Gå til innhold

Biltur fra Oslo til Lofoten - hva bør vi gjøre? (4-5 dager)


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (37 minutter siden):

Da har de antageligvis kjørt hardt. Ganske så hardt.

Dette var på 80-tallet mens man fortsatt hadde "Rally Hamarøy" og det går fortsatt gjetord om kjøringen til vedkommende som kjørte slik hele distansen. Familien klaget på at det ikke engang var tid til tissepauser og at de var nødt til å klamre seg fast når det var svinger.

https://no.wikipedia.org/wiki/Rally_Hamarøy

Fergekøer var hovedproblemet og han var nødt til å komme før de kom kjørte nordover på fellesferie. Regn med elleville fergekøer i fellesferien i år, enda lengere enn i 2020.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Jok5K7/magnar-og-tove-sto-15-timer-i-fergekoe

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
robertaas skrev (6 minutter siden):

Dette var på 80-tallet mens man fortsatt hadde "Rally Hamarøy" og det går fortsatt gjetord om kjøringen til vedkommende som kjørte slik hele distansen. Familien klaget på at det ikke engang var tid til tissepauser og at de var nødt til å klamre seg fast når det var svinger.

https://no.wikipedia.org/wiki/Rally_Hamarøy

Fergekøer var hovedproblemet og han var nødt til å komme før de kom kjørte nordover på fellesferie. Regn med elleville fergekøer i fellesferien i år, enda lengere enn i 2020.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Jok5K7/magnar-og-tove-sto-15-timer-i-fergekoe

 

Har forsåvidt hørt om Rally Hammarøy, men ikke at det knyttet seg til en bestemt person.

Men at det er mange opp gjennom tidene som har kjørt strekka endel raskere enn meg, tviler jeg ikke et sekund på. Jeg er generelt ikke så glad i å kjøre for mye over fartsgrensa, selv om det var endel øde strekker hvor veiene "bød opp til dans". Sånn som veien over Svartisen og fjellpasset forbi Hjerkinn. Der var Onkel aldri.

At det var de som hadde 22 timer eller enda lavere som mål, tror jeg gjerne. Men da går det som sagt radig unna og godt over fartsgrensene.

Og Hammarøy var jo litt spesiell om man hadde "kartleser, eller tidene i hodet og klokke på dashen, for da viste du om du hadde god eller dårlig tid. Er jo selvsagt vanskelig å planlegge når man skal kjøre 20 timer nesten, før man når fergeleiet. 

Har selv vært passasjer på bil da sjåføren skulle gjøre Harstad-Sortland på under timen, og da den lengste veien som Google sier skal ta nesten 2 timer. 125 km på under 60 minutter, tilsier en snittfart på minst 125 km. Vi kjørte da en "rabbit", altså Golf med litt motor.

Vi klarte det, men det var ikke 60 i 60-sonen for å si det sånn. Ihvertfall ikke mellom tettstedene, selv om det gikk noe roligere i mer befolkede områder. Da måtte tid hentes igjen i 80-soner, og vi var nok ofte over 180 km/t, selv om jeg ikke er sikker på om vi kom opp i 200... Vi snakker da om seint 80-tall, tidlig 90-tall.

PS! Er ikke noe jeg er stolt av i dag, men det var ikke akkurat noe kultur for å si fra til sjåføren på den tiden. Og som ungdommer flest, er selvsagt fart spennende. Sjåføren var forøvrig kjent for å kjøre hardt, så stolte langt mere på han og kjøreferdighetene hans, enn mang andre som ikke var vant til slik kjøring. det kan helt klart ha medvirket til at man hverken var redd, eller følte for å si fra.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Snowleopard skrev (På 22.5.2021 den 0.07):

Da har de antageligvis kjørt hardt. Ganske så hardt. Dog litt avhengig av hvor lenge siden. Veiene har fått masse utbedringer som har kuttet reiseavstanden en del, og høyere fartsgrenser mange steder, som reduserer hvor mange timer man kjører disse kilometerne på.

Har kjørt Oslo - Harstad med mål om å komme frem på under 24 timer, og da skal du kjøre passelig hardt, i tillegg til å treffe godt på fergeavgangen fra Bognes til Lødingen. Det var der man kunne treffe på minuttet, eller få flere timers bom. Uansett, ble det noen minutter over 24 timer, så hadde man "tapt".

Dette var riktignok 20-25 år siden når avstandene var litt lengre. og dette fordrer at man treffer på ferga over til Lødingen.

Fergeturen Bognes til Skarberget er endel kortere om man kjører om Narvik, men det er og noen mil lengre kjøretur, spesielt siden man må opp til Finnsnes for å komme over brua. Alternativet ser ut til å være å kjøre via Harstad og så ferge over til Skrolsvika.

Oslo til Harstad er per i dag er i dag 1530 km ifølge Google Maps, og man skal nå klare den på 21 timer. Fra Oslo til Harstad er det nå 1400 km, og forventet reisetid er 19 timer og 20 minutter. Mener bestemt at Oslo Trondheim var 560 km, og Trondheim til Harstad var 1100 km, så totalt 1650 km, og da var det aldri snakk om mer enn 80 km/t, og mange flere steder med 30, 50 og 60 km/t..

I 2019 kjørte jeg Narvik - Værnes i et strekk (gjennom Sverige) via Kiruna Arvidjaure og Østersund. Var 15 timer ren kjøretid. Hadde vel egentlig kun 2 skikkelige stopp. Et i Porjus og et i Wilhemmina. Gikk veldig greit det, med svært god og spennende lydbok hele veien.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (12 timer siden):

Lengste jeg har kjørt er Drammen - Trondheim uten stopp,  og det var langt nok.
På vei til Drammen så stoppet jeg for å fylle diesel.

Har lyst å kjøre til Harstad, men det blir nok ikke før utpå høsten 2022.

Du burde ta turen, inkludert en Lofoten-sightseeing samtidig. Å vente til 2022 kan selvsagt være lurt, når vi forhåpentligvis blir kvitt reise-restriksjoner til utlandet, og trykket på fergesambandet forhåpentligvis blir endel mindre.

Lenke til kommentar

Kystriksveien

Den kan kanskje fort bli et lite helvete i år på grunn av fergene?

HVOR MANGE FERJER ER DET LANGS KYSTRIKSVEIEN?
Langs selve Fv17 er det 6 ferjer. Velger du å kjøre Fv769 mellom Namsos og Rørvik blir det totalt syv ferjer. I tillegg kommer ferjene ut til øyene.

 

Gavekort - DNB

Få gavekort på 1000 kroner, også oversikt over mange aktiviteter og severdigheter i hele Norge.

 

Visit Vesterålen

Visit Lofoten

 

Turlagshytter

Hytter - Vesterålen Turlag

Jeg skummet gjennom tråden og mye er nevnt. Det er noen turlagshytter i regionen om det kunne være noe, må bestilles på forhånd.

 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 19.5.2021 den 21.09):

Ta kystriksveien nordover, gjerne også en svipp innom Atlanterhavsveien på tur nordover.

Andenes er også et flott utgangspunkt for hvalsafari.

Samstemmer i Snowleopard sitt forslag om Atlanterhavsveien og Kystriksveien !
E6 er kjedelig i forhold.
Janne og Franks reise og bobilblogg: Langs Atlanterhavsveien.

Etter overnattinga deres i Steinkjer vil jeg foreslå en tur ut til Brønnøysund og Torghatten:
Janne og Franks reise og bobilblogg: Torghatten, både inni og oppå.

Deretter kan dere kjøre til Mo i Rana og overnatte på Becks Hotell ved Mo i Rana Camping:
Janne og Franks reise og bobilblogg: Mo i Rana Camping og tur i Selforslia.

Fra Mo I Rana er det kun en liten kjøretur på 3 kvarter ut til Marmorslottet, et meget spesielt sted:
Janne og Franks reise og bobilblogg: Marmorslottet, et naturlig mesterverk.

Så har du jo fått masse tips om veien videre med ferje Bodø-Moskenes, Lofoten og Vesterålen til Andenes der Snøleoparden anbefalte hvalsafari:
Janne og Franks reise og bobilblogg: Hvalsafari ved Andenes.


Jeg tror nok dere har for få dager til å få med dere alt som er foreslått i tråden, men plukk ut det som er mest interessant for dere og ha en riktig god tur oppover !

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
robertaas skrev (På 22.5.2021 den 1.06):

Fergekøer var hovedproblemet og han var nødt til å komme før de kom kjørte nordover på fellesferie. Regn med elleville fergekøer i fellesferien i år, enda lengere enn i 2020.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Jok5K7/magnar-og-tove-sto-15-timer-i-fergekoe

 

Hovedproblemet på Bognes - Skarberget (som er den eneste ferga på E6 og således "avgjørende") i fjor var faktisk ikke selve fergene, men utbedring av en kort tunell på nordsida (Skarberget). I år regner jeg med det ikke er et problem.
Ja, det var veldig lange køer, men det var en eller to dager (?) med tilsvarende store oppslag, og resten av ferien var det relativt som forventet i ferietiden, med litt ekstra ventetid pga. pandemi-trafikken. De er ganske gode på å ta unna på E6-ferga, og kjører feks også B-ruter om sommeren. Så, kø blir det garantert, men om de blir "elleville" vet jeg ikke om kommer til å bli tilfelle.

Når det gjelder fergene fra Bodø og nordover, samt på Kystriksveien, så kan de fort blir mer "elleville".

 

Når det kommer til anbefalinger, så kan jeg anbefale å stoppe noen timer i Saltdal, feks. på Storjord og ta en tur langs Junkerdalsura. Generelt er Junkerdalen en perle. Om man har tid og er turvant, så kan Solvågtind anbefales. Det er også mye krigshistorie i området, feks "Blodveien", samt krigskirkegårdene i Botn, med en jugoslavisk og en tysk gravplass.

Endret av Raspeball
Lenke til kommentar

Jeg har desverre ikke noen anbefalinger, men skal gjøre nesten samme turen selv i sommer. Tenker å ta "omveg" gjennom trollstigen, atlanterhavsvegen og E39 videre, etter trondheim er jeg tom. Må legge igjen et innlegg uten mål fordi favoritt funksjonen funker ikke for meg og jeg vil helst finne igjen tråden seinere

Lenke til kommentar
NAVer skrev (4 minutter siden):

Ja, noen gode forslag der, men litt usikker på om det passer inn i tidsbudsjettet. Har dog en tur opp og en tur ned så jeg får nok tatt noe på veg ned også. 

Ja det er et langt strekk fra Trdh til Lofoten og det skal godt gjøres å få med seg alt som er der 🙂
Vi hadde god tid og kjørte på kryss og tvers 🙂

 

Lenke til kommentar

Det er ganske langt å kjøre Oslo - Lofoten. Et behagelig alternativ (som koster litt ekstra) er å ta med bilen på Hurtigruten en del av veien. En gang kjørte jeg Oslo - Trondheim, overnattet i Trondheim og tok Hurtigruten Trondheim - Stamsund. Et drøyt døgn på båten med flott opplevelse langs kysten, god mat og en god natt med søvn. Og en litt spesiell opplevelse å ha med bilen på en minimalt bildekk hvor bilene står tett i tett og er kjørt ombord etter når de skal av. Det er noe helt annet enn danskebåten eller vanlige bilferger. Har også kjørt sydover tilsvarende for å slippe å kjøre over Saltfjellet, som vi hadde gjort noen ganger før. Da ble det Hurtigruten Stamsund - Brønnøysund. Ble i Brønnøysund til dagen etter med bl.a. tur til Torghatten, og kjørte siste del av kystriksveien videre sydover.

Det er mye fjell- og naturaktiviteter i Lofoten. Noe litt alternativt, men som vel kommer litt an på interesser og kanskje alder, er å besøke Smeden i Sund og Glasshytta på Vikten. Da kan man også kjøpe med seg noe mer enn de vanlige suvernirene som det kryr av ellers.

Lenke til kommentar
Mr D skrev (4 minutter siden):

Det er ganske langt å kjøre Oslo - Lofoten. Et behagelig alternativ (som koster litt ekstra) er å ta med bilen på Hurtigruten en del av veien. En gang kjørte jeg Oslo - Trondheim, overnattet i Trondheim og tok Hurtigruten Trondheim - Stamsund. Et drøyt døgn på båten med flott opplevelse langs kysten, god mat og en god natt med søvn. Og en litt spesiell opplevelse å ha med bilen på en minimalt bildekk hvor bilene står tett i tett og er kjørt ombord etter når de skal av. Det er noe helt annet enn danskebåten eller vanlige bilferger. Har også kjørt sydover tilsvarende for å slippe å kjøre over Saltfjellet, som vi hadde gjort noen ganger før. Da ble det Hurtigruten Stamsund - Brønnøysund. Ble i Brønnøysund til dagen etter med bl.a. tur til Torghatten, og kjørte siste del av kystriksveien videre sydover.

Det er mye fjell- og naturaktiviteter i Lofoten. Noe litt alternativt, men som vel kommer litt an på interesser og kanskje alder, er å besøke Smeden i Sund og Glasshytta på Vikten. Da kan man også kjøpe med seg noe mer enn de vanlige suvernirene som det kryr av ellers.

Det er langt, men jommen er det fin natur langs veien som det virker som du har gått glipp av. Spesielt siden du tok båten på det som er den vakreste delen av turen.

Sammenligningen med danskebåten er derfor å sammenligne en vakker frukt mot en potet. Det er lite å se egentlig når man kjører nedover langs svenskekysten, ihvertfall om man dundrer nedover på E6''en. Det kan man ikke si om turen fra Trondheim til Stamsund, selv om du skulle velge E6'en der og.

Og tidsbesparelse? Du brukte 2 døgn på turen, og det er ca like lang tid som man bruker med bilen om man tar en overnatting ca halvveis. Om du skal ta Hurtigruten for å oppleve den som en del av turen, kjør heller over til Bergen og hopp på båten der. Og så hopper du av i Ålesund eller Molde for å oppleve Atlanterhavsveien, eventuelt hopp av i Rørvik og følg Kystriksveien oppover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...