Gå til innhold

Tesla leverer ut ny Model S til kunder. Kommer til Norge neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (5 timer siden):

Er vel sannsynligvis påsatt. I og med at ingen sjåfør ble funnet så sto den nok parkert.

Eventuelt kan den ha blitt krasjet og så har sjåføren stukket av.

Advokaten påstår at den spontant eksploderte. Pluss for kundeservicen. 😀

image.png.262cf30d6eeb2b2b332fa16c17a01baa.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
uname -i skrev (13 timer siden):

Advokaten påstår at den spontant eksploderte. Pluss for kundeservicen. 😀

image.png.262cf30d6eeb2b2b332fa16c17a01baa.png

Denne er skummel, helt "ny" bil(selv om andre mener motsatt) og starter på denne måten, ikke bra. Det vill jo alltid være diverse ulykker etc, men ekstra skummelt når det skjer så tett opp i nye produkter. Godt det gikk bra med personen, og dumt av Tesla å ikke følge dette nøye opp. Dette taper en mye "rykte" for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Godt det gikk bra med personen, og dumt av Tesla å ikke følge dette nøye opp. Dette taper en mye "rykte" for.

Det finnes ingen ansatte hos Tesla som undersøker ulykker og branner, fant man vel ut at var tilfellet i 2018 i hvert fall. Hadde vært interessant å vist om ståa var den samme idag, siden de aldri omtaler disse ulykkene før de har gått sin gang i sosiale medier. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (15 minutter siden):

Det finnes ingen ansatte hos Tesla som undersøker ulykker og branner, fant man vel ut at var tilfellet i 2018 i hvert fall. Hadde vært interessant å vist om ståa var den samme idag, siden de aldri omtaler disse ulykkene før de har gått sin gang i sosiale medier. 

Dette tviler jeg svært på. Mulig de ikke har en intern gruppe som kun fokuserer på Brann, det er jo veldig rart. Men de har åpenbart folk som er på saken. 

En omtaler såklart  ikke slike tema uten å komme til roten av årsak. Det er ingen selskap som driver slikt. Men deg er jo normalt å komme med en generell statement før en har konkludert så godt som det lar seg gjøre. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Salvesen. said:

Denne er skummel, helt "ny" bil(selv om andre mener motsatt) og starter på denne måten, ikke bra. Det vill jo alltid være diverse ulykker etc, men ekstra skummelt når det skjer så tett opp i nye produkter. Godt det gikk bra med personen, og dumt av Tesla å ikke følge dette nøye opp. Dette taper en mye "rykte" for.

Det er helt vanlig at det tar noen dager/uker for å respondere på et brev fra en advokat. Tesla vil da involvere sine advokater og skrive sitt eget brev.

Tesla vil nok fort kunne lese utav loggene hva som har skjedd. Jeg tenker at når det skjedde under kjøring er det nå mest sannsynlig at han krasjet bilen. Om det stemmer at det var vanskelig å få opp dørene så var kanskje bilen enten deformert i ulykken, eller så gikk 12V systemet ned og dørservoene sluttet å fungere. I så fall var det bare snakk om at man måtte bruke de manuelle dørhåndtakene i stedet for at elektronikken gjorde jobben. Ikke akkurat helt nøyaktig å si at man var "fanget" i bilen, i så fall. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (13 minutter siden):

Det er helt vanlig at det tar noen dager/uker for å respondere på et brev fra en advokat. Tesla vil da involvere sine advokater og skrive sitt eget brev.

Tesla vil nok fort kunne lese utav loggene hva som har skjedd. Jeg tenker at når det skjedde under kjøring er det nå mest sannsynlig at han krasjet bilen. Om det stemmer at det var vanskelig å få opp dørene så var kanskje bilen enten deformert i ulykken, eller så gikk 12V systemet ned og dørservoene sluttet å fungere. I så fall var det bare snakk om at man måtte bruke de manuelle dørhåndtakene i stedet for at elektronikken gjorde jobben. Ikke akkurat helt nøyaktig å si at man var "fanget" i bilen, i så fall. 

Synes det er en veldig rar vinkling å gå via advokat uansett. Normal saksbehandling er å ringe support på stedet og sak opprettes. Kontinuerlig oppfølging starter også såklart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Salvesen. said:

Synes det er en veldig rar vinkling å gå via advokat uansett. Normal saksbehandling er å ringe support på stedet og sak opprettes. Kontinuerlig oppfølging starter også såklart. 

Enig i at det er rart. Syns også det er mistenkelig at det ble rapportert tidligere at politiet lette etter eieren. Mulig han stakk fra stedet.

Loggene bør kunne fortelle mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (25 minutter siden):

Enig i at det er rart. Syns også det er mistenkelig at det ble rapportert tidligere at politiet lette etter eieren. Mulig han stakk fra stedet.

Loggene bør kunne fortelle mer.

Absolutt! Det er så deilig med moderne teknologi, utrolig enkelt å komme til foreløpige konklusjoner relativt kjapt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For spekulasjonene om kræsj/ildpåsettelse

https://www.cnbc.com/2021/07/01/tesla-model-s-plaid-caught-fire-while-being-driven-fire-chief.html

  • A new Tesla Model S Plaid caught fire on Tuesday while the driver was at the wheel, according to Charles McGarvey, chief fire officer for the Lower Merion Township Fire Department in Pennsylvania.
  • The driver’s lawyers say he noticed smoke coming out of the back of the vehicle and had to force his way out of the car.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Den mest aktuelle spekulasjonen er nok denne:

Dette er en modell som ble lansert i hui og hast uten tilstrekkelig testing. Plaid er etter alt å dømme bare en blodtrimma versjon av en ordinær Model S hvor man har tynt drivlinja til det ytterste for å kunne oppnå et skrytetall som er viktigere enn alt annet. Henger resten av bilen med den økte effekten?

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
37 minutes ago, uname -i said:

Den mest aktuelle spekulasjonen er nok denne:

Dette er en modell som ble lansert i hui og hast uten tilstrekkelig testing. Plaid er etter alt å dømme bare en blodtrimma versjon av en ordinær Model S hvor man har tynt drivlinja til det ytterste for å kunne oppnå et skrytetall som er viktigere enn alt annet. Henger resten av bilen med den økte effekten?

Nå var jo Plaid på markedet omkring 6 måneder bak planen så de har hatt alle muligheter til å teste den ganske godt. Bremsene og fjæringen er oppgradert og det er nytt karosseri, så resten av bilen henger med, ja.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Dette tviler jeg svært på. Mulig de ikke har en intern gruppe som kun fokuserer på Brann, det er jo veldig rart. Men de har åpenbart folk som er på saken. 

Hvorfor ville det vært rart å hatt en intern gruppe som jobbet for å forstå brannforløp når man snakker om batterier? Plainsite viste gjennom dokumenter nå nylig fra saken om han som fikk hodet kappet avt, at Tesla den gang ikke hadde ansatte som tok for seg uhell mot analyse. Om de har det nå vet vi jo ikke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Enig i at det er rart. Syns også det er mistenkelig at det ble rapportert tidligere at politiet lette etter eieren. Mulig han stakk fra stedet.

Eventuelt var noen behjelpelig og kjørte han til sjekk på sykehuset om han fikk brannskader. Det at han måtte "escape" høres jo ut som om han måtte ut mens brannen foregikk. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (12 minutter siden):

Nå var jo Plaid på markedet omkring 6 måneder bak planen så de har hatt alle muligheter til å teste den ganske godt. Bremsene og fjæringen er oppgradert og det er nytt karosseri, så resten av bilen henger med, ja.

Da kikket du ikke på videoen? Selv om hardware er oppgradert, så må det jo testes og stilles inn uansett. Det greiene der er jo bare å be om uhell om flere av bilene opplever samme "wobling" ved nedbremsning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (19 minutter siden):

Hvorfor ville det vært rart å hatt en intern gruppe som jobbet for å forstå brannforløp når man snakker om batterier? Plainsite viste gjennom dokumenter nå nylig fra saken om han som fikk hodet kappet avt, at Tesla den gang ikke hadde ansatte som tok for seg uhell mot analyse. Om de har det nå vet vi jo ikke. 

Nei jeg sier ikke det er rart, typisk dannes jo slike grupper for hvert tilfelle. Det er i alle fall min erfaring. Men at tesla ikke har en dedikert avdeling innenfor brannvern synes jeg ikke er kjempe rart. Finnes det i tilsvarende firma, si VW? 

Selvfølgelig har de folk som tar for seg uhell og analyse. Det starter med support avdelingen. Det er helt enkel bedriftslogikk innenfor tech.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Nei jeg sier ikke det er rart, typisk dannes jo slike grupper for hvert tilfelle. Det er i alle fall min erfaring. Men at tesla ikke har en dedikert avdeling innenfor brannvern synes jeg ikke er kjempe rart. Finnes det i tilsvarende firma, si VW? 

Selvfølgelig har de folk som tar for seg uhell og analyse. Det starter med support avdelingen. Det er helt enkel bedriftslogikk innenfor tech.

Nettopp, noe dokumenter viste at ikke var tilfelle hos Tesla. I dette tilfellet så burde Tesla og Panasonic danne ei gruppe for å undersøke brannen siden bilen er såpass ny, slik LG, GM og Hyundai dannet ei gruppe for å lande på ei recall etter at branner startet å oppstå. Hyundai prøvde vel først å fikse noen biler med SW oppdateringer, men nå har dem gått tilbake på det og kjører en komplett recall som inkluderer BE busser i tillegg. Så arbeid har jo blitt utført underveis der. 

Om det er en brann eller en ADAS kollisjon spiller jo liten rolle. Når man utvikler noe nytt så burde man jo ha høyt fokus på å forstå uhell imo. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...