Gå til innhold

Fiskeoppdrett og skatt


Anbefalte innlegg

Påkrevdnavn skrev (4 minutter siden):

Jeg sier ikke at bøndene ikke bør diskuteres, men når jeg poster fra miljødirektoratets sider hvor det står at fiskeoppdrett påvirker/skader naturen så ser jeg ikke poenget med å avfeie hele diskusjonen med "forklar hva bøndene skal gjøre da". Jeg snakker om fiskeoppdrett og hvordan det skader miljø og natur. 

Praktisk talt all industrivirksomhet - og for den del all virksomhet - har miljøpåvirkninger, hvor mye har Norsk Hydro og annen industri betalt for sine utslipp og miljøpåvirkninger?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man snakker om våre felles ressurser antar jeg man mener fjordene, havbunnen, og det som gir livsgrunnlag for øvrig fisk i området.

Ifølge en rapport fra Eidemolla og Kvitelv fører oppdrettsnæringen der til at havbunnen er ødelagt på bare fire måneder.
Miljøet er sterkt påvirket av oppdrettsanleggene i Eidmolla og Kvitelv.
På et sted er gjennomstrømmingen så dårlig at dyrelivet forsvant.
Ingen dyr levde i de ti prøvene som ble tatt under anlegget i Eidmolla. Samtlige prøver luktet sterkt.
Sedimentet er oksygenfritt og har myk konsistens.

Mange oppdrettsfjorder er terskelfjorder.
Det vil si at det tar flere år før de nedre vannlagene skiftes ut, mens overflatestrømmene går i sirkel.
De fylles opp med laksekloakk, og bunnen rundt merdene er døde soner.
I 2016 døde 53 millioner laks i merdene, ifølge Fiskeridirektoratets statistikk.
Noen blir sakte spist levende av lus, til hodene er hudløse, åpne sår.
Giftstoffene tar sannsynligvis livet av hele økosystemer i nærheten, og en god del av laksen som skal kureres.
Lusa er den som klarer behandlingen best.

Oppdrettsgigantene, som i høy grad eies av norske skatteflyktninger, japanske gigantkonserner og amerikanske investeringsbanker, omtaler selv bruken av fjordene som deres store konkurransefortrinn. 
Derfor vil de ikke innføre mer miljøvennlig teknologi.
Investorene tar gevinsten, mens problemene lempes over til fellesskapet og andre brukergrupper.

Det norske folk, som i fellesskap eier fjordene, har aldri sagt ja til dette.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (Akkurat nå):

Praktisk talt all industrivirksomhet - og for den del all virksomhet - har miljøpåvirkninger, hvor mye har Norsk Hydro og annen industri betalt for sine utslipp og miljøpåvirkninger?

Javel, så for å oppsummere, du skrev i ditt første innlegg at fiskeoppdrett ikke skader/påvirker miljøet, og jeg sier at det gjør det jo, og nå diskuterer du at hydro gjør det ? Er det flere du vil blande inn eller ? Transportnæring eller norsk vannverk eks ? 

Det at andre næringer og bedrifter påvirker miljøet fjerner jo ikke faktumet at fiskeoppdrett påvirker miljøet negativt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Eller er det du som legger ord i munnen på folk? Selskapet du refererer til og teknologien ble dannet i hvide sande i Danmark. Der har de sitt første anlegg. 

Dette er bare tullprat, den resirkuleringsteknologien du referer til er en utvikling som har pågått gjennom tiår, og der det er flere norske selskaper som er langt mer kompetente en danskene. Spør heller hvor Atlantic Sapphire får fatt i det genetiske materialet som gjør at en laks vokser seg til slaktevekt på 20 måneder, det som for 40 år siden tok tre - fire år, eller hvor han kjøper fôret som også er utviklet i Norge og som sterkt har bidratt til lønnsomheten i laksenæringen.

Lakseoppdrett er en ren norsk "oppfinnelse" som er forsøkt kopiert både i USA, Chile, på Island, på Shetland og på Færøyene. Heldigvis har norske lakseoppdrettere kjøpt om mye av dette, men det blir ikke mange skattekronene til den norske stat av den virksomheten.

Lenke til kommentar

Witzøe har nok blitt rik både på utnyttelse av det norske folks naturressurser og på god forretningsvirksomhet. Den delen som skyldes bruk av det norske folk sine felles naturressurser bør selvsagt skattlegges med en fornuftig "leiepris" (inkludert et øremerket fond til opprydding). Alternativt at staten selger havarealene til Witsøe til en markedsmessig riktig pris, også her med et øremerket fond til opprydding)

Nå var de visstnok i harnisk over formueskatt her om dagen også. Formueskatt er en god måte å redusere de enorme ulikhetene i samfunnet så vi ikke går i retning av verdens skrekk-eksempel.

Et reelt problem er skatteparadiser som i praksis gjør ulikhetskurven mye brattere og verre enn den bør være. Før noen fordommsfulle troll roper sosialist så vil jeg bare skyte inn at idealkurven i følge amerikanere er MYE flatere enn det det som finnes i dag, uten at det betyr at amerikanere flest er sosialister, som de ofte fordomsfullt setter i samme bås som planøkonomiske kommunister. Det er fullt mulig å ha en sunn ulikhet i et kapitalistisk samfunn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (11 minutter siden):

 

Det norske folk, som i fellesskap eier fjordene, har aldri sagt ja til dette.

Det du limer inn er gammelt stoff. Oppdretterne må kontinuerlig gjennomføre miljøundersøkelser for å sikre at bunnen ikke skades og det eksempelet du viser til skyldes altså en oppdretter som ikke vet hva han holder på med.

Og det "norske folk" har vært fullstendig klar over at fiskeoppdrett har pågått i over 60 år - for øvrig i bare begrenset grad i fjordene - og det er alt for sent å si verken ja eller nei til det.

Har det norske folk blitt spurt om det var greit at bøndene ryddet hele Jæren, store deler av Trøndelag og Gudbrandsdalen slik at de kunne spre kumøkk og annen gjødsel over alt? 

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (10 minutter siden):

Dette er bare tullprat, den resirkuleringsteknologien du referer til er en utvikling som har pågått gjennom tiår, og der det er flere norske selskaper som er langt mer kompetente en danskene. Spør heller hvor Atlantic Sapphire får fatt i det genetiske materialet som gjør at en laks vokser seg til slaktevekt på 20 måneder, det som for 40 år siden tok tre - fire år, eller hvor han kjøper fôret som også er utviklet i Norge og som sterkt har bidratt til lønnsomheten i laksenæringen.

Lakseoppdrett er en ren norsk "oppfinnelse" som er forsøkt kopiert både i USA, Chile, på Island, på Shetland og på Færøyene. Heldigvis har norske lakseoppdrettere kjøpt om mye av dette, men det blir ikke mange skattekronene til den norske stat av den virksomheten.

Fra din egen link

 

We started building our first Bluehouse in the small village of Hvide Sande, Denmark. Since then, we invented and refined our technology — and raised exquisite salmon in the process.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Witzøe har nok blitt rik både på utnyttelse av det norske folks naturressurser og på god forretningsvirksomhet. Den delen som skyldes bruk av det norske folk sine felles naturressurser bør selvsagt skattlegges med en fornuftig "leiepris" (inkludert et øremerket fond til opprydding). Alternativt at staten selger havarealene til Witsøe til en markedsmessig riktig pris, også her med et øremerket fond til opprydding)

 

Hva har bøndene betalt for det arealet de benytter? Og Witzøe og andre oppdrettere har allerede langt på vei betalt for dette.

Liste: Priser og kjøpere i auksjonene | Intrafish.no

 

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (13 minutter siden):

Hva har bøndene betalt for det arealet de benytter?

Markedspris / åsetestakst. Husk at disse områdene er underlagt offentlige reguleringer som reduserer tomteverdien betraktelig. Bøndene betaler så vidt jeg vet formueskatt som alle andre + eiendomsskatt for våningshus, kårbolig og andre ikke-landbruksrelaterte deler av tomta. Videre betaler de offentlige avgifter blant annet for offentlig vann og kloakk hvis de har det. Alternativt pålegges de enten septik eller rensing av kloakk for egen regning. Witzøe lar kloakken fra åpne oppdrettsanlegg gå urenset rett i sjøen i så store mengder at det danner seg en metertykk "myr" av kloakkslam under anleggene.

Bønder driver i all hovedsak underskuddsforetak (eks subsidier). Tross subsidier klager de på økonomien, men truer ikke å bedra det norske folk ved å flytte ut. Witzøe driver med vanvittige overskudd. Skulle bare mangle at han betaler skatt som vanlige folk.

Endret av Simen1
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Windfarmer said:

Det du limer inn er gammelt stoff. Oppdretterne må kontinuerlig gjennomføre miljøundersøkelser for å sikre at bunnen ikke skades og det eksempelet du viser til skyldes altså en oppdretter som ikke vet hva han holder på med.

Og det "norske folk" har vært fullstendig klar over at fiskeoppdrett har pågått i over 60 år - for øvrig i bare begrenset grad i fjordene - og det er alt for sent å si verken ja eller nei til det.

Har det norske folk blitt spurt om det var greit at bøndene ryddet hele Jæren, store deler av Trøndelag og Gudbrandsdalen slik at de kunne spre kumøkk og annen gjødsel over alt? 

Det er sant at det til dels er gårsdagens problemer jeg refererer til, men det er jo likevel ikke slik at det ikk er en del av problemet bare fordi det ikke de mest aktuelle utfordringene akkurat nå.

Sant at det norske folk har visst at oppdrettsnæringen finnes der, men konsekvensene og åpenheten har til dels uteblitt, det er klart at det er for sent å si nei til noe som allerede er etablert, men å innføre en eller annen skatt er vel et slags forsøk på å reagere på ødeleggelsene.

Vi kan godt snakke om bondens ødeleggelser også, men ikke bare for å deflektere fra det du allerede etablerte var trådens tema.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når salmar har gjort det godt er det først og fremst fordi de har fått bruke norske fjorder som avfallsbinge uten vederlag i 40 år...

 

Alle andre steder er målet for selskaper som vokser børsnotering og eksterne investorer, bare i Norge man ikke velger denne modellen. Samme jævla gnålet om arvesølvet, som om det kommer andre enn witzøe selv til gode. Betyr null for arbeidsplasser og skatt hvem som eier aksjene. Og i motsetning til det meste annet er det ikke så enkelt å flagge ut oppdrettsnæringen. De driver i Norge fordi de har gode betingelser, ikke fordi de er eid av nordmenn.

 

Merkelig hvordan alle it-gründere selger seg ned så fort de kan.

 
 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet her er jo om man har lyst på norske eiere eller utenlandske eiere her i landet. Personlig så mener jeg at man bør kutte kraftig i formueskatt på aksjer og heller øke skatten på utbytte betraktlig. Da straffes ikke norske eiere og vi likebehandler de med de utenlandske eierene som ikke betaler formueskatt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
xaco skrev (15 minutter siden):

Spørsmålet her er jo om man har lyst på norske eiere eller utenlandske eiere her i landet. Personlig så mener jeg at man bør kutte kraftig i formueskatt på aksjer og heller øke skatten på utbytte betraktlig. Da straffes ikke norske eiere og vi likebehandler de med de utenlandske eierene som ikke betaler formueskatt.

Kan evt. ta det i arveleddet og så ha en ordning der skatt på arv betales over tid og ikke forfaller med en gang. 
Hadde jeg arvet 500m i aksjer så skulle det ikke vært noe problem å skattet 30% om jeg betalte den skatten over 10år.

Lenke til kommentar

Det er bekymringsfullt at det norske statsbudsjettet stadig eser ut til langt over tusen milliarder kr pr år og politikerne, som ønsker å øke det offentlige forbruket enda mer, nå også ønsker å bite hånden som mater. Og på toppen av dette, ønsker noen politikere å legge ned den største inntektskilden; olje og gass. Om de ikke ønsker å nasjonalisere oppdrettsindustrien, hva er formålet med å jage milliardærer ut av landet? Penger vokser ikke på trær, og om ikke Venezuela og Zimbabwe er forbildene til norske politikere, så bør de tenke seg om før de begynner å skal ta de rike.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

To forskere i SSB sier følgende: "Det er de aller rikeste som betaler minst skatt i Norge". 

https://forskning.no/okonomi/ssb-forskere-det-er-de-aller-rikeste-som-betaler-minst-skatt-i-norge/1747382

De sier også at skatten til de rikeste i realiteten ikke er på mer enn 10 til 20 %, "Skatten deres er i virkeligheten på mellom 10 og 20 prosent.".

Uansett, jeg er kjempe imponert over at man klarer å opparbeide seg en formue på over 30 milliarder om formueskatten er en så stor belastning. 

Kalle Moene som er professor i økonomi ved UIO, sier at Norge er det landet, sammen med Sverige, som har størst andel av superrike i befolkningen.

"I 2015 gjorde han en beregning som viste at Sverige og Norge er de to landene som har størst andel av både rike og superrike i befolkningen, om vi ser bort fra skatteparadiser og land som legger forholdene spesielt til rette for de alle rikeste (Island, Singapore, Sveits, Kypros, Hong Kong, St. Kitts and Nevis og Monaco)."

Sitatet er hentet fra samme artikkel som linket til over.

Dette må nærmest være et mirakel med tanke på hvor stor en belastning formueskatten sies å være, eller?

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 7/30/2021 at 1:30 PM, Windfarmer said:

Jeg har ikke invitert til en debatt om skatt. Jeg er selv sterkt bekymret for den effekt det vil ha på lang sikt at stadig større formuer samles på stadig færre hender. Et samfunn med stor grad av likhet mellom borgerne er faktisk i alles interesse, også de rikes.

Det er uredeligheten i argumentasjonen for å skattlegge oppdrettsvirksomhet hardere som er min kjepphest.

Jeg synes ikke det var noe som helst uredelig ved argumentasjonen. Jeg synes det er rett og rimelig at oppdretterne begynner å betale for ødeleggelsene de har påført norsk natur. Aller helst kan de ta med seg søppelet sitt og dra. Fiskeoppdrett slike det foregår i Norge er en grov utnyttelse av våre felles ressurser og gagner veldig få andre enn oppdretterne selv.

Oppdrett i åpne merder burde vært forbudt for mange år siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (41 minutter siden):

Jeg synes ikke det var noe som helst uredelig ved argumentasjonen. Jeg synes det er rett og rimelig at oppdretterne begynner å betale for ødeleggelsene de har påført norsk natur. Aller helst kan de ta med seg søppelet sitt og dra. Fiskeoppdrett slike det foregår i Norge er en grov utnyttelse av våre felles ressurser og gagner veldig få andre enn oppdretterne selv.

Oppdrett i åpne merder burde vært forbudt for mange år siden.

Ta det opp med regjering og Storting. Oppdrett er et åpenbart satsningsområde for å erstatte de synkende inntekter vi får fra oljebransjen de neste tiårene. Og det er for lengst besluttet på tverrpolitisk nivå (jeg antar at MDG er uenige.)

Å hevde at oppdrett ikke er samfunnsøkonomisk svært lønnsomt er det rene tullprat, oppdrettsnæringen bidrar pr. 2021 langt mer til skatte  og avgiftsinntektene enn de tradisjonelle fiskeriene. Og hvilke "felles resurser" er det oppdretterne benytter? En liten promille av norske sjøarealer som vi har en uendelighet av?

 

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Windfarmer said:

Ta det opp med regjering og Storting. Oppdrett er et åpenbart satsningsområde for å erstatte de synkende inntekter vi får fra oljebransjen de neste tiårene. Og det er for lengst besluttet på tverrpolitisk nivå (jeg antar at MDG er uenige.)

Å hevde at oppdrett ikke er samfunnsøkonomisk svært lønnsomt er det rene tullprat, oppdrettsnæringen bidrar pr. 2021 langt mer til skatte  og avgiftsinntektene enn de tradisjonelle fiskeriene. Og hvilke "felles resurser" er det oppdretterne benytter? En liten promille av norske sjøarealer som vi har en uendelighet av?

 

Hvilke felles ressurser? Oppdrettsnæringen har rasert de flest fjordene langs Norskekysten. I Hardangerfjorden er det knapt liv igjen. Samfunnsøkonomi er langt mer enn skatter og avgifter og med de ødeleggelsene oppdrettsnæringen har påført kysten vår er dette en næring som er et stort minusprosjekt.

Forbud mot åpne oppdrettsanlegg burde som sagt vært innført for mange år siden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (1 time siden):

Hvilke felles ressurser? Oppdrettsnæringen har rasert de flest fjordene langs Norskekysten. I Hardangerfjorden er det knapt liv igjen. Samfunnsøkonomi er langt mer enn skatter og avgifter og med de ødeleggelsene oppdrettsnæringen har påført kysten vår er dette en næring som er et stort minusprosjekt.

Forbud mot åpne oppdrettsanlegg burde som sagt vært innført for mange år siden.

Du farer igjen med det rene tullprat, så oppdrett har rasert de fleste fjordene? Jeg bestrider ikke at der er miljøkonsekvenser med oppdrett, men langt mindre enn det er knyttet til ulike former for landbruksproduksjon. Og la jeg minne om at flere av fjordene, bl.a. store deler av Sognefjorden og Nordfjord, er laksefrie soner. Og nei, der er masse liv igjen i Hardangerfjorden, vennligst dokumenter at "der knapt er liv igjen" i Hardangerfjorden.

Basert på din totale kunnskapsløshet om oppdrett er du sikkert en ivrig vindkraftmotstander også. 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Windfarmer said:

Du farer igjen med det rene tullprat, så oppdrett har rasert de fleste fjordene? Jeg bestrider ikke at der er miljøkonsekvenser med oppdrett, men langt mindre enn det er knyttet til ulike former for landbruksproduksjon. Og la jeg minne om at flere av fjordene, bl.a. store deler av Sognefjorden og Nordfjord, er laksefrie soner. Og nei, der er masse liv igjen i Hardangerfjorden, vennligst dokumenter at "der knapt er liv igjen" i Hardangerfjorden.

Basert på din totale kunnskapsløshet om oppdrett er du sikkert en ivrig vindkraftmotstander også. 

Lask og sjøørret er mer eller mindre utryddet på vestlandet. De elvene som fremdeles har bestander igjen er så genetisk utvannet av rømt oppdrettslaks at de også nesten kan regnes som utryddet. Laksen i Vosso (som er opphavet til mesteparten av oppdrettslaksen) er borte og man har i realiteten gitt opp å redde den. Det er andre faktorer enn oppdrett som har vært medvirkende til denne katastrofen, men mer eller mindre uregulert og forurensende oppdrett har en stor del av ansvaret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...