Gå til innhold

Tesla leverer ut ny Model S til kunder. Kommer til Norge neste år


Anbefalte innlegg

Espen Hugaas Andersen skrev (22 minutter siden):

Det at det fortsatt er svakheter som bør utbedres før masseproduksjon er ikke det samme som at batteriene ikke finnes.

Tesla klarer ikke å produsere batterier som fungerer bra nok til å puttes inn i en batteripakke og de vet ikke nøyaktig når de får det til, men håper at masseproduksjon vil skje om 12-18 måneder(Musks egne ord i slutten av april.)

Det er realitetene. Din beskrivelse av den

"4680-cellene er i produksjon."

Disse diskusjonene er surrealistiske.

Endret av uname -i
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus skrev (8 minutter siden):

Det å søke om å få bygge batterier ved Brandenburg ble sendt inn denne måneden. Høyst merkelig tidspunkt å søke om noe for ei fabrikk som er ferdig bygget på midlertidige byggetillatelser. 11,000 sider som alle kan komme med kommentarer for og/eller imot til August. Hva er sjansen for at null innvendinger dukker opp uten behov for ei ny gjennomgang? Forsinkelsene vil nok gå inn i 2022. 

Enden på visa blir nok at Tesla skylder på byråkrati(og ikke sin egen inkompetanse) og gir opp fabrikken der med "æren" i behold. Overkapasiteten i Kina er mer enn nok til å dekke etterspørselen i Europa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, uname -i said:

Tesla klarer ikke å produsere batterier som fungerer bra nok til å puttes inn i en batteripakke og de vet ikke nøyaktig når de får det til, men håper at det skjer om 12-18 måneder(Musks egne ord i slutten av april.)

Det er realitetene. Din beskrivelse av den

"4680-cellene er i produksjon."

Disse diskusjonene er surrealistiske.

Han sa ikke dette. Han sa at de trolig var 12-18 måneder unna *volumproduksjon*. Nå vet vi ikke akkurat hva Musk legger i det ordet, men man kan anta det er snakk om titalls GWh/år, og det krever at batterifabrikkene i Austin og/eller Berlin også er i gang.

Før disse er i gang er det naturlig at man bruker produksjonen fra pilotlinjen i Fremont, og det er også produksjon som er tilstrekkelig for inntil 50.000 Roadster/år. (Jeg forventer ikke en større produksjon enn 10.000 Roadster/år, så 20% av kapasiteten på pilot-linjen er tilstrekkelig til å dekke hele Roadster-programmet.)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Han sa ikke dette. Han sa at de trolig var 12-18 måneder unna *volumproduksjon*. Nå vet vi ikke akkurat hva Musk legger i det ordet, men man kan anta det er snakk om titalls GWh/år, og det krever at batterifabrikkene i Austin og/eller Berlin også er i gang.

Før disse er i gang er det naturlig at man bruker produksjonen fra pilotlinjen i Fremont, og det er også produksjon som er tilstrekkelig for inntil 50.000 Roadster/år. (Jeg forventer ikke en større produksjon enn 10.000 Roadster/år, så 20% av kapasiteten på pilot-linjen er tilstrekkelig til å dekke hele Roadster-programmet.)

Hvor er det blitt av disse titalls millioner med batterier du mener de har produsert? De er ikke i noen produkter. Er de gjemt bort på et hemmelig sted?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, uname -i said:

Hvor er det blitt av disse titalls millioner med batterier du mener de har produsert? De er ikke i noen produkter. Er de gjemt bort på et hemmelig sted?

Jeg har ikke påstått at de har produsert millioner av batterier, og jeg har heller ikke påstått at de har produsert batterier som er tilstrekkelig gode til å bruke i produkter.

Mest sannsynlig produserer de en serie med batterier, og så tester disse batteriene til de går i stykker (her har de ganske sikkert automatiske testsystemer som kan kjøre lading og utlading på tusenvis av celler samtidig, som står og går 24/7), og så ser de på hvordan de gikk i stykker og hvordan de skal unngå det, oppdaterer celle-designet og så produserer en ny serie, og gjentar prosessen. På et tidspunkt bestemmer de seg for at batteriene som kommer ut av produksjonslinjen er gode nok til å brukes.

Samtidig som de jobber med å forbedre cellene jobber de nok også med å forbedre produksjonsutstyret, og sorteringen av cellene. Man ønsker færrest mulig defekte celler, og man ønsker at alle de defekte cellene blir sortert ut. Her kan de da f.eks produsere en serie på f.eks 10.000 celler, se hvor mange av de som ble defekte og hvorfor, og så gjøre endringer på produksjonsutstyret for å unngå at det skjer på like mange celler i fremtiden. Og så kan de teste de cellene som ikke ble forkastet, se hvilke av cellene som feiler først, og så sammenligne disse dataene med testresultater fra sorteringen av OK eller defekte celler. Og så gjøre justeringer som fører til at flere av de defekte cellene sorteres ut. Og så gjentar de prosessen. På et tidspunkt konkluderer de med at produksjonen går tilstrekkelig bra, og de kan begynne kjøre opp nye produksjonslinjer ved andre fabrikker.

Dette er bare for å gi et lite innblikk i hva man kan forvente at pilotlinjen brukes til. Det er ikke slik at den går 24/7 og lagrene fylles opp med batterier. 

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, oophus said:

Tiden man må ha for å bygge opp trykket igjen er betydelig større enn tiden man får igjen når man kan bruke det. Man kan heller ikke sende gass ut til sidene i 600m/s ettersom det er tilskuere ved de fleste racetracks. Altså er eneste mulighet å gjøre som Bosch med sin testing av sikkerhetssystemer mot motorsykler, der gassen skytes oppover. 

Greit nok at Pike's Peak har hatt få regler linket til seg tidligere, men det å sende småstein gjennom hodet til folk trur jeg man er lure nok til å stoppe, så eneste mulige alternativ er å sende gassen oppover. Det kan gi høyere utgangshastighet ut svingene, og noe kortere deakselerasjonstid ved å dytte ned bakdekkene litt ekstra når man bremser. Men det hadde vært interessant å sett hvor mye trykk man må ha i tanken før man er i null hvis dysene skal vare i 30 sekunder på full "blast", angående vekten man må kansellere i trykkluft mot ekstra vekt i utstyr. 

Vet ikke helt hva jeg tenkte på når jeg skrev at de sikkert kunne bruke trykket 4 ganger. Tesla har altså snakket om 1.1 sek på 0 til 100 med spacex pakken. Som vi så av video'n av team unplugged opp pikes peak så lå de stort sett mellom 100 og 200 kmt. Litt lavere i de skarpeste svingene og noe høyere på de lengste rette strekningene. 

Hvor lang tid vil Roadster bruke fra feks 70 til 240 kmt når en legger til full trykk i dysene? Såpass stor fartsøkning vil sikkert gå på mindre enn en håndfull sekunder. Og det blir sikkert blant de lengste periodene trykket kan benyttes. Så vil det være flere svinger med høyere ingangshastighet, for å komme til neste sving er det bare snakk om sekunder, men full fart i dysene kanskje bare et sekunds bruk av dysene. 

Ja du skjønner, om det er trykk nok til 30 sekunders bruk, så vil det gi lange nok og mange nok bursts av full blæst i dysene til at det blir nødt til å påvirke slutt tiden. 

Hvor mange burst's opp pikes peak? Aner virkelig ikke. 2 runder med burst er for lite. 4 er nok også alt for konservativt. Kanskje en plass mellom 10 og 20 bursts? Nei det blir bare ren gjetning helt uten rot i noe som helst.

Plaid er jo alt veldig rask. Tenk deg ennå mer effekt i Roadster, mindre vekt samt spacex pakken. Spørs om det ikke vil bli satt rekorder da med Roadster, om de får lov å bruke spacex da. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (15 minutter siden):

Jeg har ikke påstått at de har produsert millioner av batterier, og jeg har heller ikke påstått at de har produsert batterier som er tilstrekkelig gode til å bruke i produkter.

Mest sannsynlig produserer de en serie med batterier, og så tester disse batteriene til de går i stykker (her har de ganske sikkert automatiske testsystemer som kan kjøre lading og utlading på tusenvis av celler samtidig, som står og går 24/7), og så ser de på hvordan de gikk i stykker og hvordan de skal unngå det, oppdaterer produksjonsutstyret og så produserer en ny serie, og gjentar prosessen. På et tidspunkt bestemmer de seg for at batteriene som kommer ut av produksjonslinjen er gode nok til å brukes.

Samtidig som de jobber med å forbedre cellene jobber de nok også med å forbedre testutstyret, og sorteringen av cellene. Man ønsker færrest mulig defekte celler, og man ønsker at alle de defekte cellene blir sortert ut. Her kan de da f.eks produsere en serie på f.eks 10.000 celler, se hvor mange av de som ble defekte og hvorfor, og så gjøre endringer på produksjonsutstyret for å unngå at det skjer på like mange celler i fremtiden. Og så kan de teste de cellene som ikke ble forkastet, se hvilke av cellene som feiler først, og så sammenligne disse dataene med testresultater fra sorteringen av OK eller defekte celler. Og så gjøre justeringer som fører til at flere av de defekte cellene sorteres ut. Og så gjentar de prosessen. På et tidspunkt konkluderer de med at produksjonen går tilstrekkelig bra, og de kan begynne kjøre opp nye produksjonslinjer ved andre fabrikker.

Dette er bare for å gi et lite innblikk i hva man kan forvente at pilotlinjen brukes til. Det er ikke slik at den går 24/7 og lagrene fylles opp med batterier. 

Når jeg skrev at den nye batteriteknologien ikke var klar for å brukes til  Roadster så var din beskrivelse av status

"4680-cellene er i produksjon"

Det er en beskrivelse av virkeligheten som ikke er dekkende, samme hvor mye du kverulerer på betydning av ord. Der hvor produksjon = et fåtall celler som ikke virker.

Status er at de er langt unna et design av et batteri/produksjonsprosess som er brukbart og følgelig langt unna masseproduksjon. Det er den virkelige verden som enkelte ser ut til å ha forlatt til fordel for en verden hvor imaginære batterier settes i imaginære biler(Roadster) i et imaginært produksjonsvolum(10 000 per år, LOL).

Du må slutte å bløffe når man enkelt kan avsløre den ved å gå til Elon Musks egne uttalelser som sjeldent er særlig pessimistiske.

Endret av uname -i
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -i said:

Når jeg skrev at den nye batteriteknologien ikke var klar for å brukes til  Roadster så var din beskrivelse av status

"4680-cellene er i produksjon"

Det er en beskrivelse av virkeligheten som ikke er dekkende, samme hvor mye du kverulerer på betydning av ord. Der hvor produksjon = et fåtall celler som ikke virker.

Status er at de er langt unna et design av et batteri som er brukbart og følgelig langt unna masseproduksjon. Det er den virkelige verden som enkelte ser ut til å ha forlatt til fordel for en verden hvor imaginære batterier settes i imaginære biler(Roadster) i et imaginært produksjonsvolum(10 000 per år, LOL).

Du må slutte å bløffe når man enkelt kan avsløre den ved å gå til Elon Musks egne uttalelser som sjeldent er særlig pessimistiske.

Vi får vel bare vente og se, da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (58 minutter siden):

Vet ikke helt hva jeg tenkte på når jeg skrev at de sikkert kunne bruke trykket 4 ganger. Tesla har altså snakket om 1.1 sek på 0 til 100 med spacex pakken. Som vi så av video'n av team unplugged opp pikes peak så lå de stort sett mellom 100 og 200 kmt. Litt lavere i de skarpeste svingene og noe høyere på de lengste rette strekningene. 

Hvor lang tid vil Roadster bruke fra feks 70 til 240 kmt når en legger til full trykk i dysene? Såpass stor fartsøkning vil sikkert gå på mindre enn en håndfull sekunder. Og det blir sikkert blant de lengste periodene trykket kan benyttes. Så vil det være flere svinger med høyere ingangshastighet, for å komme til neste sving er det bare snakk om sekunder, men full fart i dysene kanskje bare et sekunds bruk av dysene. 

Ja du skjønner, om det er trykk nok til 30 sekunders bruk, så vil det gi lange nok og mange nok bursts av full blæst i dysene til at det blir nødt til å påvirke slutt tiden. 

Hvor mange burst's opp pikes peak? Aner virkelig ikke. 2 runder med burst er for lite. 4 er nok også alt for konservativt. Kanskje en plass mellom 10 og 20 bursts? Nei det blir bare ren gjetning helt uten rot i noe som helst.

Plaid er jo alt veldig rask. Tenk deg ennå mer effekt i Roadster, mindre vekt samt spacex pakken. Spørs om det ikke vil bli satt rekorder da med Roadster, om de får lov å bruke spacex da. 

Du må dytte trykkluften ut bakover for å få hjelp angående akselerasjon. Tenker du at det vil være tillatt? Da må de isåfall sperre Pikes Peak for andre tilskuere. Greit nok at Pikes Peak er ei skygge av hva det var tidligere, før de asfalterte ruten oppover, men det å fjerne tilskuere fordi man ønsker å bruke coldgasthruster på kun én bil er nok lite sannsynlig. 

Altså hvis SpaceX pakken blir installert til bruk her, så vil dysene bli rettet oppover. Da får du muligheten til å ha høyere utfartshastighet ut svingene samt mer marktrykk ved nedbremsninger. Men mot akselerasjon ut  av kurvene så skrur du alt av. Man øsker ikke mer marktrykk såfremt grepet ikke glipper, og i en majoritet av løypa så vil du aksellerere tregere med SpaceX pakken enn uten, rett og slett fordi det tilfører ekstra vekt i en klatre-etappe. 

Tidene som er blitt gjort nå viser at Tesla Model S Plaid er 2 sekunder kjappere enn tidligere Tesla Model 3. Litt mindre enn hva man hadde ønsket kanskje. 

Mens Tesla Model S Plaid tok ei tid i kvalifiserings-ruta på 4m10.342s, så tilhører rekorden VW ID.R med tiden 3m16.083. 

SpaceX pakka vil aldri være nok til å havne nærme nok til å ta rekorden for en elbil. Selv modifiserte gokarter er kjappere enn Tesla Model S Plaid. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
30 minutes ago, oophus said:

Tidene som er blitt gjort nå viser at Tesla Model S Plaid er 2 sekunder kjappere enn tidligere Tesla Model 3. Litt mindre enn hva man hadde ønsket kanskje. 

Mens Tesla Model S Plaid tok ei tid i kvalifiserings-ruta på 4m10.342s, så tilhører rekorden VW ID.R med tiden 3m16.083. 

SpaceX pakka vil aldri være nok til å havne nærme nok til å ta rekorden for en elbil. Selv modifiserte gokarter er kjappere enn Tesla Model S Plaid. 

De har vel hittil kun vært øving med Model S plaid? De driver vel enda å tester bilen? 

Forøvrig spesielt å sammenligne dette:

DB2019AL01297_x750.jpg.25eaaf51f88d93897f124badb3fc72c0.jpg

Mot dette:

Unplugged_Performance_Tesla_Model_S_Plaid_Pikes_Peak_Racer_3.thumb.jpg.f947257370df553016f3782939866125.jpg

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (22 minutter siden):

De har vel hittil kun vært øving med Model S plaid? De driver vel enda å tester bilen? 

Nei, de har jo kjørt første kvalifiseringsrunde allerede, så man kan starte å sammenligne tider fra tidligere. Plaid er altså 2 sekunder bedre enn TM3 i første runde, der sammenligningen er grei siden begge er modifisert fra samme firma. 

 

Complexity skrev (22 minutter siden):

Forøvrig spesielt å sammenligne dette:

Nei, fordi det viser hva slags egenskaper man trenger for å få gode tider på den løypa innunder diskusjonen rundt SpaceX pakka. Det er jo derfor jeg også tok opp hvilke biler som slår Plaid nå der borte. De små modifiserte go-kart type bilene er kjappere de også. 

Det er litt vanskelig å klare å få utnyttet 1000hp på Pikes Peak. Det er jo ei løype med litt i overkant mye svinger og lite 100-200km/t strekninger hvor 1000hp viser seg best. Man ville fått mer utav SpaceX pakken om man minsket bremseavstand, og økte snitt-farten gjennom svingene. Akselerasjonen er uansett like bra, eller bedre enn de fleste andre der inne. Det Plaid taper tid på er nedbremsning og snitthastighet gjennom svingene. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
oophus skrev (25 minutter siden):

Nei, de har jo kjørt første kvalifiseringsrunde allerede, så man kan starte å sammenligne tider fra tidligere. Plaid er altså 2 sekunder bedre enn TM3 i første runde, der sammenligningen er grei siden begge er modifisert fra samme firma. 

 

Nei, fordi det viser hva slags egenskaper man trenger for å få gode tider på den løypa innunder diskusjonen rundt SpaceX pakka. Det er jo derfor jeg også tok opp hvilke biler som slår Plaid nå der borte. De små modifiserte go-kart type bilene er kjappere de også. 

Det er litt vanskelig å klare å få utnyttet 1000hp på Pikes Peak. Det er jo ei løype med litt i overkant mye svinger og lite 100-200km/t strekninger hvor 1000hp viser seg best. Man ville fått mer utav SpaceX pakken om man minsket bremseavstand, og økte snitt-farten gjennom svingene. Akselerasjonen er uansett like bra, eller bedre enn de fleste andre der inne. Det Plaid taper tid på er nedbremsning og snitthastighet gjennom svingene. 

Forstår ikke dette helt. Bruke raketter i svingene? Trykkluft? Det må jo være enklere å bruke downforce slik ww gjør med idr. Det gir jo høyere marktrykk i hastigheter på 100-200.Ved hårnålssvinger har det derimot liten effekt. Noen som vet tiden vw klarer med idr? Mener at den har kjørt løypen

Lenke til kommentar
oophus skrev (1 time siden):

Mens Tesla Model S Plaid tok ei tid i kvalifiserings-ruta på 4m10.342s

Du ser vel sikkert også at den tiden var et markedsførings triks/juks for å få oppmerksomheten bort ifra den el porscha.

 

Edit, kan godt hende at plaid er raskere enn Porsche, men den tiden som du viser til kan ikke kalles noe annet enn juks og fanteri.

Endret av freddy85
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 minutter siden):

Forstår ikke dette helt. Bruke raketter i svingene? Trykkluft? Det må jo være enklere å bruke downforce slik ww gjør med idr. Det gir jo høyere marktrykk i hastigheter på 100-200.Ved hårnålssvinger har det derimot liten effekt. Noen som vet tiden vw klarer med idr? Mener at den har kjørt løypen

Tidene viser jo at ID.R har bedre egenskaper for den banen ja. Men skal man diskutere SpaceX pakken og late som om den er reell så ville jo det å brukt den for å fjerne de største ulempene til en elbil vært best. Akselerasjon er jo ikke akkurat dens ulempe. 

Lenke til kommentar

Pikes peak er konstant aks(aks, brems, sving) i flere minutter.

En thruster med trykkluft vil kreve sånn cirka 30 kg med luft hvert eneste sekund den gir et ekstra skyv på 1 G og det vil ta timesvis med dagens pumper å erstatte dette i trykkktanken. I tillegg til de 30 kiloene så har man selve trykktanken som må tåle 700 bar samt alt annen leamikk inkludert thrusterne i seg selv. Pluss en diger pumpe. 

Det skal ikke mye googling og barneskole-matte til for å skjønne at dette er dødfødt i noen andre sammenhenger enn en drag-stripe og som partytriks. Og at de som velger denne kostbare SpaceX pakka samtidig velger bort veldig mye annet som er viktig for en sportsbil.

 

 

 

 

 

Endret av uname -i
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (4 minutter siden):

Ok, beklager. Trudde du refererte til da tesla i brask og bram sendte "plaid" til nurburgring.

Nei, vi snakker om Pikes Peak. De har sendt Plaid dit. 
Jeg håper forsåvidt de gjør et nytt forsøk på NR. 

Tar nok ikke lange stunden før man ser Porsche på nytt der med Taycan GTS. 

Lenke til kommentar
uname -i skrev (21 minutter siden):

En thruster med trykkluft vil kreve sånn cirka 30 kg med luft hvert eneste sekund den gir et ekstra skyv på 1 G og det vil ta timesvis med dagens pumper å erstatte dette i trykkktanken. I tillegg til de 30 kiloene så har man selve trykktanken som må tåle 700 bar samt alt annen leamikk inkludert thrusterne i seg selv. Pluss en diger pumpe. 

Under premissene for regnestykket er jeg enig, men nå er jo ikke løsningen og dermed premissene avslørt ennå. Så det er fortsatt et åpent spørsmål hvordan de løser det og hvordan regnestykket blir.

Bare for å dra inn en annen spennende design så har Gordon Murray Automotive T.50 en diger vifte bak bilen, der hensikten er vel så mye å redusere drag, som å suge bilen mot bakken med lavtrykk i lavere hastigheter. Hvordan trhusterene til Tesla skal fungere vet vi jo lite om. Det lille offisielle jeg vet om de er at de tar plassen til baksetene og at varigheten skal være svært kort, kanskje rundt 1 sekund og at det skal benyttes thrustere utviklet av Space X. Vet du om noe mer offisiell info?

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, uname -i said:

Pikes peak er konstant aks(aks, brems, sving) i flere minutter.

En thruster med trykkluft vil kreve sånn cirka 30 kg med luft hvert eneste sekund den gir et ekstra skyv på 1 G og det vil ta timesvis med dagens pumper å erstatte dette i trykkktanken. I tillegg til de 30 kiloene så har man selve trykktanken som må tåle 700 bar samt alt annen leamikk inkludert thrusterne i seg selv. Pluss en diger pumpe. 

Det skal ikke mye googling og barneskole-matte til for å skjønne at dette er dødfødt i noen andre sammenhenger enn en drag-stripe og som partytriks. Og at de som velger denne kostbare SpaceX pakka samtidig velger bort veldig mye annet som er viktig for en sportsbil.

Veldig mye kommer an på hvordan systemet er utformet. Jeg kommer frem til at man trenger ca 20 kg/s, ved 1500 kg bil og Isp på 73 sekunder. Om alt Tesla gjør er et tradisjonelt kaldgassthrustersystem ala det man finner på satellitter og raketter er jeg enig i at det skalerer veldig dårlig og vil være ubrukelig på Pikes Peak. Da ville det egentlig kun være for å få absolutt best mulig tid på drag-stripen. Men det finnes muligheter på jorden som ikke finnes i rommet. Det man kan gjøre på jorden er å ta inn mer luft fra atmosfæren for å øke reaksjonsmassen.

Om man har f.eks en tank med 20 kg luft ved 700 bar, så kunne man eksempelvis i tillegg ha en tank med 20 kg luft ved 10 bar. Og så kunne man i prinsippet drive en kompressor med høytrykksluften for å fylle den sekundære tanken med lavtrykksluft. Ettersom man har mye høyere trykk bruker man da kanskje bare noe sånt som 1 kg av høytrykksluften for å fylle 20 kg lavtrykksluft. Der man da bare ville hatt 1 sekund med thrustertid med bare høytrykkstanken ville man øke dette til 21 sekunder med å ha lavtrykkstanken, ettersom man kan etterfylle lavtrykkstanken 20 ganger. 

Det trenger ikke å være akkurat en slik løsning. Det kan være at man kan utforme thrusterene til å suge inn ekstra luft direkte. Dette er en ganske ny problemstilling og det blir spennende å se hva SpaceX kan få til.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...