Gå til innhold

Er det bra at Tesla også blir en strømleverandør for andre elbiler?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 7/23/2021 at 7:27 PM, Kajac said:

Synes dette er bra. Ingen (unntak Tesla-eiere) er tjent med at det er et lukket system.

På lang sikt vil det nok bli veldig bra at Tesla åpner sitt supercharger nettverk også for elbiler fra andre produsenter. Tesla øker jo produksjonen av ladere og skal vel også igang med å produsere ladere i India nå, i tillegg til Kina. Så det virker som Tesla har planlagt for dette en stund. 

Det mest positive ved dette er jo at Supercharging by Tesla kan gjøre at ennå flere velger å ta overgangen til elbil, selv om de skulle velge elbil fra en annen produsent. Jo enklere elbil hverdagen og elbil ferie blir for folk flest jo raskere blir ICE historie. 

Om en ser dette fra et økonomisk ståsted så er det jo lett å tenke seg at feks prisingen blir differensiert, slik at elbiler fra andre produsenter må betale litt mer. Da vil jo Tesla dra inn inntekter på ladingen også når elbiler fra konkurrentene lader. Vi vet jo at Tesla er igang med et konsept for å utvide "ladeopplevelsen", med blant annet fastfood, pop up restauranter osv. Og det tilbudet vil jo tjene mer penger jo flere som benytter supercharger nettverket. 

Kanskje klarer også Tesla å få til avtaler med en eller flere av elbil rodusentene, slik at de blir med å bærer noe av kostnaden for utbyggingen, driften, og servicen på superchargerne? Det føles jo litt galt at produsenter som selv ikke har vist interesse for å bidra med infrastruktur til elbiler skal kunne surfe helt gratis på Tesla's supercharger nettverk. Men alternativet om de ikke ønsker sikre seg lisens og tilgang blir kanskje at deres elbil kunder vil benytte en Tesla app på mobilen for å lade. Det vil jo bli en finfin mulighet for Tesla, et virtuelt showroom til mennesker som ar vist at de ønsker elbil, slik at Tesla kan forsøke å få de til å bytte merke rett fra lade appen. 

På kort og mellomlang sikt så kan det vel forventes at det kan bli mer kø på supercharger nettverket, det kan føles negativt for dagens Tesla eiere. Men jeg tror likevel majoriteten vil leve fint med noe venting sålenge Tesla aktivt og planmessig utvider antall ladepunkter, og bygger ut ennå flere ladestasjoner. Det er jo tross alt trygt og godt for Tesla eiere å vite at en ekstra inntektskilde for Tesla vil bidra til at bedre kontantstrøm, og bedre likviditet slik at Tesla kan fortsette å innovere, og fortsatt kan øke stallen av dyktige ingeniører selv om det fremover vil bli mer kamp om de kloke hodene nå som også tradisjonelle ICE produsenter virker å ha våknet fra fornektelsen om hvor fort elektrifiseringen faktisk vil komme. 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Hans Magnus Borge said:

Er det enda et tog som er i ferd med å gå uten oss? Akkurat som mobiltelefonen for 20-30 år siden! Her har vi en mulighet for å få noe igjen for de milliardene vi har satset på el-biler. Er det noe strøm-landet Norge burde ha forutsetninger for å utvikle er jo lade-infrastruktur. Som vi burde kunne selge også til andre land.

Vi har Easee og ZapTec, så ser ut som vi kan få tilbake endel.

Lenke til kommentar

  

On 7/23/2021 at 8:15 PM, WiiBoy said:

Jeg har aldri måtte betale for noe annet enn forbruk de stedene jeg har benyttet. Verken for brikke eller konto.

Jeg har heller ikke noe betenkeligheter med å opprette konto hos Tesla, det er helt sikkert samme prosess som hos Fortum, BKK++. Veldig enkelt.

Det er ekstremt enkelt å lage gode løsninger dersom du ikke bør ta hensyn eller samarbeide med andre. Det er derfor Tesla stasjonene oppleves som lettvinte, fordi de nekter å samarbeide. Det er forbrukerfientilig innstilling. 

Vel, nå har jo samtlige elbil produsenter fått tilbud fra Tesla om å være en del av supercharger nettverket, og sålangt så har alle takket nei. Forbrukerfiendtlig? Nei faktisk ikke. Tesla var først, det fantes ikke alternativer som levert hurtiglading. Og dersom andre elbil produsenter hadde blitt med, så kunne de fått implementert det de ville slik at ladenettverket ville fungert akkurat like bra på deres elbiler. Det er alle de andre elbilprodusentene som er forbrukerfiendtlige, og gjerrige fordi de takket nei til å samles om verdens største ladenettverk. Da kunne de i fellesskap forhandlet seg frem til en felles global standard som alle ville fulgt. 

Tesla inviterte til dans med levende musikk, mat og drikke, men ingen møtte opp. Det blir rart da at du påstår at det er Tesla som er festbremsen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

  

16 hours ago, AL123 said:

Han har nok ikke det. han har adressert de svakhetene som elbil fremdeles har, først og fremst pris. Og ut fra et Toyotastandpunkt har han selvsagt rett. Toyota hadde aldri overlevd som ren elbilprodusent. Elbil er fremdeles et nisjeprodukt.

Jo han gjorde jo det. I vinter var han blant annet ute i et forsøk på å få myndighetene til å gjøre det vanskeligere for elbil produsentene. Da maste han om at at utviklingen gikk for fort for elbil og det ville knuse strømmen i Japan og alle ville få svi. Skikkelig antiEV tale han holdt. 

Lenke til kommentar
17 minutes ago, bojangles said:

 Tesla inviterte til dans med levende musikk, mat og drikke, men ingen møtte opp. Det blir rart da at du påstår at det er Tesla som er festbremsen. 

Om Tesla inviterte til dans, men krevde å styre musikken, eller om det var forbrenningsmotor veldet som ikke ønsket noen fremskritt vet jeg ikke..

Tesla har i hvert fall et lukket ladenettverk, ingen tredjeparter som produserer deler, kun teslaverksteder som kan serve bilene, osv..

Det er en trend med Tesla som jeg ikke liker, og det er flott om ladenettverket nå åpnes

Lenke til kommentar
2 minutes ago, WiiBoy said:

Om Tesla inviterte til dans, men krevde å styre musikken, eller om det var forbrenningsmotor veldet som ikke ønsket noen fremskritt vet jeg ikke..

Tesla har i hvert fall et lukket ladenettverk, ingen tredjeparter som produserer deler, kun teslaverksteder som kan serve bilene, osv..

Det er en trend med Tesla som jeg ikke liker, og det er flott om ladenettverket nå åpnes

Tesla styrte ikke musikken, det var det bandet på scenen som gjorde ;)

Det var nok ICE veldet som ikke ønsket å bli med, for Tesla ønsket at de som ble med skulle bidra økonomisk. Men vi vet jo at alle forhandlinger er jo nettopp det, forhandlinger. Slik at om ICE veldet først hadde tatt et møte og satt seg ned med Tesla for å snakke om dette så kunne de nok fint landet på en felles standard, eller at de nye som knyttet seg til supercharger utviklet sitt felles system som Tesla måtte implementert på superchagers slik at alle partene i avtalen hadde blitt fornøyde. Slikt ville vært forbrukervennlig, men ICE veldet takket nei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (11 minutter siden):

  

Jo han gjorde jo det. I vinter var han blant annet ute i et forsøk på å få myndighetene til å gjøre det vanskeligere for elbil produsentene. Da maste han om at at utviklingen gikk for fort for elbil og det ville knuse strømmen i Japan og alle ville få svi. Skikkelig antiEV tale han holdt. 

Nei, han var ute og advarte mot at dersom myndighetene i Japan presset gjennom en elbilomlegging for raskt, så ville det få store konsekvenser for samfunnet. Er vel ganske vanskelig å være uenig i han i det. Å fremstille det som "elbilhater" blir vel i overkant barnslig.

Endret av AL123
  • Liker 4
Lenke til kommentar
bojangles skrev (4 minutter siden):

Tesla styrte ikke musikken, det var det bandet på scenen som gjorde ;)

Det var nok ICE veldet som ikke ønsket å bli med, for Tesla ønsket at de som ble med skulle bidra økonomisk. Men vi vet jo at alle forhandlinger er jo nettopp det, forhandlinger. Slik at om ICE veldet først hadde tatt et møte og satt seg ned med Tesla for å snakke om dette så kunne de nok fint landet på en felles standard, eller at de nye som knyttet seg til supercharger utviklet sitt felles system som Tesla måtte implementert på superchagers slik at alle partene i avtalen hadde blitt fornøyde. Slikt ville vært forbrukervennlig, men ICE veldet takket nei. 

Sier seg vel selv at ingen ønsket å bli med på et prosjekt som styres av Teslas premisser. Både tidspunkt og aktør var feil, så var vel ikke så rart at det ble nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (58 minutter siden):

Sier seg vel selv at ingen ønsket å bli med på et prosjekt som styres av Teslas premisser. Både tidspunkt og aktør var feil, så var vel ikke så rart at det ble nei.

Ja, men å si at tesla er fiendtlige mot forbrukere og/eller nekter å samarbeide som en hevder lenger opp,  blir direkte feil. 

Tesla driver ikke med veldedighet. De driver butikk og skal såklart ha betalt for jobben de gjør. Tesla var i solid minus og 14 dager fra konkurs da de startet å bygge superladere. Da var marginene for små til å gi bort noe. 

Jeg vil -tro- at grunnen til at mange sa nei til samarbeid var at infrastruktur rundt lading var så ny at det var vanskelig å spå veien videre. Det ville blitt dyrt å bomme som mange gjorde da de satset på betamax fremfor VHS. 

Premissene er jo ikke de store problemene. De som vil samarbeide må ha en løsning bygget inn i bilen. Det er vel den eneste forskjellen mellom en Tesla - stasjon og enhver annen superlader. Akkurat det premisset tror jeg VAG hadde taklet. 

Men det er jo krevende å argumentere for at kundene skal bruke ionity om VAG samtidig samarbeidet med tesla, så jeg forstår at de sa nei. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
21 hours ago, Samms said:

Har du køyrt forbi Vågåmo ein fredag i februar?

Eg har og trur ikkje ladekøa blir spesielt lang med berre 2 ladere. Det var ikkje spesielt mykje trafikk. Resten av veka er den kanskje kortare. Ergo, det er lite pengar å tjene på å dimensjonere for trafikken fellesferien og nokre veker til på sommaren. Ladetilbudet blir då dimensjonert for typisk bruk resten av året.

Nei det har jeg ikke - ikke vet jeg hvorvidt 2 ladere er et problem der, dette var kun mitt inntrykk der og da. Noen mener man bør dimensjonere for utfartsdager, og selv om det kanskje ikke er nødvendig overalt tenker jeg 2 ladere er for lite på et slikt sted om ønsket er å få mest mulig elektriske biler på veiene.. 

Minstekravet er i hvertfall at det ikke blir gitt feil informasjon eller inntrykk av status på ladestasjonene - enten det er ladestatuser som indikerer online når det egentlig er offline, eller 4 ledige porter som egentlig er 2.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (20 timer siden):

Han har nok ikke det. han har adressert de svakhetene som elbil fremdeles har, først og fremst pris. Og ut fra et Toyotastandpunkt har han selvsagt rett. Toyota hadde aldri overlevd som ren elbilprodusent. Elbil er fremdeles et nisjeprodukt.

Er Toyota så talentløse altså?

Hvis vi først skal snakke om nisjeprodukter så kan vi jo bare se på den totalt feilslåtte hydrogenstrategien deres. De har prøvd å tvinge hydrogen ned i halsen på folk i mange år, men har feilet totalt. Nå tror jeg dette er fordi hydrogen er ubrukelig til biler og ikke at Toyota er inkompetente og talentløse generelt. Jeg har tro på at hvis de faktisk hadde skjønt noe som helst og satset batterielektrisk så kunne de opplevd store ting.

Mener du å si at de egentlig bare er Toyota som er talentløse og ikke får det til? At ikke bare får de det ikke til med en blindvei som hydrogen, men de hadde ikke engang klart det med elbiler, som er det alle går over til nå?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (4 timer siden):

Om Tesla inviterte til dans, men krevde å styre musikken, eller om det var forbrenningsmotor veldet som ikke ønsket noen fremskritt vet jeg ikke..

Tesla har i hvert fall et lukket ladenettverk, ingen tredjeparter som produserer deler, kun teslaverksteder som kan serve bilene, osv..

Det er en trend med Tesla som jeg ikke liker, og det er flott om ladenettverket nå åpnes

En trend? Grunnen til at Tesla i det hele tatt overlevde var at de gjorde det som var nødvendig der og da. Hadde de ventet på de andre, så hadde ikke superladere eksistert, og Tesla ville sannsynligvis vært konkurs. Denne integrasjonen har vært en av grunnene til at de har klart seg så bra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...