Jump to content
Baranladion

Urettferdig å premiere de beste elevene?

Recommended Posts

https://www.nrk.no/osloogviken/nydalen-videregaende-delte-ut-penger-til-elever-1.15555810

Jeg synes denne saken er interessant på flere måter. Kira med flere provosert over at skolen premierer de elever med best resultater, etter et skoleår som nok har vært meget vanskelig for veldig mange. Dysleksiforbundet sier at en som går fra en 2`er til en 3`er kan ha jobbet minst like hardt som en som bare får 6`ere, men det er vel egentlig ikke det dette handler om? 

Jeg er litt ambivalent til dette, på en side så forstår jeg elevenes misnøye, på en annen side så bør man vel som 19åring kunne akseptere og til og med unne de beste elevene en påskjønnelse som dette, når de engang har det beste resultatet, uavhengig av om det kommer av eksepsjonell innsats eller ikke? 

I Norge, så skåner vi barn og unge fra prestasjonsjaget i lang tid, alle skal være like gode og få være med like mye og det er i flere settinger ikke engang lov å kåre vinnere, eller telle antall mål, men det er vel en forberedelse på voksenlivet, at gode resultater hylles, og hvorfor skal ikke dette være lov på VGS? 

Eller burde alle fått premie? Eller kun de som beviselig har jobbet hardt uten å ha fått de beste resultatene? Hvordan måler man innsats når store deler av skolearbeidet foregår hjemme? Kanskje det enkleste hadde vært å avstå helt fra premieringer, usikker på hvilken effekt det har på motivasjonen

Edited by Baranladion
  • Like 2

Share this post


Link to post

Forstår ikke vitsen. De som ender med veldig gode karakterer blir allerede premiert med alle muligheter i videre utdanningsvalg. Dette handler for meg ikke om prestasjonsjag eller at alle skal være like, men det er masse andre muligheter til å hylle gode prestasjoner på skolen enn å dele ut pengepremier. 

Jeg synes denne læreren skrev det meget godt, så jeg stiller meg bak det han skriver her:

 

Edited by Snikpellik
  • Like 8
  • Heart 1

Share this post


Link to post

Ja, jeg synes det er et godt skrevet innlegg, samtidig så gjelder vel det samme i toppidrett og talentshow? Det er jo ikke nødvendigvis de som har hatt det tøffest og jobbet hardest som vinner der, det er ofte folk som bare har ett absurd medfødt talent. 

Det leses jo også i artikkelen at skolen premierer andre former for innsats også: 

"Men gjennom Aftenposten svarer skolen. Rektor Linn-Siri Jensen sier de belønner en hel rekke elever som har bidratt gjennom året. Det gjelder blant annet de med best skoleresultater og de som har hevdet seg i idrett eller andre arenaer utenfor skolen.

Men også russepresidenten, eleven som har holdt i skolens Instagram-profil, utmerket seg med kostymer på utkledningsdager og elever ved skolen som arrangerte Pride, ifølge rektoren.

«Våre anerkjennelser kan variere fra applaus, en kinobillett, en rose eller en gullskjorte – til bokstipend fra 200 kroner opp til 1000 kroner,» skriver de."

Kanskje man bare skal droppe alle slags påskjønnelser i skolen, men jeg føler jo dette kanskje er feil vei å gå?  Samfunnet forøvrig hyller jo vinnere, uavhengig av om det er hard innsats, flaks eller medfødt talent, hvorfor skal ikke dette gjenspeiles i skolen? Er det ikke også en form for "læring"? 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Det funker å premiere de beste for å få de svake til å strekke seg litt lenger. De er fremdeles svake, men litt mindre svak. Det er det samme prinsippet som månedens ansatt. Det løfter hele bedriften.

Edited by BadCat
  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Baranladion skrev (41 minutter siden):

Ja, jeg synes det er et godt skrevet innlegg, samtidig så gjelder vel det samme i toppidrett og talentshow? Det er jo ikke nødvendigvis de som har hatt det tøffest og jobbet hardest som vinner der, det er ofte folk som bare har ett absurd medfødt talent. 

Det blir litt rart å sammenlikne med toppidrett og talentshow, det er ikke aktiviteter som folk blir presset inn i og som det forventes at de skal gjøre, i motsetning til VGS. 

Edited by ITtraktor
  • Like 5
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
ITtraktor skrev (16 minutter siden):

Det blir litt rart å sammenlikne med toppidrett og talentshow, det er ikke aktiviteter som folk blir presset inn i og som det forventes at de skal gjøre, i motsetning til VGS. 

Man blir ikke presset inn i VgS heller, det er helt frivillig, selvom det ligger et visst press hjemmefra om å ta den utdanningen. Det samme kan vel kanskje sies om idrett, det er nok mange som tildels blir presset til det. 

Sammenligningen blir kanskje litt feil, men det er jo høyaktuelt senere i livet, å måtte tåle at andre får påskjønnelser for sin suksess, også i arbeidslivet. 

Nå er jo jeg litt gammal da, og er vant til at de beste blir premiert fra jeg var liten. TIdene har kanskje forandret seg 

😅

Edited by Baranladion
  • Like 2

Share this post


Link to post
11 minutes ago, Baranladion said:

Man blir ikke presset inn i VgS heller, det er helt frivillig, selvom det ligger et visst press hjemmefra om å ta den utdanningen. Det samme kan vel kanskje sies om idrett, det er nok mange som tildels blir presset til det. 

Sammenligningen blir kanskje litt feil, men det er jo høyaktuelt senere i livet, å måtte tåle at andre får påskjønnelser for sin suksess, også i arbeidslivet. 

Nja, vgs må du faktisk gjennom, eller så blir du så grundig rævpult i livet at du egentlig bare kan gi opp. Selv de simpleste jobber i dag krever minimum enten fagbrev eller generell studiekompetanse, mens de fleste krever bachelor (helst master). Vi kan sikkert si at det er valgfritt, men det er å gjøre barna en bjørnetjeneste.

 

Men på samme tid, som du påpeker, man møter press gjennom livet. Man kunne derimot forberedt elevene på dette presset og forskjellene via andre metoder enn å premiere de beste. Er vanvittig vanskelig, men en eller annen form for gevinst fra personlig utvikling hadde vært det beste, selv om jeg ikke forstår hvordan de stakkars lærerne skal ha tid til å sette personlige utviklingsplaner for 30 elever 😕

Edited by The Very End
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post

Dersom et engangsgavekort på 1000 kroner er en motivasjonsfaktor for å oppnå gode karakterer, så er du så dum at du aldri når opp i toppen uansett.. De som får gode karakterer vet at denne innsatsen gir dem store summer hver eneste måned resten av livet. 

Dette er helt fullstendig skivebom. Det er å kaste penger ut av vinduet. Jeg kan garantere at ingen av "vinnerne" ville prestert noe dårligere uten denne guleroten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
The Very End skrev (Akkurat nå):

Nja, vgs må du faktisk gjennom, eller så blir du så grundig rævpult i livet at du egentlig bare kan gi opp. Selv de simpleste jobber i dag krever minimum enten fagbrev eller generell studiekompetanse, mens de fleste krever bachelor (helst maste). Vi kan sikkert si at det er valgfritt, men det er å gjøre barna en bjørnetjeneste.

 

Men på samme tid, som du påpeker, man møter press gjennom livet. Man kunne derimot forberedt elevene på dette presset og forskjellene via andre metoder enn å premiere de beste. Er vanvittig vanskelig, men en eller annen form for gevinst fra personlig utvikling hadde vært det beste, selv om jeg ikke forstår hvordan de stakkars lærerne skal ha tid til å sette personlige utviklingsplaner for 30 elever 😕

Du/dere har nok rett i det, vgs er nok noe man må igjennom, vi kan legge den død 😁

Nå er det jo ikke slik at de kun premierer de beste, som det står i artikkelen premieres også andre ting, hvor folk har gjort noe bra for skolen eller for andre på skolen. Skal man slutte med slikt også? Hva om noen elever føler de har levert noe minst like bra for skolen, som de har jobbet hardt med og ikke blir premiert?  Kanskje det letteste er å fjerne de fysiske premiene, men hva blir neste steg da? Skal man også slutte med heder dersom noen har gjort noe bra, i tilfelle det kan såre noen andre igjen? 

Synes det er en vanskelig greie, og i mitt syn så er ikke et gaverkort på 1000 kr, for å være den eleven med best resultat noen big deal. Hadde det vært snakk om en stipend på 200.000 for videre studier osv, så hadde det vært noe helt annet, og en utvikling jeg ikke ser på som positiv. 

Jeg mener at en liten premie/påskjønnelse til de beste er OK, og noe man burde tåle. Et system uten påskjønnelser hadde vel vært det enkelste for å slippe denne urettferdgiheten, hvis ikke måtte alternativet være at de aller fleste fikk påskjønnelser basert på perosnlig utvikling som du sier, men da burde vi hatt flere lærere ja. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
WiiBoy skrev (3 minutter siden):

Dersom et engangsgavekort på 1000 kroner er en motivasjonsfaktor for å oppnå gode karakterer, så er du så dum at du aldri når opp i toppen uansett.. De som får gode karakterer vet at denne innsatsen gir dem store summer hver eneste måned resten av livet. 

Dette er helt fullstendig skivebom. Det er å kaste penger ut av vinduet. Jeg kan garantere at ingen av "vinnerne" ville prestert noe dårligere uten denne guleroten.

Nei, det er jo mer symbolsk... Dere er de 2 toppstudentene, gratulerer. dette liker ikke de andre elevene som føler de har jobbet like hardt. Men det er jo ikke det det handler om, det er en premie for å være topp 2. 

Share this post


Link to post

Eg veit ikkje heilt om det er så mykje å snakke om rettferdigheita ved dette, men det eg reagerer mest på er at dette er veldig unødvendig.

Reint økonomisk så er det veldig merkeleg å skulle prioritere premiar til avgangselevar. Sjølv om summane er relativt sett lave, så hadde vel pengane våre betre nytta ved å kjøpe inn nye bøker til skulebibiloteket, på fleire lærarressursar, eller kanskje eit ekstra strøk maling for å auke trivselen. Eg veit ikkje korleis den økonomiske situasjonen er for Nydalen vidaregående, men eg har vanskelegheiter for å tru at desse tusenlappane ikkje hadde blitt betre å bruke på andre ting.

Motivasjonsmessig så har eg også problem med å forstå hensikta når elevane ikkje på førehand er kjent med at dei får gåvekort på 1000 kr ved å få gode karakterar. Når premien kjem overraskande på så fungerer ikkje premien som motivator. Som nokon andre i tråden nemnde så vil det å ha toppkarakterar i seg sjølv være motiverande ettersom ein då har alle muligheiter opne for vidare studier eller jobb.
Skal ein motivere med pengar så må ein informere om at skulegangen er ei konkurranse og at den som oppnår best resultat i tillegg får pengar. Då kan det være at nokre få legg litt ekstra arbeid i skulearbeidet for å prøve å vinne premien.

Og for det tredje så er det nok ikkje dei som alt er skuleflinke som treng motivasjonen for å jobbe hardt med skulearbeidet, dei flyter på talentet og kjem seg greit gjennom grunnskulen uansett. Skal ein motivere nokon så må vel fokuset rettast mot dei som står i fare for å droppe ut? Det er dei som treng ekstra motivasjon for å fortsette å møte opp på skulen kvar dag. Så ved ei lita endring der ein f.eks. premierte den som hadde minst fråvær så hadde ein kanskje truffet litt betre med hensikta til premieringa. Andre alternativ for å motivere dei som bør motiverast er å premiere den som har hatt største aukninga i karakterane, den som jobba mest med faget, osv.

  • Like 3

Share this post


Link to post
11 minutes ago, Baranladion said:

Du/dere har nok rett i det, vgs er nok noe man må igjennom, vi kan legge den død 😁

Nå er det jo ikke slik at de kun premierer de beste, som det står i artikkelen premieres også andre ting, hvor folk har gjort noe bra for skolen eller for andre på skolen. Skal man slutte med slikt også? Hva om noen elever føler de har levert noe minst like bra for skolen, som de har jobbet hardt med og ikke blir premiert?  Kanskje det letteste er å fjerne de fysiske premiene, men hva blir neste steg da? Skal man også slutte med heder dersom noen har gjort noe bra, i tilfelle det kan såre noen andre igjen? 

Synes det er en vanskelig greie, og i mitt syn så er ikke et gaverkort på 1000 kr, for å være den eleven med best resultat noen big deal. Hadde det vært snakk om en stipend på 200.000 for videre studier osv, så hadde det vært noe helt annet, og en utvikling jeg ikke ser på som positiv. 

Jeg mener at en liten premie/påskjønnelse til de beste er OK, og noe man burde tåle. Et system uten påskjønnelser hadde vel vært det enkelste for å slippe denne urettferdgiheten, hvis ikke måtte alternativet være at de aller fleste fikk påskjønnelser basert på perosnlig utvikling som du sier, men da burde vi hatt flere lærere ja. 

Mye enig med deg, er så vanskelig. F.eks satt jeg og tenkte at hva om man premierer hele klassen om klassen som helhet oppnår en positivt utvikling? F.eks en kosedag hvor de kan se film og spise godteri i et par timer om de sammen oppnår noe? Men så kommer tanke to: hva om de akkurat misser målet, fordi en eller annen ape gir faen og ødelegger for alle, eller en som gjør så godt han kan men som blir syndebukken? 😕

Jo mer man tenker på det, jo vanskeligere blir det.

Edited by The Very End
  • Like 1

Share this post


Link to post

Jeg tenker at det ikke er urettferdig. Nei, alle har ikke de samme mulighetene eller forutsetningene til å slå seg opp og bli best. Samtidig så er jeg veldig usikker på om jeg ville giddet å lage noe oppstyr rundt at den beste i klassen fikk en ekstra påskjønnelse.

Det er jo bare en sak fordi en er sjalu eller fordi en er såpass usikker på seg selv at en føler det insinuerer en kritikk av egen innsats eller person. Og sånn er det jo ikke. Jeg tenker at de som reagerer fint kan gå i seg selv framfor å søke oppmerksomhet i media.

Share this post


Link to post

Jeg trodde ikke mine egne øyne når jeg så at det ble sånt oppstyr rundt dette. På VGS-nivå er vi vel langt forbi at alle må få premier? Åpenbart er det mange reflekterte meninger i mot dette, men for meg blir det bare en avansert omskrivning av janteloven...

  • Like 3

Share this post


Link to post

Jeg mener vi må få til et samfunn der man ser mer på innsats enn på resultat, spesielt i ung alder. Mange kan komme utrolig langt med innsats, og det er mye viktigere enn "talent". Man kan være disponert for å bli flinkere i enkelte ting, men de aller fleste vil ha et eller annet område de er interessert i og kan utvikle seg mye i. Dersom dette ikke er forenlig med den generelle akademiske tankegangen havner de ofte på utsiden, ikke bare på skolen, men i samfunnet generelt.

Hadde man fokusert mer på innsats, så kunne dette vært kultivert videre utenfor skolesettingen, for å finne det området hver enkelt er interessert i og disponibel til å gjøre det bra i.

Personer som lever på talent alene stiller også særdeles dårlig rustet i alle andre settinger, eller dersom talentet ikke forvaltes korrekt. Det kan bli en hvilepute hvor man slutter å utvikler seg selv, og ikke takler eventuell fremtidig motstand (som man kommer til å møte på enkelte tidspunkter i livet). 

 

Eksempel: Michael Jordan ble ikke verdens beste basketballspiller fordi han ble født slik, hovedgrunnen er at han trente mer enn noen andre.

Edited by NoTrace
  • Like 2

Share this post


Link to post

Hvis noen mener at noe er "blodig urettferdig" i løpet av videregående.

Hvordan skal de egentlig klare å håndtere langt større "urettferdigheter" seinere i livet? 

  • Like 1

Share this post


Link to post

De fleste som studerer mangler motivasjon og det er et ordtak som heter at man skal være forsiktig med å motivere en idiot for da får man en motivert idiot som kan gjøre mye større skade enn en umotivert idiot. "If you motivate an idiot, you get a motivated idiot."

Det hjelper ikke å se på innsats. Det hjelper ikke å øke innsatsen fra 10 timer til 50 timer hvis det ikke er målbare forbedringer. Det som betyr noe er synlige resultat/forbedringer i løpet av rimelig tid. Det er em grunn til at det er begrenset tid på prøver. Det hjelper ikke om du får til en prøve på fem timer ved å bruke 25 timer. Når tiden er over  er tallenes tale klar.

Å trene dårlige folk til å bli gode gjør kanskje et bra filmmanuskript, men i virkeligheten er det sjanseløst. Man finner allerede gode folk og tar ut alt potensialet. Det skal så mye innsats til for å dårlige folk litt over gjennomsnittlig at det ikke er verdt et forsøk. I livet må man kunne bevise at man er verdt å få en mulighet. I arbeidslivet forventes det at man får til en viss mengde per time. Det hjelper ikke å få til en time verdt med arbeid ved hjelp av fem timers innsats. Det går ikke rundt økonomisk (minstelønn) og det er heller ikke 40 timer i døgnet til å gjøre 7-8 timer verdt med arbeid ved hjelp av 40 timer med innsats.

Edited by BadCat

Share this post


Link to post

Enig i at dette ikke er helt Halal, men seriøst, hvis dette er det verste dere opplever i løpet av vgs, så har dere hatt det himla bra. Choose your battles.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Jeg synes ikke det er det «verste jeg har hørt», veldig urettferdig eller helt utrolig osv, jeg bare ser ikke poenget. Spesielt ikke når det ikke brukes som motivasjon. Bruk heller penga på en klassefest, en tur, biblioteket eller noe sånt.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...