Jump to content
Redaksjonen.

For få, for tregt, for mange feil: Slik gikk det da nybegynneren skulle lade elbilen

Recommended Posts

Ladebrikke fra Elbilforeningen, funker på de fleste.

Stoppe lading på 70-80%.

Holde seg langt unna Ionity...

Bare tre punkter er da ikke så vanskelig?

Share this post


Link to post
Xaphoon skrev (8 timer siden):

Ladebrikke fra Elbilforeningen, funker på de fleste.

Stoppe lading på 70-80%.

Holde seg langt unna Ionity...

Bare tre punkter er da ikke så vanskelig?

Alle er ikke medlemmer i Elbilforeningen (selv om de kanskje burde ha vært det). Heller ikke i NAF.

Prøv å se saken fra tante Magda sin side. Ho har hørt at elbil er bra, og bytter til elbil. Selgeren skryter bilen i været, og nevner lite om slike vanskelige ting. Han vil jo bare fylle salgskvoten sin. Så skal Magda på tur til søstera si nordpå, og legger glad og lystig ivei. Helt til det skal lades. Oi, hvordan gjør vi dette? 

Det finnes MANGE slike bilkunder, som ikke har den tekniske interessen eller kunnskapen som vi/dere som sitter her. Prøv å se utenfor egen navle. Det er nettopp DET redaktøren her har gjort.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Vi trenger ikke en gang skylde på 'tante Magda'. Selv om jeg og mange andre her inne er fullt kapable til å håndtere dette så har vi ingen plikt til å godta dårlige løsninger uten å klage!

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Det er mange ting som kan bli enklere og bedre med elbilladingen.

Men selv om de fleste har fått et ganske enkelt forhold til drivstoffylling og stort sett bare husker å velge riktig av bensin og diesel og betaler med bankkortet så kan det være enkelte utfordringer for nybegynner.

Betaling/rabattkort/betalingskort
Betaling kan gjøres med mange forskjellige kort, ikke alle fungerer på alle stasjoner. Og noen kort krever både medlemskort for rabatt og et kort for betaling, i andre så ligger det i samme kort. Og så bør man kanskje fylle på de dagene det er billigst.
- NAF medlemskort 
- NAF Xtra kredittkort
- Coop medlemskort
- Coop Mastercard
- Circle K EXTRA
- Circle K Mastercard
- Komplett Bank MasterCard
- 365Direkte MasterCard
- Shell MasterCard
- ESSO CARD™ DRIVSTOFFKORT
- ESSO CARD™ INTERNASJONALT
- YX Visa
(Ja, man kan gjøre det enkelt og bare bruke sitt vanlige bankkort, men hvordan får man rabatt, og på hvilke stasjoner?)

Drivstoff:
Dieselfylling kan være litt grisete, jeg har begynt å bruke engangshansker. 
Og så har man jo valgmulighetene
- Shell VPower NITRO+ diesel
- Shell VPower NITRO+ blyfri 98
- Shell FuelSave Blyfri 95
- SHELL DIESEL EXTRA
- Circle K miles® 95
- Circle K milesPLUS® 95
- Circle K miles® Diesel
- Circle K milesPLUS® Diesel
- Esso Synergy Bensin 95
- Esso Synergy Supreme+ Bensin 98
- Esso Synergy Diesel
- Esso Synergy Supreme+ Diesel
- +++
For ikke å glemme dette med biodrivstoff. Kan man bruke det?

Olje:
For mange så vil det nesten skje like ofte at man må etterfylle en oljeskvett som å fylle på ukjente ladestasjoner. Og det tar like lang tid å finne riktig type som å fylle elbilen. 
Her er bare noen av de man kan velge mellom:
- Helix HX5 10W-40
- Helix HX5 15W-40
- Helix HX7 10W-40
- Helix HX8 5W-40
- Helix Ultra 5W-40
- MOBIL SUPER 3000 XE1 5W30
- Mobil Super™ 3000 Formula V 5W-30
- MOBIL DELVAC 1™ LE 5W-30
- MOBIL DELVAC 1™ 5W-40
- MOBIL DELVAC™ XHP EXTRA 10W-40
- MOBIL DELVAC™ MX ESP 10W-30
- MOBIL DELVAC™ MX ESP 15W-40
 

Share this post


Link to post
Kajac skrev (På 7.4.2021 den 20.18):

Det kommer nok ikke til å være gratis for ikke-Teslaer å lade på superchargers. Så da må en betalingsmetode på plass. Jeg tipper det blir en app. Og da er ikke superchargers noe bedre enn ladestasjonen ved siden av.

Jeg tror også prisen for ikke-Teslaer vil være høyere, slik at ikke alle strømmer til tesla-stasjonene. 

Det er ikke gratis for noen å lade på superladere (med unntak av noen få som kjøpte Teslaen sin veldig tidlig).

Mulig det kreves noe slags adapter for å bruke superlader for andre merker, og da kan betalingsinfo kobles mot det.

  • Like 1

Share this post


Link to post
PantZman skrev (På 7.4.2021 den 23.43):

Har ikke vært borti en el-bil enda men lade styret minner litt om mobilladere før 2009 da hvert merke hadde sin(e) lader(e). Regner med det blir en enighet om felles standard om el-bil lading slik det ble med mobilladere i 2009(?) med Micro-USB (nå USB-C).

Fornøyd med diesel drikkeren min men mulig det blir en liten el-bil som #2 bil om/når vi trenger en bil til.

Den felles standarden er jo der, så ladepluggen er "universell" med unntak av utdaterte CHAdeMo-biler. Det som er problemet er betalingsløsningene.

  • Like 1

Share this post


Link to post
1 minute ago, hekomo said:

Mulig det kreves noe slags adapter for å bruke superlader for andre merker, og da kan betalingsinfo kobles mot det.

Det er vel standard ccs plugg, vil tro det er grunnen til de gikk over. For å kunne selge strøm til andre merker.

Share this post


Link to post
mixtape skrev (På 8.4.2021 den 18.06):

Hei hei, første elbilen min var i 2011. Når Sola gikk ned ladet jeg den opp fra 16A kontakta på uthuset, og det var det.

Da kunne vi tre på oss polvotter og bjørne*itte og dra på Harry Tur til Strømstad, Polet og Eurocash, dra på jobben, Kiwi.. Rekkevidda var 120km i 18C minus. Eller cruise rundt på sommern med soltaket åpent :)

Den tida er over. Elbiler idag er problemer, feilmeldinger, ladestandarder, apper som er utdatert, softwarebugs. Er ferdig med elbiler sånn det har blitt.

Den lille Japanske 4WD bilen min har 175mm bakkeklaring, og takler snø, og det er bare å tanke opp og kjøre Norge på langs.Uten en eneste feilmelding.

Ladingen din på 16A-kontakt var direkte brannfarlig, og vi vet i dag at det er fullstendig uansvarlig.

Tiden med brannfarlig lading og elending rekkevidde er over ja, og takk og pris for det.

At du hadde en gammel dritt-elbil med dårlig batteri betyr ikke at elbiler i dag er dårlige.

Share this post


Link to post
Hanhijnn skrev (På 9.4.2021 den 7.34):

Alle er ikke medlemmer i Elbilforeningen (selv om de kanskje burde ha vært det). Heller ikke i NAF.

Hva er egentlig dette ladebrikke-greiene som man trenger rundt omkring uansett? Krever Fortum og andre fortsatt denne ladebrikke-dritten? Hvorfor kan man ikke lade uten en "ladebrikke"?

Her tenker jeg Tesla vil knuse de andre. De vil forhåpentligvis ikke kreve noen merkelig "ladebrikke" og slikt tull.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Ladebrikke er det nest enkleste å bruke. Det er kun SuperCharger som er enklere. Jeg bruker verken app, sms eller noe annet hvis jeg har brikke som fungerer. Er egentlig ikke så ulikt alt annet jeg gjør av handel. Jeg bruker "brikke" på Kiwi også, en flat rektangelformet en. Legger den bare oppå betalingsterminalen. Hadde selvfølgelig vært fint å kunne bruke samme brikke ("brikke") overalt, men det er minimalt bryderi å håndtere. "Universalbrikka" har jeg sammen med mobilen, ladebrikka ligger i bilen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Dovreekspressen skrev (6 timer siden):

Ladebrikke er det nest enkleste å bruke. Det er kun SuperCharger som er enklere. Jeg bruker verken app, sms eller noe annet hvis jeg har brikke som fungerer. Er egentlig ikke så ulikt alt annet jeg gjør av handel. Jeg bruker "brikke" på Kiwi også, en flat rektangelformet en. Legger den bare oppå betalingsterminalen. Hadde selvfølgelig vært fint å kunne bruke samme brikke ("brikke") overalt, men det er minimalt bryderi å håndtere. "Universalbrikka" har jeg sammen med mobilen, ladebrikka ligger i bilen.

Hvorfor er det nødvendig å drasse rundt på en ladebrikke?

Share this post


Link to post
hekomo skrev (18 timer siden):

Hvorfor er det nødvendig å drasse rundt på en ladebrikke?

Jeg drasser ikke rundt på den, da den ligger fast i bilen. Det er det eneste stedet jeg har bruk for den. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Jeg synes ikke dette er særlig vanskelig, men det kunne uten tvil vært enklere. Irritasjonsmomentet for meg er at jeg bruker noen av operatørene så sjelden at når jeg kommer til ladestasjonen så er det registrerte kredittkortet utgått på dato. Hvor mye enklerer hadde ikke dettte vært om en kunne betale med Paypal. Plugsurfing er vel også en fellestjeneste for betaling som det er mulig å bruke. Men da styrer en kanskje inn i div betalingsavgifter som gjør ladingen noe dyrere....?

Share this post


Link to post
jorang skrev (8 timer siden):

Hvor mye enklerer hadde ikke dettte vært om en kunne betale med Paypal.

Kunne gjerne vært Paypal for min del, men jeg har ikke inntrykk av at det er så altfor utbredt(?) Jeg bruker Paypal tilknyttet et kredittkort, og har dermed en dobbel barriere mot svindel.  Om folk flest ikke har (lade)angst fra før, så får de det i hvert fall om de må forholde seg til Paypal. Og er det ikke Paypal så er det Apple, Google eller Samsungs tilsvarende tjeneste. Eller WeChat, Viber, WhatsApp, Facebook Messenger osv. osv. Bitcoin eller annen krypto kunne også vært brukt.

Share this post


Link to post
12 minutes ago, Dovreekspressen said:

Bitcoin eller annen krypto kunne også vært brukt.

Kan vel sikkert snart betale på Tesla sine ladere med kryptovaluta iallefall. 

Man kan allerede bruke Bitcoin til å handle servicedeler og lignende i shoppen til Tesla, og man kan vel og kjøpe biler hos dem med det.

 

Edited by Complexity

Share this post


Link to post
jorang skrev (På 13.4.2021 den 9.01):

Jeg synes ikke dette er særlig vanskelig, men det kunne uten tvil vært enklere. Irritasjonsmomentet for meg er at jeg bruker noen av operatørene så sjelden at når jeg kommer til ladestasjonen så er det registrerte kredittkortet utgått på dato. Hvor mye enklerer hadde ikke dettte vært om en kunne betale med Paypal. Plugsurfing er vel også en fellestjeneste for betaling som det er mulig å bruke. Men da styrer en kanskje inn i div betalingsavgifter som gjør ladingen noe dyrere....?

Dette er veldig likt tilfellet med "Roaming" på mobilkunder tidligere. Det var billigere å ringe noen om man var koblet Telenor sitt nett enn Netcom, hvis man var Telenorkunde. Når langt mindre verdifulle varer i langt mindre mengder kan kjøpes med kort, for eksempel iZettle på en klubb-kiosk, og rabattkoder kan lagres på kredittkortet (Trumf/CircleK extra) så er det helt uforståelig at det er nødvendig å legge inn en app og en registreringsbrikke for å greie å få dette til på en lader. Det er krav til lovlige betalingsmidler for varer, universell utforming, opplysningsplikt om pris osv.. Slik det er nå så er det faktisk for vanskelig og det er ikke usannsynlig at det vil stilles krav til betalingsløsninger og prisinformasjon. Om ikke fra Norske myndigheter så kanskje fra EU. 

Kan vi ikke vær så snill å erkjenne problemet, som en liten start.

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
On 4/10/2021 at 12:25 PM, hekomo said:

Ladingen din på 16A-kontakt var direkte brannfarlig, og vi vet i dag at det er fullstendig uansvarlig.

Det kan du ikke si uten at du vet hvor mye ladekladden ladet med. Det er fortsatt ok å lade med 10 A på vanlig stikk. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...