Gå til innhold

Tesla leverer ut ny Model S til kunder. Kommer til Norge neste år


Anbefalte innlegg

10 hours ago, oophus said:

Som blir grunnen til diversifisering der jeg avslutter med at mangelen av empati og sympati er åpenbar. Om han generelt sett bare er en drittsekk uten noen form for en personlighetsforstyrrelse spiller null rolle. 

 

 

Nei nå bare slår og sparker du helt vilt rundt deg i blindt og kokende raseri. Det du sier har sluttet å gi mening for en stund siden, og selv om munnen beveger seg blir det ikke til noe forståelig. Men armer og ben de går fortsatt som trommestikker. 

 

Det er kokende hett idag. Forsøk å puste rolig, ta deg en iskaffe, isvann eller iste og nyt starten på helgen. Hvem bryr seg vel helt egentlig?

Endret av bojangles
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bojangles skrev (1 minutt siden):

Nei nå bare slår og sparker du helt vilt rundt deg i blindt og kokende raseri.

Kokende raseri? Hvordan i allverden havner du dit? Jeg får høyere puls av morgenkaffen enn å svare på mangelfull logikk fra din side. 

Som sagt, jeg er både for kutt i utslipp og elbiler. Jeg har kjørt elbil selv i mange år. Dette kan jeg være mens jeg fremdeles ikke liker EM. Det i seg selv betyr ikke at jeg nødvendigvis ikke liker folk som jobber i Tesla.  Det er flere år siden jeg skrev her inne at jeg trur Tesla som firma ville gjort det bedre om EM fikk mindre ansvar og gikk til siden. Dette før han graver seg feil vei i for lang tid. 

Det begynner å bli flaut å se bortkastede timer satt av mot Yoke og Plaid, Cybertruck samt Roadster. 

De timene burde gått til TM2, en kassebil, en bedre strategi mot FSD og HD-Kart data. App-store med støtte for tredjeparts utviklere. Betalingsløsninger mot superchargernettverket hvor man starter å tjene penger på et samlet elbilflåte. En komplett skalerbar plattform, etc. 

bojangles skrev (9 minutter siden):

Det er kokende hett idag. Forsøk å puste rolig, ta deg en iskaffe, isvann eller iste og nyt starten på helgen. Hvem bryr seg vel helt egentlig?

Det å dyppe tærne i vannet i diskusjonsforum er en fin måte å måle hvordan ståa er for ting man tenker og trur på. Jeg søker hele tiden etter investeringsmuligheter, og da må en "time" markedet. En av mange måter å gjøre dette på, er å være involvert i diskusjoner. Da ser man når ting starter å bli akseptert. 

Man kunne ha ment noe negativt om .com boblen i mange år før det lønte seg å kaste pengene ut av markedet, eventuelt sette short-posisjoner (jeg personlig liker å ha penger utenfor fremfor å leke med shorting og det som følger med høyere risiko der). 

Personlig trur jeg at når Tesla får en større nedgang, så vil det treffe et samlet marked. Så da kommer jeg til å pause investeringene i ei lita stund. Den dagen den siste optimist blir pessimist, det er dagen man burde starte å vurdere å sette nye mål i markedet for posisjoner man har inne. 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (18 minutter siden):

Tror jeg skal prøve det. Har mistet troen på at det er noe håp.

Er det forresten noen som bestiller Model X Plaid? Flere jeg snakker med på nett har reagert på at Model X Plaid koster 1,2 mill mens Model S Plaid koster 1,3 mill. Det ville ikke være overraskende om prisen på Model X Plaid økes i nær fremtid, så tiden for å bestille er kanskje nå.

Usikker, men ser iallefall at det er flere som får 10k USD avslag siden de bestilte plaid+. Altså at de betaler ca 1,2 for S plaid? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (11 timer siden):

Det ser for øvrig ut som progressiv styring ikke blir noe av de nærmeste årene:

Så flere år for å få progressiv styring, en teknologi som eksisterer og som mange andre bilprodusenter har implementert. Samtidig er siste spådom at den paradigmeskiftende teknologien full selvkjøring Level 5 vil være klar om 6 måneder(igjen). Les: Den første tingen koster noe, mens selvkjørings-gulroten krever minimal innsats for å gjentatte ganger heve foran et troskyldig publikum.

 

Espen Hugaas Andersen skrev (11 timer siden):

Men jeg vil fortsatt anta at man vil kunne velge mellom vanlig ratt og yoke.

Med tanke på reaksjonene så høres det fornuftig ut om de har tenkt å selge til flere enn de veldig få som har prestert å overbevise seg selv om at yoke er bra. Men Musk har tidligere satt prestisje i å tviholde på dumme(og kostbare) beslutninger som han selv har stått for. Så det blir spennende å se hvor lenge yoke forblir eneste alternativ.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -i said:

Med tanke på reaksjonene så høres det fornuftig ut om de har tenkt å selge til flere enn de veldig få som har prestert å overbevise seg selv om at yoke er bra. Men Musk har tidligere satt prestisje i å tviholde på dumme(og kostbare) beslutninger som han selv har stått for. Så det blir spennende å se hvor lenge yoke forblir eneste alternativ.

Det er fullt mulig det varer til de begynner gå tom for bestillinger. Så kanskje kommer vanlig ratt litt uti 2022 eller noe sånt.

Men det er også mulig det kommer neste uke, om det f.eks er noe de egentlig hadde planlagt å tilby fra dag en, og så ble det forsinket. (Eller at de bare ønsket at den innledende omtalen av Plaid ville inkludere yoke.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, oophus said:

Kokende raseri? Hvordan i allverden havner du dit? Jeg får høyere puls av morgenkaffen enn å svare på mangelfull logikk fra din side. 

Som sagt, jeg er både for kutt i utslipp og elbiler. Jeg har kjørt elbil selv i mange år. Dette kan jeg være mens jeg fremdeles ikke liker EM. Det i seg selv betyr ikke at jeg nødvendigvis ikke liker folk som jobber i Tesla.  Det er flere år siden jeg skrev her inne at jeg trur Tesla som firma ville gjort det bedre om EM fikk mindre ansvar og gikk til siden. Dette før han graver seg feil vei i for lang tid. 

Det begynner å bli flaut å se bortkastede timer satt av mot Yoke og Plaid, Cybertruck samt Roadster. 

De timene burde gått til TM2, en kassebil, en bedre strategi mot FSD og HD-Kart data. App-store med støtte for tredjeparts utviklere. Betalingsløsninger mot superchargernettverket hvor man starter å tjene penger på et samlet elbilflåte. En komplett skalerbar plattform, etc. 

Det å dyppe tærne i vannet i diskusjonsforum er en fin måte å måle hvordan ståa er for ting man tenker og trur på. Jeg søker hele tiden etter investeringsmuligheter, og da må en "time" markedet. En av mange måter å gjøre dette på, er å være involvert i diskusjoner. Da ser man når ting starter å bli akseptert. 

Man kunne ha ment noe negativt om .com boblen i mange år før det lønte seg å kaste pengene ut av markedet, eventuelt sette short-posisjoner (jeg personlig liker å ha penger utenfor fremfor å leke med shorting og det som følger med høyere risiko der). 

Personlig trur jeg at når Tesla får en større nedgang, så vil det treffe et samlet marked. Så da kommer jeg til å pause investeringene i ei lita stund. Den dagen den siste optimist blir pessimist, det er dagen man burde starte å vurdere å sette nye mål i markedet for posisjoner man har inne. 

 

Kanskje du bare like godt skulle utvikle din egen elbil? Du kan jo bilproduksjon, psykologi, produksjonlinjeoptimalisering, produktutvikling, osv så mye bedre enn Elon Musk? 

Godt mulig at jeg stundom har logiske brister, eller drar konklusjoner eller teser uten ryggdekning. Men jeg klarer i det minste se at verden ikke er svart hvit. 

Jo igår må du ha vært hårfint unna å ryke på et illebefinnende for jeg tror både blodtrykk og hvilepuls hos deg nærmet seg bristepunktet. Du gikk fullstendig i forsvar, du tilla både meg og andre sannheter vi ikke hadde nevnt, som kun var din tolkning og som også var feil, mangelfulle eller fullstendig hårreisende. Og du vel lavmålet omtrent på tiden du faktisk ga Musk en psykiatrisk diagnose basert på det du føler, om Musk. Sannsynligvis helt uten noe faglig støtte, for da ville du vist bedre. 

Nå føler jeg hverken du eller jeg bidrar positivt i tråden så jeg foreslår at vi bare tar oss en time out og bruker starten på helgen til helt andre ting, så kan vi heller titte innom tråden når vi begge er mer avkjølte. Og da kan vi egentlig ta en liten pause fra å quote hverandre. For vi blir jo ikke enige, og vi bringer lite nytt hver gang vi forsøker å fortsette diskusjonen. Og da blir det vi skrive bare til støy for andre som kanskje andre betraktninger, eller som ønsker å følge trådens tema. Og jeg kunne nok droppet et par av innleggene selv også igår, jeg hadde ikke trengt å dra den såpass langt. 

Du har rett til å mene det du mener. Dine meninger kan ingen ta fra deg, men det betyr ikke at andre må tenke det samme. Og det går begge veier, og er slikt for meg også. 

Ha en sommerlig helg og husk at kropp og sinn trenger ekstra drikke i varmen. Selv har jeg brygget meg en ekstra stor iskaffe jeg skal nyte før middagen. God helg. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
bojangles skrev (16 minutter siden):

Kanskje du bare like godt skulle utvikle din egen elbil? Du kan jo bilproduksjon, psykologi, produksjonlinjeoptimalisering, produktutvikling, osv så mye bedre enn Elon Musk? 

Vi befinner oss på et forum. Hvis man ikke skal diskutere det man observerer og leser om her inne, hva i all verden skal man gjøre da i så fall? Hvorfor hoppe inn i en persondebatt fremfor å ta opp poengene i det du siterer? Hvorfor sitere det i det hele tatt om du ikke skal føre en slags rød tråd videre? 

 

bojangles skrev (16 minutter siden):

Godt mulig at jeg stundom har logiske brister, eller drar konklusjoner eller teser uten ryggdekning. Men jeg klarer i det minste se at verden ikke er svart hvit. 

Hvordan kom du frem til den konklusjonen i at jeg ser verdenen i svart/hvitt? Kan du ta frem deler av sitatet som du bruker for å komme frem til den konklusjonen, samt forklare hvordan du havner der? 

 

bojangles skrev (16 minutter siden):

Jo igår må du ha vært hårfint unna å ryke på et illebefinnende for jeg tror både blodtrykk og hvilepuls hos deg nærmet seg bristepunktet.

Som sagt, jeg får høyere puls av kaffekoppen enn diskusjonene her inne. Det er lite poeng i å kun gjenta antagelsen når du allerede har fått tilsvar på at den allerede er feil. 

 

bojangles skrev (16 minutter siden):

Du gikk fullstendig i forsvar, du tilla både meg og andre sannheter vi ikke hadde nevnt, som kun var din tolkning og som også var feil, mangelfulle eller fullstendig hårreisende.

Ta gjerne frem sitatet du peker mot. Prøv gjerne også å diskutere argumentene for en gangs skyld. Dette blir jo bare en tirade av person-rettet-diskusjon, som tross alt er på kanten allerede. 

 

bojangles skrev (16 minutter siden):

Og du vel lavmålet omtrent på tiden du faktisk ga Musk en psykiatrisk diagnose basert på det du føler, om Musk. Sannsynligvis helt uten noe faglig støtte, for da ville du vist bedre. 

Jeg kom med eksempler og snakket om empati og sympati. Jeg klarer ikke forstå hvordan man klarer å gjøre som han gjør, uten at det ligger noe grunnleggende feil der. Jeg har også sagt at det er det samme om han har personforstyrrelser eller generelt sett er en kjip type. Argumentet er den samme, og det er de du skal argumentere for eller imot. Fremfor å ta for deg argumentene og eksemplene som blir brukt for å stille spørsmål mot manglende empati og sympati hos fyren, så hopper du direkte i personangrep. Det blir en heller tåpelig hersketeknikk, og det tyder til at du velger å unngå argumenter for å "vinne" diskusjonen med å angrepe person fremfor argumentene personen kommer med. 

bojangles skrev (16 minutter siden):

Du har rett til å mene det du mener. Dine meninger kan ingen ta fra deg, men det betyr ikke at andre må tenke det samme. Og det går begge veier, og er slikt for meg også. 

De blir nevnt og skrevet for å diskuteres. Det er jo hele poenget her. Om du ikke liker det du leser, og blir personlig berørt av det, til det punktet at du nevner dette: 

bojangles skrev (16 minutter siden):

Nå følger jeg hverken du eller jeg bidrar positivt i tråden så jeg foreslår at vi bare tar oss en time out og bruker starten på helgen til helt andre ting, så kan vi heller titte innom tråden når vi begge er mer avkjølte.

Så virker det som om du prosjekterer egne følelser mot meg her tidligere, og antar at jeg får høyere puls av å diskutere med deg? Det får jeg ikke. Det er dog kun flaut å se at det eneste du er interessert i å diskutere er persondiskusjon, fremfor poengene som du glatt hopper over i det du siterer. Sånn sett så kan det være greit for din del å ta en pause, og neste gang du siterer meg, så regner jeg med at du siterer meg for å diskutere tema og følger den røde tråden i diskusjonen, fremfor å stille spørsmål og antagelser mot din meddebattant. Vær gjerne uenig med meg, men vis uenigheten gjennom å knuse mine argumenter, og ikke hopp på tåpelige hersketeknikker som her. 

bojangles skrev (16 minutter siden):

He en sommerlig helg

Takk og i lige måde. 

Endret av oophus
  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 hours ago, uname -i said:

Så flere år for å få progressiv styring, en teknologi som eksisterer og som mange andre bilprodusenter har implementert. Samtidig er siste spådom at den paradigmeskiftende teknologien full selvkjøring Level 5 vil være klar om 6 måneder(igjen). Les: Den første tingen koster noe, mens selvkjørings-gulroten krever minimal innsats for å gjentatte ganger heve foran et troskyldig publikum.

 

Med tanke på reaksjonene så høres det fornuftig ut om de har tenkt å selge til flere enn de veldig få som har prestert å overbevise seg selv om at yoke er bra. Men Musk har tidligere satt prestisje i å tviholde på dumme(og kostbare) beslutninger som han selv har stått for. Så det blir spennende å se hvor lenge yoke forblir eneste alternativ.

Mm ja jeg også føler det nærmer seg støygrensen den messingen om FSD. Og hadde personlig aldri valgt å betale for FSD før den dagen FSD når offentlig godkjenning, og at fører/eier ikke lenger er juridisk ansvarlig dersom FSD er pilot. Tanken om å handle nå for å spare penger en gang i fremtiden er jo litt meningsløs om en tenker på pengenes nåverdi kontra pengenes fremtidieg verdi. Penger har alltid større nåverdi enn fremtidig verdi for mens vi venter på FSD som virker så kan jo den samme summer investeres og gi avkastning. Men dersom en kjøper nå, så blir det bare å betale for å være beta tester. Den dagen FSD virker, er godkjent og robottaxi evt. blir en realitet så har FSD en verdi, og da får man bare betale det Tesla forlanger, eller kjøre på gamlemåten. Om prisen da er 10K $ det dobbelte eller tidoble spiller egentlig ingen rolle. For FSD kan komme om et halvt år eller kanskje ikke før om ti år. 

For en tid tilbake så tror jeg faktisk at det var vanlig ratt som tilvalg på nettsidene til Tesla, eller kanskje det bare var bilder av model s med både vanlig ratt og yoke. Er uansett ikke noe stress, tilvalg eller ei. Bytte av ratt er enkelt. Bare å bestille vanlig ratt fra tredjepart så kan en få custom design også om en ønsker det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (5 minutter siden):

For en tid tilbake så tror jeg faktisk at det var vanlig ratt som tilvalg på nettsidene til Tesla, eller kanskje det bare var bilder av model s med både vanlig ratt og yoke. Er uansett ikke noe stress, tilvalg eller ei. Bytte av ratt er enkelt. Bare å bestille vanlig ratt fra tredjepart så kan en få custom design også om en ønsker det. 

Akkurat i dette scenarioet så blir det litt annerledes da. Rattet må jo inkluderer støtte for mangelen av hendler. Sånn sett så trur jeg man er avhengig av at Tesla produserer et ratt, for det ligger jo ikke så mye penger for en tredjepart å produsere et ratt mot kun én millionbil.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, oophus said:

Akkurat i dette scenarioet så blir det litt annerledes da. Rattet må jo inkluderer støtte for mangelen av hendler. Sånn sett så trur jeg man er avhengig av at Tesla produserer et ratt, for det ligger jo ikke så mye penger for en tredjepart å produsere et ratt mot kun én millionbil.

Noen smartinger klarer det nok. Det er butikk i å produsere til tesla, flere som har gjort siden starten på model s. En av dem er vel snart det AMG er for Mercedes virker det som. Og det er jo ikke bare spoilere, aerokits og felger de lager. 

Men nå skal jeg ta mitt eget råd og gi meg selv en time out. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (23 minutter siden):

Noen smartinger klarer det nok. Det er butikk i å produsere til tesla, flere som har gjort siden starten på model s. En av dem er vel snart det AMG er for Mercedes virker det som. Og det er jo ikke bare spoilere, aerokits og felger de lager. 

Men nå skal jeg ta mitt eget råd og gi meg selv en time out. 

Du hopper litt over poenget. Rattet til Plaid er jo litt utypisk ikke pga det er en Yoke, men fordi bilen droppet hendler og puttet mesteparten av funksjonalitet derifra inn på selve rattet. Et tredjeparts utviklet ratt må altså støtte alt det yoke'n har, og det går litt utenfor det de normalt kan gjøre når kostnader inn i utviklingen av et ratt kan fordeles over en haug ulike modeller. I dette tilfellet så vil (inntil videre) markedet kun være mot de som kjøper Plaid, og kun de som velger å bytte ut originalt med et uoriginalt ett. 

Men godt mulig markedet, selv om det vil være lite, roper høyt nok og er villige til å betale nok for at det er noen som tar jobben. Men da blir nok kostnaden et stykke over normale tredjepartsutviklede ratt ellers. 

 

Endret av oophus
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Der forsvant en del innlegg. Vil benytte anledningen til å si at vi snakker med hverandre på diskusjon.no, ikke om hverandre.
Ignorer-funksjonen skal forøvrig ikke brukes som et retorisk grep. Hvis man velger å benytte seg av den, så betyr ikke det at man kan skrive innlegg som om personen ikke lenger er tilstede. Funksjonen er ment til å gjøre det enklere å ignorere noen, ignoreringen er du pent nødt til å gjøre selv.

Dette innlegget skal ikke kommenteres, tilbakemeldinger tas i de vanlige kanalene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, oophus said:

Du hopper litt over poenget. Rattet til Plaid er jo litt utypisk ikke pga det er en Yoke, men fordi bilen droppet hendler og puttet mesteparten av funksjonalitet derifra inn på selve rattet. Et tredjeparts utviklet ratt må altså støtte alt det yoke'n har, og det går litt utenfor det de normalt kan gjøre når kostnader inn i utviklingen av et ratt kan fordeles over en haug ulike modeller. I dette tilfellet så vil (inntil videre) markedet kun være mot de som kjøper Plaid, og kun de som velger å bytte ut originalt med et uoriginalt ett. 

Men godt mulig markedet, selv om det vil være lite, roper høyt nok og er villige til å betale nok for at det er noen som tar jobben. Men da blir nok kostnaden et stykke over normale tredjepartsutviklede ratt ellers. 

 

Nå kan jeg lite om produktutvikling og aner ikke hva det vil koste å få laget et ordinært ratt med tilsvarende knapper som på yoke, men det er jo i bunn og grunn bare knapper. Hvor komplisert kan noen knapper være? At model s plaid vil selge godt tenker jeg det også vil være mange kjøpere som er villige til å betale for ordinært ratt om en skal bruke feks kommentarfelt som barometer. Videoer av plaid nevner jo også at det ikke er helt det samme, og på den banekjøringsvideo'n så plukket de jo vekk yoke'n etter et par runder. 

Men det jeg heller aller mest til er nok at Tesla selv vil la kundene velge. Det er vel ikke helt smart å presse noe slikt på potensielle kunder om et kjøp står og faller på rattet? Og at plaid vil selge greit tror jeg nesten man kan forvente. Specs alene gjør sikkert at mange vil hoppe på. For bilen er jo unektelig både svært rask, har høy toppfart og torque vectoring så det vil sikkert bli en helt annerledes kjøreopplevelse med 3 motorer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Rattet skaper såppas mye PR og mediaoppslag at det har nok allerede betalt seg selv og vell så det. De kan omså levere alt med vanlig ratt nå.

Er jo slik Tesla reklamerer. Lage ting som "sjokkerer" og media reklamerer gratis for dem, istedenfor å bruke masse penger på å reklamere selv. 

Husker når VW ID.3 skulle komme. VW må ha brukt en formue på reklamering for man så dem jo over alt. Var jo tillogmed eget ID.3 snapchatfilter..

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 6/16/2021 at 3:27 PM, oophus said:

Fordi Tesla ikke har et R&D budsjett det er å rope særlig høyt om. Mentaliteten er å kaste ting ut og forbedre/utbedre underveis mens man allerede har startet å tjene penger på det man prøver å utvikle. 

Det å prøve og feile på andres bekostning gjør ikke stort. Folk som fikk biler laget av "robot-helvete" på Fremont før de fjernet robotene og lagde telt var nok fornøyde av en slik fremgangsmetode. Det sier litt at teltene ble en oppgradering. 

Samme mentalitet har gjort at det er blitt noen bråstopper for fabrikken på Brandenburg. Elon Musk liker å annonsere ting på Twitter før de prøver å løse papirfloken for å få godkjent det han annonserer. 

Nå handler jo ikke produktutvikling og innovasjon primært om enorme budsjetter og ubegrenset cash. Det handler også om intern kultur, og å forsøke å få mest mulig ut av de ressursene som er tilgjengelig. Siden 2010 og ut 2020 brukte Tesla en drøy 8 milliarder $ på FoU ifølge offentlige regnskaper og tall. Hva har de pengene gitt dem? Er det vesentlige forskjeller på Tesla og andre elbiler? Hva med siste model s plaid? Nå som vi har rukket å se tester og videoer av bilen så virker det som den nye drivlinjen m 3 motorer leverer omtrent som lovet. Noen har alt klart sub 2 sec 0 til 100, men kun på ekstra sticky drag stripe. Andre kommer gang på gang ned på 2.1 sec utenom bane.  

Andre sier akselerasjonen er like rask fra 100 mph og opp som fra stillestående. Neppe gjort seriøse målinger ennå, i det minste har jeg ikke sett det. Men poenget er at der Tesla var litt "slakk" er de nå ledende. Tenker på at de som har testet plaid sier de kan kjøre gang på gang og sette tilnærmet like tider på drag stripa. Ingen lange perioder mellom hvert forsk for å kjøle ned drivlinje og batteripakke. Så kjølingen virker å være kraftig forbedret. Per nå så er vel faktisk Tesla s plaid verdens ledende av produksjonsbiler mtp akselerasjon. Verdens raskeste. Og det lenge før vi aner hva den nye batteripakken bringer. 

Ja så det er nok et lite FoU budsjett hos Tesla i forhold til andre eksisterende bilprodusenter. Men fra her jeg sitter så virker det som pengene Tesla har brukt på FoU har gjort nytten. Og ja, noe har nok blitt betatestet av eiere, men likevel så er altså Tesla blant de fremste i verden på elbiler. Og de blir stadig bedre. Ikke så galt når en må se alt i lys av at Tesla samtidig har måtte kjøre enormt mange parallelle prosesser. Utvikle, teste, bygge opp en global organisasjon, ansette, sparke, bygge fabrikker. Få på plass avtaler med batteriprodusenter. Kjøpe opp selskaper som kan bidra, hente inn penger ved behov, strømlinje produksjonen, avdekke flaskehalser i produksjonen, osv. Alt med et temmelig begrenset budsjett tross alt. Jeg tror vi trygt kan si Tesla har kommet langt på de siste 10 år trass i beskjedne 8 + milliarder på R n D. 

Endret av bojangles
  • Liker 5
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 time siden):

Nå handler jo ikke produktutvikling og innovasjon primært om enorme budsjetter og ubegrenset cash. Det handler også om intern kultur, og å forsøke å få mest mulig ut av de ressursene som er tilgjengelig.

Helt klart, men man kan uansett legge paralleller inn mot firma innenfor samme segmenter. Lønnskostnader på talent feks kan man nok hente litt inn på om man er god på å ta inn talent rett fra utdannelse, som ikke har toppen av ei lønnsstige en må tilfredsstille. Men da må en være gode på å holde på dem også. Høy churn rate I talenter koster. 

bojangles skrev (1 time siden):

Siden 2010 og ut 2020 brukte Tesla en drøy 8 milliarder $ på FoU ifølge offentlige regnskaper og tall. Hva har de pengene gitt dem? Er det vesentlige forskjeller på Tesla og andre elbiler? Hva med siste model s plaid? Nå som vi har rukket å se tester og videoer av bilen så virker det som den nye drivlinjen m 3 motorer leverer omtrent som lovet. Noen har alt klart sub 2 sec 0 til 100, men kun på ekstra sticky drag stripe. Andre kommer gang på gang ned på 2.1 sec utenom bane

Et Tesla I vekst burde vise tilsvarende vekst i utviklingskostnader, spesielt når antallet prosjekter vokser samt blir større, og formålet er å bli og være ledende i noe. 

Det er rart å se utviklingskostnader på Snapchat nivå, når man gjør så mye mer enn kun SW. Da er det som sagt fint at R&D kostnader kan dyttes til kunder, og at man derifra sier at SW oppdateringer løser problemet siden. 

Plaid er nok utviklet på samme metode. Den blir et testprosjekt mot Roadster, og kundene tar kostnadene man ellers hadde sett i R&D budsjettet normalt sett. 

Så får en diskutere om dette er veien å gå eller ikke. Behandle HW utvikling som om det er SW, for det er unektelig billigere å kaste kostnadene for feks testing til sine kunder istedenfor å ta dem selv på forhånd. 

Alt det du tar opp er jo ting en må gjøre uansett? Hadde de ikke klart å fått til å feks kjøpe battericeller så er det bare å gi opp, så jeg forstår ikke helt argumentet der? Er det imponerende? Man ansetter en person for å finne mulige forbindelser og setter igang en samtale. Ikke spesielt vanskelig. 

Lenke til kommentar

Spent på når BWM og Mercedes kommer med en bil til 1,3 mill (evt. 123k dollar) som klarer å slå Model S Plaid. Kanskje om 10 år? Aldri?

Ser på BMW iX4 og tenker, hvorfor er den ikke raskere? Min MS75D er jo omtrent like rask og den er snart 4 år gammel (S75D kom tidligere, men ble vel "uncorked" samme år for å komme ned på 4.4s 0-100km/t). Hvorfor er det så vanskelig å slå Tesla? Er det bare fordi de ikke vil kannibalisere sin fossile bilpark? Eller er det ikke så enkelt å lage elbil likevel?

Den Q4 e-tron med superboost/overboost eller hva det heter, hvor man er nødt til å ha over 88% på batteriet for å få de ekstra hestene (Audi sier dog at man ikke bør lade over 80% i det daglige) bilen kan levere er jo bare helt latterlig. Hvorfor i hele tatt lage en slik feature? 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (3 minutter siden):

Spent på når BWM og Mercedes kommer med en bil til 1,3 mill (evt. 123k dollar) som klarer å slå Model S Plaid.

Slå Plaid på hva da? Amerikanske biler har vel alltid vært raskere på drag-stripa enn tyske biler til samme pris. Det kan jo være at tyskerne vanligvis setter høyere krav til andre egenskaper enn fart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (6 minutter siden):

Spent på når BWM og Mercedes kommer med en bil til 1,3 mill (evt. 123k dollar) som klarer å slå Model S Plaid. Kanskje om 10 år? Aldri?

Om penger ikke spiller så stor rolle, så har dem allerede bedre elmotorer utviklet for flere år siden inn mot motorsport. Selv om motorsporten fremdeles har IC motor, så har de lekt med KERS systemer i noen år allerede. Allerede i 2009 så vant jo Mercedes F1 med den første hybride F1 bilen. 

MrMarbles skrev (11 minutter siden):

Hvorfor er det så vanskelig å slå Tesla? Er det bare fordi de ikke vil kannibalisere sin fossile bilpark? Eller er det ikke så enkelt å lage elbil likevel?

Man bruker motorsporten for å flekse muskler. Inn mot oss vanlige, så skal ting helst vare, og vi trenger ikke 1,000hp i en vanlig bil. BMW har M serien, og Mercedes har AMG. De kommer med modeller ofte midtveis i levetiden til en modell, og der er det nok litt mer prestisje i slikt enn i de vanlige modellene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...