Gå til innhold

kjøpe bil og bolig, trenger forslag


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en ung kar som bor hjemme. startet livet sent men har nå fast jobb, og ingen press fra foreldre om å flytte ut med det første. Men planen er å flytte ut etterhvert selfølgelig

Jeg pendler til jobb hverdag i c.a 40 min og kjører i jobbsammenheng mye.
Jeg har spart c.a 150k egenkapital og jeg vil sakte men sikkert begynne å starte livet mtp. boligmarkedet

Jeg har litt av et dilemma.

Jeg trenger bil asap. Jeg har brennende lidenskap for bil, og kunne tenkt å eie en dyr bil i fremtiden og ta europatur, og jeg vil gjerne kjøpe bolig asap. Men her er det nok ikke mulig å velge begge? med mindre dere har en lur løsning? bilene jeg tenker på er i prissklasse 500-700k. vedlikehold og drivstoff på disse er nok mer enn gjennomsnittet, men jeg lever ellers veldig rolig liv hvor jeg aldri er ute å fester på byen.

Vet ikke hva som er best å gjøre i hvilke rekkefølge.

Kjøpe drømmebil nå, så pårenge verksted/drivstoff kostnader. selge etter maks 6 mnder for så å kjøpe bolig? da må jeg også en bil i tillegg.

eller kjøpe El bil nå + bolig (hvis mulig), selge el bilen til våren og satse på å kjøpe drømme bilen til våren igjen neste år?

Jeg har mulighet til å leie ut bolig hvis det hjelper. men merker at presset om å ha bil nå er stor da nåværende bil begynner å leve sine siste dager. sprsmålet er om jeg skal kjøpe drømme bilen nå, eller en midlertidig bil? hva er best rent økonomisk?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi tenker på å selge leilighet, og sitter igjen med ca 650k i egenkapital, og fikk høre fra banken at billån dro ned lånebeløpet på bolig betraktelig. Billån på 100.000 dro ned 400.000 på et boliglån, og billån på 450.000 dro ned 800.000. Dette kan jo være forskjellig fra bank til bank, og person til person selfølgelig. Men vi har fast jobb med grei inntekt begge to og et barn.

Så, jeg hadde venta med bilkjøp.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Det er trolig ikke mulig med begge deler. Å kjøpe en bil for så og selge den 6mnd senere er en dårlig ide.

Mitt råd til deg, vær tålmodig. Du kan prioritere bil hvis du vil, men da blir du nødt til å bo hjemme eller leie en god stund.
Hvis du prioriterer bolig og får en fot innenfor boligmarkedet, så vil du senere ha muligheter for nybilkjøp.
Bare det og eie en bil vil redusere hvor mye du kan låne til en bolig. Med en bil til 500-700k så tror jeg ikke du får lånt så mye akkurat.

Og det sier seg selv, å bruke masse penger på bil i din situasjon er ikke så veldig økonomisk. Hvis du trenger bil, kjøp en billig og trygg bil. Som ikke koster så mye å bruke/vedlikeholde. Det kan bety en kjedelig bil, men sånn er voksenlivet ;)

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (1 minutt siden):

Det er trolig ikke mulig med begge deler. Å kjøpe en bil for så og selge den 6mnd senere er en dårlig ide.

Mitt råd til deg, vær tålmodig. Du kan prioritere bil hvis du vil, men da blir du nødt til å bo hjemme eller leie en god stund.
Hvis du prioriterer bolig og får en fot innenfor boligmarkedet, så vil du senere ha muligheter for nybilkjøp.
Bare det og eie en bil vil redusere hvor mye du kan låne til en bolig. Med en bil til 500-700k så tror jeg ikke du får lånt så mye akkurat. 


Hva med å kjøpe en bil jeg kan cashe ut nå til pendling?

Så ta opp lån til bolig? Leie bolig ut, og selge bilen igjen når jeg kan få billån til drømme bilen?

 

Lenke til kommentar
Ungkar97 skrev (23 minutter siden):

Jeg trenger bil asap.

Kan godt hende du trenger en bil, men du trenger ikke en fancy bil nå. Folk som kjører fine biler har stort sett jobbet lenge for dem, og med 150k i egenkapital så høres det ikke ut som du er der enda.

Kjøp deg en rimelig bruktbil.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ungkar97 skrev (14 minutter siden):

sprsmålet er om jeg skal kjøpe drømme bilen nå, eller en midlertidig bil? hva er best rent økonomisk?

Dersom du overhodet bryr deg om din egen økonomi og overhodet prioriterer bolig kjøper du rimeligst mulig bil nå, beholder den så lenge som overhodet mulig og fortsetter samme kurs inntil din restgjelld på boligen er mindre enn 50 % av kjøpsprisen + du kan finansiere andre kjøp du måtte ønske helt ut kontant. Da kan du leve ut dine hobbyer, inntil da gjelder regelen om å sette tæring etter næring og ikke strekke seg lengre enn skinnfellen rekker. 

En egenkapital på 150000 kr er særdeles lite i en alder av 24 år(formoder 97 er ditt fødselsår).og sladrer om enten elendig lønn  eller altfor høyt personlig forbruk allerede. Yngste hos oss - vgs-elev- har mer enn dette reservert sin bolig allerede nå og han har >90 % tjent det han har selv. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ungkar97 skrev (17 minutter siden):


Hva med å kjøpe en bil jeg kan cashe ut nå til pendling?

Så ta opp lån til bolig? Leie bolig ut, og selge bilen igjen når jeg kan få billån til drømme bilen?

Jeg la til en noen setninger om det over.

Så det du faktisk spør om er hvordan du kan finansiere drømmebilen?

Du er 24år, de aller fleste kjøper ikke en "brand spanking new" drømmebil i den alderen. Du kan selvsagt, men da blir du nødt til å prioritere vekk bolig.
Og kjøpe og selge slik du beskriver er rent økonomisk tap.

Tro meg, du vil ikke være den blant vennene dine som har en fet bil, men som bor hjemme hos foreldrene sine eller som må leie i mange år og vil slite med å komme seg inn på markedet.
Eller som i verste fall vil ende opp med å bo i sin fancy bil.

Kjøp en billig og trygg bruktbil, og spar mye til bolig 1-2 år mens du bor hjemme. 150k i egenkapital er ingenting i disse dager dessverre.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Hva med å kjøpe en el bil til 200-3k? De vil jo ikke ha driftskostnader. Cashe ut denne og ta opp bolig lån så fort som mulig og leie ut. . da har jeg ikke egenkapital til hus, men da har jeg hvertfall en solid bil. avhengig av hvordan det ser ut for meg neste år, kan jeg jo da selge bilen og se om jeg kan ta opp ny lån bil er hobby for meg, og da jeg kjører mye er det slik at jeg ønsker noe som man kan være trygg i og ikke noe som er gammelt og detter fra hverandre annen hver måned. jeg har ikke mulighet til å vente 2-3 år for å få foten ut. har startet allerede sent med å komme i gang, med somling store deler av livet. tror nok å komme i gang fast and dirty kan fungere i mit tilfelle ? (ikke press om å flytte ut asap). tror nok mange i min alder er litt uheldig der og har press om å flytte ut så fort som mulig og derfor har utfordringer med kjøp av bolig/bil

Endret av Ungkar97
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 minutter siden):

Kjøp bolig nær jobb.

Betal ned hus til en viss prosent, så ta opp lån på huset hvorpå du kjøper bil.
Men, er det elbil du skal kjøpe så får du bedre rente med eget lån.

El bil blir nok bare for å komme frem og tilbake til jobb og spare på drivstoff/verksted. Drømmebilen er ikke el bil for å si det sånn, det er en fossil bil.

Hva tjener jeg på å kjøpe bolig nær jobb? Hvis jeg ikke trenger å bo der? Da er det vel kanskje best å leie ut bolig? fremfor å kjøpe nær jobben for å spare på kilometer på kjøring/fram tilbake

 

 

Lenke til kommentar
Ungkar97 skrev (22 minutter siden):

El bil blir nok bare for å komme frem og tilbake til jobb og spare på drivstoff/verksted. Drømmebilen er ikke el bil for å si det sånn, det er en fossil bil.

Hva tjener jeg på å kjøpe bolig nær jobb? Hvis jeg ikke trenger å bo der? Da er det vel kanskje best å leie ut bolig? fremfor å kjøpe nær jobben for å spare på kilometer på kjøring/fram tilbake

 

 

Om du ikke har tenkt å bo i boligen, så er det bedre for deg at du kjøper drømmebilen, da alt av inntekt du får av å leie ut vil gå til å betale ned boligen.

Så kan du vurdere bolig igjen når bilen er nedbetalt.

Lenke til kommentar
21 hours ago, Ungkar97 said:

Hva med å kjøpe en el bil til 200-3k? De vil jo ikke ha driftskostnader. Cashe ut denne og ta opp bolig lån så fort som mulig og leie ut. . da har jeg ikke egenkapital til hus, men da har jeg hvertfall en solid bil. avhengig av hvordan det ser ut for meg neste år, kan jeg jo da selge bilen og se om jeg kan ta opp ny lån bil er hobby for meg, og da jeg kjører mye er det slik at jeg ønsker noe som man kan være trygg i og ikke noe som er gammelt og detter fra hverandre annen hver måned. jeg har ikke mulighet til å vente 2-3 år for å få foten ut. har startet allerede sent med å komme i gang, med somling store deler av livet. tror nok å komme i gang fast and dirty kan fungere i mit tilfelle ? (ikke press om å flytte ut asap). tror nok mange i min alder er litt uheldig der og har press om å flytte ut så fort som mulig og derfor har utfordringer med kjøp av bolig/bil

Å kjøpe en alt for dyr bil og kose seg med den noen måneder til høy kostnad er jo mer somling! Skal du bli voksen/"få foten ut" så kjapt som mulig så handler det om å gjøre solide økonomiske valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan har du tenkt å få deg boliglån hvis du ikke har egenkapital? Later til at du tar altfor lett på dette her. Bil til 5-700k er totalt unødvendig når man ikke engang har bolig.

Om du bruker 2-300k på elbil, spiser du opp nesten hele egenkapitalen din. Du skriver så at du tenker å "cashe ut" elbilen, men hvordan gjør det du med bare halvparten av nødvendig kapital?

Du må ha minst 15% egenkapital ved boligkjøp. Du er foreløpig langt unna. Det du burde gjøre er å spare så mye som du klarer frem til du nå egenkapitalkravet, for så å kjøpe deg bolig.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt regnestykket her, om du tenker på bil til 5-700k er jo 150k EK for lite, og det er i alle fall ikke i nærheten av noe boliglån. Stiller foreldrene dine som medlånetaker/kausjonist? 

Mtp. at et billån i den klassen er dyrt - og at en dyr bil ofte også er dyr i drift så ville jeg lagt bilprosjektet på hylla, sannsynligvis i mange år.

Lenke til kommentar
Ungkar97 skrev (23 timer siden):

Jeg har brennende lidenskap for bil, og kunne tenkt å eie en dyr bil i fremtiden og ta europatur, og jeg vil gjerne kjøpe bolig asap. Men her er det nok ikke mulig å velge begge? med mindre dere har en lur løsning? bilene jeg tenker på er i prissklasse 500-700k. vedlikehold og drivstoff på disse er nok mer enn gjennomsnittet, men jeg lever ellers veldig rolig liv hvor jeg aldri er ute å fester på byen.

Er drømmebilen en modell som holder seg i verdi, eller snakker vi om noe som stuper i verdi?

Lenke til kommentar

Dei to store spørsmåla er kor mykje du tener no, og kva er det billegaste du kan kome unna med for å kome deg inn på bustadmarkedet i ditt område?

Sjølv den billegaste planen din med å kjøpe elbil til opp mot 300 000 kr betyr at du må ta opp billån på opp mot 150 000 kr om du brukar eigenkapitalen din, eventuelt billån for heile summen.
Som Frank Drebin skriv så er det ikkje mange bilar du kan kjøpe utan at verdien stuper. 

Kjøper du bil i prisklasa 500-700k så betalar du fort like mykje for billånet som du hadde gjort for eit bustadlån.

Lenke til kommentar

Kan du skru så kan du eventuelt kjøpe en billig bil og gjøre alt selv. Alternativt billigste elbilen du får. Dyr bil kan være et fint mål til når du har oppnådd målet om å kjøpe bolig, å skulle kjøpe den nå vil bare holde deg massivt tilbake. Du trenger vel fort å spare opp en 350-450k for å ha nok i EK til den prisklassen du vil kjøpe i, uten at jeg aner hva det koster for et sted du får brukbar plass til bilen + greit kjøp ellers.

 

Lenke til kommentar

Kjøp en gammel japansk bil, kjøpte en selv for 35000 for 7 år siden, den er nå 18 år gammel å har ikke bytta en eneste ting på den bortsett ifra ett hjullager, co2 sensor og bremseklosser.

Har eid div biler som var kun 5-7 år gamle, blant annet en a4 quattro og div wv, bare bryderi... Ekstremt dårlig kvalitet.

 

Endret av freddy85
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...