Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Moderna og Pfizer vaksinen kan gi hjerteproblemer


Mannen1

Anbefalte innlegg

On 6/25/2021 at 9:30 PM, Jovia said:

Så ingen er redde for hjerteproblemer her? Det er jo helt enkelt bare merkelig når flere faktisk har fått det etter vaksine. Eller, det er muligens ikke det. "Det skjer ikke meg" er ganske menneskelig å tenke. Det skjer selvfølgelig bare de andre... right?  🙂

All medisinsk behandling har til hensikt å helbrede sykdom, gi bedre livskvalitet og/eller forlenge livet. Behandling som gis i Norge skal ha en betydelig fordel kontra ulempe. Mange medisiner har bivirkninger og risiko for komplikasjoner, så for enhver behandling skal komplikasjon av behandlingen overveies mot fordelene. 

Vi er biologiske vesener, derfor vil det være forskjeller i behandlingsrespons og reaksjoner på behandling hos de ulike individene. Vaksine handler om danne immunitet mot en bestemt mikrobe, men så er det alltid en risiko for bivirkning her også. En risiko er hjertebetennelse, men risikoen er ekstremt liten.

Tar man sjansen?

Jeg turte ikke å ta sjansen på å IKKE vaksinere meg. Jeg er selv fullvaksinert og superglad for det.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AnnonymG skrev (8 timer siden):

All medisinsk behandling har til hensikt å helbrede sykdom, gi bedre livskvalitet og/eller forlenge livet. Behandling som gis i Norge skal ha en betydelig fordel kontra ulempe. Mange medisiner har bivirkninger og risiko for komplikasjoner, så for enhver behandling skal komplikasjon av behandlingen overveies mot fordelene. 

Vi er biologiske vesener, derfor vil det være forskjeller i behandlingsrespons og reaksjoner på behandling hos de ulike individene. Vaksine handler om danne immunitet mot en bestemt mikrobe, men så er det alltid en risiko for bivirkning her også. En risiko er hjertebetennelse, men risikoen er ekstremt liten.

Tar man sjansen?

Jeg turte ikke å ta sjansen på å IKKE vaksinere meg. Jeg er selv fullvaksinert og superglad for det.

Hva var du mest redd for ved å ikke vaksinere deg? 

Lenke til kommentar

Fikk nylig vite at hvis man planlegger å faste så bør man ikke gjøre det før etter 2 eller helst 3 uker etter vaksinen. Altså ikke faste rett etter man har tatt vaksine. Dette for at det kan føre til mangelfull antistoff respons og at man da vil få vesentlig dårligere beskyttelse av vaksinen. IF under 24 timer går greit.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Barny Aråstad skrev (7 minutter siden):

Skal ikke snakke for noen andre, men for min del er det å få Covid.

Ja, men hvorfor? Er du redd bivirkninger, og hvor mange får det fks? Veldig få dør jo av det

 Jeg skjønner jo at det er en fryktelig ubehagelig sykdom. Men det er også mye annet. En kommer seg ut av det. Jeg hadde fks bronkitt, og det var helt jævli faktisk. Men ingen bivirkninger overhodet. 

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Jovia said:

Ja, men hvorfor? Er du redd bivirkninger, og hvor mange får det fks? Veldig få dør jo av det

 Jeg skjønner jo at det er en fryktelig ubehagelig sykdom. Men det er også mye annet. En kommer seg ut av det. Jeg hadde fks bronkitt, og det var helt jævli faktisk. Men ingen bivirkninger overhodet. 

Ubehagelig? Er man så uheldig å havne på sykehus så vil jeg si den er betraktelig mer enn ubehagelig.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mannen1 skrev (På 25.6.2021 den 23.19):

Jeg vet sannelig ikke hva som er lurest. Tar man ikke vaksinen kan man få korona. Men unge friske folk som meg i midten av 30 årene vil neppe få alvorlige følger av korona. Kanskje like stor sjanse for å bli dårlig av vaksinen? 

Får du korona så er det ein relativt stor fare for at du får ettervirkningar.

Universitetet i Bergen har fulgt 61 pasientar mellom 16 og 30 år der halvparten fortsatt har symptom eit halvt år etterpå.
Eg fann i farta ikkje data på korleis tala ser ut på landsbasis, men sett opp mot at 49 av 2 383 362 vaksinerte har fått hjerteproblemer i etterkant så blir hjerteproblem ein relativt liten risiko. Hjerteproblem nødvendigvis å være alvorleg, og sjølv om dei påviste tilfella av av hjerteproblem gjeld unge menn så er det ein relativt liten risiko å ta.

For ein ung mann så spelar det nok liten rolle om ein blir sjuk som følge av ettervikringar av sjukdommen eller bivirkning av vaksinen. Og det opplveves nok som relativt likt om den unge mannen blir ufør og får nedsatt livskvalitet som følge av hjerteproblem eller ettervirkningar frå korona (som stort sett er utmatting, tungpusting og hukommelsesproblem), livskvaliteten er nok ikkje særleg god uansett kva ein får.
Så om ein uansett må rulle terningen så tyder alt på at det er mykje betre å ta vaksinen og håpe at ein ikkje er ein av dei veldig få som får bivirkningar enn det er å ikkje ta vaksinen å for det fyrste bli koronasjuk og for det andre risikere ettervikningar. Oddsen for å få ettervikningar av korona ser ut til å være høgare enn risikoen ved å ta vaksine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jovia skrev (49 minutter siden):

Ja, men hvorfor? Er du redd bivirkninger, og hvor mange får det fks? Veldig få dør jo av det

 Jeg skjønner jo at det er en fryktelig ubehagelig sykdom. Men det er også mye annet. En kommer seg ut av det. Jeg hadde fks bronkitt, og det var helt jævli faktisk. Men ingen bivirkninger overhodet. 

Det viser seg at overraskende mange får seinvirkninger, som gir dårligere livsglede, og i min situasjon mulig tap av jobb. Og det er større risiko for å få seinvirkninger av covid-19 enn problemer etter vaksinen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (11 minutter siden):

Får du korona så er det ein relativt stor fare for at du får ettervirkningar.

Universitetet i Bergen har fulgt 61 pasientar mellom 16 og 30 år der halvparten fortsatt har symptom eit halvt år etterpå.
Eg fann i farta ikkje data på korleis tala ser ut på landsbasis, men sett opp mot at 49 av 2 383 362 vaksinerte har fått hjerteproblemer i etterkant så blir hjerteproblem ein relativt liten risiko. Hjerteproblem nødvendigvis å være alvorleg, og sjølv om dei påviste tilfella av av hjerteproblem gjeld unge menn så er det ein relativt liten risiko å ta.

For ein ung mann så spelar det nok liten rolle om ein blir sjuk som følge av ettervikringar av sjukdommen eller bivirkning av vaksinen. Og det opplveves nok som relativt likt om den unge mannen blir ufør og får nedsatt livskvalitet som følge av hjerteproblem eller ettervirkningar frå korona (som stort sett er utmatting, tungpusting og hukommelsesproblem), livskvaliteten er nok ikkje særleg god uansett kva ein får.
Så om ein uansett må rulle terningen så tyder alt på at det er mykje betre å ta vaksinen og håpe at ein ikkje er ein av dei veldig få som får bivirkningar enn det er å ikkje ta vaksinen å for det fyrste bli koronasjuk og for det andre risikere ettervikningar. Oddsen for å få ettervikningar av korona ser ut til å være høgare enn risikoen ved å ta vaksine.

Ganske så debunked den studien og ganske mangefull med kun 61 pasienter.

Vært studier med 10500 som sier noe helt annet.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, DaniNichi said:

Ganske så debunked den studien og ganske mangefull med kun 61 pasienter.

Vært studier med 10500 som sier noe helt annet.

Link gjerne de studiene.

Denne studien i Nature (som sammen med Science er det mest prestigefulle peer-reviewed magasinet for forskningsartikler) fra mars i år, tyder på noe helt annet enn at long covid er debunked.

https://doi.org/10.1038/s41591-021-01292-y

Quote

A total of 558 (13.3%) participants reported symptoms lasting ≥28 days, 189 (4.5%) for ≥8 weeks and 95 (2.3%) for ≥12 weeks. Long COVID was characterized by symptoms of fatigue, headache, dyspnea and anosmia and was more likely with increasing age and body mass index and female sex. Experiencing more than five symptoms during the first week of illness was associated with long COVID (odds ratio = 3.53 (2.76–4.50)). A simple model to distinguish between short COVID and long COVID at 7 days (total sample size, n = 2,149) showed an area under the curve of the receiver operating characteristic curve of 76%, with replication in an independent sample of 2,472 individuals who were positive for severe acute respiratory syndrome coronavirus 2.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (14 minutter siden):

Link gjerne de studiene.

Denne studien i Nature (som sammen med Science er det mest prestigefulle peer-reviewed magasinet for forskningsartikler) fra mars i år, tyder på noe helt annet enn at long covid er debunked.

https://doi.org/10.1038/s41591-021-01292-y

 

https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(21)00211-5/fulltext

 

Lenke til kommentar
25 minutes ago, DaniNichi said:

 

Quote

Prior event rate ratio-adjusted rate ratios of overall general practitioner visits (1·18 [95% CI 1·15–1·22]) and outpatient hospital visits (1·10 [1·05–1·16]), but not hospital admission, showed increases among SARS-CoV-2-positive individuals compared with SARS-CoV-2-negative individuals.

Quote

The absolute risk of severe post-acute complications after SARS-CoV-2 infection not requiring hospital admission is low. However, increases in visits to general practitioners and outpatient hospital visits could indicate COVID-19 sequelae.

Quote

A large, international patient-initiated survey done in individuals who had persisting symptoms after SARS-CoV-2 infection reported a high prevalence of fatigue, dyspnoea, and cognitive issues at any point from the primary SARS-CoV-2 infection and up to 7 months after.12 Our analysis only captures specific symptoms leading to hospital contacts, and can therefore not be used as a measure of the overall prevalence of these symptoms

Så med andre ord, hva de fant tydet på at det er bivirkninger som kan sitte lenge, men som ikke nødvendigvis blir skrevet ut nye medisiner på eller sykehusinnlegelser. Usikker på om det var dette du ville komme fram til med den studien. Symptomene de brukte for Long Covid i Nature artikkelen ("Long COVID was characterized by symptoms of fatigue, headache, dyspnea and anosmia and was more likely with increasing age and body mass index and female sex.") er vesentlig forskjellig iforhold til hva de var ute etter å finne ut her.

Quote

Outcomes of interest were delayed acute complications, chronic disease, hospital visits due to persisting symptoms, and prescription drug use. We used data from non-hospitalised SARS-CoV-2-positive and matched SARS-CoV-2-negative individuals from 2 weeks to 6 months after a SARS-CoV-2 test to obtain propensity score-weighted risk differences (RDs) and risk ratios (RRs) for initiation of 14 drug groups and 27 hospital diagnoses indicative of potential post-acute effects.

 

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jovia skrev (1 time siden):

Ja, men hvorfor? Er du redd bivirkninger, og hvor mange får det fks? Veldig få dør jo av det

Jeg skjønner jo at det er en fryktelig ubehagelig sykdom. Men det er også mye annet. En kommer seg ut av det. Jeg hadde fks bronkitt, og det var helt jævli faktisk. Men ingen bivirkninger overhodet. 

De færreste går nok rundt og redd for å få koronaviruset, men det er ikke noe man ønsker å få heller. Jeg kjenner mange som har hatt korona, og for de fleste av dem har det ikke vært noen hyggelig opplevelse med symptomer de beskriver som at de aldri har følt seg dårligere, mens noen nærmest ikke har kjent noe - så man vet ikke hvordan det påvirker deg. 

I tillegg har jeg to friske venner som har slitt med forskjellige ettervirkninger i lang tid, som virkelig ikke har vært bra og ført til 100% sykmelding i over et halvt år, og oppfølging på sykehus. Sjansen for dette er ganske liten, men den er absolutt til stede. Når jeg ser hvordan viruset har påvirket venner på nært hold, som både er like gamle som meg og i god form fra før, så gir det ikke mersmak for å si det sånn.

Risikoen for å få viruset er ganske så liten nå, men vil bli mye større i fremtiden på et eller annet tidspunkt når vi kan oppheve alle tiltakene. Flere eksperter mener at nesten alle vil få viruset til slutt, og da er det en fordel å være vaksinert. Man vaksinerer seg heller ikke bare for seg selv, men for de som er i risikogrupper, og for å bidra til å skape flokkimmunitet. Alle disse fordelene veier enkelt opp for den ekstremt minimale risikoen man har for å få alvorlige bivirkninger av vaksinen. 

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
On 6/25/2021 at 5:50 PM, Mannen1 said:

49 i Norge har fått dette. 

Er dere redde?

Overhode ikke.

Jeg tror ikke den medisinske ekspertisen i verden er ute etter å drepe verken meg, eller alle andre.

Jeg tror de menneskene som har dedikert ekstremt mye tid og ressurser på å utdanne seg og forske, ikke utelukkende gjør det for å skade/drepe folk.

Dersom jeg brekker et bein og må opereres, så har jeg full tillit til at de som opererer meg prøver å gjøre meg frisk selv om en operasjon kan resultere i feil. 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Jovia skrev (4 timer siden):

Ja, men hvorfor? Er du redd bivirkninger, og hvor mange får det fks? Veldig få dør jo av det

 Jeg skjønner jo at det er en fryktelig ubehagelig sykdom. Men det er også mye annet. En kommer seg ut av det. Jeg hadde fks bronkitt, og det var helt jævli faktisk. Men ingen bivirkninger overhodet. 

Hvorfor er du mere redd vaksinen en sykdommen?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Mannen1 skrev (3 timer siden):

Som fullvaksinert må man vel ha ny dose om noen år? Kan gi nye bivirkninger ?

Ja. Ein av ulempane med vaksinering er at det er ein liten risiko for å få bivirkningar etter kvar dose. Så jo oftare ein brukar legemiddelet jo større fare utsetter ein seg for. Dette var blant anna tema rundt blodpropp og vanlege legemiddel som ibux og p-piller, risikoen for blodpropp er det store delar av befolkninga som utsetter seg for dagleg. 

Så vidt eg kjenner til så er det ikkje kjent om enkelte kan være heilt immune mot bivirkningar eller om alle kastar den samme terninge med lik risiko for bivirkningar kvar gong. 

Risikoen for bivirkningar gjer at ein alltid må vurdere fordelane mot ulempane, men det må nok mange doser til før ein kan seie at det er betre å være uvaksinert og få korona. Det er også god sjanse for at viruset vil kome igjen i nye mutasjonar slik at ein kan bli sjuk fleire gongar om ein ikkje har tatt oppdatert vaksine. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 timer siden):

Ja. Ein av ulempane med vaksinering er at det er ein liten risiko for å få bivirkningar etter kvar dose. Så jo oftare ein brukar legemiddelet jo større fare utsetter ein seg for. Dette var blant anna tema rundt blodpropp og vanlege legemiddel som ibux og p-piller, risikoen for blodpropp er det store delar av befolkninga som utsetter seg for dagleg. 

Så vidt eg kjenner til så er det ikkje kjent om enkelte kan være heilt immune mot bivirkningar eller om alle kastar den samme terninge med lik risiko for bivirkningar kvar gong. 

Risikoen for bivirkningar gjer at ein alltid må vurdere fordelane mot ulempane, men det må nok mange doser til før ein kan seie at det er betre å være uvaksinert og få korona. Det er også god sjanse for at viruset vil kome igjen i nye mutasjonar slik at ein kan bli sjuk fleire gongar om ein ikkje har tatt oppdatert vaksine. 

https://www.vg.no/nyheter/i/0KeXy6/ny-studie-pfizer-og-moderna-kan-gi-livslang-beskyttelse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...