Gå til innhold

Kia EV6 er i Norge: 800 volt, firehjulstrekk og hengerfeste


Anbefalte innlegg

Jeg har en Hyundai Kona, som har ladeluka foran. Jeg har aldri opplevd at den har fryst fast, noe som skal være et velkjent problem. Men tar et forbehold om at jeg bruker bilen mest på langkjøring, og lite på vanlig hverdag, så mulig jeg bare har vært heldig. Men jeg må innrømme at jeg likevel ikke er helt fornøyd med plasseringen.

Den plasseringen jeg mener er optimal, er faktisk bak skiltet på hekken, og jeg skulle gjerne ha skiltet plassert i støtfangeren, og ikke i døra. Da er den skjult, det er ingen ekstra utskjæringer i karrosseriet, som synes. Ladeluke/tanklokk er i all hovedsak en vederstyggelighet mot designet, som jeg håper vi snart kan få utnyttet at ikke er plaget med væskesøl.

Med laderen sentralt plassert bak, er det dessuten ikke noe stort problem om laderen kommer på høyre eller venstre side, og det blir opp til en selv å velge hvilken side å parkere mot, alt etter som passer en best , ja og ledig da riktignok.

En annen fordel, dog ikke overalt, men mange steder, så er det å titte opp på laderen, den minst interessante utsikten. Mange steder er laderen plassert mot en vegg, og som oftest er det ikke en spesielt vakker vegg heller, gjerne tilgriset med "pieces" og "tags", ikke stilige motiver).

Da ville jeg mye heller hatt en utsikt å se på, enten det er utover fjorden, elva, vidda, marka/jordet eller ut i gata. Ladenerding trenger ikke jeg laderen for å få sjekket, det fikser bilen min selv, og tror det vil bli et krav om det, på elbiler som ikke støtter det per i dag. Alternativt må man få det i appen til bilen, eller ladeoperatøren.

Da kan jeg dessuten følge anbefalingen om å rygge inn på plassen, som i de aller fleste tilfeller er det aller sikreste. Også der en hekk sperrer utsikten, selv om jeg tipper det vil bli et sjeldent problem på en ladestasjon. Jeg velger altså langt heller å kjøre rolig frem mens jeg speider etter tegn til andre biler, og med mulighet for å stoppe raskt om jeg må, selv om det kan føre til at jeg blir påkjørt av den som kommer kjørende for fort og ikke klarer stoppe. Heller det enn å bli påkjørt mens jeg forsøker å rygge ut, og garantert får skylden, selv om man stoppet.

Og selv med bare speil å forholde seg til dersom man er for lat til å gå ut og tørke av ryggekameraet, så er det lettere å rygge inn i luka enn å rygge ut i trafikken. Det følger av pendelbevegelsene med i hovedsak bare to hjul fremme som svinger.

Men klart, enkelte folk hater å rygge inn i luker, og knoter grusomt med dette, men de fleste av de knoter også med å kjøre rett inn i en luke. Ser stadig folk som gir opp å kjøre inn i luken fordi de ikke behersker øvelsen. De samme menneskene prøver aldri prøver å rygge inn.

Jeg kan forresten ikke skjønne at man synes det er store jobben å tørke av ryggekameraet. Litt mykt papir, en dæsj med noe fuktig (ja, litt spytt i papiret fungerer, man tørker jo over med tørt uansett), og et raskt sveip eller to, så er det reint og tørt. Alternativt litt fuktig snø fungerer og.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (På 12.5.2021 den 22.02):

Jeg kan forresten ikke skjønne at man synes det er store jobben å tørke av ryggekameraet.

Det er heller ikke selve tørkejobben som er problemet, det er å stoppe bilen rett ved der du skal parkere, gjerne med andre utålmodige handlende bak deg som også har tenkt å parkere, gå ut, tørke av, og sette deg inn igjen, og *så* fortsette parkeringen. Jeg har som nevnt *aldri* sett noen gjøre dette. 

Nå er det selvfølgelig flere biler hvor dette ikke er et problem. Noen VW-modeller har ryggekamera skjult under VW-logoen i hekken, den vippes ut ved behov men er ellers beskyttet. Dessuten har noen BMW-modeller dedikert ryggekameraspyler.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Det er heller ikke selve tørkejobben som er problemet, det er å stoppe bilen rett ved der du skal parkere, gjerne med andre utålmodige handlende bak deg som også har tenkt å parkere, gå ut, tørke av, og sette deg inn igjen, og *så* fortsette parkeringen. Jeg har som nevnt *aldri* sett noen gjøre dette. 

Nå er det selvfølgelig flere biler hvor dette ikke er et problem. Noen VW-modeller har ryggekamera skjult under VW-logoen i hekken, den vippes ut ved behov men er ellers beskyttet. Dessuten har noen BMW-modeller dedikert ryggekameraspyler.

Dersom jeg finner det nødvendig for å ,parkere trygt, så gjør jeg akkurat det. Som sagt, det tar noen få sekkunder, og krever at man løfter rævva opp av førersetet en gang mer enn ellers, og jeg er muligens ferdig lenge før du er nær nok til å se at det skjedde.

Men du har rett i at du sjeldent ser det, for enten er speila godt nok, eller så er folk så fordømt lat, at det blir kalt dagens trim...

😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Civilix skrev (Akkurat nå):

For øvrig ville jeg aldri tørket av ryggekamera, ha en sprayflaske i bilen for å rengjøre det.

Ofte hjelper det ikke bare å fukte linseglasset/beskyttelsen, man må tørke av i tillegg. Men det er viktig at denne eller kluten/papiret fuktes godt, for ikke å ripe opp glasset.

Akkurat som kontaktløs vask bare er humbug, man får aldri bilen rein av kun å spyle av skitten, om ikke overflaten er spesialbehandlet, og man frisker opp denne beskyttelsen med jevne mellomrom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...