Gå til innhold

Krav om at alle nybygg er klar for elbil-lader


Zeph

Anbefalte innlegg

Sitat

06:23 Elbillading i nybygg fra 1. juli Fra 1. juli skal det være klart for å installere elbil-ladere i alle nybygg, har regjeringen bestemt. Nå skal man kunne installere elbillader når man selv ønsker det, uten å måtte gjøre tilpasninger i bygget eller grunnen, melder NTB.

https://www.nrk.no/nyheter/elbil-1.13789808

Edit: E24 hadde litt info om kva det vil bety:

Sitat

Forskriftsendringen innebærer at alle nye bygg må være ladeklare på parkeringsplassene tilknyttet bygget, skriver regjeringen. Ladeklart betyr at det skal være føringsveier for elektrisk infrastruktur fram til der et ladepunkt kan monteres.

https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/nA6zmd/fra-1-juli-blir-det-lagt-til-rette-for-lading-av-elbil-i-alle-nye-bygg

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fantastiske nyheter på den ene siden.

På den andre siden frykter jeg at kyniske utbyggere vil ty til omveier her, som for eksempel Ohmia, som gjør at utbygger ikke trenger å betale noe ekstra, men at kjøperne får en ufyselig dyr regning siden Ohmia tar regningen for hele greia, men så skal tjene det inn igjen i etterkant med ekstreme priser.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det kjem kanskje fleire detaljar etter kvart, men at "ladeklart" kun handlar om å legge trekkerøyr frå skap til parkeringsplass er vel neppe heile svaret. Det må bereknast på el-anlegget at ein skal ha kapasitet til ein ladar. Spørsmålet då er kor mange ampere som skal ligge til grunn sidan det finnes ladarar med ulik effekt. Dei fleste bustadar i dag får vel grei storleik på inntakssikringen og nye hus har kanskje mindre effektbehov enn eldre pga. betre isolasjon mm., men det bør bli med i kravet på eit eller anna vis sidan ein ikkje skal måtte endre på bygg eller grunn når ladar skal på plass. Då må anlegget vere dimensjonert for at ladar kjem. Inntakssikring og samtidighetsfaktor bla. Mange ladar nok på natta, men ein må vel ta høgde for at folk ladar bilen når dei kjem heim frå jobb, så det kan bli middagslaging, forbruk av varmtvatn og oppvarming samtidig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/29/2021 at 8:15 AM, Zeph said:

Det kjem kanskje fleire detaljar etter kvart, men at "ladeklart" kun handlar om å legge trekkerøyr frå skap til parkeringsplass er vel neppe heile svaret. Det må bereknast på el-anlegget at ein skal ha kapasitet til ein ladar. Spørsmålet då er kor mange ampere som skal ligge til grunn sidan det finnes ladarar med ulik effekt. Dei fleste bustadar i dag får vel grei storleik på inntakssikringen og nye hus har kanskje mindre effektbehov enn eldre pga. betre isolasjon mm., men det bør bli med i kravet på eit eller anna vis sidan ein ikkje skal måtte endre på bygg eller grunn når ladar skal på plass. Då må anlegget vere dimensjonert for at ladar kjem. Inntakssikring og samtidighetsfaktor bla. Mange ladar nok på natta, men ein må vel ta høgde for at folk ladar bilen når dei kjem heim frå jobb, så det kan bli middagslaging, forbruk av varmtvatn og oppvarming samtidig.

Høres unødvendig kostbart ut. Like så greit å legge kablene med en gang spør du meg, da det er såpass billig. 

- Sett krav om at det skal legges opp ladesystem som er dimensjonert 1,2 kW/parkeringsplass med lastbalansering
- Effekt mot nettet kan løses med dynamisk laststyring mot resten av byggets nettkapasitet. Det vil si at bilene kan lade svært hurtig på natten, når leilighetene nærmest ikke bruker strøm (ingen matlaging, vasking av klær osv.).
- Utbygger skal ikke kunne inngå leasingavtaler på dette. Det skal være sameiets eie og endel av bygget. Legg det inn i byggenormen. Det er relativt små kostnader vi snakker om mot mange andre krav.

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (14 minutter siden):

Høres unødvendig kostbart ut. Like så greit å legge kablene med en gang spør du meg, da det er såpass billig. 

- Sett krav om at det skal legges opp ladesystem som er dimensjonert 1,2 kW/parkeringsplass med lastbalansering
- Effekt mot nettet kan løses med dynamisk laststyring mot resten av byggets nettkapasitet. Det vil si at bilene kan lade svært hurtig på natten, når leilighetene nærmest ikke bruker strøm (ingen matlaging, vasking av klær osv.).
- Utbygger skal ikke kunne inngå leasingavtaler på dette. Det skal være sameiets eie og endel av bygget. Legg det inn i byggenormen. Det er relativt små kostnader vi snakker om mot mange andre krav.

Eg tenkte mest på private hus, ikkje leilegheitskomplekser. I eit større bygg er det meir naturleg å gjere alt klart.

Sitat

Mandag sendte Direktoratet for byggkvalitet (Dibk) et forslag på høring der det foreslås et krav om at alle nye hus og leilighetsbygg, samt bygg som skal totalrenoveres og nybygde hytter som har innlagt strøm og parkeringsmuligheter i nærheten, skal bygges ladeklare.

https://www.dagsavisen.no/oslo/nyheter/2021/01/11/na-kan-det-bli-ulovlig-a-bygge-boliger-som-ikke-er-klargjort-for-lading-av-elbiler/

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Zeph said:

Eg tenkte mest på private hus, ikkje leilegheitskomplekser. I eit større bygg er det meir naturleg å gjere alt klart.

https://www.dagsavisen.no/oslo/nyheter/2021/01/11/na-kan-det-bli-ulovlig-a-bygge-boliger-som-ikke-er-klargjort-for-lading-av-elbiler/

Blir mange utenpåliggende løsninger rundt omkring grunnet manglende rør i konstruksjon. Bør også settes krav om at det er plass i sikringsskapet til ny kurs, men tror ikke jeg ville satt krav om at man skal kunne lade samtidig som middag/vasking og alt annet. Det er veldig billig med dynamisk lastbalansering i eneboliger og rekkehus.

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette  blir vell stort sett  gjort allerede? I rekkehuset jeg bor I og som ble ferdigstilt sist år ligger det rør ut til parkeringsplassene fra utside skap. I en leilighet jeg eier som ble ferdigstilt i 2017 om jeg husker rett ligger uteskap med måler og hoved sikring ved parkering og kabel bro til alle parkeringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Koster ikke mye å legge opp noen ekstra kabler når det bygges.

Vil koste en god del mer om det må legges opp etter at bygget er ferdig.

Sparte mye tid på å legge inn fiber da det allerede var trekt rør fra der sentralen er plassert til der boksen min står.
Har flere ledige rør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...