Gå til innhold

Tesla leverer ut ny Model S til kunder. Kommer til Norge neste år


Anbefalte innlegg

FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Tesla Model S har aldri vært tenkt som en billigbil for hvermansen, men heller en modell i premiumsegmentet ala S-klasse og 7-serie. Model 3 og Y skal konkurrere på pris med modeller som C-Klasse og 3-Serie.

Sikkert, men så har vel sjelden amerikanske produsenter greid å innfri kravene hos kresne europeere.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 hours ago, frohmage said:

Sikkert, men så har vel sjelden amerikanske produsenter greid å innfri kravene hos kresne europeere.

Vel, både GM og Ford har solgt endel biler i Europa. Riktignok mest med modeller tilpasset og gjerne produsert i Europa, men vi ser jo også at Tesla går i den retningen.  Og som  de andre amerikanske  bilprodusentene  har gjort opp gjennom historien tipper jeg at de ser etter  muligheter for oppkjøp/sammenslåing. For Europa er det kanskje da BMW som er aktuell kandidat. Med mindre en av de store gruppene ønsker å skille ut merker. For eksempel at Tata vil kvitte seg med Jaguar-Land-Rover.  

Lenke til kommentar
1 hour ago, frohmage said:

Jada, men det er vel knapt noen, bortsett fra kanskje de som har kjøpt dem selv, som sammenlikner disse med Mercedes.

Jo hvis du tenker på taxieiere, som er den gruppen jeg først og fremst forbinder med Mercedes, så var det nok slik lenge, men de siste årene har det gått mest i Toyota i de kretser.  Så får vi se hva som skjer når de skal gå helelektrisk.  Teslaer med taxiskilt stikker seg kanskje litt mer ut, men det er blitt et ganske vanlig syn.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 timer siden):

Jo, det er faktisk det. Rolling Start er en standard måte å gjøre det på, som brukes i flere sammenhenger.

Det brukes på drag-race baner. En plass plaid ikke får lov til å ferdes uten å strupes. Ikke akkurat en veldig stor standard. Din egen definisjon på en standard må du nok rette litt på da det på ingen måte er normalt å måle dette på biler som skal ferdes på offentlige veier. Det blir unntak å regne om/når du finner et fåtalls biler som er blitt solgt med det som måleenhet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 minutter siden):

At bilen er så rask at den blir bannlyst fra dragrace må være fantastisk god PR 😅

Elmotorene er morsomme ja. En av de første segmentene hvor man merket "elbilens inntog" må jo være i RC utstyr. Nitro motorene er for lengst byttet ut med batterier og elmotorer. Mye mindre vedlikehold, de går bedre og takler mer juling (minus batteriet). Dog i RC hobbyen så koster jo ikke batteriene så mye at det veier for stort. 

En haug av elbiler vil være bannlyst fra drag-stripa uten fallskjerm og bur om fabrikantene velger å kun pushe den egenskapen med den teknologien da det er alt for enkelt å gjøre det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 7/22/2021 at 12:27 PM, AL123 said:

Det kan det sikkert, men nå lager Volvo verdens sikreste biler, så det har åpenbart fungert...Og det fungerte for SAAB, som gjorde det samme, og som også var rimelig overlegne på sikkerhet i sin tid.

 

 

Det triste med SAAB var vel strengt tatt GM? At det ble hentet for mye "gammalt rask" fra GM til SAAB? Kjenner ikke veldig godt til SAAB, men hadde en nabo som var SAAB frelst og som sikret seg en av de siste bilene fra SAAB. Han pratet mye om hvordan GM dritten dro ned SAAB kvaliteten. Jeg hørte vel egentlig aldri skikkelig etter når han dro en saab monolog, og jeg kjenner ikke saab godt nok til å vite om det stemmer eller han var full av tull? Men han hadde solgt SAAB i mange år så han kjente merket godt. Vet du noe om hvilke deler de evt. delte/kjøpte fra GM? Var det felles plattformer eller bare ymse varer GM hadde for mye på lageret? Eneste jeg husker av saab er at tenningen var i dørken. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
On 7/25/2021 at 1:22 PM, Simen1 said:

Forblir? TMS hadde i sin tid en startpris i Norge (460k) som ligger under startprisen på TM3P nå (500k). Jeg synes det er for ille at den starter helt oppe på 880k nå og med tilvalg blir det jo fort rundt millionen. Alle versjonene med "lite" batteri er fjernet fra markedet. Jeg synes derfor de burde gjeninnført det segmentet igjen. TM3 og Y er ikke svaret for alle som har eller har hatt TMS og ønsker noe nyere. Det synes også på salgsstatistikkene:

I 2018 ble det solgt til sammen 8694 TMS og TMX. Hittil i år (25. juli) er det solgt 76 stk. Det sier meg at startprisen er for høy og at folk som vil ha en såpass stor elbil går til konkurrenter som Audi, Jaguar, BMW, Ford osv i stedet for.

 

Hmm kan det kanskje ha noe med at Tesla knappest har produsert og solgt noen model S og X i 2021? De stoppet jo produksjonen over nyåret og den stod i et halvt år nesten. Så tallene du bruker gir ingen mening. Og heller ikke i Q 3 er det vel ventet noe særlig av s og x til landet? Kommer vel som vanlig en stor forsendelse mot slutten av året av s og x til landet?

Lenke til kommentar

Salget av S/X har stupt hele veien fra 2018, så det er ikke bare noe særegent for 2021. Jeg aner ikke hvordan de selger i utlandet for tida, så for alt jeg vet har Tesla såpass suksess med de andre steder at det ikke er noe vits å gjøre særegne tiltak for det norske markedet.

Edit: I 2020 var røffly hver tiende bil de solgte enten en model S eller X.

https://ir.tesla.com/press-release/tesla-q4-2020-vehicle-production-deliveries

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ikke noe særegent? Det er ikke solgt flere model S og X fordi det har vært stans i produksjonen i år. Det har vært full produksjon tidligere år. Så du må se på tallene til og med 2020. 2021 tall må du faktisk utelate for de fucker opp alt siden det ikke er mulig å vite om salget ville vært større om det fantes flere biler å selge. Det er heller ikke enkelt å vurdere om det er pris alene som gjør at salget har falt. Pris kan være en medvirkende årsak, men neppe for alle. For tross alt er det mye bil for pengene, både s og x på norske skilter. 

Vi aner jo ikke noe om hvordan nordmenn vil reagere på de oppdaterte S og X modellene, samt Plaid modellene. Det er ikke utenkelig at vi ser økning i salget av de modellene i Norge. 

Hvorfor tror du folk har droppet kjøp av S og X de siste årene? Folk jeg kjenner som kjører Tesla og som bytter biler relativt regelmessig har sagt at de måtte utsette kjøp av ny bil fordi model S og X var på tampen av sitt livsløp. De hadde altså allerede eid en eller flere modeller av S eller X og ønsket ikke å kjøpe en ny som så kliss lik ut, og som ikke hadde noe særlig nytt på innsiden heller. Det er nok en grunn til at mange bilprodusenter har nøye planlagte livssykluser av modellene sine. Lansering, facelift, evt pro mortem upgrade. Etter det blir det oppdatert modell, gjerne med såpass store kosmetiske endringer at alle ser at det er en ny modell. Det bidrar til at trofaste kunder føler det er verdt å bytte. Ofte er det enklere å selge til eksisterende kunder enn å gå for nysalg. Ja Tesla har oppdatert sine modeller konstant, masse ny software, endringer underveis osv. Men når folk skal kjøpe ny bil, så er det mye følelser. Og for de fleste er bilkjøp den største "investeringen" bortsett fra bolig. Så er det mange som kvier seg for å kjøpe biler som er på tampen av sin livssyklus, selv med kampanjetilbud og fete felger med på kjøpet selger slike biler generelt dårligere. For kundene venter på neste modell. Noe som ser nytt ut, som gir den gode følelsen av av forventning og spenning når en setter seg i en helt ny bil. Med nye funksjoner, bedre kjøreegenskaper eller mer skyv. Og alt dette får de feks i Plaid. 

Men nå har det jo skjedd litt, og hva som blir greia med X vet vi vel ikke ennå. S er oppgradert. Plaid er fantastisk og noe skjer nok med X også, og den kommer jo i Plaid den også. Tipper begge Plaid modellene vil gjøre det relativt bra i Norge. Specs alene tror jeg vil sørge for det. Og prisen i forhold til ytelse er jo faktisk bare helt imponerende. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
On 7/26/2021 at 5:16 PM, hekomo said:

Jo, det er faktisk det. Rolling Start er en standard måte å gjøre det på, som brukes i flere sammenhenger.

Vet du tallene for Model 3?

Det er jo standard som du sier, men Tesla har visst glemt å få beskjed om det..
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (46 minutter siden):

Vet du tallene for Model 3?

Det er jo standard som du sier, men Tesla har visst glemt å få beskjed om det..
 

Ja, hvis Tesla mente det var en standard så er det rart at de oppgir med rollout på Performance-versjonen og ekte 0-60 uten rollout på Long Range-versjonen.

Så det kan ikke bli mer feil. Først hevde at å oppgi med rollout er standard(nei, det er det ikke) og så selv ikke følge sin egen standard.

Tesla er et selskap som ikke er i stand til å komme med et eneste tall uten eimen av svindel og bedrag.

Endret av uname -i
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
7 minutes ago, uname -i said:

Ja, hvis Tesla mente det var en standard så er det rart at de oppgir med rollout på Performance-versjonen og ekte 0-60 uten rollout på Long Range-versjonen.

Så det kan ikke bli mer feil. Først hevde at å oppgi med rollout er standard(nei, det er det ikke) og så selv ikke følge sin egen standard.

Hvorfor Tesla ikke oppgir det samme på sine andre modeller eller resten av bransjen for den del, er naturligvis ikke så lett å bortforklare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg leste litt på de referansene på Wikipedia om 1 foot rollout. Det fjerner praktiske feilkilder i målingene (hvor og når starten egentlig skjer) gir bedre konsistens i måleresultatene. Bedre konsistens gir bedre sammenlignbarhet (mindre avhengig av tilfeldigheter og systematiske feil). Hadde verden startet med blanke ark og skulle valgt målemetode ville one foot rollout vært et bedre valg enn 0 foot rollout. Skjønt jeg ville valgt noe mer metrisk da. f.eks 30 cm.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Jeg leste litt på de referansene på Wikipedia om 1 foot rollout. Det fjerner praktiske feilkilder i målingene (hvor og når starten egentlig skjer) gir bedre konsistens i måleresultatene. Bedre konsistens gir bedre sammenlignbarhet (mindre avhengig av tilfeldigheter og systematiske feil). Hadde verden startet med blanke ark og skulle valgt målemetode ville one foot rollout vært et bedre valg enn 0 foot rollout. Skjønt jeg ville valgt noe mer metrisk da. f.eks 30 cm.

Porsche oppgir en 0-60 mph-tid som en vanlig sjåfør kan oppnå på en vanlig vei.   Jeg synes det er bedre enn å oppgi den teoretisk sett laveste tiden som er mulig å oppnå om man drar til en drag-race-bane, smører overflaten med et tonn håndball-klister, prepper bilen i tre kvarter og til slutt oppgir en tid som ikke en gang er 0-60, men 5-60.

Lurer forresten på hvor lang tid det tar før denne Plaid får en OTA-oppdatering som struper ytelsene slik som de har gjort på andre Model S. Tesla har fått tallene sine ut i media så da er jo Mission Complete. Ikke noe vits i å risikere flere eksplosjoner når 1,99 sekunder står oppført i salgsbrosjyren til evig tid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (24 minutter siden):

Jeg leste litt på de referansene på Wikipedia om 1 foot rollout. Det fjerner praktiske feilkilder i målingene (hvor og når starten egentlig skjer) gir bedre konsistens i måleresultatene. Bedre konsistens gir bedre sammenlignbarhet (mindre avhengig av tilfeldigheter og systematiske feil). Hadde verden startet med blanke ark og skulle valgt målemetode ville one foot rollout vært et bedre valg enn 0 foot rollout. Skjønt jeg ville valgt noe mer metrisk da. f.eks 30 cm.

Teoretisk så gjør det jo det, men når listen ikke oppererer med dette hele veien så blir det jo dumt. Den listen inneholder tider med vanlig vei, på drag-stripe med lim, med rollout og uten rollout. 

For det siste så finnes jeg ikke enig. Det blir rart å skulle bruke en standard vi normale må kjøpe spesialutstyr for å kunne måle selv. 0-100 km/h fungerer godt nok, og over nok tester og tider over tid, så får man nogenlunde like forhold på normalt underlag. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...