Gå til innhold

Brannvesenet om elbilbrann: Kan teorien, men mangler praktisk erfaring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lynxman skrev (53 minutter siden):

Sprinkleranlegg hjelper vel mot spredning selv om de ikke nødvendigvis redder bilen som brannen startet i.

Men som det nevnes i artikkelen vil du få spredning av hydrogen, og vi vet alle hvor hatet hydrogen er her på forumet :)

Hydrogen dannes vel på grunn av litium kommer i kontakt med vann. Så kanskje vann kan gjøre det verre?

Endret av keramikklampe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mot oversvømmelser og lignende så legges det jo ned sandsekker. Kanskje det er på tide å designe noe lignende for elbilbranner. At man kjapt rett og slett klarer å få "murt" inne bilen, slik at alt vannet som brukes til slutt fylles opp og når pakken fra undersiden i tillegg til der hvor strålen rettes mot hvis det er mulig å nå internt i pakken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En som hadde posisjon innen Tesla management...

"Whenever people say to me “aren’t you worried your Tesla will catch on fire?” followed by a super condescending smirk...I try to explain with data but then realize that I just don’t want to argue with those who function on feeling as opposed to knowledge. Regardless...not arguing...just saying...

Tesla: 5 Vehicle Fires per 1 Billion Miles > (300,000 vehicles with a total of 7.5 Billion Miles and 40 fires as of May 2018)

Internal Combustion Engine: 55 Vehicle Fires per 1 Billion Miles

Conclusion: Driving an ICE car, you are 11 Times more likely to experience a vehicle fire than you would in a Tesla.

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Den slokke-metoden enn ser på bilde er, i følge Amerikanske brannvernmyndigheter, ikke korrekt måte å gjøre det på.

De gjorde en test på hvordan å slukke batteribrann.

Det som må gjøres er å kjøle ned batteriet til under grensen for "therminal runaway".

Anbefalingen de hadde var at man kjølte batteriet med vann fra over og undersiden samtidig. Fra undersiden så la man ned en slange på bakken som spylte under bilen, slik at vannet traff batteriet fra undersiden.

Fra oversiden slukket man interiørbrannen, og etterpå forsatte å spyle for å kjøe ned batteriet fra oversiden.

Etter man tror at batteriet er kaldt nok, så sjekker man med varmesøkende kamera. Etter at bilen er kjørt bort, så lagrer man vraket på et sted hvor det kan trygt ta fyr igjen om batteriet ikke var kjølt langt nok ned.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, MEMENK76 said:

Den slokke-metoden enn ser på bilde er, i følge Amerikanske brannvernmyndigheter, ikke korrekt måte å gjøre det på.

De gjorde en test på hvordan å slukke batteribrann.

Det som må gjøres er å kjøle ned batteriet til under grensen for "therminal runaway".

Anbefalingen de hadde var at man kjølte batteriet med vann fra over og undersiden samtidig. Fra undersiden så la man ned en slange på bakken som spylte under bilen, slik at vannet traff batteriet fra undersiden.

Fra oversiden slukket man interiørbrannen, og etterpå forsatte å spyle for å kjøe ned batteriet fra oversiden.

Etter man tror at batteriet er kaldt nok, så sjekker man med varmesøkende kamera. Etter at bilen er kjørt bort, så lagrer man vraket på et sted hvor det kan trygt ta fyr igjen om batteriet ikke var kjølt langt nok ned.

Les artikkelen, så ser du at de løste dette akkurat slik du beskriver. 

Å flippe bilen på hodet er også nevnt, men hvordan gjøres det i praksis? Skal brannbiler utstyres med truck-gafler? Eller skal brannvesenet ha egen traktor?  Å snu en bil på hodet er enkelt når man kan gjøre dette i en demonstrasjon. I den virkelige verden... nja. Sikkert en god løsning av og til, men slett ikke noe som alltid kan brukes. 

Lenke til kommentar
Leif Hansen skrev (1 time siden):

En som hadde posisjon innen Tesla management...

"Whenever people say to me “aren’t you worried your Tesla will catch on fire?” followed by a super condescending smirk...I try to explain with data but then realize that I just don’t want to argue with those who function on feeling as opposed to knowledge. Regardless...not arguing...just saying...

Tesla: 5 Vehicle Fires per 1 Billion Miles > (300,000 vehicles with a total of 7.5 Billion Miles and 40 fires as of May 2018)

Internal Combustion Engine: 55 Vehicle Fires per 1 Billion Miles

Conclusion: Driving an ICE car, you are 11 Times more likely to experience a vehicle fire than you would in a Tesla.

 

 

Jeg er spent på hvordan det forholdet blir om man justerer for alder på bilene

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tow skrev (9 minutter siden):

 

Jeg er spent på hvordan det forholdet blir om man justerer for alder på bilene

Det vil uansett alltid være til fordel for elbiler, av den enkle årsak at det er ikke så mange varme komponenter og brennbare væsker som på en ICE-bil.

Det er uhyre vanskelig å sette fyr på batteriet i en elbil, og jo nyere elbilene er jo tryggere er batteripakken mot antennelse.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (31 minutter siden):

Så lenge du ikke kjører noen av disse da...

And Hyundai is now set to replace the entire battery in:

75,680 Kona electric cars

5,716 Ioniq electric cars

305 Elec City buses

Hva mener du med det? (min utheving)

Er vel bare positivt at Hyundai tar ansvar og bytter ut batteriene det gjelder. Og kjekt å få splitter nytt batteri i elbilen.

Tar for gitt at eierne får tilbud om erstatningsbil mens batteribyttet foregår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tow skrev (3 timer siden):

 

Jeg er spent på hvordan det forholdet blir om man justerer for alder på bilene

Vi har elbiler som allerede er 10 år gamle så det er jo bare å se hvordan de første Nissan Leaf og Mitsubishi i-MiEV bilene står seg i forhold til batteribranner.
De første Teslaene er allerede 8 år så de kan du også ta med i tallmaeriealet for å ekstrapolere med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...