Gå til innhold

Tesla leverer ut ny Model S til kunder. Kommer til Norge neste år


Anbefalte innlegg

bojangles skrev (6 minutter siden):

 

Fant flere bilder av saab tatt foran fly, drev saab også og produserte flydeler eller kanskje fly også? Eller hva var bindingen til luftfarten? Så ut som det var kvalitetsbilder, kanskje tatt for bruk i reklame eller i kataloger el noe slikt. Saab var de som produserte scania lastebiler? Så kjøpte GM halve saab og vw halve scania? 

Hehe, har du sovet under en sten? SAAB står for Svenska Aeroplan, Aksje Bolaget og er fremdeles en av Europas mest kjente jagerflyprodusenter.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bojangles skrev (8 minutter siden):

Har googlet litt og lest litt saab historie nå, men jeg har bare skrapt overflaten. Ser ut som Gm kjøpte seg inn i 1989? Mens rallysuskess var tilbake til tidlig syttitall. 96 var sikkert en bra bil det, med tre trinns kasse? Såvidt jeg leste kom gearkassen foran motoren på senere modeller. Var saab første serieproduserte bil med turbo? Det er jo isåfall faktisk veldig high tech fra broderfolket. Alt før den tid var vel enten NA eller kompressor om motoren ble tvangsforet med luft? Morsomt med bilhistorie. Var det turbo'n som gjorde at Saab fikk suksess i rally?

Fant flere bilder av saab tatt foran fly, drev saab også og produserte flydeler eller kanskje fly også? Eller hva var bindingen til luftfarten? Så ut som det var kvalitetsbilder, kanskje tatt for bruk i reklame eller i kataloger el noe slikt. Saab var de som produserte scania lastebiler? Så kjøpte GM halve saab og vw halve scania? 

Du bør lese mer...

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Saab_Automobile

Dumt å kritisere en bilprodusent du ikke vet så mye om, og spesielt når du bommer såpass kraftig som du gjør her.

PS! Er på ferie, og følger veldig dårlig med,så du får ha meg unnskyldt om jeg ikke ser ut til å svare.

Saab som bilprodusent kom av redusert behov og marked for flyprodusenten Saab. Står tidlig i artikkelen det lenkes til.

Saab som bilprodusent var innovativt og spennende, helt til GM prøvde å innføre en rebranded Vectra som en Saab. Ingeniørene hos Saab, i følge en gammel artikkel jeg har lest, tok hele bilen for seg og forsterket og forbedret denne.

Resultatet var at den ble uforholdsmessig kostbar å produsere. Kombiner dette med langt svakere salgstall, så kan man skjønne at GM etterhvert skjønte at de ikke klarte å forme merket til nok en billig storselger.

De og Saabs ledelse hadde helt forskjellig syn på hva Saab biler skulle være. Tross alt hadde Saab sterk konkurranse med Volvo om å levere de sikreste bilene, men for Saab, i en langt sprekere versjon.

GM trodde de skulle slippe dyr produksjon ved å rebranded en av sine modeller, men hadde vel ikke helt tatt høyde for hva Saabs ingeniører skulle finne på.

Det er nok endel av grunnen til at GM benyttet krisen til å kvitte seg med merket. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Nåja.. 😛

Saab's joystick turned 180 degrees lock to lock. This meant that even small adjustments to the joystick led to big changes in where the car was pointed. Not optimal. And keeping your hand on a joystick gets tiring. A steering wheel provides a natural place to rest and support your hands and arm, while a joystick does not. You have to hold your hand up yourself, which doesn't sound like a big deal until you've done it for awhile. (Yes, yes, fighter jets are controlled with a stick. But you can release it without bad things happening, and you have autopilot as well.) A potential production model was to have two joysticks, one for each hand, to reduce fatigue.

https://www.wired.com/2015/01/well-didnt-work-saabs-weird-joystick-controlled-car-wasnt-super-idea/

Sa ikke at joystick var en god løsning, bare at den fremstår som bedre enn yoken til Tesla :)  Men her i gården er det kun sirkulære ratt som gjelder.

Lenke til kommentar
12 hours ago, AL123 said:

Hehe, har du sovet under en sten? SAAB står for Svenska Aeroplan, Aksje Bolaget og er fremdeles en av Europas mest kjente jagerflyprodusenter.

 

Hehe ja ok. Som jeg sa, jeg kjente ikke til noe av saabs historie og det jeg leste igår der stod det ingen om hva navnet betyr. 

Lenke til kommentar
12 hours ago, Snowleopard said:

Dumt å kritisere en bilprodusent du ikke vet så mye om, og spesielt når du bommer såpass kraftig som du gjør her.

Føler nå ikke at kritikken var ramsalt akkurat. Fwd og turbo er en dårlig kombinasjon, og det var nok en ennå dårligere kombo i tidligere tider før sensorer kom på banen. Og flytte vekten fremover fra torpedoveggen framfor bakover vil nødvendigvis forsterke fwd + turbo problemene, og det vil gi en bil som må få en temmelig uvant handling. Og uten å ha racing erfaring så tror jeg nok at en slik bil for folk flest vil oppleves som mindre gøyal på svingete vei enn biler med tradisjonelt oppsett og rwd. 

Om du mener jeg bommer må du gjerne forklare hvordan motor/gearbox plasseringen og fwd + turbo påvirket bilenes kjøregenskaper. 

Enn så lenge så tror jeg at jeg fortsatt tenker at om Saab virkelig fant opp kruttet så ville både merket og bilene fortsatt eksistert. Eller så ville andre produsenter kopiert deres løsninger. Saab fant jo tross alt ikke opp turbo, de var vel bare først ute med turbo i serieproduserte biler? 

Interiøret og cockpitfølelse ser jeg ikke til fra bildene jeg så igår. en det var kanskje annerledes i den tiden, at andre biler var ennå kjedeligere?

Lenke til kommentar

På den tia hvor all vekta i bilen var fremme ga det mening å ha forhjulstrekk for framkommeligheten. Bakhjulsdrift betydde bare at man ikke kom seg opp bakker.

Sandsekker i bagasjerommet var gjerne obligatorisk på vinteren med bakhjulstrekkere før.

Og siden SAAB var svensk, prøvde de vel kansje å være bedre på framkommelighet enn Volvo som laget bakhjulstrekkere og slet i bakkene på vinteren.

På bakhjulstrekkere var det forøvrig ett triks som hjalp litt i bakkene, og det var å ha hånbrekket litt på. Da bremset man det ene hjulet som spant med den åpne diffen og flytta kraft til det andre hjulet også.

Kansje derfor Saab hadde brekket på fremhjulene?

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
bojangles skrev (4 timer siden):

Hehe ja ok. Som jeg sa, jeg kjente ikke til noe av saabs historie og det jeg leste igår der stod det ingen om hva navnet betyr. 

Hvordan noen kan kalle seg bilinteressert uten å kjenne til noe så elementært, er for meg en gåte. Tror aldri jeg har møtt noen med sertifikat som ikke vet noe om SAAB. Vi snakker tross alt om en bilfabrikk som lå mindre enn 100km fra norskegrensen. Men det forklarer jo litt hvorfor diskusjonene her inne blir litt mer absurde enn på dedikerte bilforum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
4 hours ago, bojangles said:

Føler nå ikke at kritikken var ramsalt akkurat. Fwd og turbo er en dårlig kombinasjon, og det var nok en ennå dårligere kombo i tidligere tider før sensorer kom på banen. Og flytte vekten fremover fra torpedoveggen framfor bakover vil nødvendigvis forsterke fwd + turbo problemene, og det vil gi en bil som må få en temmelig uvant handling. Og uten å ha racing erfaring så tror jeg nok at en slik bil for folk flest vil oppleves som mindre gøyal på svingete vei enn biler med tradisjonelt oppsett og rwd. 

Om du mener jeg bommer må du gjerne forklare hvordan motor/gearbox plasseringen og fwd + turbo påvirket bilenes kjøregenskaper. 

Enn så lenge så tror jeg at jeg fortsatt tenker at om Saab virkelig fant opp kruttet så ville både merket og bilene fortsatt eksistert. Eller så ville andre produsenter kopiert deres løsninger. Saab fant jo tross alt ikke opp turbo, de var vel bare først ute med turbo i serieproduserte biler? 

Interiøret og cockpitfølelse ser jeg ikke til fra bildene jeg så igår. en det var kanskje annerledes i den tiden, at andre biler var ennå kjedeligere?

Tror du/vi skal gi deg nå 🤗
Ikke alltid noe vits i å diskutere i dette tilfellet ett veldig off-topic emne halvt ihjel... ta det heller i en annen tråd.
Nå har jeg blokket en viss debattant her, men han har helt rett i at man er ikke veldig opptatt av bilhistorie når SAAB er helt ukjent (eller veldig ung som jeg skrev over her).
Turbo, tung motor bak eller foran og bakjulstrekk er en enda dårligere kombo enn turbo og forhjulstrekk!
"Alle" bør vel vite at forhjulstrekk er det *klart* sikreste å ha på underlag med dårlig feste/motor med høyt dreiemoment.
At det ikke gir optimal aks eller er skånsomt for drivverk (drivakslinger, motoroppheng) er så sin sak.
I Saab's tilfelle var konstruksjonen med girkasse foran og tyngdepunkt *ikke* for langt foran svært gunstig (for en forhjulsdreven bil) og også for kjøreegenskaper.
Stig Blomquist var en mester i å "stille opp" sin Saab 96/99 før svinger.
Husker jeg i hine hårde dager leste artikler i Teknikens Värld om hvor imponert de var over både bilen og sjåføren.

🤪
Edit: Rettet en vesentlig ting her..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
bojangles skrev (4 timer siden):

 Og uten å ha racing erfaring så tror jeg nok at en slik bil for folk flest vil oppleves som mindre gøyal på svingete vei enn biler med tradisjonelt oppsett og rwd. 

 

Noen av de aller beste og mest underholdende kjøremaskinene på markedet i dag har fwd og turbo. Det er ikke hvilke hjul bilen driver på som avgjør hvor morsom den er å kjøre, men hvordan bilen er satt opp. Som nr 1 kommer styring. Hvis ikke den er bra så hjelper det ikke med hverken 1000 hk eller rwd/4wd.

bojangles skrev (4 timer siden):

 

Enn så lenge så tror jeg at jeg fortsatt tenker at om Saab virkelig fant opp kruttet så ville både merket og bilene fortsatt eksistert. Eller så ville andre produsenter kopiert deres løsninger. Saab fant jo tross alt ikke opp turbo, de var vel bare først ute med turbo i serieproduserte biler? 

 

Dessverre er det ikke slik det fungerer i virkeligheten. Det er ikke nødvendigvis de som lager de beste bilene som selger mest, på samme måte som det ikke nødvendigvis er den beste musikken som blir solgt mest, de beste filmene som blir sett mest etc. SAAB har uansett kommet med haugevis av innovasjoner som har blitt kopiert av andre.

bojangles skrev (4 timer siden):

 

Interiøret og cockpitfølelse ser jeg ikke til fra bildene jeg så igår. en det var kanskje annerledes i den tiden, at andre biler var ennå kjedeligere?

Nå er det vel gjerne slik at interiøret på bilene blir kjedeligere jo nyere de er, men ok. cockpitføflesen får du av å kjøre bilen, så kom deg ut og test biler av alle typer fra ulike tidsepoker, så har du faktisk et grunnlag for å diskutere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jaja får lese mer om Saab's historie om jeg skal bli bilentusiast skjønner jeg. Men tråden sporet nok litt av når eg blei så opphengt i Saab så moderator kan enten flytte innleggene eller slette dem. Jeg fikk svar, men det blir kanskje irriterende for andre som kommer til tråden senere med alle de Saab innleggene, så kanskje like greit å bare flytte dem til en egen tråd? Kan gjerne snakke mer saab jeg, for det er et merke jeg virkelig ikke har noe kunnskaper om. Og som jeg tydeligvis hadde gjort meg opp endel feilaktige meninger om. Så her er det mye eg må lese og diskutere for å få på plass større forståelse av saab. 

Lenke til kommentar

  

On 6/20/2021 at 9:29 PM, uname -i said:

Man må egentlig legge på 10-15 minutter på Plaid for det er tiden "preppingen" tar. Så 15 minutter og 2,07 sekunder er mer riktig for 0-60.

Porsche er ingen prepp, det er fulll gass og slippe bremsen.

Her i denne video'n så er Plaid mot Porsche. Se spesielt nøye på race #1. Der glemte Tesla sjåføren å slå på drag strip mode. Gikk rimelig greit likevel. Også er det full tilt i race II med drag mode aktivert og da blir forspranget til Porsche'n ennå større.  Det er kanskje ikke veldig fruktbart å diskutere semantikken rundt rolling start eller drag mode. Vi har sett det nå. Plaid gruset Porsche selv uten prepping. Det er vel uten tvil den kjappeste serieproduserte bilen i verden nå, og spesielt mellomakselerasjonen (100 til 200 km/t) er jo blitt hysterisk, det merker en godt når den kappes med Porsche. Både med og uten prepping rundet Plaid 244 kmt på kvartmila. En ekstra motor og litt høyere turtall virker å knuse Porsche's 2 trinns gearkasse. 

Forresten, de sier i video'n at en Porsche eier som står å taster på mobilen faktisk er på Tesla.com for å legge inn bestilling på Plaid etter at han så Plaid vs Porsche. Om det stemmer så er det jo litt morsomt, om det ikke stemmer så var kanskje produsenten litt overtent?

Btw. 0 til 100 på 1.99 på vei uten prepp ifølge den andre video'n nedenfor.......

 

Endret av bojangles
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (22 timer siden):

Du bør lese mer...

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Saab_Automobile

Dumt å kritisere en bilprodusent du ikke vet så mye om, og spesielt når du bommer såpass kraftig som du gjør her.

PS! Er på ferie, og følger veldig dårlig med,så du får ha meg unnskyldt om jeg ikke ser ut til å svare.

Saab som bilprodusent kom av redusert behov og marked for flyprodusenten Saab. Står tidlig i artikkelen det lenkes til.

Saab som bilprodusent var innovativt og spennende, helt til GM prøvde å innføre en rebranded Vectra som en Saab. Ingeniørene hos Saab, i følge en gammel artikkel jeg har lest, tok hele bilen for seg og forsterket og forbedret denne.

Resultatet var at den ble uforholdsmessig kostbar å produsere. Kombiner dette med langt svakere salgstall, så kan man skjønne at GM etterhvert skjønte at de ikke klarte å forme merket til nok en billig storselger.

De og Saabs ledelse hadde helt forskjellig syn på hva Saab biler skulle være. Tross alt hadde Saab sterk konkurranse med Volvo om å levere de sikreste bilene, men for Saab, i en langt sprekere versjon.

GM trodde de skulle slippe dyr produksjon ved å rebranded en av sine modeller, men hadde vel ikke helt tatt høyde for hva Saabs ingeniører skulle finne på.

Det er nok endel av grunnen til at GM benyttet krisen til å kvitte seg med merket. 

Hadde ikke saab noe samarbeid med italienere også? Saab lancia? Mener at 9000 modellen var noe platform samarbeid.

På 70 tallet brukte de motorer fra ford. Saab 96. Bilen hadde frihjul i navet foran og var rimelig økonomisk pga luftmotstand

Saab laget noen ganske bra biler med enkelte helt snodige løsninger. 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Trestein said:

Saab 96. Bilen hadde frihjul i navet

Var vel en løsning på smøreproblematikken ved 2-taktsmotorer - en nødvendighet.

Tar du vekk gassen på en 2-taktsmotor med oljeblandet bensin, forsvinner også oljen mens bilen og motoren fortsetter med samme turtall (ikke minst ved nedoverbakke) uten (eller kun med minimal) smøring.

Lenke til kommentar
trikola skrev (49 minutter siden):

Var vel en løsning på smøreproblematikken ved 2-taktsmotorer - en nødvendighet.

Tar du vekk gassen på en 2-taktsmotor med oljeblandet bensin, forsvinner også oljen mens bilen og motoren fortsetter med samme turtall (ikke minst ved nedoverbakke) uten (eller kun med minimal) smøring.

Vel de hadde frihjul også på Ford motoren også. Den var 4 takt.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Hadde ikke saab noe samarbeid med italienere også? Saab lancia? Mener at 9000 modellen var noe platform samarbeid.

På 70 tallet brukte de motorer fra ford. Saab 96. Bilen hadde frihjul i navet foran og var rimelig økonomisk pga luftmotstand

Saab laget noen ganske bra biler med enkelte helt snodige løsninger. 

Fra linken i forrige innlegg:

"Saab entered into an agreement with Fiat in 1978 to sell a rebadged Lancia Delta as the Saab 600 and jointly develop a new platform. The agreement yielded 1985's Saab 9000, sister to the Alfa Romeo 164, Fiat Croma and Lancia Thema; all rode atop a common Type Four chassis."

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
2 hours ago, Complexity said:

Fantastisk. Den gruser jo Porsche enda den står i feil modus 😂

Vel, de er akkurat like kjappe til 60'' (ca 18m) som er "standarden" for å måle en god "launch". 1.5sec (de greier dette på vei også gitt at det er godt feste/ru asfalt).
Her regner jeg med at det er like god MCU/ECU (software) som utnytter det som er mulig med de dekkene og det festet som er tilgjenglig.
Sånn sett er Porsche Taycan helt på høyden (dette med launch-control *kan* Porsche.. både med elmotor og ekte bensinturbo 😜)

Men, nye Tesla Plaid setter listen høyt nå.
At det kommer/finnes modeller som er raskere er klart. Men de koster det ti-dobbelte i verste fall.
Taycan som her blir "gruset" er jo bare dobbelt så dyr 😁

 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...