotorer i en tråd om batteridrevne hekksakser, og påstanden om at 95oktan i hageredskaper bare fører ti ubetydelige urenheter, Dubious og jeg har bare argumentert mot disse påstandene, så det er ikke vi som står bak avsporingen... 🙂

Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (6 timer siden):

Jeg har lest gjennom innleggene våre og forstår ikke hvor du mener jeg blander dette, jeg mener ihvertfall at det er klart og tydelig å forstå i avsnittet jeg klippet inn fra artikkelen. Anbefaler at du leser en gang til, og kommenter gjerne hva det er som er uklart. 

 

Til slutt må jeg også nevne at det var nettopp du som brakte inn bensimotorer i en tråd om batteridrevne hekksakser, og påstanden om at 95oktan i hageredskaper bare fører ti ubetydelige urenheter, Dubious og jeg har bare argumentert mot disse påstandene, så det er ikke vi som står bak avsporingen... 🙂

Igjen: alkylat et ikke renere og eldrift på proff nivå forutsetter investering i batterier (og tapt tid mtp lading/bytte/svakere verktøy) som ikke nødvendigvis lønner seg unntatt på veldig lang sikt kanskje.

Hvis du ikke skjønner hvor du blander de lite begrunnede påstandene dine om forurensing vs faktisk giftige utslipp som er farlige for folk - inklusiv tomgangs-påstanden som ikke henger på greip - dette kan ikke jeg hjelpe deg noe med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...