Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Han dytta, jeg spytta


Chakra

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
45 minutes ago, Guest 186e4...acb said:

Han stopper ikke opp for å tenke hvilke konsekvenser en spyttklyse kan ha med tanke på smitte. Den tanken kommer først i ettertid

Sorry ass, men hvis jeg hadde fortsatt jobba i utelivet og ble spytta på, er det det første jeg hadde tenket på helt instinktivt. Det ligger i bakhodet hele tida til de som jobber i utelivet, med all fokuset det er på hygiene, avstand til gjester, og risikoer ved smitte når man kaster ut noen.

Hvis det hadde vært meg som hadde blitt spytta på nå under pandemien i ansiktet av noen jeg kaster ut, så hadde jeg hatt vanskelig for å kontrollere meg selv (selv om jeg hadde gjort det). På samme måte som de gangene jeg har hatt flasker kastet etter meg bak baren. Hvis eieren er full og har nedsatt impulskontroll, forstår jeg godt at noe som dette fort kan eskalere.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Flin said:

Herrefred så mye bullshit det var i denne tråden. Ro dere litt ned a folkens.

Det finnes, så langt jeg er bekjent, ingen ting innen for Norsk lov som gir deg rett til å mørbanke en person som spytta på deg. I retten vil kanskje omstendigheten bil tatt hensyn til, men det er ikke sånn at man har lov til å svare med denne typen vold. 

Når du snakker ovenfra ned til andre så bør du kanskje forholde deg faktuelt selv. Hvem her sier at man har lov til det?

Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (25 minutter siden):

Synes det er litt rart at vi skal sammenligne spytting med det som beskrives av TS som en god gammeldags runde med rundjuling. Ingen av de er "greit", men det er da ikke noe å lure på at det er nyanser, og det ene er vesentlig verre enn det andre. Og ja, egentlig uvesentlig om offer er kvinne eller mann, eller hva de måtte veie. Vi reagerer kanskje sterkere på noe vi ser på som mer urettferdig, men det handler ikke om størrelsesforskjell her, det handler om ett (eller flere) individ sin mangel på beherskelse, og det å gå inn i en situasjon med ønske og vilje om å skade en annen person.

Spyttingen var en feil reaksjon ja, og rundjulingen var også en helt feil reaksjon. Til TS: dere får i så fall anmelde hverandre og se hva som skjer. Jeg vil tro din sak er sterkere enn den andre vedkommende sin sak.

Alvorlighetsgrad her er jo høyst subjektivt, og spesielt nå i en pandemi. Jeg som har astma hadde åpenbart heller gledelig tatt meg en på tryne enn å bli spytta på i midten av en pandemi med et virus som angriper lungene. Det er jo bare en enkel risikovurdering.

Lenke til kommentar
Rudde skrev (17 minutter siden):

Alvorlighetsgrad her er jo høyst subjektivt, og spesielt nå i en pandemi. Jeg som har astma hadde åpenbart heller gledelig tatt meg en på tryne enn å bli spytta på i midten av en pandemi med et virus som angriper lungene. Det er jo bare en enkel risikovurdering.

Dersom bareieren banka opp denne personen som et resultat av en risikovurdering der smitte var såpass alvorlig at han måtte ty til overdreven vold for å løse problemet, så er det vel høyst merkelig at bareieren i det hele tatt befinner seg drita i en bar? 

Ellers er jeg kanskje enig med deg, av og til er det kanskje bedre med en på kjakan, enn å ligge dødsjuk med feks influensa eller C-19, men det er her snakk om mer enn bare en på trynet, det er dytting, lugging kveling og mer enn ett slag mot ansiktet (hvis jeg har forsått TS rett) .  Dette kan også, være dødelig hvis man har utur

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar

Det kalles å banke vett inni noen. Det sentrale spørsmålet her er om det hjalp noe eller om dette er noe du kunne tenke deg å gjenta ved neste fyllekule. Synes ikke slike saker hører hjemme i rettsvesenet, de har vel strengt talt viktigere ting å ta seg av. Tror du skal bare komme deg videre i livet, dine synlige skader er vel bare overflatiske? 

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar
13 minutes ago, BIGG said:

Er man på utsiden(av bardisken) oppfører man seg som en vanlig gjest, uansett om man er eier eller hva det nå måtte være.

Det er ikke snakk om hvordan man oppfører seg som gjest når man er bareier men konsekvensene det kan ha for en bareier med gjester som  oppfører seg slik.

Hvis jeg har stempla ut av skiftet med å kjøre taxi og er eier av bilen, så står jeg likevel ikke utenfor og ser på at bilen ramponeres. "Jeg eier bilen men er ikke på jobb så jeg bør ikke oppføre meg som om jeg har noe å tape på dette".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (14 minutter siden):

Det kalles å banke vett inni noen. Det sentrale spørsmålet her er om det hjalp noe eller om dette er noe du kunne tenke deg å gjenta ved neste fyllekule. Synes ikke slike saker hører hjemme i rettsvesenet, de har vel strengt talt viktigere ting å ta seg av. Tror du skal bare komme deg videre i livet, dine synlige skader er vel bare overflatiske? 

Nei takk. Vi vil ikke ha lovlig vold i Norge på grunnlag av "oppdragelse" som du så fint nevner her. Ett slag mot hue kan fort gå veldig galt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (17 minutter siden):

Det kalles å banke vett inni noen. Det sentrale spørsmålet her er om det hjalp noe eller om dette er noe du kunne tenke deg å gjenta ved neste fyllekule. Synes ikke slike saker hører hjemme i rettsvesenet, de har vel strengt talt viktigere ting å ta seg av. Tror du skal bare komme deg videre i livet, dine synlige skader er vel bare overflatiske? 

Dette driver de med i enkelte land i midtøsten og afrika med stor suksess, kapper av fingre ved tyveri, piskes ved å spotte en mann osv osv. Man lærer kanskje av det, men jeg foretrekker heller at slike bagatellmessige ting skal løses i rettsvesenet. 

Lenke til kommentar
Rudde skrev (41 minutter siden):

Alvorlighetsgrad her er jo høyst subjektivt, og spesielt nå i en pandemi. Jeg som har astma hadde åpenbart heller gledelig tatt meg en på tryne enn å bli spytta på i midten av en pandemi med et virus som angriper lungene. Det er jo bare en enkel risikovurdering.

Det kan så være, men hadde ikke gitt deg moralsk eller juridisk mulighet til å svare med vold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (24 minutter siden):

Det kalles å banke vett inni noen. Det sentrale spørsmålet her er om det hjalp noe eller om dette er noe du kunne tenke deg å gjenta ved neste fyllekule. Synes ikke slike saker hører hjemme i rettsvesenet, de har vel strengt talt viktigere ting å ta seg av. Tror du skal bare komme deg videre i livet, dine synlige skader er vel bare overflatiske? 

Uten at jeg kjenner historien annet enn TS sin forklaring synes jeg det er litt forstyrrende å ha et såpass avslappa forhold til at folk blir skikkelig banka opp. Bare det å gi noen på tygga på gata kan gjøre deg til drapsmann om de skulle falle langflat og dunke hodet i fortauskanten. Da blir det litt fjollete å si "jammen han ba om det".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (21 minutter siden):

Dersom bareieren banka opp denne personen som et resultat av en risikovurdering der smitte var såpass alvorlig at han måtte ty til overdreven vold for å løse problemet, så er det vel høyst merkelig at bareieren i det hele tatt befinner seg drita i en bar? 

Ellers er jeg kanskje enig med deg, av og til er det kanskje bedre med en på kjakan, enn å ligge dødsjuk med feks influensa eller C-19, men det er her snakk om mer enn bare en på trynet, det er dytting, lugging kveling og mer enn ett slag mot ansiktet (hvis jeg har forsått TS rett) .  Dette kan også, være dødelig hvis man har utur

Ja var mer enn ett slag. Har vært til legen nå og på politistasjonen. Politiet ønsket jeg skulle anmelde, men jeg klarte ikke gjennomføre det siden jeg la opp til det selv.fikk beskjed om å tenke på det til mandag.  De var ute etter å ta han for det var flere saker på det utestedet.  Er ingen enkelttilfelle hvis nok.

Lege dokumenterte; Begge albuer er forslått, blåøye, oppraspa rygg, stor Donald kul på tinningen, hovent kne og sprukket leppe.. god helg ass ✌🏻😅 

Lenke til kommentar

Hvis Politiet anbefaler at du anmelder det så ville jeg ikke tenkt så mye på det men bare gjort det. Spesielt når de forteller deg at det er flere lignende saker på utestedet. Ikke minst fordi det kan hjelpe politiet i arbeidet for å unngå at det skjer med andre.

Da er jo dette helt klart noe mer enn "en uheldig episode".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (3 minutter siden):

Uten at jeg kjenner historien annet enn TS sin forklaring synes jeg det er litt forstyrrende å ha et såpass avslappa forhold til at folk blir skikkelig banka opp. Bare det å gi noen på tygga på gata kan gjøre deg til drapsmann om de skulle falle langflat og dunke hodet i fortauskanten. Da blir det litt fjollete å si "jammen han ba om det".

Samme forklaring som er gitt til politiet,  de kjørte meg hjem i natt .. vi begge var klar på at vi var "skyldig" i bråket, men nå er det snakk om en bareier på jobb (typ 50 år) ,burde håndtert meg annerledes. Ikke jula meg opp. Er jo helt ille og jeg skjemmes ubeskrivelig mye samt fortvila og usikker på hva f jeg skal gjøre 😖

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...