Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tapt førerrett - spørsmål rundt tapstid


Gjest 80daf...f91

Anbefalte innlegg

Gjest 80daf...f91

Hei,

jeg mistet førerretten min. jeg godtok ikke ett forenklet forelegg. en politibetjent tok kontakt i etterkant og snakket med meg og nemnte 3mnd redusert tapstid.

 

jeg godtok da ett forenklet forelegg utifra det jeg ble opplyst om og da med ett verbalt forhold om redusert tapstid. politibetjenten har annerkjent dette.


men klagen min ble avvist av politiet. og politidirektoratet nekter med den grunn att «vi har kun hatt 2-3 saker der vi har gitt klageren redusert tapstid».

 

kan jeg trekke tilbake det forenklede forelegget da forbeholdet mitt ikke ble opprettfylt? jeg skjønner ikke hvordan dem kan bruke redusert tapstid som en gullerot for å så nekte meg det?

Anonymous poster hash: 80daf...f91

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 80daf...f91

Godtok ikke boten eller straffen. Kansje jeg kun fikk ett forelegg og ikke forenklet forelegg?
 

Jeg skrev «Jeg godtar forelegget» også ble det ikke rettsak og saken ble lukket.

 

holdt 120 i en 80-sone, også godtok jeg forelegget mot noe redusert tapstid da tapt førerrett har lagt ytterlig belastning på en allerede dårlig helse, som gjør att jeg sliter med å gå, og å få meg til og fra behandling. 
 

loven sier etterfølgende forhold kan gi grunnlag til redusert tapstid. på det grunnlaget sa hun redusert tapstid om jeg godtok ett forelegg og ikke lot det gå til retten

Anonymous poster hash: 80daf...f91

Lenke til kommentar

Det at du sliter med å gå burde vel tilsi at du tar mer vare på det privilegiet det er å kunne kjøre bil, siden det er ekstra kjipt for deg om du skulle miste muligheten til å kjøre ?

Politiet har som oppgave å beskytte folk, og det betyr også at du blir straffet om du er til risiko for andre.

Holder en 115+ i en 80-sone så ryker førerkortet 

https://www.altomforerkortet.no/straffereaksjoner

Tviler på at dette var et forenklet forelegg.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår det slik at du vedtok et forelegg fremfor å la det gå til retten, mot at tapstiden ble noe redusert. Det virker også som du i ettertid søkte om redusert tapstid, men fikk avslag på søknaden. Dette er ikke overraskende, da terskelen for å innvilge redusert tapstid etter rettskraftig avgjørelse er høy.  

Utover det forstår jeg ikke helt hva som er problemet. Hvis du har signert på et forelegg som gir deg x måneders tapstid, må du jo ha forstått at det betyr at du aksepterte straffen i forelegget?

Lenke til kommentar
Gjest 80daf...f91

Ja jeg ble målt til en toppfart på 120 under en forbikjøring i en 80-sone.

 

men jeg skjønner ikke hvordan dem kan love noe for å så nekte meg det? jeg skrev «jeg godtar forelegget» og sendte til hun som ringte meg og opplyste om 3mnd redusert tapstid. men tapstiden er den samme som tidligere.

Anonymous poster hash: 80daf...f91

Lenke til kommentar

Politiet gir ikke strafferabatt på slikt, men de har mulighet til å lyve for deg for å få framgang og opplysninger i en sak. Hvis du har lyst til å betale for å finne dette ut så er det bare å la en advokat ta saken din.

Forbikjøringer er litt ullent egentlig. På en måte ønsker man kjappe avviklinger som minimerer risiko ved å holde midlertidig høyere hastighet, på den andre side gjelder fartsgrensen. Skjønn det den som kan.

Det som er ekstra irriterende er når de du har fremfor deg plutselig gasser opp bare fordi vedkommende ser at du prøver å kjøre fordi. Dette er drittsekk-oppførsel, spesielt når det mer eller mindre tvinger deg til å avbryte forbikjøringen eller lokke deg til å bryte loven for å få avviklet forbikjøringen.

Det er dessverre ikke mulig å unngå uheldige medtrafikanter, så man har bare den snusfornuftige muligheten igjen å følge veitrafikklovens oppfordring til å kjøre hensynsfullt, aktpågivende og varsomt.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Gjest 80daf...f91

Så det er ingenting jeg kan gjøre?

 

Ser nå att jeg har 8mnd tapstid uten ny teoriprøve som vilkår. Jeg får altså tilbake førerretten på dagen. Dette da saksbehandleren la opp til redusert tapstid da det var ett forbehold når jeg godtok forelegget.

 

Men politidirektoratet nektet å gi meg noe redusert. Hvordan har dem lov til det, når vi hadde en muntlig kontrakt/avtale på redusert tapstid? Det er jo også lagt opp slik att jeg ikke har behov for førerprøve da avtalen var 8mnd -3mnd redusert.

 

Hvordan skal jeg gå frem? Det er jo egentlig sort på hvitt.

 

Politidirektoratet har behandlet klagen på tapstiden etter vegtrafikkloven paragraf 40, men her opplyser dem att dem aldri i sin historie har gitt noen redusert tapstid etter dette unntaket.

 

Men det handler jo heller om å opprettholde den avtalen jeg hadde med saksbehandleren min?

Anonymous poster hash: 80daf...f91

Lenke til kommentar
On 7/4/2021 at 4:38 AM, vidor said:

Forbikjøringer er litt ullent egentlig. På en måte ønsker man kjappe avviklinger som minimerer risiko ved å holde midlertidig høy hastighet, på den andre side gjelder fartsgrensen. Skjønn det den som kan.

Det som er ekstra irriterende er nå de du har fremfor deg plutselig gasser opp bare fordi vedkommende ser at du prøver å kjøre fordi. Dette er drittsekk-oppførsel, spesielt når det mer eller mindre tvinger deg til å avbryte forbikjøringen eller lokke deg til å bryte loven for å få avviklet forbikjøringen.

 

Nei, forbikjøringer er ikke ullent i det hele tatt. Fartsgrensen gjelder uansett. Må den brytes for å kjøre forbi, så er det enten uforsvarlig å kjøre forbi på det stedet eller så holder den du skal passere en fart som er tett opptil fartsgrensen.

Det er helt fullstendig unødvendig å kjøre forbi en bil som ligger 3-4 km/t under det du ønsker å ligge i.

Biler som gir på når de skal passeres kan straffes.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (På 4.7.2021 den 4.38):

Forbikjøringer er litt ullent egentlig. På en måte ønsker man kjappe avviklinger som minimerer risiko ved å holde midlertidig høy hastighet, på den andre side gjelder fartsgrensen. Skjønn det den som kan.

WiiBoy skrev (8 timer siden):

Nei, forbikjøringer er ikke ullent i det hele tatt. Fartsgrensen gjelder uansett. Må den brytes for å kjøre forbi, så er det enten uforsvarlig å kjøre forbi på det stedet eller så holder den du skal passere en fart som er tett opptil fartsgrensen.

For å utbrodere litt så er det slik at fartsgrensa er absolutt, heller ikkje ved forbikøyring er det lov å bryte fartsgrensa. Det gjer at jo kortare forbikøyringsstrekk du har tilgjengeleg jo lavare fart må den du køyrer forbi holde før du kan foreta ei lovleg forbikøyring. Ligg bilen foran deg i 78 i 80-sona så er det i praksis umogleg å foreta ei forsvarleg forbikøyring med mindre det er fleire køyrefelt i samme retning.
Har du ein traktor som held 30 km/t så kan du enklet legge deg ut og passere utan å ein gong akselerere opp til fartsgrensa.

 

Risikoen aukar svært mykje med høgare hastigheit. Ikkje berre er skadepotensialet større med høgare hastigheit, men du stjel også av reaksjonstida til bilen som kjem i mot. Tek du ei dårleg planlagt forbikøyring utan å bryte fartsgrensa så har bilen som kjem i mot tid og handlingsrom til å bremse og om nødvendig stoppe for å gi deg plass. Du vil sikkert måtte tole litt tuting og kanskje ei politianmelding, men bilen som kjem i mot vil ikkje sikte seg inn mot ein frontkollisjon. Men om du køyrer forbi i høg hastigheit så er det ikkje sikkert bilen som kjem i mot rekk å gjere så mykje anna enn å velge om ein skal halde køyrefeltet sitt og frontkollidere med deg som køyrer forbi, eller om ein skal skifte felt og heller kræsje med den uskuldige føraren som blir forbikøyrt.

Eit anna faremoment som aukar ved høg fart er kryssinga av gulestripa. For brå manuvering kan føre til skrens eller overkompansering slik at du ender opp med å køyre av vegen. Særleg i høg hastigheit der du får bil i mot så er det fristande å nærmast panisk skulle kaste seg inn igjen i rett køyrefelt.
Vegskuldrene og gulestripa er også stadar der diverse lause gjenstandar samlar seg naturleg, det er derfor større fare for at det er småstein, sand, snø, og liknande på gulestripa som kan føre til at du mister veggrepet i det du krysser stripa.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Tapstiden kan reduseres som følge av etterfølgende forhold. Altså må det være snakk om forhold som har inntruffet etter at kjøringen fant sted. Du kan ikke vedta forelegg som inkluderer en angitt tapstid, for så å kreve tapstiden redusert begrunnet med "etterfølgende forhold" fordi det påståelig skal foreligge en muntlig avtale om dette forut for vedtakelsen. Det er en konstruksjon som jeg vanskelig kan se for meg at en påtalejurist - som vet hva han driver med - har tilbudt deg.

Det er påtalemyndigheten, alternativt retten, som bestemmer tapstidens lengde. Er usikker på hvem du har snakket med når du omtaler personen som saksbehandler, men hvis vedkommende ikke var påtalejurist, så hadde ikke vedkommende myndighet til å forskuttere noe som helst angående tapstid og reduksjon av denne.

Hvis du var uenig i tapstidens lengde, så skulle du nektet å vedta boten og latt den gå som tilståelsesdom - slik at retten kunne bestemt tapstida. 

Paragraf 40, som det er vist til, brukes for eksempel i saker der sjåføren har mistet førerkortet, men som senere har fått et sterkt pleietrengende barn som ofte må kjøres til sykehuset. Hvis ikke han kan benytte kollektivtransport - eller andre ikke kan kjøre - vil det være større anledning til å forkorte tapstiden.

 

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest 80daf...f91

Er ikke så aktiv her.

Jeg godtok først ikke forlegget og tenkte å prøve det i retten. Men så ringte en politibetjent meg ifra hjemmekontoret også snakket vi en time eller noe og drøftet en løsning. Her ble redusert tapstid tatt opp, og forelegget legges deretter. Hun ikke ikke gi meg redusert tapstid, dette måtte jeg søke om. Men hun såg ingen grunn til att jeg ikke skulle få redusert, så jeg godtok forelegget da hun sa att jeg garantert får redusert tapstid. Altså maks 5 mnd og ikke behov for praktisk førerprøve da hun fjernet vilkåret for praktisk førerprøve fra forelegget sånn jeg forstod det.

 

Jeg søkte men fikk avslag. Jeg har dokumentasjon på att jeg ikke er i stand til å ta vare på megselv, jeg klarer ikke å handle selv, å lage mat selv eller å få meg til og fra arbeid selv. Det har skapt en veldig uheldig situasjon da jeg bor alene, og arbeidsgiver har hjulpet meg igjennom tapstiden.

 

Kan dem nekte meg redusert tapstid? Kan jeg ikke prøve det i retten? Jeg synst det er helt håpløst. Jeg har søkt om TT kort og spurt om hjelp, men kommunen legger om til nytt system så jeg får ikke svar før august/sept tidligst, og sånn jeg forstod det maks 3200kr/året i TT-kort.

 

 

Hva skal jeg gjøre? Har sendt klage til politidirektoratet men dem svarer ikke

Anonymous poster hash: 80daf...f91

Lenke til kommentar
Gjest f5de6...ce9
The Avatar skrev (På 8.7.2021 den 9.37):

For å utbrodere litt så er det slik at fartsgrensa er absolutt, heller ikkje ved forbikøyring er det lov å bryte fartsgrensa. Det gjer at jo kortare forbikøyringsstrekk du har tilgjengeleg jo lavare fart må den du køyrer forbi holde før du kan foreta ei lovleg forbikøyring. Ligg bilen foran deg i 78 i 80-sona så er det i praksis umogleg å foreta ei forsvarleg forbikøyring med mindre det er fleire køyrefelt i samme retning.
Har du ein traktor som held 30 km/t så kan du enklet legge deg ut og passere utan å ein gong akselerere opp til fartsgrensa.

 

Kommer veldig an på politiet som stopper en hva som skjer virker det som. For noen år siden ble min bror vinket inn for å kjøre fordi en bil, mener å huske han sa han var oppe i 130 i 80 sonen. Han fikk bare beskjed av Politiet å kjøre mer forsiktig fremover, da de så han de kjørte forbi kjørte for sakte hele veien. Min bror ga på litt for å komme forbi før de kom til ett sted hvor det ikke er forsvarlig å kjøre forbi på en stund. Straffen ble da egentlig å havne bak han trege igjen.

Anonymous poster hash: f5de6...ce9

Lenke til kommentar
Gjest f5de6...ce9 skrev (40 minutter siden):

oppe i 130 i 80 sonen.

Da var det ikke forsvarlig å ta en forbikjøring.
Jeg kjører forbi i maks 90 med lastebilen. (Sperret på 90)

Hadde politiet hatt måleutstyr så ville 130 vært beslag,men høres uansett ut som noe vedkommende har funnet på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 80daf...f91 skrev (På 30.7.2021 den 9.36):

Er ikke så aktiv her.

(,,,)

Anonymous poster hash: 80daf...f91

Søknaden kan bare innvilges om det gjelder etterfølgende forhold - altså forhold på din side som har inntruffet etter at forelegget ble rettskraftig. Hvis du hadde de samme problemene før du mistet føreretten, så er ikke dette å anse som etterfølgende forhold. Da skal nemlig disse forholdene være tatt i betraktning ved utformingen av forelegget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...