Gå til innhold

Buddys neste elsykkel leveres til sommeren. Her er detaljene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er vel elsykkel klassifisert som, nettopp, sykkel, og trenger således ingen typegodkjenning. En "S-pedelec" trenger typegodkjenning, men det finnes ingen typedefinisjon med dette navnet i EØS systemet (kun som nasjonale regler i noen få land, feks Tyskland). En sykkel som går over 25kmt med elassistanse typegodkjennes i kjøretøykategori L1e, altså som 2hjuls moped.

  • Liker 2
Skrevet (endret)

Virker som Buddy har beveget seg fra bunnsjiktet og opp i premiumsegmentet her. 


Ser de nå selger Buggy (S)X1 med enten Rohloff 14-girs eller norske Kindernay 7-girs. Har selv Kindernay sitt 14-girs innvendige navgir, og vil få benytte anledningen til å melde at dette faktisk er for mange gir på en elsykkel – upraktisk mange. Selv om giret i seg selv fungerer utmerket. Ville i dag valgt Kindernay 7-girs. Når det nå engang kommer på markedet. Men ikke Shimano Nexus/Alfine 7/8-girs. Sistnevnte er utelukkende innsauset i fett, mens alle tidligere nevnte gir bader i (motor-)olje. Noe riktignok også Shimano Alfine 11-girs navgir gjør… Det store problemet er begrensningen i spennet (≤550%) i fra minste til høyeste utveksling, ikke antall girtrinn dette lille spennet måtte være delt opp i.

 

 

 

Ser også at de tenker benytte en krankmotor fra Sachs. Vi som syklet på 80-tallet har et litt anstrengt forhold til støpejern fra Sachs. Shimano sine stålkomponenter kom som en reddende engel. Men det er selvfølgelig et spørsmål hvor lenge de skal få lov å flyte på den historien. Samme visa hadde vi forøvrig også rundt mopedmotorer den gang.

 

Den andre pussige biten informasjon er at denne Sachsmotoren skal fyres med 48 Volt. Bare at Pedelec-direktivet av en eller annen grunn spesifiserer 36 Volt som maksimalt tillatt spenning…  Hmmm. Tid for et litteratursøk. Igjen. 

 

******

EDIT: Ser ut til at EN 15194 standarden for Pedelec (Electrically power assisted cycles - EPAC) nå tillater opp til og med 48VDC. 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
1P4XZQB7 skrev (1 minutt siden):

Virker som Buddy har beveget seg fra bunnsjiktet og opp i premiumsegmentet her. 


Ser jeg de nå selger Buggy (S)X1 med enten Rohloff 14-girs eller norske Kindernay 7-girs. Har selv Kindernay sitt 14-girs innvendige navgir, og vil få benytte anledningen til å melde at dette faktisk er for mange gir på en elsykkel – upraktisk mange. Selv om giret i seg selv fungerer utmerket. Ville i dag valgt Kindernay 7-girs. Altså ikke Shimano Nexus/Alfine 7/8-girs. Sistnevnte er utelukkende innsauset i fett, mens alle tidligere nevnte gir bader i (motor-)olje. Noe riktignok også Shimano Alfine 11-girs navgir gjør…

 

 

 

Ser også at de tenker benytte en krankmotor fra Sachs. Vi som syklet på 80-tallet har et litt anstrengt forhold til støpejern fra Sachs. Shimano sine stålkomponenter kom som en reddende engel. Men det er selvfølgelig et spørsmål hvor lenge de skal få lov å flyte på den historien. Samme visa hadde vi forøvrig også rundt mopedmotorer den gang.

 

Den andre pussige biten informasjon er at denne Sachsmotoren skal fyres med 48 Volt. Bare at Pedelec-direktivet av en eller annen grunn spesifiserer 36 Volt som maksimalt tillatt spenning…  Hmmm. Tid for et litteratursøk. Igjen. 

Buddy har 48 volt tidligere på e-Buddy..og den er godkjent som vanlig sykkel. Det er vel farten på 25 km/t som avgjør om det er sykkel eller Pedelc..

Skrevet

Tror du hadde blitt overasket over hva enkelte er villige til å betale for en sykkel. Over 100K er ikke uvanlig selv for en dedikert amatør. Ikke lett å få fatt i en sykkel til 60-70 k heller i dag.

 

Skrevet

På en såpass påkostet sykkel, ville jeg foretrukket bukkestyre. Flatt styre er upraktisk på steder med mye vind, siden det er vanskelig å sykle sammenkrøket med lite frontareal mot vinden. Dessuten blir man fortere sliten i armene med flatt styre, siden man i praksis bare har ett grep. På bukkestyre har man tre stillinger å variere blant, som er mer komfortabelt på langtur.

Ser heller ikke noen integrerte lykter i rammen? Det har enkelte konkurrenter.

  • Liker 2
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Skrevet
Lynxman skrev (11 timer siden):

Noen må minne de på at det er lov å prise varer sånn at folk kommer til å kjøpe de.

Trenger ikke det når de uansett ikke kan produsere så mange i år. 

Skrevet

Kunne heller tenkt meg en lettmotorsykkel som faktisk kan kjøres overalt til den prisen. Ikke lenge før vi har brukbare elektriske lettmotorsykler som gjør 80-120kmt. Blitt et marked for disse i USA allerede.

  • Liker 1
Skrevet

Brukbare elsykler er dyre greier, men hvis modellen til 35k kommer med reimdrift og grei motor så blir den en av de billigste slike (om ikke *den* billigste) på markedet.

Ser at en del sammenligner med moped (du kan jo faktisk få elmoped til under 20!) eller bil, men sykkel har noen fordeler som de ikke har. Jeg kan (lovlig) sette ungene i vogn bak, sykle på sykkelvei/fortau til barnehagen, og parkere sykkelen i sykkelskuret.

  • Liker 2
Skrevet

Du kan stort sett sykle lovlig der du vil med en el sykkel. Det kan du ikke med en elmoped eller elbil. Stadig flere får opp øynene for å sykle i skog og mark, men vi er fremdeles i startgropen her. Har selv en terrengsykkel til 35K, men sikler på en til 60-70K med full demping og bra batteri og motor.

 

Gjest Slettet+6132
Skrevet
On 3/30/2021 at 8:51 PM, ACYBN18O said:

En sykkel til 69 000 kroner burde vel hatt skjermer og bagasjebærer..? Eller er det ekstrautstyr..? 

Ikke bare det. 
Med en pris som en el*motorsykkel* burde den være fulldempet.
Fin sykkel dette, men med en pris godt over en Sur Ron er etter min mening i overkant.

Skrevet
Ove Kvam skrev (På 31.3.2021 den 8.17):

På en såpass påkostet sykkel, ville jeg foretrukket bukkestyre. Flatt styre er upraktisk på steder med mye vind, siden det er vanskelig å sykle sammenkrøket med lite frontareal mot vinden. Dessuten blir man fortere sliten i armene med flatt styre, siden man i praksis bare har ett grep. På bukkestyre har man tre stillinger å variere blant, som er mer komfortabelt på langtur.

Ser heller ikke noen integrerte lykter i rammen? Det har enkelte konkurrenter.

Du finner noen bukkehornstyrer som har et fjerde grep, i form av en stang med grep på hver sin side, som peker oppover. Det gir mulighet for ca samme grep som når du holder der bukkehornet bøyes, men du får sitte litt mere oppreist siden disse sitter høyere og nærmere deg.

Og med en stang mellom disse (og stikkende ut på siden), kunne man fått flere muligheter. Nesten som å ha begge typer styrer, men kunne bruke festet til det vanlige styret som et grep. Ville kanskje sett litt merkelig ut, men kunne også gitt mulighet for alternativ plassering av lys (ett eller 2 frontlys mellom bukkehornet og stangen over) eller for pakking av bagasje. 

TL1000S skrev (14 timer siden):
ACYBN18O skrev (På 30.3.2021 den 20.51):

En sykkel til 69 000 kroner burde vel hatt skjermer og bagasjebærer..? Eller er det ekstrautstyr..? 

Ikke bare det. 
Med en pris som en el*motorsykkel* burde den være fulldempet.
Fin sykkel dette, men med en pris godt over en Sur Ron er etter min mening i overkant.

Enig med begge her. Dog ser jeg at utvalget av bærere gjør at man vurderer forskjellig på  hva man ønsker, så kanskje forståelig at det er noe kunden kan velge selv.

Men lysutrustning så den er lovlig i bruk når mørket faller på, det burde det vært krav til at de ble levert med. Er for svakt at man kan sende en sykkel ut av butikk uten slikt på plass.

Skrevet
ACYBN18O skrev (På 30.3.2021 den 20.51):

En sykkel til 69 000 kroner burde vel hatt skjermer og bagasjebærer..? Eller er det ekstrautstyr..? 

Eg bit meg merke i at sykkelen skal tole ein norsk vinter. Skjermar må då vere inkludert etter mi meining.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...