Gå til innhold

Teslas selvkjøringssystem granskes av myndighetene


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (12 minutter siden):

Støy på radarsignal har vi hatt 80år på å filtrere vekk. Dessuten kjører de aller fleste biler rundt med radar uten å bråbremse. Holdt forresten nylig på å kjøre på en tesla x som av ingen grunn bråbremset rett foran meg. 

Opplever stadig at folk bremser av rare grunner. Det er nok stort sett menneskelig svikt og ikke radar støy..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Det står bare at det har økt i klager, ikke at det har økt for ikke radar baserte biler. 

Den sterke økningen i klager sammenfalt med fjerning av radar. Mange brukere som har prøvd begge sier at fantombremsingen har blitt verre, også på norske forum.

Det må være flaut å ha en rådyr bil som har dårligere cruise-control enn Dacia Sandero og samtidig snakke om hvor langt foran alle andre Tesla er på selvkjøring. Hvis fansen var mer opptatt av å snakke med lommeboka enn å bortforklare problemene så hadde kanskje Tesla giddet å gjøre noe med det.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 minutt siden):

Den sterke økningen i klager sammenfalt med fjerning av radar. Mange brukere som har prøvd begge sier at fantombremsingen har blitt verre, også på norske forum.

Det må være flaut å ha en rådyr bil som har dårligere cruise-control enn Dacia Sandero og samtidig snakke om hvor langt foran alle andre Tesla er på selvkjøring. Hvis fansen var mer opptatt av å snakke med lommeboka enn å bortforklare problemene så hadde kanskje Tesla giddet å gjøre noe med det.

Mye prat, men det er bare til å se en fsd video så ser en hvor langt forran de er det som en kan kjøpe privat. 

Tallene du presenterer er verken justert for solgte biler eller kjørte km. For ikke å snakke om at de sier ingenting om klagene kom fra biler med eller uten radar. Du baserer teoriene dine på antagelser. Det er fint nok det, men da får du stå for det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (38 minutter siden):

Finnes mange andre radarbaserte systemer som sliter med støy, VW sliter mye har jeg hørt og erfart. Men gamle systemer sliter lite, for de filtrerer vekk så og si alt. Men nå når en skal possisjonere alt i synsvinkel, ja da blir det verre. Det er grunnen til at en i de fleste manualer til radarbaserte systemer finner advarsler mot stillestående objekter. For de filtreres stort sett vekk for å unngå oppbremsing.

Kan ikke si jeg kan huske å se at Waymo eller tilsvarende klager på støy. Det er som sagt noe de trener på å ignorere samt en av flere grunner til å ha flere sensorer og også da flere inputs mot et nevralnett. Eneste firma som påstår de jobber med robotaxi teknologi som klager på dette og ikke får det til er Tesla. Rart det der. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Ja, kun den i hele verden🤣

Ikke all verden det nei. Men fra spøk det skjer innimellom med flere biler. En nær slektning har en golf som en gang nektet å kjøre inn på en ferge. 

Poenget er at biler blir testet av mange jurnalister. Det er påfallende mange som opplever dette i teslaer i forhold til andre. Snakker ikke om biler som ikke har oppdaterte kart med nye fartgrenser osv Det har en helt logisk foklaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 minutter siden):

Ikke all verden det nei. Men fra spøk det skjer innimellom med flere biler. En nær slektning har en golf som en gang nektet å kjøre inn på en ferge. 

Poenget er at biler blir testet av mange jurnalister. Det er påfallende mange som opplever dette i teslaer i forhold til andre. Snakker ikke om biler som ikke har oppdaterte kart med nye fartgrenser osv Det har en helt logisk foklaring.

Det er påfallende mange journalister som skriver alt de orker og klarer om tesla pga det genererer klikk også. Det er veldig lite interessant, data og empiri. Det er kjekt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (22 minutter siden):

Det er påfallende mange journalister som skriver alt de orker og klarer om tesla pga det genererer klikk også. Det er veldig lite interessant, data og empiri. Det er kjekt. 

Du som ser på FSD videoer får telle antall fantombremsinger. Jeg har sett mange. Bare å følge med på farten. Det skjer ofte

Lenke til kommentar
Trestein skrev (7 minutter siden):

Du som ser på FSD videoer får telle antall fantombremsinger. Jeg har sett mange. Bare å følge med på farten. Det skjer ofte

Det vill ikke gi ett godt datagrunnlag. Som er problemet. 

Men jeg prøver ikke å si at det ikke skjer på tesla, tvert i mot. Hender jeg opplever det selv. Men mitt poeng er at det skjer hos de fleste som driver med tilsvarende systemer. Hvem som har 'mest' aner jeg ikke, for det finnes ikke noe gode datagrunnlag. Som jeg vet om iallefall. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...