Gå til innhold

Nå er det på tide med avgifter på elbil


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Theo343 said:

Selvsagt men skatteinntekter som uteblir én plass må hentes inn en annen plass. Ergo ender andre opp med å betale for det. Det glemmer man jo alltid i den retorikken.

Det er absolutt ikke gitt. Dette er en antagelse om at økonomien er et nullsumspill, og det er feil på mange nivåer.

F.eks gjør all skatt en grad av skade. Den påvirker opptreden som reduserer produktivitet. Men siden skatt er prisen for sivilisasjon så må vi godta noe, men vi trenger fortsatt tenke hvordan og hvor mye. Henter man for mye eller på feil måte reduserer man produktiviteten som i sin tur reduserer hvor mye det er å hente i første omgang.

En annen effekt som er svært relevant i land med lav arbeidsledighet som norge er at man når en saturering i økonomien slik at hver gang du vil gjøre mer av noe øker du prisen for alt. F.eks hvis man skal ha en stor satsing på eldreomsorg og vil ansette masse nye helsearbeidere der, så kommer du til å rekruttere disse fra andre arbeidsgivere som klinikker og sykehus. Disse som i sin tur blir underbemannet må allokere midler til å ansette flere, men for å få til det må de øke lønningene (akkurat slik de nye stillingene fra nysatsingen måtte). På denne måten øker man kostnadsnivået uten at den totale mengden arbeid som gjøres nødvendigvis går opp. Ikke at det er uten effekt, de økte lønningene gir mer penger til de berørte yrkesgruppene som gjør at de kan øke sitt forbruk, som i sin tur øker prisene på varer og tjenester.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Theo343 said:

Da satser jeg på at du også stemmer for "Arbeidsplassene ut av Oslo" så slipper dere disse slitsomme bilene med folk som skal på jobb :)

Per i dag er meningsløst mange store arbeidsplasser som i grunn ikke er avhengig av å være plassert i Oslo nettopp plassert i Oslo. Man kunne fint flyttet flere ti tusen arbeidsplasser til kommunene rundt Oslo så hadde man løst mye av bilproblematikken helt naturlig. Mange av disse arbeidsplassene er politisk styrt ift. plassering.

Arbeidsplasser sentralt i oslo driver nok temmelig lite personbiltrafikk. Simpelten fordi arbeidsplasser sentralt i oslo har ikke tilknyttede parkeringsplasser, men de har lett tilgang til kollektivtransport fra alle kanter av byen. For noen år siden så min arbeidsplass på lokaler i barcode. For en virksomhet med noen hundre arbeidstagere kunne vi ha 2 parkeringsplasser. Det blir ikke mye biltrafikk av slikt.

Veldig mye av biltrafikken sentralt i oslo er kollektivtransport inkl. taxi) eller varetransport/håntverkervirksomhet.

Å lokalisere en stor arbeidsplass hvor det som skal fraktes først og fremst er mennesker lite sentralt kan raskt skape MER biltrafikk side de som ellers kunne brukt kollektiv nå velger bil og siden de kommer fra alle kanter påvirker de trafikken også sentralt (neppe i sentrum, men på hovedveiene)

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
6 minutes ago, sverreb said:

Arbeidsplasser sentralt i oslo driver nok temmelig lite personbiltrafikk. Simpelten fordi arbeidsplasser sentralt i oslo har ikke tilknyttede parkeringsplasser, men de har lett tilgang til kollektivtransport fra alle kanter av byen.

Dette gjelder definitivt ikke alle og det er gjort undersøkelser på at flere tiltalls tusen kjører bil til jobb i Oslo. 
 

Quote

Å lokalisere en stor arbeidsplass hvor det som skal fraktes først og fremst er mennesker lite sentralt kan raskt skape MER biltrafikk side de som ellers kunne brukt kollektiv nå velger bil og siden de kommer fra alle kanter påvirker de trafikken også sentralt (neppe i sentrum, men på hovedveiene)

Arbeidsplassen er ikke lite sentral bare fordi den ikke er i Oslo og hvis den flotte kollektivtrafikken kan skyfle personer til arbeidsplassen i Oslo så kan den definitivt gjøre det også andre veien for de som bor i Oslo og må dra på jobb i eks. Lillestrøm.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Theo343 said:

Dette gjelder definitivt ikke alle og det er gjort undersøkelser på at flere tiltalls tusen kjører bil til jobb i Oslo.

Sentralt i oslo != oslo. Grorudalen er fortsatt oslo, men ikke sentralt.

18 minutes ago, Theo343 said:

Arbeidsplassen er ikke lite sentral bare fordi den ikke er i Oslo og hvis den flotte kollektivtrafikken kan skyfle personer til arbeidsplassen i Oslo så kan den definitivt gjøre det også andre veien for de som bor i Oslo og må dra på jobb i eks. Lillestrøm.

Ikke så rett frem. Det er raskt å komme seg effektivt fra oslo sentrum til lillestrøm og det er raskt å komme seg fra oslo sentrum til f.eks nordre aker (også oslo), men skal du fra nordre aker til lillestrøm, da må du først til oslo sentrum.
Det finnes naturligvis noe tilsvarende nært tilfang til lillestrøm slik som kjeller, fetsund eller strømmen, men ikke i nærheten så mye som hva tilfanget til oslo sentrum er.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (12 minutter siden):

Dette gjelder definitivt ikke alle og det er gjort undersøkelser på at flere tiltalls tusen kjører bil til jobb i Oslo. 

Men hvor mange av de titalls tusen kjører bil til jobb sentralt i Oslo, som er der de ønsker å redusere trafikken? Barcode, Majorstua, Jernbanetorget og slikt kan umulig ha stor andel jobbreiser med bil? Til en viss grad også Skøyen og Lysaker?

Det hender jeg kjører bil til kontoret, men er ikke innom sentrum på tross av at jeg kjører gjennom Oslo

Lenke til kommentar

Selvsagt må det bli vesentlig høyere avgifter på el-bil enn fossil biler. Samfunnets inntekter fra fossil biler er først og fremst på bruk ,ved brennstoff avgifter, på moms og avgifter ved bil kjøp og ved diverse bom avgifter. Dersom verden går slik venstre siden ønsker så faller alle disse inntektene bort samtidig så oljepengene fra Nordsjøen forsvinner. For å dekke dette svære inntektstapet må en skattlegge andre objekter og bil og bruk av bil har alltid vært ett yndet skatte objekt. Så fasit er gitt og en kan bare diskutere tidslinje. Som ett apropos fra en gammel mann så husker jeg intense diskusjoner om størrelsen på bilavgiftene og om bruke av disse fo 15 -20 år siden.. Da sto den ene forskeren etter den andre fra og demonstrerte at bil inntektene ikke engang dekte halvparten av kostnadene ved bil trafikken. F.eks måtte kostnadene ved trafikk ulykker taes med. Så bare vent, det er nok huller å fylle. Men jeg er opportunist og venter på min første el-bil.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 timer siden):

"Nå vil MDG kjempe for å få elbilen ut av Oslo"
https://www.ao.no/mdgs-neste-kamp-fa-elbilen-ut-av-byen/s/5-128-124037
"STYGT OG SLITSOMT"

Kan jeg foreslå at de begynner med å forby all beboerparkering om de ønsker å få bilene ut av Oslo? :)
Mener man alvor med "biler ut av Oslo" så får man kanskje begynne å feie for egen dør først. Jeg kjenner folk som bor 5 minutter gange fra arbeidsplassen i Oslo og som likevel har bil parkert i gata som de sjelden bruker.

For å sette det på spissen. Eier du bil og bor i Oslo kan den ikke parkeres i Oslo annet enn i parkeringshus hvor man leier plass eller utenfor Oslos kommunegrense.
Det samme på egen tomt. Bor du i Oslo må du parkere den i et pendlerhus utenfor Oslo og ta kollektivt om du skal bruke bilen

Eller vent... det er kanskje ikke "biler ut av oslo" som virkelig gjelder men "andres biler ut av Oslo"? Om ikke så bør de starte med "Oslo beboeres bil ut av Oslo". De har jo verdens beste kollektivtilbud.

Jeg er en av disse, og bilen trenger jeg bl.a. for å kunne besøke min mor, og andre i familien. Ved bilanskaffelsen, hadde jeg utrolig nok behov for bil til jobb, fordi vi har et eksternt lokale vi ble pålagt å benytte i helgene (turnusjobbing), og enkelte dager i uken også. Den ordningen er nå slutt på. Og Korona gjør at det likevel blir hjemmekontor.

Skal jeg ta en storhandel eller reise bort noen steder, så må jeg i realiteten også ha bil. Jeg har prøvd bilkollektivløsning, og er fremdeles medlem av Hertz Bilpool (dog ikke abonnent med månedlige kostnader). Andre har hytter eller andre behov som gjør bileierskap nødvendig, selv om man ikke behøver bil til jobbreisen.

Jeg fant fort ut at dersom jeg skal kjøre endel utenfor nærområdet, så skal det jammen lite til at det plutselig lønner seg med egen bil. Det hjalp heller ikke på at ingen av plassene nært der jeg bor, hadde elbiler tilgjengelig til tross for at jeg bor og jobber et sted der jeg har bomstasjoner temmelig nært, i alle retninger. Ei heller at bompasseringene fikk mva-påslag i tillegg.

Ekstra dyr bompassering og høy km-kost tross at drivstoff var inkludert, gjorde at privat eierskap lønner seg. Og da inkluderer jeg heller ikke alle de ekstraturene jeg nå kan bevilge meg, som ellers ikke ville vært mulig.

Men helt klart, om det legges om så km-kost går ned ved turer over en viss avstand, eller leie blir endel billigere, så er jeg ikke fremmed for å skille meg av med bilen. Men da skal det faktisk lønne seg for meg, og gjerne med litt margin.

koots skrev (33 minutter siden):

Men hvor mange av de titalls tusen kjører bil til jobb sentralt i Oslo, som er der de ønsker å redusere trafikken? Barcode, Majorstua, Jernbanetorget og slikt kan umulig ha stor andel jobbreiser med bil? Til en viss grad også Skøyen og Lysaker?

Det hender jeg kjører bil til kontoret, men er ikke innom sentrum på tross av at jeg kjører gjennom Oslo

De fleste som kjører bil gjennom Oslo, havner sentralt i Oslo rett og slett fordi veien går der. Det burde vært bedre alternativ for de som ikke krever at man kjører gjennom Oslo Sentrum. Men selvsagt klar over at de gatene det først og fremst er snakk om, er veiene ved siden av disse.

Forøvrig, mange av disse kontorbyggene har parkeringsgarasje, enten under bygget, eller også inni eller oppå bygget. Alternativt har man parkering tilknyttet parkeringshus. Det er faktisk endel plasser totalt, så selv om mange må reise kollektivt, har disse byggene endel kapasitet til de som har behov.  Dog, det blir gjerne sjefene og endel nøkkelpersonell som får tilgang til parkeringsplass, og ikke nødvendigvis de som reelt sett har størst behov. 

Lenke til kommentar

Det er allerede avgifter på bruk av elbil @50SZBEQO. Hver eneste gang man lader batteriet, sendes det penger rett inn i statskassa. Dette fordi strømmen vi betaler for, er avgiftsbelagt med blant annet nettleie, el-avgift, enova-avgift, elsertifikatavgift og på toppen mva.

Så selv om kraftprisen kanskje bare er på 30 øre, ryker det fort 70 øre i rene avgifter. Noe går til leverandør (kraftverk), men mye sendes altså rett til staten. 

Dette kan absolutt minne om avgiftsregimet vi har på forbruk av bensin og diesel. Rene forbruksavgifter som legges på, slik at staten mottar penger hver gang du fyller tanken. 😉 

Det at kjøp av elbil p.t. er fritatt moms o.a. avgifter, er politisk bestemt. Begrunnelsen er å gjøre elbil attraktivt. Dette virker godt. Veldig godt! Men nå virker det som at politikere har glemt formålet. Er det ikke lenger noe ønske om å få elektrifisert bilparken vår? 

Hver åttende bil i dette landet er elektrisk. De syv andre er ikke det. Jeg mener vi ikke er i mål! Det er faktisk for tidlig å lempe på godene. Det er fint og flott at små bybiler kan kjøpes elektrisk og uten avgift. Men hva med større biler som er tiltenkt langturer? Bør ikke familier oppfordres til å velge elektrisk også for den bilen? Ikke alle bor supersentralt i byen, og kan klare seg med en liten bybil, heller … 

Hvordan ser elbil-andelen ut i et fylke hvor befolkningen har behov for å kjøre litt lenger? F.eks. i Finnmark? Jo: ved nyttår (31.12.2020) kunne de største byene (Oslo og Bergen) skilte med ca 20% elbil-dekning. I Finnmark er tallet 1%. ETT prosent. Forteller ikke det oss at elbil ikke fungerer på bygda?! La oss beholde mva- og andre avgiftsfritak litt lenger. Vi må nesten innse at Norge strekker seg litt utenfor Ring-3 også ..!

 

Skjermbilde 2021-06-22 kl. 14.24.32.png

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, qualbeen said:

Det er allerede avgifter på bruk av elbil @50SZBEQO. Hver eneste gang man lader batteriet, sendes det penger rett inn i statskassa. Dette fordi strømmen vi betaler for, er avgiftsbelagt med blant annet nettleie, el-avgift, enova-avgift, elsertifikatavgift og på toppen mva.

Du kan kanskje vise til en ikke ubetydelig prosent, men det er av et ganske ubetydelig beløp, så i kroner er det ikke rare greiene. 

4 minutes ago, qualbeen said:

Så selv om kraftprisen kanskje bare er på 30 øre, ryker det fort 70 øre i rene avgifter. Noe går til leverandør (kraftverk), men mye sendes altså rett til staten. 

Av det overskytene over kraftprisen er det mye betaling (ofte omkring halvparten) for bruk av infrastruktur. Dette er altså ikke en skatt eller avgift som går til omfordeling, dette er en direkte betaling for en tjeneste. Å sammenligne det med skatt blir feil. Av andelen av kraftprisen som er skatt er gjerne mesteparten moms. Se f.eks: https://www.smartepenger.no/boligokonomi/484-slik-er-stromprisen-bygget-opp

10 minutes ago, qualbeen said:

Dette kan absolutt minne om avgiftsregimet vi har på forbruk av bensin og diesel. Rene forbruksavgifter som legges på, slik at staten mottar penger hver gang du fyller tanken. 😉 

Hvis du regner på avgifter pr. km så vil du nok komme til et vesentlig annet beløp i kroner og øre for en bensinbil vs. en elektrisk. 

11 minutes ago, qualbeen said:

Hver åttende bil i dette landet er elektrisk. De syv andre er ikke det. Jeg mener vi ikke er i mål! Det er faktisk for tidlig å lempe på godene.

Det er et viktig poeng. Meningen med skattlegging (ihvertfall i et rasjonellt samfunn) er ikke å la enkeltgrupper få stadig peke på andre og klage over at 'jammen de får skattelette og ikke jeg'. Poenget er å oppnå gitte mål. Om dette så er mål for næringsutvikling fattidomsbekjempelse, rikdomsbekjempelse (!), eller her utbredelse av elbiler. Så må vi kanskje innskyte at biler gjerne har en levetid på 10-20 år og miljømessig er det kanskje ikke så gunstig å kunstig presse den nedover slik at biler skrotes tidlig.  

Lenke til kommentar
sverreb skrev (21 minutter siden):

Av det overskytene over kraftprisen er det mye betaling (ofte omkring halvparten) for bruk av infrastruktur. Dette er altså ikke en skatt eller avgift som går til omfordeling, dette er en direkte betaling for en tjeneste. Å sammenligne det med skatt blir feil. Av andelen av kraftprisen som er skatt er gjerne mesteparten moms. Se f.eks: https://www.smartepenger.no/boligokonomi/484-slik-er-stromprisen-bygget-opp

Jepp, og det nevnt jeg såvidt også. Men kanskje ikke klart nok.

I eksempelet fra linken din, er kraftpris satt til 30 øre. Nettleien er også på omtrent 30 øre. På toppen har vi statlige avgifter, som utgjør 40 øre (kun 20 øre om man ikke ønsker å regne med mva). (Sånn ca.)

Poenget mitt var vel egentlig bare at det er ikke helt uten avgifter å eie elbil. Kanskje burde jeg heller nevnt at vi i dag må betale både bompenger og parkering? Riktignok er bompenger ofte halv pris, men helt fritatt er bruken ikke ...

Tilbake til avgifter på strøm: I kroner og øre er bidraget som du sier, lavere fra elbilister enn fra ICE-biler. En elbil bruker mye mindre energi på å forflytte seg en km, enn hva en bensinbil trenger. I tillegg har man regenerering ved oppbremsing. Med lavt forbruk, blir det naturlig nok også færre kroner inn.

Og i tillegg er prisen pr kWh helt sikkert i favør elektrisitet. Som betyr at de som kjøper store mengder bensin og diesel bidrar med mer penger til statskassa, enn de som kun kjøper store mengder strøm. Jeg vil hvertfall tro at en kWh strøm koster mindre enn en kWh energi hentet fra bensin/diesel. (Uten at jeg gidder å regne ut dette.)

Personlig har jeg sørget for at huset er helt elendig isolert (gammelt hus), så sånn sett bidrar jeg hvertfall med en del energi-avgifter til staten. Selv om jeg har elbil. Ha ha.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
6 hours ago, Hanhijnn said:

Det var min erfaring i konfiguratoren også, og jeg prøvde å sette ihop en nøktern bil, på linje med den Model Y som jeg har bestilt. Men Skoda'en ble uansett nesten 80k dyrere.

Jeg hadde samme erfaring da jeg bestemte meg for å bytte til en elbil med litt rekkevidde (har kvittet meg med impulskjøpet/irrasjonelle kjøp av Honda e).
Å kjøpe en Tesla så for meg ut som det klart beste alternativet relatert til ytelse, rekkevidde, utstyr vs pris. 
Men så liker jeg bare ikke utseendet både innvendig og utvendig på Tesla.

Forsøkte flere konfigurasjoner for VW ID4 (GTX), Skoda Enyaq iV80x, Mustange E, men prisen blir jo da fort opp mot 600k med det utstyret som er standard i TM3.
Slik har det jo alltid vært for tyske bilmodeller helt fra "fossiltiden", men man kan få gode "pakketilbud" der det mest essensielle av ustyr er med og med gode rabatter.
Men vil man ha helt inviduelt ustyrt bil så renner kronene fort unna.

Jeg endte med en brukbart "spekket" EQA 300 4MATIC til litt over 500k. Dette var ett kampanjetilbud med noe mer utstyr i tillegg etter anbefaling fra selger.
Men det er lenge til jeg får den levert.
I mellomtiden blir det å kjøre MC 🤪

Lenke til kommentar

Fokebilene kommer ikke engang på markedet... Hvor er sjuseteren som barnefamilier trenger? Nå heter de Tesla Model X, Volvo XC90 og Ford Explorer. Alle til over 800000. Nå kommer Kia Sorento og Hyundai Santa Fe, til snaue 700000. De som kunne ha blitt familiebiler, som VW Id.6 kommer ikke. Det er historisk besteforeldre som kjøper sånne siden de har råd og kan bruke de til barnebarna nå og da og fordi etterspørselen i bruktmarkedet er enorm så får de også god pris.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (På 21.6.2021 den 13.33):

Ja, det er kun moms per krone over 600k. Kostar bilen 610k så betalar du 25% moms for 10k, altså 2500 kr og bilen vil koste 612 500.

Det er ikkje noko som er vedtatt endå, men AP og SV har sagt at dei ynskjer det frå 2022 om dei vinn valet. Det kan bli noko heilt anna eller fritaket forlenga somd det er i dag. Uansett er det positive at dei ikkje går rett på dei billegaste bilane.

Synes det blir helt feil å differensiere på pris alene. Staten ønsker vekst, aka at folk får barn, og de ønsket desentralisering. 

Men for de av oss som er 6 i familien, som har 4 barn som skal på speider turer med full oppakning som det må være plass til, som skal slepe en større campingvognen som har liggeplass til 6 osv. så har bilavgiftene alltid straffet hardt. 

En stor minivan med mye plass er ikke billig i utgangspunktet, og det gir høyere mva. Større motor og høyere vekt gir enda mer avgifter. Så man straffes med en luksusavgift man ofte skal godt opp i sportsbilsegmentet på for å finne tilsvarende. På en nyttebil for å flytte familien. 

Resultatet er at barnefamilier daffer rundt i utslitte Voyagere fra 1999, biler som på ingen måte burde vært brukt av en barnefamilie i dag. 

Og igjen, fordi man tror at det er de rike som kjøper de dyreste bilene så skal man straffe de som kjøper dem fordi de må, man må jo ta rikingene...

Hvorfor? Er det ikke bra at de også velger elektrisk? Om en bil til en mill blir 250 dyrere så kan de fort velge noe annet de også...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

... Jeg har aldri forstått argumentet med at rikinger ikke skal oppfordres til å velge elektrisk drivlinje. 

Selvfølgelig bør de rike også velge elektrisk! Da må vi lokke med noe som fungerer. F.eks fritak av avgifter. 

Signal-effekten av at naboen du ser opp til kun kjører hel-elektrisk skal vi kanskje heller ikke se bort fra? Det kan absolutt ha fått noen tvilere over på riktig side av gjerdet!?

Men .. det koster penger å lure oss over på elektriske biler. Det burde ikke komme som noen overraskelse. Så sykt bra er ikke de elektriske bilene. Jeg digger drivlinjen, og liker å våkne til fulladet tank hver morgen. Men samtidig er rekkevidde, lade-app-helvete, mangel på tilhenger m.m. irritasjonsmomenter som gjør at mange fremdeles er skeptisk til elbil. Jeg klarer eksempelvis ikke å overbevise svigers eller mine foreldre til å velge elektrisk. Det handler om trygghet. De vet hva de får i en bensin-/dieselbil. Og man finner slike brukte biler til en helt grei pris, som gjør at elbil ikke fremstår så veldig attraktivt. På tross av avgiftslette.. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 minutter siden):

Full avgift på 2 seters elbiler, altså avgift fra første krone.
Kommer det sportsbiler med baksete, så kan de gjøre krav om at det skal være mulig med barnesete for å få redusert avgift.
Mange bakseter er bare gimmick hvor en egentlig ikke får plass til noe.

Er det bedre for miljøet at alle sportsbiler bruker fire liter på mila? 

Jeg forstår misunnelsen. Absolutt. Er selv misunnelig på alt det fine naboen har kjøpt seg, og som jeg bare kan se langt etter. Men å avgiftsbelegge alt jeg er misunnelig på?

Jah .. da blir det fort dyrt å leve i dette landet!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (9 timer siden):

Så må vi kanskje innskyte at biler gjerne har en levetid på 10-20 år og miljømessig er det kanskje ikke så gunstig å kunstig presse den nedover slik at biler skrotes tidlig.  

Tidlig skroting av fossilbiler er gunstig når det gjelder å unngå å brenne fossilt drivstoff. Utslippet ved drift er langt høyere enn for produksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (31 minutter siden):

Er det bedre for miljøet at alle sportsbiler bruker fire liter på mila? 

Det er omtrent 17 kroner for bensin, hvorpå minst halvparten er avgifter, så da betaler de ~40 kroner i avgifter per mil

Så det er bedre for pengekassen ihvertfall.

Folk flest bruker disse bilene kune på fine sommerdager, så det er bortkastet å sponse de med billige biler som knapt brukes.

Endret av Dubious
Lenke til kommentar
57 minutes ago, Dovreekspressen said:

Tidlig skroting av fossilbiler er gunstig når det gjelder å unngå å brenne fossilt drivstoff. Utslippet ved drift er langt høyere enn for produksjon.

eldre biler brukes mindre enn nye, og de har en veldig stor fordel: de er alt bygd. Det er derfor ikke åpenbart at å forsere innfasing av nye biler er gunstig, selv om de er elektriske.

Så kan vi jo også ta med at de elbilene du kjøpte for å skrote andre biler tidlig uansett ville blitt solgt men da til noen som ikke er ute etter å skrote funksjonelle biler, men som da heller velger en ny fossilt dreven bil. Elbiler og batterier spesiellt er produksjonsbegrenset, og de vil de forbli i lang tid.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...