Gå til innhold

The Tremendous Trump Thread - Etterspill (Les førstepost)


Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (17 timer siden):

Donald vil nå stenge ned tv-stasjoner som kritiserer ham.

GAGVZBDWEAANmeO?format=jpg&name=large

At han beskriver kabel-tv som "FREE government approved airwaves" kan vel også helst gå ukommentert.

...

Det han gjør er å cashe inn på hatet og misinformasjonen folk på populistisk/misinformert side i USA har fortært i over 20 år.

Ideen om et politisk fundert liberalt bias i media og akademia.

 

Spoiler

Dette er bokstavelig talt grunnen til at jeg er på politikkdelen av forumet:

Anklagene mot akademia, vitenskap og journalisme er den største etiske og filosofiske uretten og trusselen som foregår i politikken i vår tid -- med over hundre millioner ofre i vesten som har blitt lurt til å delta i å motarbeide egne interesser -- og Trump er det største varmeelementet i suppen, som truer med å ta disinformasjonen til kokepunktet.
Strømmen som lar ham oppnå varme er disinformasjon, og strømgeneratorene som supplerer strømmen er eid av det republikanske partiet og deres agendaskapere/donorer.
Trump er ikke det eneste varmeelementet i vesten, men det største og farligste akkurat nå.

Ved å erklære krig mot 'etablissementet' og love folk at deres politiske motstandere...
https://www.theguardian.com/us-news/2023/aug/30/trump-interview-jail-political-opponents-glenn-beck

 

...og journalister skal bli arrestert, som per din post...

...så skaper han et håp om 'rettferdighet', som igjen kan være grobunn for voldelige reaksjoner både ved et eventuelt tap -- og kan slå enda voldeligere ut ved seier.

...

Verdens største misinformasjonsaktører har enda ikke startet valgkampen for Trump, de sparer penger litt til mens de planter frø som skal høstes senere, forgifter brønner, og blander kool-aid.

USA er ikke på langt nært godt nok forberedt på disinformasjonen vi kan forvente.
Det hjelper ikke at vi har medier som formidler sannhet -- om løgnene gjentas høyt nok og bredt nok hvor folk kan se dem:
Selv folk som vet sannheten kan bli så eksponert for løgner at de skjemmes til å støtte løgnen bare for å slippe å være sosialt ekskludert.

---

For å gjøre ting verre, så har disinformasjonen sine kår blitt bedre siden 2020:

Twitter motarbeidet disinformasjon forut for valget i 2020, sammen med lunkne forsøk fra Facebook på det samme -- men kommer til å være en vektor i spredningen i 2024, sammen med YouTube, TruthSocial, og Reddit.

CNN har nye eiere som er pro-Trump gjennom at de ønsker å overta republianske seere fra Fox News. Det fører til at eldre demokrater som så på kanalen fores misinformasjon og nyheter vinklet til fordel republikanere, som CNN holdt seg for gode til å pushe tidligere. 
CNN kommer i beste fall til å være mer nøytrale, ofre objektivitet og ofre formidlingen av nyheter som er negative for Trump og republikanerene for å oppnå nøytralitet, ideen om at partene er likeverdige.
Likestiller vaksine mot pest, og pest.
Det er ikke en hypotetisk situasjon engang, de er allerede flyttet dit i nyhetsdekningen sin:
CNNBBSSCALE.png

https://www.allsides.com/news-source/cnn-media-bias

Da gjenstår nettopp MSNBC blant kabel-medier, hvis dekning er i favør demokratene simpelthen fordi det republikanske partiet er høyreradikale tullinger på denne siden av ~2012 -- ikke fordi kanalen har et bias for demokratene eller mot republikanerene i seg selv.
Når noen gjør noe kritikkverdig, så må man kritisere det.
Når noen gjør langt mer kritikkverdige ting enn andre, så er det ikke bias å kritisere dem oftere.

Derfor kommer MSNBC til å hamres med negativitet nettopp for å forsøke å få folk som ser på kanalen til å gå over på CNN eller Fox News, igjen, det er en bevisst strategi, som er banalt enkel:
Deng løs på og fordøm alle som ikke støtter agendaen, og sørg for at fordømmelsen gjentas bredt nok til å skape sosialt press.

Fox News kan ikke være verken objektive eller nøytrale i politiske saker om de forsøkte -- noe som går litt under radaren til folk fordi de også formidler faktuelle nyheter i saker som ikke omhandler politikk.

---

Trusselen -- mot demokratiet, politisk stabilitet, sannheten -- har altså eskalert på flere viktige og farlige måter, men det faktum er ufattelig grovt underrapportert og/eller folk er disinformert om det, som dem som tror Elon Musk reddet Twitter.

Kaskade-effekten et eventuellt fall av demokratiet i USA kan påføre vesten er også underdebattert, og praktisk umulig å diskutere på grunn av disinformasjonen som gjør at halvparten av deltakere i en debatt støtter Trump, og en god slump er uinformert og noe misinformert om tilstanden.

USA ut av NATO og et russisk Ukraina er bare bunnen av dritt-kransekaken som kan bygges fundert på en slik hendelse, det ligger hundrevis av ringer og baker i ovnen.

 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er litt off topic, men gitt retningen av diskusjonen så synes jeg denne var veldig god! Ikke la dere lure av enkle animasjoner, det er substans her, og må innrømme at jeg ikke hadde fått med meg at filter bubbles er en myte / nyere forskning sier at dette er det. Anbefaler derfor å bruke 10 minutter på et krasjkurs i poliariseringen vi ser nå i sosiale medier: 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
mronym skrev (8 timer siden):

Det er faktisk helt vanlig at en velfungerende demokrati har mekanisme for å hindre enkelte fra å få makta.
Dersom du har som program å ødelegge det demokratiske systemet (slik Trump til tiders antyder) så er det slik at i en velfungerende demokrati du ville blitt stoppet. I USA derimot...

 

 

Alle demokratier kan ødelegges. Alt som trenges er nok folk til å støtte udemokratiske tiltak/politikere/dommere.  Det er mange «illiberale» demokratier som velger illiberale politikere.  

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, SilverShaded said:

Her må jeg si jeg har få illusjoner, Folk styres av penger og egne levekår. De tilstandene vi har nå, hvor folk sliter økonomisk, skaper grobunnen for samfunnskritikk og uro. Dreininger mot ekstreme politikkens ytterkanter skjer stort sett alltid i 'dårlige tider', det viser historien. Da er folk villige til å sette all fornuft til side og heie frem slike politikere som Trump og Putin, fordi de tror løfter i stil med "make Anerica great again" skal bedre deres egne levekår.

Men vi bør ikke sitte på en høy hest og tro at vi selv slipper helt fri fra denne kritikken.

Lenke til kommentar
22 hours ago, SilverShaded said:

Her må jeg si jeg har få illusjoner, Folk styres av penger og egne levekår. De tilstandene vi har nå, hvor folk sliter økonomisk, skaper grobunnen for samfunnskritikk og uro. Dreininger mot ekstreme politikkens ytterkanter skjer stort sett alltid i 'dårlige tider', det viser historien. Da er folk villige til å sette all fornuft til side og heie frem slike politikere som Trump og Putin, fordi de tror løfter i stil med "make Anerica great again" skal bedre deres egne levekår.

Du har sikkert mye rett her. Imidlertid, hva er "løsningen" ? Be folk stramme seg opp? 🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (1 time siden):

Du har sikkert mye rett her. Imidlertid, hva er "løsningen" ? Be folk stramme seg opp? 🙂

 

DrAlban3000 skrev (14 minutter siden):

Utdanning er løsningen. De (Magas) er et symptom på et problem vi har.

Veldig vanskelig å løse. Hvordan få folk til å tenke litt lengre enn seg selv og sin egen lommebok ? Hvordan få folk ut av la-la-land og til å se forskjell på sannhet og proganda ? Kan man få folk til å skjønne at de blir manipulert, og at vold og ekstremisme bare vil gjøre ting værre ?

Oppdragelse og utdanning kan muligens være hjelpemidler for mennesker til å bli litt mer reflekterte, men desverre er vi veldig svake for "sterke menn" som har løsningen på alt. Jeg tror ikke dagens trend stopper før grasrota ser at ting går til H...  med både deres egen økonomi og frihet. I USA følger mønsteret utviklingen i Tyskland i 20- og 30-årene, og der skjønte folk knapt noen ting før verden falt sammen rundt dem (de som skjønte noe i det hele tatt). Pendelen vil svinge på et eller annet tidspunkt, men jeg er redd det blir lenge til.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (7 minutter siden):

Oppdragelse og utdanning kan muligens være hjelpemidler for mennesker til å bli litt mer reflekterte, men desverre er vi veldig svake for "sterke menn" som har løsningen på alt. Jeg tror ikke dagens trend stopper før grasrota ser at ting går til H...  med både deres egen økonomi og frihet. I USA følger mønsteret utviklingen i Tyskland i 20- og 30-årene, og der skjønte folk knapt noen ting før verden falt sammen rundt dem (de som skjønte noe i det hele tatt). Pendelen vil svinge på et eller annet tidspunkt, men jeg er redd det blir lenge til.

Kjappe og enkle løsninger er skremmende attraktivt, men det går et skille - for det er ingen med rasjonelle tanker om politiske løsninger som får gåsehud av uttalelser som man vet er bare tull. Da er "skillet" at politikeren har valgt å dra nytte av og gjøre seg selv stor på et problem, ikke en løsning.

Det viktigste da var propaganda akkurat som det er idag, en skremmende lik situasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (22 minutter siden):

Kjappe og enkle løsninger er skremmende attraktivt, men det går et skille - for det er ingen med rasjonelle tanker om politiske løsninger som får gåsehud av uttalelser som man vet er bare tull. Da er "skillet" at politikeren har valgt å dra nytte av og gjøre seg selv stor på et problem, ikke en løsning.

Det viktigste da var propaganda akkurat som det er idag, en skremmende lik situasjon.

Når de med rasjonelle tanker er få, og de som ikke vet at uttalelsene bare er tull er mange, vinner galskapen. Propaganda = gjenta en ting ofte nok, så tror folk det. For USA sin del, blir det stadig fler som tror på propagandaen til DT, og når dems ikke har noe annet å stille opp med enn Biden.... 

Endret av SilverShaded
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Minner igjen om at republikanerene som parti er delaktig og ansvarlig for dette på alle nivåer av politikken.

De burde tatt et oppgjør med ondskapen i eget hjem, men evner ikke. De mangler ryggrad, og har et politisk hierarki hvor de simpelthen ikke evner å gjøre det rette når noen over dem er uansvarlige og bør fjernes, er som små barn som ikke tør å ta oppgjør med foreldrene sine.

Trump kommer til å vinne nominasjonen i det republikanske partiet, som heller ønsker Trump som kandidat enn å ta en fornuftig men upopulær avgjørelse til landets og verdens beste.

Og gjennom å ikke ta et oppgjør gjør de diktatur til en mulighet.

https://www.washingtonpost.com/opinions/2023/11/30/trump-dictator-2024-election-robert-kagan/

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (12 minutter siden):

Minner igjen om at republikanerene som parti er delaktig og ansvarlig for dette på alle nivåer av politikken.

De burde tatt et oppgjør med ondskapen i eget hjem, men evner ikke. De mangler ryggrad, og har et politisk hierarki hvor de simpelthen ikke evner å gjøre det rette når noen over dem er uansvarlige og bør fjernes, er som små barn som ikke tør å ta oppgjør med foreldrene sine.

Trump kommer til å vinne nominasjonen i det republikanske partiet, som heller ønsker Trump som kandidat enn å ta en fornuftig men upopulær avgjørelse til landets og verdens beste.

Og gjennom å ikke ta et oppgjør gjør de diktatur til en mulighet.

https://www.washingtonpost.com/opinions/2023/11/30/trump-dictator-2024-election-robert-kagan/

Sant nok ! Det er vel frykt som stopper dem fra å ta oppgjøret....frykt for egne seter, og nå også frykt for egen sikkerhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (1 time siden):

Det store problemet er at dei som kan og veit lite er skråsikre på at dei har rett, mens dei som kan og veit mykje også forstår at dei ikkje veit alt likevel.

Då høyrest dei kunnskapslause meir overbevisande ut enn dei kunnskapsrike.

Det tror jeg du har rett i, jeg tror også det er mye misnøye som ikke blir adressert fra typisk venstreside.

Her et lite eksempel fra forumet, hvor all logisk forståelse av situasjonen er forbigått av enkle, i dette tilfelle "wins":

"Herlig at noen tør si «fuck you» til de barnslige annonsørene som krever at alle skal følge deres latterlige venstrevridde agenda."

Som du ser forstår ikke vedkommende hvordan annonsering fungerer eller hva en agenda er. Men det setter seg hos de svakeste dessverre. Dette fenomenet har nok blitt ekstra tydelig i tiden etter Trump.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 5
Lenke til kommentar
2 hours ago, SilverShaded said:

 

Veldig vanskelig å løse. Hvordan få folk til å tenke litt lengre enn seg selv og sin egen lommebok ? Hvordan få folk ut av la-la-land og til å se forskjell på sannhet og proganda ? Kan man få folk til å skjønne at de blir manipulert, og at vold og ekstremisme bare vil gjøre ting værre ?

Oppdragelse og utdanning kan muligens være hjelpemidler for mennesker til å bli litt mer reflekterte, men desverre er vi veldig svake for "sterke menn" som har løsningen på alt. Jeg tror ikke dagens trend stopper før grasrota ser at ting går til H...  med både deres egen økonomi og frihet. I USA følger mønsteret utviklingen i Tyskland i 20- og 30-årene, og der skjønte folk knapt noen ting før verden falt sammen rundt dem (de som skjønte noe i det hele tatt). Pendelen vil svinge på et eller annet tidspunkt, men jeg er redd det blir lenge til.

Jeg tror mest på "back to the basics" siden følelser og meninger er mye knyttet til egen sosial sikkerhet: tilpasse det økonomiske systemet til nye tider og ny teknologi. Kanskje må dette gjøres ganske så gradvis, men det er vel ingen vei utenom dersom en ikke skal havne i uføre.

Utdannelse/teori og kjefting vil ikke forandre mye dersom mange nok føler seg sosialt usikre over lengre tid. Og føler man seg truet lenge nok så forandrer dette hjernen (og kroppen ellers) kjemisk/fysisk. Jeg tipper at jeg selv kunne bli nokså destruktiv dersom jeg følte meg tilsidesatt og truet over lengre tid.

En logikk som ofte blir oversett: dersom du er i samme båt med mange og du føler deg tilsidesatt så har det en mening å trekke ut bunnpluggen.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...