Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Air condition som ikke funker


Anbefalte innlegg

Var tom for gass fikk jeg beskjed om på eu kontroll. Fylte gass forrige uke og air condition funker perfekt! Kjører til fjellet i kald luft på fredag, hjem igjen idag blåser det ikke akkurat varmt, like «kjølig» som vifta bare. 
så da tenker jeg det er lekkasje? 
hvor mye ish koster det å ordne? Skoda fabia 2012 modell. 
krise nå midt i ferien, og uten særlig penger 🤣

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EU-kontroll bryr seg ikke om gass, så hva var årsaken til feilmelding her? På en 10 år gammel bil kan det være mange feilkilder til at A/C ikke funker. Mest sannsynlig er lekkasje i kondensator, feil i A/C-kompressor, eller feil i styringen/innslaget av denne. Hva det koster å fikse kommer an på hva som er feil. Krise eller ikke, penger eller ikke, spiller ingen rolle. Det koster å kjøre gammel bil. 

Lenke til kommentar

Har en skoda octavia 2011, og hadde lignende problem. Fylte på gass med farge (ca 1500-2000 kr?), og de fant fargestoffet rundt kompressor da gassen var forsvunnet neste sesong. Byttet kompressor for ei uke siden, så jeg kan ikke svar på om det fungerte eller ikke. Men det kostet 11k for ny kompressor + gass + arbeid hos mekonomen. Jeg tror det var en god pris.

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (28 minutter siden):

Har en skoda octavia 2011, og hadde lignende problem. Fylte på gass med farge (ca 1500-2000 kr?), og de fant fargestoffet rundt kompressor da gassen var forsvunnet neste sesong. Byttet kompressor for ei uke siden, så jeg kan ikke svar på om det fungerte eller ikke. Men det kostet 11k for ny kompressor + gass + arbeid hos mekonomen. Jeg tror det var en god pris.

såpass ja…. Fryktet noe rundt den summen der… da blir jeg nok å bare kjøre uten AC…. 

Lenke til kommentar
zanta skrev (41 minutter siden):

EU-kontroll bryr seg ikke om gass, så hva var årsaken til feilmelding her? På en 10 år gammel bil kan det være mange feilkilder til at A/C ikke funker. Mest sannsynlig er lekkasje i kondensator, feil i A/C-kompressor, eller feil i styringen/innslaget av denne. Hva det koster å fikse kommer an på hva som er feil. Krise eller ikke, penger eller ikke, spiller ingen rolle. Det koster å kjøre gammel bil. 

Eu kontrollen ga ingen feil på dette, bare til opplysning. 
 

Ikke sååååå gammel bil da! Synes jeg hvertfall, alt er relativt…

Men en rimelig bil hvertfall, så å reparere for 15000 ish er ganske uaktuelt… 

Endret av Mama82
Lenke til kommentar

Få testet hvor lekkasjen er av et verksted. Så kjøper du det du trenger av deler og fikser det selv, og får fylt på gass når det er ferdig. Pappa kjøpte en uoriginal kondensator til sin gamle Mitsubishi for en femtedel av Motor Forum skulle ha for delen, og byttet den selv. Så fikk han et selvstendig AC-verksted til å fylle gass. Det var for øvrig samme verksted som fant ut at lekkasjen var i kondensatoren. Tror han betalte under 3000 kr for kondensatoren, feilsøking og gasspåfylling. Tror de skulle ha 7-8000 om de skulle tatt hele jobben selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Mama82 said:

Ikke sååååå gammel bil da! Synes jeg hvertfall, alt er relativt…

Men en rimelig bil hvertfall, så å reparere for 15000 ish er ganske uaktuelt… 

Med gammel mener jeg utenfor garanti. Hvis det er feil med kompressor eller styring av innslaget, blir reparasjonskostnaden fort 5-sifret. Lekkasje kan også bli dyrt å fikse. Min 3 år gamle MB hadde lekkasje, og måtte skifte kondensator. Kom på ca 15000, men fikk det på garanti. 

Lenke til kommentar

Siden du fikk beskjed om at systemet var tomt for gass på PKK så har de sikkert sett lekkasjen, eller feilkoden.

Man kan ofte se lekkasjen selvom det ikke er sporstoff i systemet, hvis man vet hva man skal se etter, kjenner bilen osv.

Ellers fyller de fleste AC maskiner og verksteder sporstoff i disse dager, jeg tipper du slipper unna en fylling til kun for å lokalisere lekkasjen. Dra tilbake dit du fylte gass eller tok PKK og spør.

Hos oss hadde vi ikke tatt noe betalt for å lokalisere lekkasjen fordi vi har fylt sporstoff og fordi gassen lakk ut igjen med en gang. Men vi kommer selvsagt til å prøve å selge deg utbedringen.

En god venn av meg hadde nylig bilen på service hos merkeforhandler og fikk beskjed om at AC kondenseren lakk samt et prisoverslag på 16000,-. Han sa ja til jobben, men jeg klarte å stoppe han.

Hjemme har en verktøykasse med masse nytt ubrukt verktøy og han har lyst til å lære å skru, kjeder seg osv, så jeg inngikk en deal med han. Hvis han bytter AC kondenseren selv, med verktøyet sitt, så skal ha få gratis gass. Jeg blir selvsagt med på jobben og peker/passer på osv.

Vi fikk tak i AC kondenser til 1400,- på Eurodel, orginal DENSO del og akkurat samme del som merkeforhandler skulle ha 7000,- for.  Vi brukte 1t20min på å bytte den ute på grusen, merkeforhandler skulle ha 4 timer.

Han sparte 14600,- og lærte en ting eller to om merkeforhandleren :D

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Mekker`n said:

En god venn av meg hadde nylig bilen på service hos merkeforhandler og fikk beskjed om at AC kondenseren lakk samt et prisoverslag på 16000,-. Han sa ja til jobben, men jeg klarte å stoppe han. Hjemme har en verktøykasse med masse nytt ubrukt verktøy og han har lyst til å lære å skru, kjeder seg osv, så jeg inngikk en deal med han. Hvis han bytter AC kondenseren selv, med verktøyet sitt, så skal ha få gratis gass. Jeg blir selvsagt med på jobben og peker/passer på osv.

For oss som har verktøykasse, og ikke er redd for å bruke innholdet i den, er dette en god løsning. Vi må likevel innse at mange (de fleste?) verken har kunnskap, plass eller verktøy for å gjøre noe slik selv. For de fleste er faktisk eneste alternativ å bruke et lokal verksted. Uansett lurt å sette seg inn i hvordan ting funker, og kunne be om pris på både feilsøking og utbedring.

En bekjent (som imo ikke har tilstrekkelig kompetanse) skulle gjøre dette selv, og bestilte kondensator fra en leverandør i England. Da delen kom, passet den ikke (var til en annen bilmodell), og kostnaden med å returnere den ble høyere enn det han betalte for delen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

På slutten her vil jeg spørre folket.

Hvis jeg opplever litt dårligere Ac i bilen over tid, så har jeg lyst til å sjekke om det kan fylles på gass. Jeg er vanlig finmekaniker og gjør det meste av enklere vedlikehold selv, men AC har jeg ikke vært borti. Jeg tenker at det kan være verd et forsøk å fylle på hvis det evt har lekket ut litt etter hvert, i stedet for å engasjere dyrt verksted i første omgang. 

Utsikter?

Lenke til kommentar

Ja, gode poenger du kommer med der Zanta.

Bare de siste 2 ukene har jeg gikk 3 PKK mangler hvor bremseklosser/callipere/bøyler er montert feil. Dette fordi folk har byttet bremser selv og de skjønner ikke hva de driver med.

Innimellom har jeg lyst til å frese i tråder her inne fordi dere sier det er så enkelt å bytte bremser selv, men man aner ikke hvem man snakker til og ber folk med 9 tommeltotter og 1 verkefinger reparere bilen sin selv, noe de ikke klarer. Selv det enkleste går til helvete.

Et aircondition system er ganske "hårete" sånt sett. Alt er lagd av alu, stål bolter osv. Det er lett å bøye og knekke ting, eller dra over noen gjenger. Nye deler kan koste det hvite ut av øyet, ute av produksjon osv.

Jeg ser ofte tilfeller hvor det dummeste kunden gjorde var at han skulle spare penger og reparere selv. Hvis han hadde gitt faen i å blande seg så hadde han spart en bøtte med tid og penger.

Også sitter jeg her å oppforder folk til å reparere det selv..... Jeg syntes det er gøy å bevise hvor mye man kan spare og man slutter liksom å tenke videre.

Det hører helt klart med til historien at jeg har vært med som en hauk på alt fra bestilling av deler til stramming av bolter.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Mekker`n said:

Bare de siste 2 ukene har jeg gikk 3 PKK mangler hvor bremseklosser/callipere/bøyler er montert feil. Dette fordi folk har byttet bremser selv og de skjønner ikke hva de driver med.

Har akkurat stått med den lange nøkkelen og tatt i med beina for å løsne kaliperne bak. Som verkstedet hadde satt på, og dradd til med 44nm for 2 uker siden når de byttet hjullageret...

Ikke så sikker på dette med moment alltid blir riktig på verksted heller. Har en følelse at de banker på hjulboltene med samme innstilling de tok dem av med også...

Greit nok at de fikser det sikkert hvis det knekker mens de står der (for 1-2 timer ekstra arbeid), men det er nestemann står hjemme i garasjen og trekker hodet av bolten som er "shit out of luck".

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
Mekker`n skrev (2 timer siden):

En god venn av meg hadde nylig bilen på service hos merkeforhandler og fikk beskjed om at AC kondenseren lakk samt et prisoverslag på 16000,-. Han sa ja til jobben, men jeg klarte å stoppe han.

Hjemme har en verktøykasse med masse nytt ubrukt verktøy og han har lyst til å lære å skru, kjeder seg osv, så jeg inngikk en deal med han. Hvis han bytter AC kondenseren selv, med verktøyet sitt, så skal ha få gratis gass. Jeg blir selvsagt med på jobben og peker/passer på osv.

Vi fikk tak i AC kondenser til 1400,- på Eurodel, orginal DENSO del og akkurat samme del som merkeforhandler skulle ha 7000,- for.  Vi brukte 1t20min på å bytte den ute på grusen, merkeforhandler skulle ha 4 timer.

Han sparte 14600,- og lærte en ting eller to om merkeforhandleren :D

Hvordan finner jeg en sånn venn egentlig, kunne godt tenkt meg? 😝

Lenke til kommentar
Mekker`n skrev (1 time siden):

Bare de siste 2 ukene har jeg gikk 3 PKK mangler hvor bremseklosser/callipere/bøyler er montert feil. Dette fordi folk har byttet bremser selv og de skjønner ikke hva de driver med.

Min erfaring med bilverksteder er at de i 9 av 10 tilfeller gjør en dårligere jobb enn det jeg gjør selv. Om det er merkeverksted eller uavhengig verksted spiller ingen rolle. Så eneste gangene jeg overlater noe til et verksted er når jeg ikke har verktøy og/eller tid til å gjøre det selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...