Gå til innhold

Teslas selvkjøringssystem granskes av myndighetene


Anbefalte innlegg

DrAlban3000 skrev (22 minutter siden):

Ja hvis man skal sope ihop det som finnes av artikler om Tesla-ulykker spredt over TRE år, og over hele verden, så er det såklart lett å skape et inntrykk av at det er masse Tesla-ulykker. Men hvorfor skulle man ønske å skape et sånt vrengebilde? Må innrømme at jeg ikke så deg som en slik type før nå. Skuffende.

Ene artikkelen var t.o.m. om 5 forskjellige biler som krasjet inn i veisperring, men det var selvfølgelig Tesla'en som ble avbildet. Man ønsker jo mest mulig klikk...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (3 minutter siden):

Ja hvis man skal sope ihop det som finnes av artikler om Tesla-ulykker spredt over TRE år, og over hele verden, så er det såklart lett å skape et inntrykk av at det er masse Tesla-ulykker. Men hvorfor skulle man ønske å skape et sånt vrengebilde? Må innrømme at jeg ikke så deg som en slik type før nå. Skuffende.

Ene artikkelen var t.o.m. om 5 forskjellige biler som krasjet inn i veisperring, men det var selvfølgelig Tesla'en som ble avbildet. Man ønsker jo mest mulig klikk...

Every Tesla Accident Resulting in Death | Tesla Deaths

Er ikke veldig mye bedre det du holder på med. Tesla's selvkjøringssystem og uttalelser derifra blir ettersøkt av en god grunn. Autonowashing er beviselig farlig. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (12 minutter siden):

Ja hvis man skal sope ihop det som finnes av artikler om Tesla-ulykker spredt over TRE år, og over hele verden, så er det såklart lett å skape et inntrykk av at det er masse Tesla-ulykker. Men hvorfor skulle man ønske å skape et sånt vrengebilde? Må innrømme at jeg ikke så deg som en slik type før nå. Skuffende.

Ene artikkelen var t.o.m. om 5 forskjellige biler som krasjet inn i veisperring, men det var selvfølgelig Tesla'en som ble avbildet. Man ønsker jo mest mulig klikk...

Værsåsnill å dropp personangrepene a Hanhijnn, jeg har null problem med deg som debattant eller ellers. Det blir så sur stemning her inne hele tiden, sperring av tråden konstant. Vi er uenige i dette, men jeg vil tro det er mer vi har til felles enn det som skiller oss :) 

Det var flere saker fra 2021. Mener jeg telte 6 ulykker bare på noen minutter søking.

I tillegg la jeg ved noen samlesaker med uttalelser, og da blir det litt dobbelregistrerte saker og også noen litt eldre. Det er samme type ulykke og årsak, så jeg kan godt si at vi kun diskuterer 2021 her - så kan vi se bort ifra de identiske ulykkene med samme årsak som skjedde før dette.

Det er jo sikkert en grunn til Times artikkelen og etterforskningen, tror du ikke?  

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (16 timer siden):

Det var flere saker fra 2021. Mener jeg telte 6 ulykker bare på noen minutter søking.

I tillegg la jeg ved noen samlesaker med uttalelser, og da blir det litt dobbelregistrerte saker og også noen litt eldre. Det er samme type ulykke og årsak, så jeg kan godt si at vi kun diskuterer 2021 her - så kan vi se bort ifra de identiske ulykkene med samme årsak som skjedde før dette.

Det er jo sikkert en grunn til Times artikkelen og etterforskningen, tror du ikke?  

For det første så må du skille mellom "selvkjøringsrelaterte" ulykker og alle andre ulykker som selv Tesla'er kan være innblandet i. ALLE bilmerker er innblandet i ulykker fra tid til annen. Det kan du sikkert være enig i? Forskjellen er at om en Tesla er innblandet i en ulykke så genererer det STORE overskrifter og masse "klikk". Mens ingen løfter et øyenbryn om en Mercedes (eller andre bilmerker) kræsjer. Og DET forklarer hvorfor det er så lett å finne slike "clickbait-artikler". Noen greier å se forskjellen her, andre ikke. Gjør du? (Ikke ment som personangrep).

Poenget var vel (opprinnelig) om Tesla'er var vesentlig mye mer ulykkesutsatt enn andre bilmerker. Og det mente vel du å kunne dokumentere. Det har du ikke gjort sålangt, såvidt jeg kan se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (15 minutter siden):

For det første så må du skille mellom "selvkjøringsrelaterte" ulykker og alle andre ulykker som selv Tesla'er kan være innblandet i. ALLE bilmerker er innblandet i ulykker fra tid til annen. Det kan du sikkert være enig i? Forskjellen er at om en Tesla er innblandet i en ulykke så genererer det STORE overskrifter og masse "klikk". Mens ingen løfter et øyenbryn om en Mercedes (eller andre bilmerker) kræsjer. Og DET forklarer hvorfor det er så lett å finne slike "clickbait-artikler". Noen greier å se forskjellen her, andre ikke. Gjør du? (Ikke ment som personangrep).

Poenget var vel (opprinnelig) om Tesla'er var vesentlig mye mer ulykkesutsatt enn andre bilmerker. Og det mente vel du å kunne dokumentere. Det har du ikke gjort sålangt, såvidt jeg kan se.

Poenget er om Tesla og Musk sine påstander om sikkerhet og selvkjøringsegenskaper holder mål. I tillegg om Musk og Tesla har forledet kundene med måten selvkjøringsegenskapene har blitt markedsført.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (24 minutter siden):

For det første så må du skille mellom "selvkjøringsrelaterte" ulykker og alle andre ulykker som selv Tesla'er kan være innblandet i. ALLE bilmerker er innblandet i ulykker fra tid til annen. Det kan du sikkert være enig i? Forskjellen er at om en Tesla er innblandet i en ulykke så genererer det STORE overskrifter og masse "klikk". Mens ingen løfter et øyenbryn om en Mercedes (eller andre bilmerker) kræsjer. Og DET forklarer hvorfor det er så lett å finne slike "clickbait-artikler". Noen greier å se forskjellen her, andre ikke. Gjør du? (Ikke ment som personangrep).

Poenget var vel (opprinnelig) om Tesla'er var vesentlig mye mer ulykkesutsatt enn andre bilmerker. Og det mente vel du å kunne dokumentere. Det har du ikke gjort sålangt, såvidt jeg kan se.

1.Linken var en ulykke på E18 i Tønsberg - Bilen på autopilot fra 2021

2. Linken var en oversikt over 5 ulykker på autopilot - artikkelen fra 2020

3. Linken var en dødsulykke i USA på autopilot/fsd - artikkel fra 2021

4. Linken var en oversikt over flere ulykker på autopilot, 3 av de på E18 - artikkel fra 2021

Som tidligere nevnt, det var noen samlesaker der - men hoveddelen av disse er om autopilot og den eldste er et år gammel. Kildekritikk er viktig.

Jeg er helt enig i at når det er en Tesla nyhet blir det overskrifter, men det tror jeg er fordi media vet at det er så betent. De vet at Tesla har en nesten sekt-lignende følgerskare og en hel masse el-bil hatere som har det som målskive. Det er vår oppgave å prøve å skjære igjennom dette, når det er en pågående etterforskning og det er flere ulykker i Norge hvor Teslaer har samme type feil. De kjører på stillestående objekter i veibanen. Jeg har tidligere kommentert en av de teiteste Motor artiklene noensinne - Slik bytter du vinterhjul - selv på Tesla.

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
28 minutes ago, bojangles said:

Meanwhile across the pond:

 

 

Det er forbedringer. Hvor er vi til neste år, de slipper inn flere beta testere straks. 

De som får lov til å være betatestere er gjerne blodfans som har kjøpt bil selv. Det er sikkert unntak, men kan man stole på testresultater som samles av blodfans?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (1 time siden):

De som får lov til å være betatestere er gjerne blodfans som har kjøpt bil selv. Det er sikkert unntak, men kan man stole på testresultater som samles av blodfans?

Dagens teslabiler har ikke utstyr for å se langt nok eller til å vite hva de ikke ser. Er det en bakketopp eller sving der man kjører ut ser ikke tesla dette. Tror ikke dette er enkelt løsbart for noen. Skal det fungere må det enten kamera langs veien som overfører data i sanntid eller et system slik man har på skip. Tesla ser ikke om det ligger en bil på innsiden av en trailer. Det gjør heller ikke mennesker men vi vet at det kan være noen der og tar hensyn til det. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Lynxman said:

De som får lov til å være betatestere er gjerne blodfans som har kjøpt bil selv. Det er sikkert unntak, men kan man stole på testresultater som samles av blodfans?

Blir du ikke lei? Tesla har selv sagt for lenge siden at de ikke er i public beta, de skal dit over tid. Det so publiseres er jo en indikasjon, det so er langt viktigere at Tesla's datafangst og analyse. Og europa er kanskje inkl i beta tidlig 2023. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, bojangles said:

Blir du ikke lei? Tesla har selv sagt for lenge siden at de ikke er i public beta, de skal dit over tid. Det so publiseres er jo en indikasjon, det so er langt viktigere at Tesla's datafangst og analyse. Og europa er kanskje inkl i beta tidlig 2023. 

Blir du ikke lei?

Lenke til kommentar
Lynxman skrev (På 30.8.2022 den 20.24):

De som får lov til å være betatestere er gjerne blodfans som har kjøpt bil selv. Det er sikkert unntak, men kan man stole på testresultater som samles av blodfans?

Denne youtuberen har kjørt samme kryss i mange år. Tesla har hatt utviklere på stedet for å forbedre systemet akkurat her. Så man kan forvente en forbedring. Problemet er at det finnes endel slike kryss runt om i verden. Skal tesla optimalisere for alle verdens kryss må de nok trappe opp aktiviteten

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (10 timer siden):

Denne youtuberen har kjørt samme kryss i mange år. Tesla har hatt utviklere på stedet for å forbedre systemet akkurat her. Så man kan forvente en forbedring. Problemet er at det finnes endel slike kryss runt om i verden. Skal tesla optimalisere for alle verdens kryss må de nok trappe opp aktiviteten

De har laget egne funksjoner for slike kryss som er tilpasset like kryss verden over. De brukes stadig av alle de andre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
12 hours ago, Trestein said:

Denne youtuberen har kjørt samme kryss i mange år. Tesla har hatt utviklere på stedet for å forbedre systemet akkurat her. Så man kan forvente en forbedring. Problemet er at det finnes endel slike kryss runt om i verden. Skal tesla optimalisere for alle verdens kryss må de nok trappe opp aktiviteten

Tror du at det er det eneste krysset i verden so er slik? Har du sett videoene? De teknikkene Tesla bruker i dette krysset bruker de og i andre kryss allerede. Kryper sakte inn for bedre oversikt, benytter skulderen i midten slik at den kun trenger vente for trafikk fra venstre, plasserer seg i midten av feltene og kan trygt vente til det er ledig i trafikken fra høyre. 

Slik Tesla takler disse kryssene no er jo slik folk takler de. 

De trenger ikke gjøre noe for "alle verden kryss". Det er alt langt på vei løst alt. No er det finpussen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tesla hevder at det eneste som kan løse selvkjøring er en generell AI eller GAI som på magisk vis kan skjønne ting uten å bli fortalt hva den skal gjøre. Ironisk at de da setter støtet inn for å løse én spesifikk situasjon for en kjent YouTuber. GAI redusert til en uendelig liste med if-then-else setninger.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (59 minutter siden):

Tesla hevder at det eneste som kan løse selvkjøring er en generell AI eller GAI som på magisk vis kan skjønne ting uten å bli fortalt hva den skal gjøre. Ironisk at de da setter støtet inn for å løse én spesifikk situasjon for en kjent YouTuber. GAI redusert til en uendelig liste med if-then-else setninger.

AI bruker for å observere miljøet og kjenne igjen objekter.Hard  kode er selvfølgelig bak for å navigere. Det som er "nytt" med kryssene er jo kryp funksjonalitet(som de har hatt lenge, men mindre avansert iallefall i fra brukeren sin side) samt utnytting av midtrabatt eller hva en kaller slik "mellomstasjon". Å observere krysset og midtrabatten er såklart gjort av AI og bilde behandling. Men hvordan bilen skal oppføre seg i disse situasjonene er såklart hard kodet. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...