Gå til innhold

Er det bra at Tesla også blir en strømleverandør for andre elbiler?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AL123 skrev (5 timer siden):

Sier seg vel selv at ingen ønsket å bli med på et prosjekt som styres av Teslas premisser. Både tidspunkt og aktør var feil, så var vel ikke så rart at det ble nei.

Hva var Teslas premisser igjen? Noe om å jobbe for å gjøre transport mer fornybar? Ikke rart de andre ikke var interessert da.. ;)

Men jo, tidspunktet var feil for Tesla ønsket elbil *nå* mens de andre helst ville utsette det så lenge som mulig. Dessuten var jo Tesla åpenbart også feil aktør siden de faktisk var interessert i å *satse* på elbil. I motsetning til de andre som begrenset seg til små alibiprosjekter for å 'bevise' for oponion og politikere at de jobbet for mer mijøvennlig transport.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Har det aldri falt deg inn at Japans energi situasjon ,spesielt etter Fukushima i 2011 har noe med saken å gjøre.
 https://www.eia.gov/international/analysis/country/JPN

Siden du og andre ber om å ta avstand fra EM som CEO sine uttalelser og tweets. Kan man jo be deg om det samme om» klønete» eller «feiltolkede/siterte» utsagn fra andre konserns CEO. Tenkt på det …

Og, du skal vel ikke bruke kilder som du underkjenner når brukt av andre.
Det undergraver ens egen kredibilitet.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (3 timer siden):

Hva var Teslas premisser igjen? Noe om å jobbe for å gjøre transport mer fornybar? Ikke rart de andre ikke var interessert da.. ;)

Men jo, tidspunktet var feil for Tesla ønsket elbil *nå* mens de andre helst ville utsette det så lenge som mulig. Dessuten var jo Tesla åpenbart også feil aktør siden de faktisk var interessert i å *satse* på elbil. I motsetning til de andre som begrenset seg til små alibiprosjekter for å 'bevise' for oponion og politikere at de jobbet for mer mijøvennlig transport.

Du konstruerer en virkelighet som ikke finnes. Bilindustrien er ikke dårlig Hollywoodfilm

  • Liker 5
Lenke til kommentar
hekomo skrev (4 timer siden):

Er Toyota så talentløse altså?

Hvis vi først skal snakke om nisjeprodukter så kan vi jo bare se på den totalt feilslåtte hydrogenstrategien deres. De har prøvd å tvinge hydrogen ned i halsen på folk i mange år, men har feilet totalt. Nå tror jeg dette er fordi hydrogen er ubrukelig til biler og ikke at Toyota er inkompetente og talentløse generelt. Jeg har tro på at hvis de faktisk hadde skjønt noe som helst og satset batterielektrisk så kunne de opplevd store ting.

Mener du å si at de egentlig bare er Toyota som er talentløse og ikke får det til? At ikke bare får de det ikke til med en blindvei som hydrogen, men de hadde ikke engang klart det med elbiler, som er det alle går over til nå?

Jeg tror at Toyota er en av verdens største bilprodusenter, og de lager så mange biler at dersom de hadde gått fullstendig over til el så hadde de gått konkurs. Det finnes pr i dag ikke kunder til så mange elbiler. Toyota sin strategi er å vente med elbil til det er mulig å produsere et kjøretøy som kan ta over for forbrenningsmotoren fullstendig. Det har man ikke pr i dag. 

Lenke til kommentar
hekomo skrev (På 24/07/2021 den 22.54):

Toyota-sjefen har jo gått høyt ut med anti-elbil-svada. Og da tenker jeg ikke på batteri eller batteriteknologi men at det klages over lading, strømbruk, osv. osv. osv.

Med forbehold om at han prater om situasjonen hjemme, altså Japan. Og det han sier stemmer. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (5 timer siden):

Dessuten var jo Tesla åpenbart også feil aktør siden de faktisk var interessert i å *satse* på elbil.

Tesla satser på subsidier. Det eksisterer ikke et styre som er bedre betalt fra subsidier som de innad i Tesla. 

Det å dra seg langt mot subsidiene er jo tydelig så fort det eksisterer smutthull. Hva skal man med en Tesla med 90 mile rekkevidde feks der alt handler om at subsidiene er større enn kostnadene av å lokke bort kWh i pakkene, ref Canada feks?

Lenke til kommentar
AL123 skrev (8 timer siden):

Du konstruerer en virkelighet som ikke finnes. Bilindustrien er ikke dårlig Hollywoodfilm

Hvordan tar jeg feil? Hvilken av de store etablerte bilprodusentene hadde planer om en elbil med lang rekkevidde og høy ladeeffekt for 10 år siden? Hva skulle de da med et superladernettverk?

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
AL123 skrev (8 timer siden):

Du konstruerer en virkelighet som ikke finnes. Bilindustrien er ikke dårlig Hollywoodfilm

Dette stemmer jo. Den eneste fordelen tesla hadde var friheten til å begynne med blanke ark. Utover det hadde alle andre produsenter langt bedre forutsetninger til å utvikle elbilen / ladenettverk. 

Alle de andre produsentene hadde fått selge bilene sine med de samme subsidiene om de hadde utviklet noe selv. 

Store selskaper er trege med å snu retning, men pussig hvordan alle klarte det etter at tesla viste hvordan en elbil fungerer i et godt fungerende ladenettverk. 

Og siden andre produsenter fortsatt overlater lading til markedet, er det fint tesla åpner døren så sjåførene kan se på nært hold hvor behagelig teslaeierne har det. Bedre reklame får man ikke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

32mil rekkevidde på Tesla Roadster fra 2008. "Toyota" sin 2021 elbil Lexus 300e klarer vel 30mil.

Synes ikke det viser helt hvor seriøse Toyota er med sin satsing. Kansje derfor de brukte Lexus brandingen. 

Dog slipper man jo å møte den på Tesla sine ladere siden den har Chademo.

Men vi får se med den konseptbilen deres hvordan den blir.

Roadstern fikk vel forøvrig ny batteripakke i ettertid som drar den oppimot 60 mil. Men det er kostbare greier.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

32mil rekkevidde på Tesla Roadster fra 2008. "Toyota" sin 2021 elbil Lexus 300e klarer vel 30mil.

Synes ikke det viser helt hvor seriøse Toyota er med sin satsing. Kansje derfor de brukte Lexus brandingen. 

Hvorfor ikke diskutere grunnen til at de velger mindre batteripakker? De har ei god grunn for det også, og de er altså involvert i dette og eier litium gruver: 
image.png.214b4bd3bb225bb0f97b281d4c3e1fe7.png
Det handler altså om å prøve å treffe den mest optimale pakken med hele verdikjeden i baktankene, der man skal utnytte mest av pakkene man har i bilene. 

Toyota satset allerede og forstod konturene av batterier allerede i 2000 tallet. 

 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, oophus said:

Rart hvordan konsensus har snudd seg fra 2-3 år tilbake når man diskuterte det at Tesla ville åpne nettverket på sikt. Da var det ekstremt motstand for dette her inne, mens nå har stort sett alle snudd. 

Tidligere var jo påstanden og diskusjonen - ikke minst din - at det Tesla gjorde med eget ladenettverk kun for Tesla-biler var nærmest illegal og burde tvangsavsluttes. Nå er det en frivillig åpning som kommer og standpunktene er ulike. En del tyder jo også på at en del av nettverket fortsatt/inntil videre kun blir for Teslas biler, en variant som meg bekjent ikke var på bordet tidligere

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (7 minutter siden):

Hvorfor ikke diskutere grunnen til at de velger mindre batteripakker? De har ei god grunn for det også, og de er altså involvert i dette og eier litium gruver: 

Du har brukt det bildet der noen ganger. Hva heter gruva og hvilket land ligger den i?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (Akkurat nå):

Tidligere var jo påstanden og diskusjonen - ikke minst din - at det Tesla gjorde med eget ladenettverk kun for Tesla-biler var nærmest illegal og burde tvangsavsluttes. Nå er det en frivillig åpning som kommer og standpunktene er ulike. En del tyder jo også på at en del av nettverket fortsatt/inntil videre kun blir for Teslas biler, en variant som meg bekjent ikke var på bordet tidligere

Tvangsavsluttes? Fin stråmann. 

Det jeg skrev da var at Tesla på sikt vil bli tvunget til å åpne nettverket, og logikken har vist seg å stemme. Jeg skrev at de burde velge å åpne "frivillig" selv om det i teorien er tvunget. Grunnen var i hovedsak linket til subsidiene som ble delt ut uten krav, som idag kommer med krav alle burde ha sett ville komme. NA var tidligere ute med Dieselgate nettverket, der nettverket skulle støtte alle elbiler før man fikk støtte. Det skjer nå i EU også der nettverk ikke får støtte for bygging om man ikke støtter alle elbiler (innenfor ladestandarder man har valgt).

Trur du virkelig Tesla frivillig gir fra seg det største argumentet for å kjøpe deres produkter? De har selvsagt sett på kostnader for å miste et lukket nettverk, mot tilgang til subsidiene de tidligere hadde fri strøm fra. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Du har brukt det bildet der noen ganger. Hva heter gruva og hvilket land ligger den i?

Illustrativt. Første bilde du finner på google når du søker opp litium mine. Hva den heter og hvilket land den ligger i er ikke særlig relevant, jeg kan fint bruke det andre bildet også. 
image.png.237d9de706bdc3d2c247c8d24ff45ba4.png

Eller liker du dette bildet bedre?
 image.png.55805f6d9f11d61802c8c0b1c1ea7f89.png

Det følger vannproblemer med den typen, og Toyota er selvfølgelig klar over det siden de er involvert i begge deler. 
 

Endret av oophus
Lenke til kommentar

President Biden har lansert en storsatsing på 15 milliarder dollar på offentlige ladestasjoner. Merk ordet offentlig og at det er det som skal til for å få støtte.

Her ligger nok Teslas motivasjon for å åpne sine ladestasjoner. Subsidier å hente. Rart at TU ikke var innom det. Eller kanskje ikke.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (26 minutter siden):

Rart hvordan konsensus har snudd seg fra 2-3 år tilbake når man diskuterte det at Tesla ville åpne nettverket på sikt. Da var det ekstremt motstand for dette her inne, mens nå har stort sett alle snudd. 

Jeg kjenner meg ikke igjen i påstanden om at konsensus har snudd noe særlig. Det har vært to leire hele tiden:

- De som mener at Teslas ladenettverk er nettopp Teslas

- De som mener staten bør annektere (tvangsåpne) det private nettverket

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (Akkurat nå):

President Biden har lansert en storsatsing på 15 milliarder dollar på offentlige ladestasjoner. Merk ordet offentlig og at det er det som skal til for å få støtte.

Her ligger nok Teslas motivasjon for å åpne sine ladestasjoner. Subsidier å hente. Rart at TU ikke var innom det. Eller kanskje ikke.

Det er 100% åpenbart at subsidier er eneste grunnen til at Tesla nå velger å åpne nettverket. Det skrev jeg for flere år siden at ville bli tvunget på sikt, da det gir null mening å dele ut penger for lukkede nettverk når man snakker om storskala satsning globalt. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...