Arne Fenstad Skrevet 24. juni 2021 Skrevet 24. juni 2021 Brannvesenet om elbilbrann: Kan teorien, men mangler praktisk erfaring
keramikklampe Skrevet 24. juni 2021 Skrevet 24. juni 2021 Kanskje det ikke er godt nok med prinkleranlegg likevel da? Ettersom det ikke hjelper å bare pøse på med store mengder vann?
Lynxman Skrevet 24. juni 2021 Skrevet 24. juni 2021 Sprinkleranlegg hjelper vel mot spredning selv om de ikke nødvendigvis redder bilen som brannen startet i. 7 1
mrxx Skrevet 24. juni 2021 Skrevet 24. juni 2021 Har tro på å snu bilen på taket hvis det lar seg gjøre, slik det står i Teslas instruksjonsbok at en eventuell brann skal slukkes. 1
sedsberg Skrevet 24. juni 2021 Skrevet 24. juni 2021 Kan de ikke få lov å øve seg på noen av de 99% fine elbilene som uansett blir knust f.eks. pga. ripe i batteripakka? 5
keramikklampe Skrevet 24. juni 2021 Skrevet 24. juni 2021 (endret) Lynxman skrev (53 minutter siden): Sprinkleranlegg hjelper vel mot spredning selv om de ikke nødvendigvis redder bilen som brannen startet i. Men som det nevnes i artikkelen vil du få spredning av hydrogen, og vi vet alle hvor hatet hydrogen er her på forumet Hydrogen dannes vel på grunn av litium kommer i kontakt med vann. Så kanskje vann kan gjøre det verre? Endret 24. juni 2021 av keramikklampe 1
oophus Skrevet 24. juni 2021 Skrevet 24. juni 2021 Mot oversvømmelser og lignende så legges det jo ned sandsekker. Kanskje det er på tide å designe noe lignende for elbilbranner. At man kjapt rett og slett klarer å få "murt" inne bilen, slik at alt vannet som brukes til slutt fylles opp og når pakken fra undersiden i tillegg til der hvor strålen rettes mot hvis det er mulig å nå internt i pakken. 1
MEMENK76 Skrevet 25. juni 2021 Skrevet 25. juni 2021 11 hours ago, keramikklampe said: Ettersom det ikke hjelper å bare pøse på med store mengder vann? Det er nettopp det som hjelper. Men du trenger ca 4x mengden med vann. (ref: Amerikansk brennvernmyndigheter) 2
Leif Hansen Skrevet 25. juni 2021 Skrevet 25. juni 2021 En som hadde posisjon innen Tesla management... "Whenever people say to me “aren’t you worried your Tesla will catch on fire?” followed by a super condescending smirk...I try to explain with data but then realize that I just don’t want to argue with those who function on feeling as opposed to knowledge. Regardless...not arguing...just saying... Tesla: 5 Vehicle Fires per 1 Billion Miles > (300,000 vehicles with a total of 7.5 Billion Miles and 40 fires as of May 2018) Internal Combustion Engine: 55 Vehicle Fires per 1 Billion Miles Conclusion: Driving an ICE car, you are 11 Times more likely to experience a vehicle fire than you would in a Tesla. 4 1
MEMENK76 Skrevet 25. juni 2021 Skrevet 25. juni 2021 Den slokke-metoden enn ser på bilde er, i følge Amerikanske brannvernmyndigheter, ikke korrekt måte å gjøre det på. De gjorde en test på hvordan å slukke batteribrann. Det som må gjøres er å kjøle ned batteriet til under grensen for "therminal runaway". Anbefalingen de hadde var at man kjølte batteriet med vann fra over og undersiden samtidig. Fra undersiden så la man ned en slange på bakken som spylte under bilen, slik at vannet traff batteriet fra undersiden. Fra oversiden slukket man interiørbrannen, og etterpå forsatte å spyle for å kjøe ned batteriet fra oversiden. Etter man tror at batteriet er kaldt nok, så sjekker man med varmesøkende kamera. Etter at bilen er kjørt bort, så lagrer man vraket på et sted hvor det kan trygt ta fyr igjen om batteriet ikke var kjølt langt nok ned. 2 1
XIFXEGLO Skrevet 25. juni 2021 Skrevet 25. juni 2021 31 minutes ago, MEMENK76 said: Den slokke-metoden enn ser på bilde er, i følge Amerikanske brannvernmyndigheter, ikke korrekt måte å gjøre det på. De gjorde en test på hvordan å slukke batteribrann. Det som må gjøres er å kjøle ned batteriet til under grensen for "therminal runaway". Anbefalingen de hadde var at man kjølte batteriet med vann fra over og undersiden samtidig. Fra undersiden så la man ned en slange på bakken som spylte under bilen, slik at vannet traff batteriet fra undersiden. Fra oversiden slukket man interiørbrannen, og etterpå forsatte å spyle for å kjøe ned batteriet fra oversiden. Etter man tror at batteriet er kaldt nok, så sjekker man med varmesøkende kamera. Etter at bilen er kjørt bort, så lagrer man vraket på et sted hvor det kan trygt ta fyr igjen om batteriet ikke var kjølt langt nok ned. Les artikkelen, så ser du at de løste dette akkurat slik du beskriver. Å flippe bilen på hodet er også nevnt, men hvordan gjøres det i praksis? Skal brannbiler utstyres med truck-gafler? Eller skal brannvesenet ha egen traktor? Å snu en bil på hodet er enkelt når man kan gjøre dette i en demonstrasjon. I den virkelige verden... nja. Sikkert en god løsning av og til, men slett ikke noe som alltid kan brukes.
ChrisQ Skrevet 25. juni 2021 Skrevet 25. juni 2021 "Vi vet at de i hvert fall ikke brenner oftere enn andre biler" Ja, om biler skulle brenne, enten det er elbil eller bensinbil, så brenner de oftest kun én gang. 2 2
PaladinNO Skrevet 25. juni 2021 Skrevet 25. juni 2021 Fluor1 skrev (12 timer siden): Kona i fyr og flammer Sånt skjer når det kommer et "fire sale".
tow Skrevet 25. juni 2021 Skrevet 25. juni 2021 Leif Hansen skrev (1 time siden): En som hadde posisjon innen Tesla management... "Whenever people say to me “aren’t you worried your Tesla will catch on fire?” followed by a super condescending smirk...I try to explain with data but then realize that I just don’t want to argue with those who function on feeling as opposed to knowledge. Regardless...not arguing...just saying... Tesla: 5 Vehicle Fires per 1 Billion Miles > (300,000 vehicles with a total of 7.5 Billion Miles and 40 fires as of May 2018) Internal Combustion Engine: 55 Vehicle Fires per 1 Billion Miles Conclusion: Driving an ICE car, you are 11 Times more likely to experience a vehicle fire than you would in a Tesla. Jeg er spent på hvordan det forholdet blir om man justerer for alder på bilene 2 1
Hanhijnn Skrevet 25. juni 2021 Skrevet 25. juni 2021 tow skrev (9 minutter siden): Jeg er spent på hvordan det forholdet blir om man justerer for alder på bilene Det vil uansett alltid være til fordel for elbiler, av den enkle årsak at det er ikke så mange varme komponenter og brennbare væsker som på en ICE-bil. Det er uhyre vanskelig å sette fyr på batteriet i en elbil, og jo nyere elbilene er jo tryggere er batteripakken mot antennelse. 5
Jalla21 Skrevet 25. juni 2021 Skrevet 25. juni 2021 Så lenge du ikke kjører noen av disse da... And Hyundai is now set to replace the entire battery in: 75,680 Kona electric cars 5,716 Ioniq electric cars 305 Elec City buses
Hanhijnn Skrevet 25. juni 2021 Skrevet 25. juni 2021 Jalla21 skrev (31 minutter siden): Så lenge du ikke kjører noen av disse da... And Hyundai is now set to replace the entire battery in: 75,680 Kona electric cars 5,716 Ioniq electric cars 305 Elec City buses Hva mener du med det? (min utheving) Er vel bare positivt at Hyundai tar ansvar og bytter ut batteriene det gjelder. Og kjekt å få splitter nytt batteri i elbilen. Tar for gitt at eierne får tilbud om erstatningsbil mens batteribyttet foregår. 1
perpyro Skrevet 25. juni 2021 Skrevet 25. juni 2021 tow skrev (3 timer siden): Jeg er spent på hvordan det forholdet blir om man justerer for alder på bilene Vi har elbiler som allerede er 10 år gamle så det er jo bare å se hvordan de første Nissan Leaf og Mitsubishi i-MiEV bilene står seg i forhold til batteribranner. De første Teslaene er allerede 8 år så de kan du også ta med i tallmaeriealet for å ekstrapolere med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå