Gå til innhold

Er det bra at Tesla også blir en strømleverandør for andre elbiler?


Anbefalte innlegg

3. Antall ladere er ikke spesielt interessant. Det som er interessant er hvor tett ladestasjonene står (som setter minstekravet til rekkevidde), antall ladere pr sted (som indikerer muligheten for kø) og ladeeffekten (som sier noe om hvor mange biler som kan lade x km rekkevidde pr time)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Hver gang vi skriver om ladenettverket i Norge, får vi gjerne meldinger fra lesere som påpeker at de selv aldri lader på disse stasjonene. Noen av dem klarer ikke å unnlate å nevne at de kjører Tesla,

4. Jeg melder meg som skyldig her, men vil ikke at alle andre skal kjøre Tesla. Det bør være et sunt marked med mange aktører. Det sagt så er ladenettverkene såpass forskjellig at det ikke frister så mye å bytte til et annet merke. Men Tesla er heller ikke perfekt på ladenettverk. De har ingen oversikt over offentlige ladere i appen sin. Hadde de hatt det og kunne lagt det inn i ruteplanleggeren så hadde jeg kanskje tatt meg bryet med å skaffe ladebrikker. Hos Tesla kan man heller ikke betale med kort eller sedler/mynter, eller uten avtale/konto. Litt usikker på hvorvidt det bryter med sentralbankloven §3-5 å ikke kunne betale med sedler/mynter.

 

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Vel, selv i hovedstaden viser det seg overraskende vanskelig for mange å kunne lade bilen hjemme.

Dette er en helt annen del av fruktcoctailen. Pærer og bananer. Saktelading kan sikkert være et problem noen steder selv om det er en viss tilrettelegging. Men jeg er helt sikker på at dette løser seg over tid når flere elektrifiserer bilen sin og folkepresset for flere sakteladere blir sterkere. Også må jeg bare gjenta at hurtigladere ikke er neon erstatning for manglende sakteladere.

 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (19 timer siden):

Hvor mange mwh strøm produserer tesla i Norge? Det er stømleverandører som må bygge ut nettet. Akkurat som oljeselskapene har gjort. Om Tesla vil produsere strøm må de få selge til den som vil kjøpe. Strømmen må selvsagt produseres på en miljøvennlig måte. Som solcelletak over lader

Ja, og Rema1000 bør melke og slakte kua på bakrommet.. :roll:

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Finner ikke igjen artikkelen, men kom over en leder i tesla som var tydelig på at for å bruke laderne må man ha ladeinntaket på rett sted og også være i stand til å ta i mot maks hastighet som laderen kan gi. Da artikkelen ble skrevet var det i praksis kun Taycan og Etron som fylte disse kriteriene, men det er vel snart et år siden og mye kan ha skjedd. VAG var også ikke interessert i samarbeid da de prioriterte ionity. 

Spekuleres også i at tesla kun åpner deler av nettverket - si i underkant av ti stolper - på de største ladeplassene som feks Rygge eller Nebbenes. Men det er kun spekulasjoner som sagt. Det er jo en fin tanke. Tesla tjener penger samtidig som andre elbilister ser hvor behagelig teslasjåfører har det så blir jo en form for reklame som andre betaler for. Og akkurat det er jo tesla kjent for. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, KjeRogJør said:

I en you tube"snutt" var det noe om at Tesla og Toyota hadde inngått et samarbeid hvor platformer for mindre biler, SUVer, og servicenettverk , mot tilgang på ladenettverk og 4680batterier inngikk blandt annet.

Har andre fått lignende inntrykk?

Toyota? Blir veldig overrasket om det stemmer. De har jo kun satset på Hydrogen og Hybrid og ledd av elektriske biler som bruker lithium batterier.

Men de sliter vel med å få færdig solid state batteriene sine så kansje de prøver å kjøpe seg lltt inn nå.

Lenke til kommentar
10 hours ago, hekomo said:

Betaling med bankkort begynner unektelig å bli litt gammeldags. Om noen år blir det rart å tenke på å måtte drasse med seg plastkort for å betale.

Så her går nok utviklingen en annen vei enn de konservative ønsker.

Og enda meir gammaldags er kontanter. Heile konseptet med å gå inn i butikken finne/spørje etter det du skal ha for når du har fått varene betale og gå er gamaldags.

Den nye tida er at alle buttikker/kjeder har sin app/kunderegister og før du kan handle så må du om du ikkje er registrert som kunde registrere deg. Namn, telefonnumer, epostadresse og adresse. Gjerne kredittkort også. Og som registrert kunde kan du kjøpe deg ein is på kiosken og nyte den i sola. Betalt med kiosken/kjeda sin app. 😉

Lenke til kommentar
12 hours ago, VbD said:

Vet ikke hvorfor det ikke fremkommer noe sted i appen, men det burde vært informert om - samtidig som at 2 stk (hurtig)ladere er latterlig lite.. Nå er ikke Vågåmo en stor by, men mitt inntrykk er at det er mye folk som er her om sommeren samt en del gjennomtrekk av folk til andre steder, så det er noe rart at andre aktører ikke har etablert seg her. 

Har du køyrt forbi Vågåmo ein fredag i februar?

Eg har og trur ikkje ladekøa blir spesielt lang med berre 2 ladere. Det var ikkje spesielt mykje trafikk. Resten av veka er den kanskje kortare. Ergo, det er lite pengar å tjene på å dimensjonere for trafikken fellesferien og nokre veker til på sommaren. Ladetilbudet blir då dimensjonert for typisk bruk resten av året.

Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (6 timer siden):

I en you tube"snutt" var det noe om at Tesla og Toyota hadde inngått et samarbeid hvor platformer for mindre biler, SUVer, og servicenettverk , mot tilgang på ladenettverk og 4680batterier inngikk blandt annet.

Har andre fått lignende inntrykk?

Har lite tro på dette. Toyota hater jo batterielektriske biler, og satser heller på hydrogen (som de har gjort i mange år, og feilet totalt).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 minutter siden):

Har lite tro på dette. Toyota hater jo batterielektriske biler, og satser heller på hydrogen (som de har gjort i mange år, og feilet totalt).

Tror ikke noen sitter hos Toyota og hater hverken elbiler eller andre biler 😂. Når det er sagt, så har vel Toyota uttalt at de ikke har så mye tro på rene elbiler før batteriene blir bedre, og de er vel de som er mest optimistiske mtp når de skal ha solid State batterier klare?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (7 minutter siden):

Tror ikke noen sitter hos Toyota og hater hverken elbiler eller andre biler 😂. Når det er sagt, så har vel Toyota uttalt at de ikke har så mye tro på rene elbiler før batteriene blir bedre, og de er vel de som er mest optimistiske mtp når de skal ha solid State batterier klare?

Toyota-sjefen har jo gått høyt ut med anti-elbil-svada. Og da tenker jeg ikke på batteri eller batteriteknologi men at det klages over lading, strømbruk, osv. osv. osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 minutter siden):

Toyota-sjefen har jo gått høyt ut med anti-elbil-svada. 

Han har nok ikke det. han har adressert de svakhetene som elbil fremdeles har, først og fremst pris. Og ut fra et Toyotastandpunkt har han selvsagt rett. Toyota hadde aldri overlevd som ren elbilprodusent. Elbil er fremdeles et nisjeprodukt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, AL123 said:

Han har nok ikke det. han har adressert de svakhetene som elbil fremdeles har, først og fremst pris. Og ut fra et Toyotastandpunkt har han selvsagt rett. Toyota hadde aldri overlevd som ren elbilprodusent. Elbil er fremdeles et nisjeprodukt.

Sier de, og lanserer en elektrisk Lexus som matcher 10 år gammle Leaf på specs...

Med en analog batteriindikator.. 😅

lexus_ux_300e_36.jpg.174d66d041529b127b66ff156a99db8c.jpg

Også er den kjempedyr i tillegg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...