Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[LØST] Feil på PKK - ingen VIN nr. å finne


hawk52

Anbefalte innlegg

Hallo,

Som tittelen da beskriver fikk jeg en feil på PKK (EU-kontroll), de fant ingen understellsnr på bilen. Eneste feilen som var på bilen også.

Dette er en 1985-modell japansk pickup som jeg kjøpte desember 2019, da var den nylig godkjent. Akkurat hvilken type osv det er, er ikke relevant. Det finnes ikke mange igjen av de i Norge i hvert fall. Dette er ikke en dyr bil (29 000kr), men den har fått stor sentimental verdi for meg nå.

 

Jeg skjønner godt hvorfor jeg har fått den feilen, for jeg kan heller ikke finne noen VIN-nummer hverken på dashbord, i dører, på ramme eller i torpedoveggen. Verkstedet har fjernet understellsbehandling ved høyre fremhjul, der VIN pleier å stå på ramma i Norge. Skiltet i dashbord og i førerdør ser ut til å være fjernet, men ingen tegn til skraping, boring eller noen annen maltraktering for å få de vekk. Skiltet på torpedoveggen sier bare merke, modell og motorkode, ikke VIN. Dette sjekket jo selvfølgelig ikke jeg når jeg kjøpte bilen, da jeg regnet med at alt var i orden så lenge den var godkjent og registrert. Nå har jeg da lært.

 

Er ganske sikker på at den har gått gjennom minst to PKK uten VIN-nummer. Fant en lapp i hanskerommet fra 2017 med godkjent kontroll, og har også mange dokumenter fra 80-tallet, blant annet vognkort på bilen og hengere. Har funnet en FB-annonse fra to eiere før meg, og der var det heller ingen synlig VIN i dashbordet.

 

Det jeg lurer litt på nå er, hva skal jeg gjøre? Hva kan være årsaken?
Skal jeg konakte Statens Vegvesen og forklare situasjonen, samt starte en papirmølle jeg skyr verre enn døden? Dette kan nok ende med at bilen blir kondemnert vraket. 
Skal jeg kontakte tidligere eiere for å høre om de har noe peiling på hva dette kan skyldes? Her vil jeg tro den skyldige definitivt ikke vet noen ting, og de uskyldige gjør heller ikke det.
Skal jeg skrape vekk noe understellsbehandling litt lenger bak på rammen, banke inn VIN-nummeret, og reise innom verkstedet igjen? Da blir jeg jo skyldig til en slags forfalskning?

Kan ikke se noen grunn til at noen vil fjerne VIN-nummeret på denne bilen, sliter litt med å forstå det. Kanskje den har fått byttet rammen i sin tid, og da ble alle numrene fjernet for å ikke kunne se at den er byttet? Det ser heller ikke ut til at rammen er sveist og reparert noe sted i nærheten av der VIN skal sitte, i så fall er det meget godt arbeid. Fargen og slitasjen på karosseriet stemmer tilsynelatende overens med vognkort og kjørelengde, bilen har ikke vært lakkert om igjen.

Endret av hawk52
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Habla Møberg skrev (9 minutter siden):

Hvilken bil er det?

 

Har ikke lyst til å oppgi det helt enda på grunn av personvern, må eventuelt prøve å hente noe info om hva som har skjedd først.

Det er ikke mange igjen av disse, så søker man opp registrerte modeller av den typen finner du garantert meg på en snau liste.

Lenke til kommentar

Flere biler har VIN nummer under en luke i gulvsteppe, Honda, Toyota, Volvo bla. og jeg har også måtte løfte opp baksetet på en bil da dette var stemplet under der.

Husk også at det kun er godkjent med innstemplet VIN i karosseri/ramme, ikke skilt som er nagla eller klistremerker som man gjerne finner i motorrom og i dører.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (1 minutt siden):

Spør siden det varierer hvor rammenr er slått inn. Feks Mitsubishi har det på høyre side, bak høyre bakhjul. Jeg fikk SVV til å grave det fram, og de forbedret det endel.

Takk for tips. Har ikke sjekket bak høyre bakhjul, men kan prøve å grave det frem til uka.

Lenke til kommentar

Kan det tenkes at bilen har vært rustsveiset der hvor VIN-nummer opprinnelig stod?

Evt. at VIN-nummer er fjernet fordi dette ikke egentlig er samme bil som skiltnummeret tilhører. Har hørt om folk som har hatt gamle, rustede biler som har kjøpt seg rustfritt eksemplar i samme farge fra utlandet, fjernet rammenummeret og flyttet skiltene over, for deretter å satse på at rammenummeret ikke blir kontrollert. Dette var spesielt lett før da man kunne ta flere eu-kontroller. Da kunne man bare ta bilen inn på en ny kontroll et annet sted om rammenummer-mangelen ble påvist.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått godkjent bilen. Fant VIN-nummeret bakfor høyre bakhjul etter litt skraping. Nå husker jeg det til neste gang, så da må jeg skrape frem og klargjøre dette før neste EU. Eventuelt skrive posisjon på VIN i vognkortet. Takker for svar fra alle!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...