Gå til innhold

Varm? Vi har testet billige klimaanlegg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Med litt forvirrende prising - tilgjengelig både til 2000 og 2500 hos Jula - deiser Anslut inn som ett av de billigste flyttbare klimaanleggene du kan kjøpe. Det har også den høyeste kjøleeffekten blant billigmodellene, med 8000 BTU. Når vi pakker ut denne boksen ser vi at den er nødt til å ha kommet fra nabosamlebåndet til Sandstrømmen som leveres av Elkjøp.

Men hvor effektig er den ved 10 kvadratmeter stor soverom mellom 25\33 grader i sommeren?

For er problemet har testet mye aircondition det som er ganske idiotisk man må ha rør ut av huset hvis de maskinene skal ha noe effekt ellers vil vifte fungere bedre, til 200-300 kr på jula eller elkjøp mindre støy føles kaldere og tar mindre strøm. Da varmetapet overstiger kjølefunksjonen.

Nå har jeg mest teste Sandstrøm ca 3 år siden jeg fikk det på åpenkjøp.

Hvor trygge er disse i bruk om natta? hva koster det å bruke de sammenligne med 50 watt vifte?

For selv kunne vurdert jula sin men mistenker at forskjellen er minimalt mellom vifte til 300 kr og aircondition til 2500 kr. Siden man må sitte ganske nærme for å merke forskjell fra 10 meter over utover eller hvis det er mye ting i rommet er det vanskelig å merke forskjell. Man husket i gamledager da de hadde isbiter man pyttet i maskinen slik det smeltet og ga kulde, men effekten var for dårlig. Selv om ikke vifter settes ned tempraturen føles det litt kaldere hvis det ikke er over 34 grader i rommet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (23 minutter siden):

Men hvor effektig er den ved 10 kvadratmeter stor soverom mellom 25\33 grader i sommeren?

For er problemet har testet mye aircondition det som er ganske idiotisk man må ha rør ut av huset hvis de maskinene skal ha noe effekt ellers vil vifte fungere bedre, til 200-300 kr på jula eller elkjøp mindre støy føles kaldere og tar mindre strøm. Da varmetapet overstiger kjølefunksjonen.

Nå har jeg mest teste Sandstrøm ca 3 år siden jeg fikk det på åpenkjøp.

Hvor trygge er disse i bruk om natta? hva koster det å bruke de sammenligne med 50 watt vifte?

For selv kunne vurdert jula sin men mistenker at forskjellen er minimalt mellom vifte til 300 kr og aircondition til 2500 kr. Siden man må sitte ganske nærme for å merke forskjell fra 10 meter over utover eller hvis det er mye ting i rommet er det vanskelig å merke forskjell. Man husket i gamledager da de hadde isbiter man pyttet i maskinen slik det smeltet og ga kulde, men effekten var for dårlig. Selv om ikke vifter settes ned tempraturen føles det litt kaldere hvis det ikke er over 34 grader i rommet.

De fungerer så lenge du tetter godt rundt utløpet av slangen. Senker tempen på vårt soverom lett fra 25 til 19-20 grader. 
Og det å kjøle med en slik koster svært lite. Som en varmepumpe, så er strømtrekket svært lavt når man kjøler. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Randeboy skrev (2 timer siden):

De fungerer så lenge du tetter godt rundt utløpet av slangen. Senker tempen på vårt soverom lett fra 25 til 19-20 grader. 
Og det å kjøle med en slik koster svært lite. Som en varmepumpe, så er strømtrekket svært lavt når man kjøler. 

sammenlignet med 50 watt vifte på nivå 1\3 så er vel neppe det,

elkjøp er ikke noe bedre en aliexpress heller ikke jula må regne med vanskelig reklamasjon og man må ha fagmann å sette det opp. Koster mere å reparere en ny og mistenker man må fylle på veske etter noen år,

Lenke til kommentar
10 minutes ago, LMH1 said:

sammenlignet med 50 watt vifte på nivå 1\3 så er vel neppe det,

elkjøp er ikke noe bedre en aliexpress heller ikke jula må regne med vanskelig reklamasjon og man må ha fagmann å sette det opp. Koster mere å reparere en ny og mistenker man må fylle på veske etter noen år,

Men kan også gi rimeligere oppvarming om vinteren også..... F.eks. for min del kunne det hensiktsmessig med en varmepumpe med innedel i soveromsgangen, for å kunne redusert temperaturen litt på flere soverom om sommeren gjennom i hvert fall ha dørene åpne, samt her effektiv oppvarming om vinteren i den delen av huset.

(Er det noen selskaper du ikke har problemer med?)

Lenke til kommentar
NULL skrev (6 timer siden):

(Er det noen selskaper du ikke har problemer med?)

Fleste er vel mere interisert å tjene penger en å lage produkterlønnsomt over tid, særlig varmepumpe fra panasonic koster mere å fikse en å kjøpe nytt, hvis man ikke ikke har peiling å reparere det selv.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (17 timer siden):

ellers vil vifte fungere bedre

Vifte flytter kun på luften.
Rommet blir ikke kjøligere.

Vurderer selv å kjøpe slikt for soverommet, da den jeg har lekker vann. Helt sikkert 20 år gammel.
Fikk den gratis.
Jeg har koblet slangen på lufteventil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...