Gå til innhold

Teslas selvkjøringssystem granskes av myndighetene


Anbefalte innlegg

bojangles skrev (2 timer siden):

Er det litt trist å være deg? Du klarer ikke engang gi Tesla kudos i saker der de per idag faktisk er litt unike. Da blir det viktigere å vri på det og heller gå etter mannen eller meningene til mannen? 

Er det noen andre produsenter som idag kan foreta en crash test og rulle ut forbedringer basert på resultatene også til gamle modeller og biler som allerede er solgt via OTA update? Du tenker når du leser det at jeg er en fanboy som er hjernevasket? Du klarer ikke ta inn over deg dybden i det jeg faktisk skrev? At en bilprodusent faktisk gjør sine brukte biler mer trafikksikre. Det har ALDRI skjedd før på over 100 år. Også er du en så simpel fyr at du vrir på saken og forsøker å gjøre dette om til at jeg er fanboy? Du er helt ute mann. 

Hvis det var sant, så ville jeg selvsagt gitt kudos, og hvis ikke andre bilfabrikker hadde betydelig bedre kollisjonsetterforskning, ikke brukte betydelig mer midler på kollisjonstesting, ikke hadde betydelig bedre testfasiliteter, ikke hadde flere tiår med mer erfaring fra kollisjonstester enn det Tesla har, så ville jeg gitt dem kudos. Det du skriver om her er stort sett bare nok et pr. jippo. Det som jeg imidlertid reagerer på er hvordan du omtrent fremstiller Tesla som best i klassen uten å bruke 5 sekunder på å sjekke ut hva andre fabrikker driver med? Viste du forresten at det er forbudt i følge amerikansk lov for Tesla å hente ut kollisjonsdata fra disse bilene uten eierenes spesifike tilatelse i hvert enkelt tilfelle? At det i mange stater ikke engang er lov ha få forhåndsgodkjenning i noen kontrakt, hverken fra Tesla eller forsikringsselskap at de kan hente ut disse dataene? Og viste du at Tesla ikke har tilgang til noen av de pyrotekniske styreenhetene i bilene de lager? At de er avhengig av at leverandeøren av disse computerene utfører den programmeringen som skal til?

Og selvsagt har det hendt før at bilfabrikkene har gjort bruktbilene siden mer sikre. Jeg har selv oppgradert airbagcomputere og skiftet ut fysiske komponenter. Jeg har til og med sendt biler tilbake til fabrikk for å montere helt nytt og mer omfattende sikkerhetsutstyr, uten kostnad for bileier.

Endret av AL123
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 hours ago, AL123 said:

Og selvsagt har det hendt før at bilfabrikkene har gjort bruktbilene siden mer sikre. Jeg har selv oppgradert airbagcomputere og skiftet ut fysiske komponenter. Jeg har til og med sendt biler tilbake til fabrikk for å montere helt nytt og mer omfattende sikkerhetsutstyr, uten kostnad for bileier.

Jada slikt har skjedd, men det har aldri før skjedd automatisk i form av en OTA update. Det er jo dette som er nyheten. Tidligere så måtte bilene til forhandler for å gjøre endringer feks slik du beskriver. Og det skjer vel kun om det er noe som er kritisk nok til at produsentene velger å oppgradere eksisterende modeller, feks om det er er påvist feil, mangler eller langt fra optimal virkningsgrad eller produsenten blir pålagt av myndighetene til å oppgradere noen deler og også på allerede solgte biler. Det er stress for kunden og dyrt for produsenten, kanskje blir kunden uten bil en dag eller flere kanskje i flere uker mens jobben blir gjort. 

Det skulle forøvrig bare mangle at ikke gode gamle bilprodusenter har lang erfaring. Tesla er som du sier et ungt selskap i bilverden. Det du velger å kalle pr jiippo ser jeg på som at Tesla er opptatt av sikkerhet generelt. Og til tross for sin korte fartstid så er altså Tesla bilene blant de mest kollisjonssikre bilene på markedet, og slikt som dette viser slik jeg ser det at Tesla ønsker å plassere seg helt i tet på sikkerhet, og de sørger også for at brukte Tesla biler blir sikrere når også disse blir en del av OTA update. Akkurat det er faktisk veldig spesielt og såvidt jeg vet er det ingen andre bilprodusenter som har gjort nettopp det, at også allerede solgte biler blir oppgradert sømløst på denne måten. 

Endret av bojangles
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (19 timer siden):

Jada slikt har skjedd, men det har aldri før skjedd automatisk i form av en OTA update. Det er jo dette som er nyheten. Tidligere så måtte bilene til forhandler for å gjøre endringer feks slik du beskriver. Og det skjer vel kun om det er noe som er kritisk nok til at produsentene velger å oppgradere eksisterende modeller, feks om det er er påvist feil, mangler eller langt fra optimal virkningsgrad eller produsenten blir pålagt av myndighetene til å oppgradere noen deler og også på allerede solgte biler. Det er stress for kunden og dyrt for produsenten, kanskje blir kunden uten bil en dag eller flere kanskje i flere uker mens jobben blir gjort. 

Det der er utrolig kult og noe som kopieres av alle de andre. OTA updates er på plass hos flere bilmerker. Jeg har selv fått flere oppdateringer på denne måten. Nok en gang viser Tesla hvordan man skal gjøre noe, så kopierer de andre. Dette har jeg hatt siden iDrive versjon 7 kom ut. Kart -apper - telefoni - batteristyring,android auto+++

Jeg liker at Tesla kjører tech-løpet fullt ut, da kopierer de bilmerkene jeg ofte kjøper dette. Driver hele gamet fremover for alle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Pur komedie, og trist på samme tid at dette har fått lov til å løpe ut til folk slik funksjonene fungerer nå. Dette er på ingen måte en "beta", det er en alpha. 

Må jo huske på at geniet Elon Musk mente at HDMaps var ei "crutch" og unødvendig.. 


Forhåpentligvis skjer det ting: 
https://ca.finance.yahoo.com/news/exclusive-biden-tap-no-2-200317475.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly90LmNvLw&guce_referrer_sig=AQAAAASZWc8ajLjpooUZnzzeAAUlGZn0iDTwXa4PdMiNAmB3mFKa1Tv_lPbAcAJeJkw0uimyzIG_ougPpYkubQCun3wcu6v0yWbrfF9ih9QvFtWcG4WtiV-CJqJO7g78NXv6lAeapVBcU4YEStlGFeAi4kpzG8omXU8P7TUqQuyRcM8K

image.thumb.png.e81db064f895fa25da84315653b9a0e7.png
 Hun ser i det minste ut til å være nogen lunde oppdatert rundt problemet, og har vist kritikk mot Tesla tidligere. 


image.png.42332e07f784f82a9b55d002cb708a0a.png
Så spørs det hvor lang tid Elon Musk bruker på å sende sine disipler mot henne slik han har gjort stort sett alle andre som har vært negative til noe av det Tesla gjør. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (På 17.10.2021 den 16.27):

Jada slikt har skjedd, men det har aldri før skjedd automatisk i form av en OTA update. Det er jo dette som er nyheten.

Ok, så etter alt vrøvlet du har skrevet de siste sidene, så koker det ned til at Tesla har OTA update ? Da er det vel ikke så rart om noen synes det lukter litt fanboy her 🙂 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
AL123 skrev (Akkurat nå):

Ok, så etter alt vrøvlet du har skrevet de siste sidene, så koker det ned til at Tesla har OTA update ? Da er det vel ikke så rart om noen synes det lukter litt fanboy her 🙂 

Det er måten de benytter seg av OTA updates som er imponerende, det er flere som har dette men ikke så omfattende som Tesla gjør det idag. Du kan jo benekte dette, men sånn er det nå. Det er ingen som er så gode som Tesla på dette, men de kommer etter i stor fart.

Jeg tror Tesla vil bli tatt igjen eller frakjørt etterhvert som de andre produsentene våkner litt etter litt. BMW er allerede i ferd med å ta opp kampen med Tesla på selvkjøring, og flere tror de er nærmere en EU godkjenning enn hva Tesla er. Her skal jeg ikke være bastant da jeg ikke har lest mye om det. Uansett er det bare et tegn på at produsenter tar Tesla seriøst, noe jeg er jævlig glad for.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (10 minutter siden):

Det er måten de benytter seg av OTA updates som er imponerende, det er flere som har dette men ikke så omfattende som Tesla gjør det idag. Du kan jo benekte dette, men sånn er det nå. Det er ingen som er så gode som Tesla på dette, men de kommer etter i stor fart.

 

Joda, Tesla er best på OTA, fordi de lanserte OTA, og har dermed fått definere konseptet. De andre fabrikkene innfører det kun pga oppmerksomheten det har fått, og at pressen har nærmest definert det som en teknologisk bauta. Det er selvsagt bare tull, en mobiltelefon til 800kr har OTA. Uansett gjaldt ikke diskusjonen OTA, men en påstand fra en fanboy om hvor fantastisk langt fremme Tesla  er på sikkerhet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
AL123 skrev (40 minutter siden):

Joda, Tesla er best på OTA, fordi de lanserte OTA, og har dermed fått definere konseptet. De andre fabrikkene innfører det kun pga oppmerksomheten det har fått, og at pressen har nærmest definert det som en teknologisk bauta. Det er selvsagt bare tull, en mobiltelefon til 800kr har OTA. Uansett gjaldt ikke diskusjonen OTA, men en påstand fra en fanboy om hvor fantastisk langt fremme Tesla  er på sikkerhet.

Hvis DET definerer en fanboy så definerer du deg selv i den andre enden av skalaen. Du vet hva de kalles...?

Lenke til kommentar
AL123 skrev (37 minutter siden):

Joda, Tesla er best på OTA, fordi de lanserte OTA, og har dermed fått definere konseptet. De andre fabrikkene innfører det kun pga oppmerksomheten det har fått, og at pressen har nærmest definert det som en teknologisk bauta. Det er selvsagt bare tull, en mobiltelefon til 800kr har OTA. Uansett gjaldt ikke diskusjonen OTA, men en påstand fra en fanboy om hvor fantastisk langt fremme Tesla  er på sikkerhet.

OTA innføres av andre bilmerker pga oppmerksomhet ja.. Jeg har sluppet å dra innom Bilia 3-4 ganger for oppdateringer, det er utrolig digg for meg som eier. Det å reklamere med at man har dette er ganske lurt, for bileiere som meg synes det er helt konge. Jeg driter egentlig i hvem som lanserte den funksjonen :) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (På 17.10.2021 den 11.20):

 Og viste du at Tesla ikke har tilgang til noen av de pyrotekniske styreenhetene i bilene de lager? At de er avhengig av at leverandeøren av disse computerene utfører den programmeringen som skal til?

 

Interessant, dette visste ikke jeg. Har du en kilde eller et sted jeg kan lese mer om det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 minutter siden):

Nei, si det...

 

Akkurat, du siterte feil.... Bakgrunnen for at jeg kalte han fanboy var at han skrøt av hvor fantastisk innovative , unike og langt fremme Tesla var på sikkerhetstenkning. Han hadde åpenbart ikke sjekket at ingenting av det han ramset opp var unikt for Tesla, og at Europeiske bilfabrikker stort sett var milevis foran. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
AL123 skrev (49 minutter siden):

Akkurat, du siterte feil.... Bakgrunnen for at jeg kalte han fanboy var at han skrøt av hvor fantastisk innovative , unike og langt fremme Tesla var på sikkerhetstenkning. Han hadde åpenbart ikke sjekket at ingenting av det han ramset opp var unikt for Tesla, og at Europeiske bilfabrikker stort sett var milevis foran. 

Men han hadde jo rett. Tar du av Tesla-hater brillene så ser du det og. Ikke unikt for Tesla, bare bedre implementert og gjennomført. Og europeiske bilfabrikker er fortsatt langt etter. Men det var de brillene dine igjen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (6 minutter siden):

Men han hadde jo rett. Tar du av Tesla-hater brillene så ser du det og. Ikke unikt for Tesla, bare bedre implementert og gjennomført. Og europeiske bilfabrikker er fortsatt langt etter. Men det var de brillene dine igjen...

Ok, forklar meg hvordan Tesla gjør dette bedre enn konkurentene?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (15 minutter siden):

Det er forklart her en rekke ganger, men brillene dine gjør at du ikke vil/kan se det, så jeg avstår fra å gjenta det.

Haha, svarer du på automatikk nå?Hva er da poenget med å blande seg inn i diskusjonen? Bare for å trolle? Forklart av hvem? Den eneste som har forklart noe som helst er brukeren Bojangles, og han hadde glemt å sjekke hva de andre fabrikkene drev med. Han hadde også glemt å sjekke om påstandene i videoen han postet faktisk var sann. 

Endret av AL123
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...