Gå til innhold

Ny Europeisk superliga. Blir det en realitet?


OddZen

Anbefalte innlegg

Jeg kunne helt ærlig ikke brydd meg mindre om den moderne fotballen med eiere som ikke vet hva offside er engang og fotballspillere som er mer opptatt av sosiale medier og modellkarrieren sin enn å gjøre det bra utpå matta, dør. Gjerne gjør fotball til en kontaktsport igjen også mens man er igang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Harry Maguire, jeg liker deg! Maguire er jo blant Englands største stjerner, kaptein i den største klubben og sist kaptein på landslaget i oktober. Hans stemme er da veldig viktig. Han og Jordan Henderson.

Spillerne i de to største klubbene i England er mot, i hvert fall så og si helt garantert de engelske kjernene + Bruno Fernandes og skal vi tro rapportene hele United-garderoben + Klopp og Solskjær så har jeg økte forventninger til at de tar til motmæle i tiden som kommer. Både enkeltpersoner og forhåpentligvis samlet, litt som de gjorde da de gikk sammen om aspekter ved gjenåpningen av fotballen i fjor sommer.

Vi tåler litt Alan Shearer også.

 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Her trengs det store profiler for å ha sjanse til å stoppe dette. Rashford, Maguire, Henderson, Kane, Klopp, Ole osv  gå hardt ut mot dette. Det er ikke nok om supportere kommer med noen sterke ord. Forhåpentligvis innser engelske politikere hvilken vei dette vil gå, det er ikke usannsynlig at lag til slutt vil bli flyttet ut av landet hvis eierne ser på det som lønnsomt.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Danielzu said:

Handler ikke om frykt for forandring din nisse(konen min er en nisse så jeg har lov til å si det). 15 faste lag hver sesong som ikke gjør seg fortjent å være i en vinnet liga. Pisser på ideane til hva fotballspill står for. Earn the right. Økonomisk veksten i super liga går rett til eierne. Amerikanske system er no dritt

Okay si dette er en liga. Når har disse lagene noen gang vært redd for å rykke ned i ligaene de er i? Det er smålagene som kjemper om den retten. Og det er fortsatt 5 lag som skal kjempe om retten for å være med. Og si dette er en turnering så ja. CL er litt mer variasjon i, men er fortsatt disse 12/15 lagene som kjemper om CL tittelen hvert år også. Poenget er at nå får vi flere gode kamper hvert år. Noe som er positivt for alle som liker å se god fotball.

Lenke til kommentar

Tror det beste er et utvidet Champions League med 36 lag hvor de beste ligaene er bedre representert. Ser for meg f.eks. 6 lag fra England, 6 lag fra Spania, 5 fra Tyskland, 5 fra Italia osv., men at f.eks. et norsk eller et belgisk lag har en reell mulighet til å komme med hvis de presterer i kvalik.

Flere toppkamper, men uten noen faste. Man må bevise at man er blant de beste lagene i Europa til enhver tid for å komme med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ili skrev (11 minutter siden):

Okay si dette er en liga. Når har disse lagene noen gang vært redd for å rykke ned i ligaene de er i? Det er smålagene som kjemper om den retten. Og det er fortsatt 5 lag som skal kjempe om retten for å være med. Og si dette er en turnering så ja. CL er litt mer variasjon i, men er fortsatt disse 12/15 lagene som kjemper om CL tittelen hvert år også. Poenget er at nå får vi flere gode kamper hvert år. Noe som er positivt for alle som liker å se god fotball.

Nei, uenig i hvert ord du skriver.

Det er prinsippet om at alle kan rykke ned. Eller prinsippet om at selv de største klubbene ikke klarer å kvalifisere seg. Her er de kvalifisert uansett samme f. Hvorfor skal eksempelvis ikke Rosenborg ha muligheten til å møte verdens største klubber på Lerkendal igjen? Eller Bodø Glimt for den saks skyld. Jeg blir så forbanna over at noen , svært få, grisekyniske mennesker i en håndvending lager sin egen lille gutteklubb hvor de er med år etter år.

Flere gode kamper hvert år? Det er en subjektiv mening så jeg skal ikke diskutere for mye på det. Men jeg gjør meg noen tanker om hvor hinsides kjedelig det blir å møte disse lagene uke inn og uke ut som om det var det vanligste i verden. For ikke å snakke om hva billettprisene kommer til å ligge på. Her snakker vi 4-5 k på de dårligste plassene.

Slik det ligger an nå, så klarer ikke liverpool å kvalifisere seg til CL neste år, så skal de være med i en superliga?? Ikke få meg til å le. Det er så mye som er feil med det opplegget at jeg får frysninger av å tenke på det.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Juggel said:

Men jeg gjør meg noen tanker om hvor hinsides kjedelig det blir å møte disse lagene uke inn og uke ut som om det var det vanligste i verden. For ikke å snakke om hva billettprisene kommer til å ligge på. Her snakker vi 4-5 k på de dårligste plassene.

Vel eg nyter når Liverpool møter ManU, Arsenal, ManC, Tottenham og Chelsea. Selv om det er hvert år. Gjerne flere ganger per år pga turneringer. 

Og prisene på billetter kommer til å gå ned og ikke opp. Nå kan fans gå istedenfor hvordan det er med CL systemet der CL skal gi bort eller selge til rikinger og venner av UEFA. 

Lenke til kommentar

Det største problemet med dette er jo at man er med uansett om man fortjener det eller ikke, de har bare kastet de største klubbene i verden inn. 

Sånn som mitt lag, Arsenal, ja det er en av de største klubbene i verden, men vi klarer maks en Europa league plass i år. Da vil jeg ikke at vi skal få noe gratismulighet til noe annet. 

Hele tilfredsstillelsen er jo at man får belønning for ett langt slit i ligaen for å komme seg til Europa. Jeg vil ikke ha noe fantasiturnering uten konsekvenser. Jeg vil ha vanlig Champions league, og vil leve i troen på at Arteta eller hvem enn som er manager gjør Arsenal til en klubb som alltid er i CL igjen, som den var i over 20 år på rad frem til 2017 ca.

En storklubb som har en downperiode er fremdeles en stor klubb, betyr ikke at den fortjener å være med i den beste turneringen bare pga navnet. Ac Milan har jo knapt vært i Europacuper de siste 10 årene pga dem har ligget der med knekt rygg. 

United har hatt flere dårlige sesonger siden Ferguson med Europaleaguespill og ikke med CL, samme med Arsenal, Tottenham etc. Liverpool var jo i maaaange år en jojo-klubb som varierte med CL spill en sesong til middelhavsfarer neste. 

Dreper jo gleden ved det hele, blir ingen konsekvenser for de tradisjonelle store klubbene med denne ligaen. Om Leicester kommer på CL plass i ligaen og ikke Arsenal, så er det jo ikke sånn at vi fans synes det er urettferdig bare pga vi er en større klubb. 

Resultater skal gi belønning, ingenting annet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tipper attraktivitet faller bort etter par år med ligaen. Man blir lei av Tottenham-MIlan hvert eneste år f.eks. Ordet "toppkamp" vil etterhvert føles som en vanlig ligakamp. Man er så vant til at de samme lagene møtes. Da er CL-konseptet så mye bedre hvor det kan komme inn et Ajax eller FCK å overraske en gang i blant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Løsningen er jo enkel både for UEFA og Super league lagene, og resten av fotball europa.

Sett makspris på spillere, f.eks. 700 mill.

Sett lønnstak for spillerne i klubbene.

Da kan ikke klubbene trekke fram dette kortet om at det er så dyrt, UEFA slipper å krangle med dem.
Best av alt, det blir mere fair fotballmarked.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ili skrev (Akkurat nå):


Og prisene på billetter kommer til å gå ned og ikke opp. Nå kan fans gå istedenfor hvordan det er med CL systemet der CL skal gi bort eller selge til rikinger og venner av UEFA. 

Ja for du tror ennå at de folka som kommer til å styre showet nå gjør noen ting for fansen sin del? En skulle tro at de pr. nå har vist sitt sanne jeg. De vil ha monopol på prisene, jeg sier ikke mer.

 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, d'espresso said:

Trist all den tid Qatar burde engasjere 10 ganger mer enn Super League.


Med det sagt er jeg sterkt imot begge deler.

Qatar er skjedd, supportere kan ikke endre det, myndigheter kan. Super Liga skjer nå. Du vet like godt som meg at så godt som alle fotballsupportere er imot Qatar VM, men det endrer ingenting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ili skrev (45 minutter siden):

Poenget er at nå får vi flere gode kamper hvert år. Noe som er positivt for alle som liker å se god fotball.

Det får være din mening, og det får være din definisjon på "god fotball". Min definisjon på god fotball er mye mer enn underholdning. Det er historie, fair-play, prinsippet om at ballen er rund og alle kan nå de samme drømmene ved prestasjoner på fotballbanen. Følelsen av oppnåelse, følelsen av skuffelse, og det evige jaget etter å unngå skuffelse. Kjernen i sporten vår.

Vi vil få en overload av kamper mellom de seks økonomisk største lagene i England hvert eneste år. De møter hverandre to ganger i ligaen som vanlig, i to hjemlige cuper og er nå halvparten av lagene i Super League så de blir er nødt til å spille mot hverandre masse der også. Det er så utrolig kjedelig, så mekanisk. Utvanna. Bolle uten rosin. Det er ikke en gang de beste lagene, og hvem som er de beste forandrer seg. 

Når for eksempel Barcelona og Manchester United møtes er det en gigantisk happening for hele fotball-Europa og spesielt fansen av klubbene. Det føles omtrent som noe historisk allerede før kampen spilles og viktigheten er enorm. Hvorfor? Fordi det ikke skjer hver sesong og fordi lagene har spilt seg frem til det i konkurranse med andre helt fra hjemlig liga. 

For to sesonger siden møttes disse to klubbene nevnt over i kvartfinalen i Champions League. Manchester United tapte og røk ut, og det betød at det ikke ble CL-spill den neste sesongen. De hadde ikke gjort seg fortjent til det med prestasjoner på banen i hjemlig liga, for det var andre lag som hadde gjort det bedre. Da skal de lagene som har gjort det bedre få muligheten til å spille mot lag som Barcelona den neste sesongen i stedet. Det du ønsker er å ofre drømmene til disse lagene og deres supportere for det du kaller mer nytelse.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Everton har kommet med en kraftpakke av en pressemelding.

Sitat

Everton is saddened and disappointed to see proposals of a breakaway league pushed forward by six clubs.

Six clubs acting entirely in their own interests.

Six clubs tarnishing the reputation of our league and the game.

Six clubs choosing to disrespect every other club with whom they sit around the Premier League table.

Six clubs taking for granted and even betraying the majority of football supporters across our country and beyond.

Sitat

At this time of national and international crisis - and a defining period for our game - clubs should be working together collaboratively with the ideals of our game and its supporters uppermost.

Instead, these clubs have been secretly conspiring to break away from a football pyramid that has served them so well.

And in that Pyramid Everton salutes EVERY club, be it Leicester City, Accrington Stanley, Gillingham, Lincoln City, Morecambe, Southend United, Notts County and the rest who have, with their very being, enriched the lives of their supporters throughout the game's history. And vice versa.

The self-proclaimed Super Six appear intent on disenfranchising supporters across the game - including their own - by putting the very structure that underpins the game we love under threat.

The backlash is understandable and deserved – and has to be listened to.

This preposterous arrogance is not wanted anywhere in football outside of the clubs that have drafted this plan.

On behalf of everyone associated with Everton, we respectfully ask that the proposals are immediately withdrawn and that the private meetings and subversive practises that have brought our beautiful game to possibly its lowest ever position in terms of trust end now.

Finally we would ask the owners, chairmen, and Board members of the six clubs to remember the privileged position they hold – not only as custodians of their clubs but also custodians of the game. The responsibility they carry should be taken seriously.

We urge them all to consider what they wish their legacy to be.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (40 minutter siden):

Everton har kommet med en kraftpakke av en pressemelding.

 

Bommer på målet, all den tid spillere, trenerapparat etc ikke har hatt snøra peiling på hva som har skjedd. Dette er utelukkende noe rike eiere har fått til, bak ryggen på klubbene. En klubb er mye mer enn eieren IMO.

Edit: det andre sitatet var litt bedre dog, litt rask i avtrekkeren der.

Endret av KANE2009
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...