Gå til innhold

Kia EV6 er i Norge: 800 volt, firehjulstrekk og hengerfeste


Anbefalte innlegg

Hanhijnn skrev (1 time siden):

Eb bilskribent bør ha noenlunde normale kroppsmål. Denne skribenten vil jo finne nesten bare for små biler, når alt skal sjekkes opp mot en mann på nesten 2m...

For høy for biltesting vil jeg si.

Veldig nyttig for oss som er høye da! Er noen ganger vanskelig å finne informasjon om hvilke biler som har førerposisjon som egner seg. Det går ofte på et ratt som ikke lar seg justere nok frem og tilbake for å få en god kjørestilling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
49 minutes ago, Kahuna said:

Du har med andre ord tilpasset din private ladeplass etter bilen. Etter at tilpasningen er gjort første gang spiller det ikke lenger noen rolle hvor på bilen ladeporten er.

Jo, om ladeporten og laderpluggen var et annet sted - for eks på passasjersiden - måtte jeg gå rund bilen hver gang jeg skulle plugge inn eller ut. Ville vel 3-gange tidsbruken hver eneste gang inn eller ut av garasjen.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (54 minutter siden):

Dårlig anbefaling. På min bil, og om jeg ikke husker helt feil, på din bil også, så er ryggekameraet ubeskyttet og grises ned med søle og snø om været er uhensiktsmessig. Da er det tryggere å kjøre inn. Så kan man heller tørke av kameralinsa før man rygger ut igjen.

Det er alltid sikrere og enklere å rygge inn, selv om du må ut å tørke av kameraet.

Du har vikeplikt når du rygger, og ser lite om du har biler på begge sidene.
Har du rygget inn så har du god oversikt, og kommer deg fortere ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En stor fordel at det er ladeluke på BEGGE sider slik det er på Porsche Taycan og mot et lite tillegg på Audi e-tron. I felles-garasjen hjemme er det en søyle i veien for venstre forskjerm, så en god del biler som ikke passer for meg på det punktet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zlatzman skrev (51 minutter siden):

Veldig nyttig for oss som er høye da! Er noen ganger vanskelig å finne informasjon om hvilke biler som har førerposisjon som egner seg. Det går ofte på et ratt som ikke lar seg justere nok frem og tilbake for å få en god kjørestilling.

Ser den! Men folk på den høyden er vel mer unntaket enn regelen. Veldig lave folk har stikk motsatt problemstilling.

Biler bør testes for folk på gjennomsnittshøyde. Så får man legge til eller trekke fra for lave eller høye folk.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (12 minutter siden):

Så om ryggekameraet ditt er griset ned, da går du ut av bilen og tørker av kameraet før du rygger inn?

Om det blir enklere å rygge, ja
Men som regel klarer jeg å rygge like bra med kun speil.
Kamera er mest en trygget, så man ikke kjører over noen.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Dubious said:

Om det blir enklere å rygge, ja
Men som regel klarer jeg å rygge like bra med kun speil.
Kamera er mest en trygget, så man ikke kjører over noen.

Problemet er at en i en del parkeringsgarasjer så dugger sidespeilene fort på fuktige dager og vinterdager, selv om de er rene og oppvarmet. Altfor mange parkeringshus er laget med for dårlig ventilering og vannavløp.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Om det blir enklere å rygge, ja
Men som regel klarer jeg å rygge like bra med kun speil.
Kamera er mest en trygget, så man ikke kjører over noen.

Om du tørker av kameraet *før* du rygger inn er du i sannhet en sjelden blomst for det har jeg *aldri* sett i virkeligheten!

Det er ikke et poeng å rygge 'bra', det er poeng å rygge sikkert. Jeg tror det er sikrere å rygge *ut* av en parkeringsplass med reint kamera enn *inn* samme plassen med tilgriset kamera.

Et vennepar har for øvrig en innkjørsel som skapt for ryggekamera. Hekken går nesten ut til asfalten så om jeg kjører ut er fronten på bilen en meter ute i veien før jeg ser noe som helst(heldigvis bare 40-sone) men om jeg rygger ut vil kameraet gi meg oversikt nesten fra første cm.
(de burde trimmet den hekken)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Kahuna said:

Om du tørker av kameraet *før* du rygger inn er du i sannhet en sjelden blomst for det har jeg *aldri* sett i virkeligheten!

Det er ikke et poeng å rygge 'bra', det er poeng å rygge sikkert. Jeg tror det er sikrere å rygge *ut* av en parkeringsplass med reint kamera enn *inn* samme plassen med tilgriset kamera.

Et vennepar har for øvrig en innkjørsel som skapt for ryggekamera. Hekken går nesten ut til asfalten så om jeg kjører ut er fronten på bilen en meter ute i veien før jeg ser noe som helst(heldigvis bare 40-sone) men om jeg rygger ut vil kameraet gi meg oversikt nesten fra første cm.
(de burde trimmet den hekken)

Kommunen kan pålegge de å fjerne deler av hekken.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (30 minutter siden):

Et vennepar har for øvrig en innkjørsel som skapt for ryggekamera. Hekken går nesten ut til asfalten så om jeg kjører ut er fronten på bilen en meter ute i veien før jeg ser noe som helst(heldigvis bare 40-sone) men om jeg rygger ut vil kameraet gi meg oversikt nesten fra første cm.
(de burde trimmet den hekken)

Du vil alltid ha mer oversikt når du kjører framover.

 

Lenke til kommentar

Ang plassering av ladeluke finner jeg ærlig talt kun to betydelige argumenter her:

* Plassering bak er gunstig med tanke på at det er anbefalt å rygge inn i en parkeringsplass. Er det trangt er det gjerne også lettere å komme på plass baklengs. Ladestasjoner hvor man parkerer tversgående er agnostiske på høyre eller venstreplassert ladeluke. De står i praksis enten midt på eller alternerer høyre/venstre side.

* For å støtte bruk av lading ved gateparkeringsplasser er passasjersiden den åpenbart riktige siden. Er luken på førersiden må man med bruk av slike plasser enten parkere mot kjøreretningen eller strekke kabel til andre siden av bilen, og ha ladeluke åpen ut mot trafikken.

Til hjemmebruk så vil man nesten alltid kunne tilpasse seg. Man kan kanskje i noen tilfeller finne at det er litt enklere på førersiden siden man i veldig trange parkeringsplasser kan tenkes å plassere seg inn mot veggen på passasjersiden men uansett må ha plass til å åpne døren på førersiden, men dette blir veldig marginalt. En ladeluke stikker ikke noe vesentlig mer ut enn et speil så med mindre du må folde speilene for å kunne parkere er dette neppe noe mer ubekvemmelighet enn å skulle gå et par meter ekstra for å plukke inn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (4 timer siden):

Dårlig anbefaling. På min bil, og om jeg ikke husker helt feil, på din bil også, så er ryggekameraet ubeskyttet og grises ned med søle og snø om været er uhensiktsmessig. Da er det tryggere å kjøre inn. Så kan man heller tørke av kameralinsa før man rygger ut igjen.

Noen steder er det så åpent at det går fint å rygge inn med speilene. Andre steder går man ut, tørker av ryggekameraet, setter seg inn, rygger inn. Det gjelder ikke så alt for mange dager i året.

Kahuna skrev (4 timer siden):

For at elbil skal være et realistisk alternativ til biler med forbrenningsmotor så er det et viktig poeng at hurtigladeopplevelsen er så enkel som mulig, da er det også naturlig at ladeporten plasseres så den passer med ladeoperatøren bilen er tenkt å benytte. 

Hvis en hurtigladeoperatør velger feil side, så er det jo akkurat like dust som hvis en bilprodusent velger feil side.

Skavold skrev (4 timer siden):

Så lenge ladeporten er bak er jeg ikke nøye med hvilken side den er på. Har den på høyresiden på min elbil, gjør meg ingenting å måtte gå rundt bilen de ekstra centimetrene. Akkurat som det plaget meg like lite hvilken side fyllerøret for bensin og diesel var plassert på.

Det tar ikke mye tid å gå rundt bilen, men det er unødvendig og det skjer mange ganger. Omtrent som når en eller annen innedør har feil slagretning eller lysbryteren står på feil side av døra. Unødvendig tungvint, som følge av dårlig planlegging. Hadde planleggeren brukt hjernen noen sekunder til så hadde det spart X millioner kunder for Y tusen ganger noen sekunders tungvinthet.

Fyllerøret for bensin brukes utelukkende på bensinstasjoner. Ladeporten brukes både på hurtigladestasjoner (~10% av gangene den brukes) og på sakteladere (~90% av gangene). Sakteladre har ofte et mye trangere parkeringsmiljø enn hurtigladere og bensinstasjoner. Derfor bør det brukes noen sekunder ekstra på å planlegge ladeporten på riktig side, sånn at man slipper problemer med for trang parkering. Man må uansett ha god plass på førersiden for å kunne åpne døra og stige ut. Må man rundt bilen for å plugge den til så må man parkere trangere på førersiden så man kommer seg forbi på passasjersiden. Da kan man måtte åle seg ut av førerdøra og risikere å bumpe døra borti bilen ved siden av. Samt lage riper når man åler seg langs passasjersiden av bilen. De gangene det er trangt kan passasjerer gå ut før man rygger inn, men det løser jo ikke problemet med ladeport på feil side i kombinasjon med trang parkering.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 minutter siden):

Må da være mulig å ha valg om ladeport på begge sider?

Det koster nødvendigvis mer enn å bare ha det på en av sidene. Men ja, det kunne kanskje vært et tilvalg, eller at folk kan velge side. Biler for venstrekjørte land har jo gjerne det og da kan man i teorien velge side, på samme måte som man velger andre ting. Særlig premium-biler.

Billigbiler har sjeldent noe voldsomt med tilvalg.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (7 timer siden):

Du vil alltid ha mer oversikt når du kjører framover.

 

Bortsett fra eksempelet jeg nevnte.. ;)

De *burde* trimmet hekken og kommunen *burde* gitt dem pålegg om å gjøre det men hekken står der den står og om jeg lener meg forover i førersetet er det fortsatt 1,5 meter fra øynene mine til fronten på bilen.

Kanskje bilen burde hatt et kamera eller to i fronten? Da ville det blitt tryggere å liste seg frem på trange steder..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 timer siden):

Hvis en hurtigladeoperatør velger feil side, så er det jo akkurat like dust som hvis en bilprodusent velger feil side.

Men hvis begge gjør det er det ikke lenger feil side. EV6 sin ladeåpning passer jo til Ionity-nettverket.

Derimot kan vi nå greit utelukke at EV6 får tilgang til Teslas superladere i fremtiden, med mindre Tesla bygger om ladeplassene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bjørn Nyland, som kansje er den som lader mest forsjellige elbiler i hele Norge sier ofte at right side is the left side.

Gir mening å ha porten på samme side som man selv sitter. 

På fossilbiler er det ikke like nøye da man bare skal stå parkert der i noen minutter uansett. Men irriterende der og at det varierer hvilken siden tanklokket er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...