Gå til innhold

Revurdering av kjøp og salg på forumet


Anbefalte innlegg

Det er flere norske forumer som tilater kjøp/salg. Jeg kjøper/selger mye utstyr innen lyd og bilde og hifisentralen.no og avforum.no er et bevis på at kjøp/salg på forum fungerer rimelig bra. Det har kansje vært mer aktivitet på disse forumene tidligere enn hva det er i dag. Men bruktmarkedet der var det første jeg var innom når jeg skulle kjøpe/selge noe. Har vært på nevnte forumer siden tidlig 2000 tallet og har aldri sett noen problemer med svindel eller at moderatorer må blande seg inn. Så det argumentet duger ikke synes jeg. Hvorfor skulle det isåfall gjelde mer for diskusjon.no enn andre forumer? På disse forumene ble det solgt/kjøpt utstyr til hundretusenvis av kroner.

Så mitt svar er se til alle andre forumer som tilater dette og hvor lite problemer de har. Alt dette med sikkerhet,bankid og telefon nummer er jeg selvfølgelig for, men hvorfor har det fungert så bra på andre sider som ikke har noe sånt? Som sagt hundretusenvis av kroner har skiftet hender på andre forumer uten problemer så hvorfor ikke på diskusjon.no

Jeg er veldig for kjøp/salg på forumet!

Endret av strike_
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
strike_ skrev (17 minutter siden):

Det er flere norske forumer som tilater kjøp/salg. Jeg kjøper/selger mye utstyr innen lyd og bilde og hifisentralen.no og avforum.no er et bevis på at kjøp/salg på forum fungerer rimelig bra. Det har kansje vært mer aktivitet på disse forumene tidligere enn hva det er i dag. Men bruktmarkedet der var det første jeg var innom når jeg skulle kjøpe/selge noe. Har vært på nevnte forumer siden tidlig 2000 tallet og har aldri sett noen problemer med svindel eller at moderatorer må blande seg inn. Så det argumentet duger ikke synes jeg. Hvorfor skulle det isåfall gjelde mer for diskusjon.no enn andre forumer? På disse forumene ble det solgt/kjøpt utstyr til hundretusenvis av kroner.

Så mitt svar er se til alle andre forumer som tilater dette og hvor lite problemer de har. Alt dette med sikkerhet,bankid og telefon nummer er jeg selvfølgelig for, men hvorfor har det fungert så bra på andre sider som ikke har noe sånt? Som sagt hundretusenvis av kroner har skiftet hender på andre forumer uten problemer så hvorfor ikke på diskusjon.no

Jeg er veldig for kjøp/salg på forumet!

Deler denne. Har også brukt avforum og hifisentralen. Bare gode opplevelser på begge steder, men nå er avforum såpass lite at det er nesten ikke aktivitet der. Dersom man tillater salg mellom medlemmer her på forumet, hvor brukerne føler de kjenner hverandre, så synes jeg det bare er positivt. Mange av oss bor ikke nødvendigvis i Oslo. Her i Trøndelag så er alle utrolig gniene og nekter å betale mer enn hva de synes er rettferdig (unntak er det selvfølgelig). Bor man da utenfor kjerneområder, men har produkter som er ettertraktet, så er terskelen litt større for å få ting tilsendt. Men når man har vært med å diskutere med andre brukere her i en årrekke, så gjør det det mye enklere og kjøpe/selge til noen man føler man stoler på og nettopp sende det. For mange er dette en barriere.

Jeg ser selvfølgelig en ulempe her; det vil bli mer moderering når det kommer klager på selgere som ikke har levert varen de skal selge/gjenstanden var ikke i den standen som ble annonsert og når kjøpere ikke gjør skikkelig opp for seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, MrMarbles said:

Deler denne. Har også brukt avforum og hifisentralen. Bare gode opplevelser på begge steder, men nå er avforum såpass lite at det er nesten ikke aktivitet der. Dersom man tillater salg mellom medlemmer her på forumet, hvor brukerne føler de kjenner hverandre, så synes jeg det bare er positivt. Mange av oss bor ikke nødvendigvis i Oslo. Her i Trøndelag så er alle utrolig gniene og nekter å betale mer enn hva de synes er rettferdig (unntak er det selvfølgelig). Bor man da utenfor kjerneområder, men har produkter som er ettertraktet, så er terskelen litt større for å få ting tilsendt. Men når man har vært med å diskutere med andre brukere her i en årrekke, så gjør det det mye enklere og kjøpe/selge til noen man føler man stoler på og nettopp sende det. For mange er dette en barriere.

Jeg ser selvfølgelig en ulempe her; det vil bli mer moderering når det kommer klager på selgere som ikke har levert varen de skal selge/gjenstanden var ikke i den standen som ble annonsert og når kjøpere ikke gjør skikkelig opp for seg. 

Jeg har også kjøpt flere brukte hodetelefoner fra hifisentralen :)
 

Helt konge det!

https://www.hifisentralen.no/forumet/classifieds/categories?location_type=all&status[]=active&t=1615660592041

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
20 hours ago, oddeh said:

Ønsker gjerne det. Kjøp og salg er uansett bare mellom kjøper og selger, så hvilken kanal ordre/kontrakt formidles via er vel likegyldig?

Ja poenget er jo å finne en kjøper eller selger. For min del som kjøper MYE hardware, så var det jo veldig lett å annonsere her i gamledager, fordi da var det mange likemenn/damer som hadde samme hobby. Altså data. (Hardware.no) :)

De som kontaktet meg var da som regel nerder som meg, som kunne tenke seg brukt hardware.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, nonlocality said:

Hvis jeg husker  riktig så var det et bruktmarked underkatergori på diskusjon.no back in the days

Omvendt. Diskusjon.no var en underkategori av bruktmarked og prissøk. Det var også HW.no og overclock. Ikke noe ble det samme etter at overclock ble faset ut.

Quote

Dagens forumdatabase går tilbake til 2001 da det gikk under primærdomenet forum.hardware.no og benyttet seg av forumprogramvaren phpBB. Det eldste eksisterende innlegget ble skrevet 24. juli 2001. Før dette var det også et Delphi-forum tilknyttet Hardware.no, men dette ble ikke driftet av Hardware.no selv, noe som førte til tap av innlegghistorikk før dette. Det finnes likevel brukere som har en eldre registreringsdato enn juli 2001.

Det var aktivitet i flere år før det ble noe forum. Jeg husker at jeg søkte på pris på DDR-minne og Voodoo 2 som om det var i går. Diskusjon.no kom ikke før i 2005, da hadde det altså vært 7-8 år med historie før det.

Før prissøk kom var det vanlig å printe ut pristliste for alle nettbutikkene en gang i uka og bære med seg i koffert eller bag.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Støtter forslaget. Synes det er litt trist i grunn at man ikke kan kjøpe/selge med forummedlemmer her. Som flere andre i tråden er jeg mer komfortabel med og synes det er mer morro å selge til eller kjøpe av andre forummedlemmer med samme interesser som meg. Det føles også tryggere, da spesielt med forummedlemmer som man kjenner igjen navnet på for eksempel. Ser at det kan være en del fallgruver, men er det ikke mulig å legge inn en disclaimer av noe slag som fritar diskusjon.no for rettslig ansvar i forbindelse med kjøp/salg? Og kanskje en advarsel om forhåndsbetaling? Da slipper man også alle disse innpåslitne idiotene på finn.no som på død og liv skal prøve å prute på alt mulig rart selv når det står at man ikke er interessert i det i annonsen (og produktet allerede er lavest priset i kategorien).

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg er i utgangspunktet skeptisk til å fasilitere kjøp/salg på forumet.
Noen fora som tillater det, som blir nevnt her, men det er høyst spesialiserte fora for hifi f.eks.
De foraene har en annen profil og brukermasse. Jeg tror ikke risikoen for å bli svindlet vil være noe større her, men konsekvensene kan være det grunnet forumets brede profil og størrelse.
Det behøver ikke handle om svindel, men hva om en annen bruker er misfornøyd med kjøpet/salget? Hva med doxxing?
Vi vet av erfaring at noen bruker veldig brede definisjoner på svindel, og eventuelle konflikter kan bli mer komplekse, det er ikke bare to privatpersoner som har gjort en handel, men de er også brukere av forumet.

Foruten de mulige problemstillingene jeg nevner så vil jeg også tro det er et kostnadsspørsmål. Det vil kreve betydelige ressurser hvis dette skal satses på ordentlig. Det vil kreve en teknisk plattform, utviklere og egne ansatte til å drifte et slikt tilbud.
Det er helt sikkert juridiske aspekter som må håndteres også.

Forumet er som nevnt i høyeste grad drevet av frivillighet, det finnes ikke kapasitet til å tilby noe slikt i dag.

Jeg aner ikke hvorvidt dette er noe som ligger i fremtidige planer til eieren av forumet, men hvis det skal gjøres ordentlig så vil det kreve en stor satsing vil jeg tro.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
51 minutes ago, Uderzo said:

Vi vet av erfaring at noen bruker veldig brede definisjoner på svindel, og eventuelle konflikter kan bli mer komplekse, det er ikke bare to privatpersoner som har gjort en handel, men de er også brukere av forumet.

Foruten de mulige problemstillingene jeg nevner så vil jeg også tro det er et kostnadsspørsmål. Det vil kreve betydelige ressurser hvis dette skal satses på ordentlig. Det vil kreve en teknisk plattform, utviklere og egne ansatte til å drifte et slikt tilbud.
Det er helt sikkert juridiske aspekter som må håndteres også.

Dette er vel i teorien noe som uansett kan skje i dag? Jeg kan jo sende en PM til noen og selge dem noe via en PM?

Tror ikke de fleste her ser for seg noen "satsing" på området, bare ett eget subforum med "kjøp og salg" hvor man på vanlig måte lager en post med det man ønsker å selge, muligens da med noen begrensninger for hvem som får lov til å poste på det subforumet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
MariusJS skrev (13 timer siden):

Du vet at VG er eid av Schibsted? Altså de som eier finn.no og altså de samme som drev "småjobber"?

At Scibsted eier Finn.no betyr fint lite for å implementere kjøp/salg hos oss. Det vil fremdeles koste penger å ha et slikt system gående på forumet da det vil være nødvendig med mye utviklingstimer og da blir det kjapt dyrt om ingen bruker det, eller det i så fall er et fåtall brukere. 

Jeg tviler i grunnen på at brukermassen vår er stor nok til å i det hele tatt vurdere det på nåværende tidspunkt. Jeg synes forslaget er godt, men utfordringene er mange før man eventuelt implementerer slik. 

Å tro at bare fordi vi er eid av Scibsted/VG betyr at vi har uendelig med midler er en misforståelse. 

Lenke til kommentar
MariusJS skrev (8 timer siden):

Dette er vel i teorien noe som uansett kan skje i dag? Jeg kan jo sende en PM til noen og selge dem noe via en PM?

Det kan du, men samtidig vil du da bryte forumets føringer og står helt og holdent ansvarlig selv om noe går galt med handelen. Det som vel er frykten om en fasiliteterer for kjøp og salg på forumet er at et form for redaktør ansvar inntreffer og det rettes krav mot diskusjon.no en ikke vil være i stand til å levere på.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Omnia vincit amor said:

At Scibsted eier Finn.no betyr fint lite for å implementere kjøp/salg hos oss. Det vil fremdeles koste penger å ha et slikt system gående på forumet da det vil være nødvendig med mye utviklingstimer og da blir det kjapt dyrt om ingen bruker det, eller det i så fall er et fåtall brukere. 

Jeg tviler i grunnen på at brukermassen vår er stor nok til å i det hele tatt vurdere det på nåværende tidspunkt. Jeg synes forslaget er godt, men utfordringene er mange før man eventuelt implementerer slik. 

Å tro at bare fordi vi er eid av Scibsted/VG betyr at vi har uendelig med midler er en misforståelse. 

Tror du har misforstått hva jeg siterte her, dette var rettet mot "faren" rundt "companion" ads og svart arbeid, ikke rundt kostnad osv. 

Jeg har forøvrig svart på det rundt kostnad litt lengre opp 

Lenke til kommentar
MariusJS skrev (9 timer siden):

Dette er vel i teorien noe som uansett kan skje i dag? Jeg kan jo sende en PM til noen og selge dem noe via en PM?

Tror ikke de fleste her ser for seg noen "satsing" på området, bare ett eget subforum med "kjøp og salg" hvor man på vanlig måte lager en post med det man ønsker å selge, muligens da med noen begrensninger for hvem som får lov til å poste på det subforumet.

Ja, det er sant. Men det er noe helt annet og legge til rette for det, da det trolig vil medføre juridisk ansvar.

Etter min mening så må det nok satses på, for en slik halvhjertet løsning hvor "you are on your own", kan være juridisk problematisk.
Hvis en person blir utsatt for svindel, men skal h*n kontakte? oss moderatorer? Vi kan ikke blande oss inn i slikt, det må en rettslig prosess til, politiet må kontakte eier og få ut informasjon f.eks.
Hva med andre typer konflikter som kan utspringe fra slik handel, hvordan skal det håndteres?
Hvis en person oppfører seg dårlig i en handel, bør det påvirke hans brukerkonto på forumet? Hvem skal bestemme det? Salget/kjøpet er en privat ting, men det knyttes opp mot brukeren her, hvordan skal eventuelle tvister løses?

Jeg synes tanken er god, å kunne selge og kjøpe fra andre forumbrukere, og jeg synes det er noe som bør vurderes på sikt, såfremt man har ressurser til å lage et godt tilbud.
Det er også en mulig inntektskilde for forumet som kan bidra til mer utvikling og flere tilbud.

Lenke til kommentar

Det er selvsagt en grei mellomløsning at det hvertfall blir lov til å tilby ting i forumposter. Slik det er nå er det litt sånn "jeg har varen du trenger, men om jeg tilbyr den til deg på enkleste måte - direkte i tråden - får jeg kjeft fra moderator, helst skal jeg lage en annonse på et eksternt nettsted og lenke deg til den". Det oser ikke akkurat brukervennlighet av den løsningen.

I den grad moderatorer skal blandes inn må det vel være å hive ut de som får en rettskraftig dom på seg for svindel. Men at man ikke ønsker å bruke masse tid på "he said she said" og "det var en liten skramme på tingen jeg kjøpte og selger gir meg ikke rabatt eller lar meg heve kjøpet" skjønner jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, vidor said:

Fant en link til de gamle bruktmarkedet;

https://web.archive.org/web/20171124012443/https://www.tek.no/bruktmarked/

Om en kan gjenopplive denne koden (fra gammel backup, disk, cvs, subversion eller lignende) er det vel enkelt å få til et bruktmarked rimelig enkelt om koden ikke må tilpasses endringer som er gjort på platform. Koden ser ut til å ha vært i drift ut 2017.

Den koden er nok ikke så mye å jobbe utifra, det er nok like enkelt å starte fra scratch om man ikke bare skal ha det som "vanlige forumposter"

-Hilsen en som har jobbet på akkurat den bruktmarked koden ;) 

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar
2 hours ago, Uderzo said:

Ja, det er sant. Men det er noe helt annet og legge til rette for det, da det trolig vil medføre juridisk ansvar.

Etter min mening så må det nok satses på, for en slik halvhjertet løsning hvor "you are on your own", kan være juridisk problematisk.
Hvis en person blir utsatt for svindel, men skal h*n kontakte? oss moderatorer? Vi kan ikke blande oss inn i slikt, det må en rettslig prosess til, politiet må kontakte eier og få ut informasjon f.eks.
Hva med andre typer konflikter som kan utspringe fra slik handel, hvordan skal det håndteres?
Hvis en person oppfører seg dårlig i en handel, bør det påvirke hans brukerkonto på forumet? Hvem skal bestemme det? Salget/kjøpet er en privat ting, men det knyttes opp mot brukeren her, hvordan skal eventuelle tvister løses?

Jeg synes tanken er god, å kunne selge og kjøpe fra andre forumbrukere, og jeg synes det er noe som bør vurderes på sikt, såfremt man har ressurser til å lage et godt tilbud.
Det er også en mulig inntektskilde for forumet som kan bidra til mer utvikling og flere tilbud.

Jepp, dette er jo en av grunnene til at bruktmarkedet faktisk ble fjernet, men det er ikke snakk om store summer å få noen i shibsted sin legal avdeling til å iaf ta en titt og si hva de syntes? Vi sitter jo bare her og "synes" eller antar ting.

Angående tvister osv så er vel det kanskje den mest kompliserte biten/det som vil ta mest ressurser, ja og der har jeg ikke noe godt svar.

 

Pengemessig kan jeg dog se mange relevante måter å koble dette opp med feks prisjakt/prisguiden

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Har faktisk blitt svindlet på det aktuelle brukmarkedet, så det er en reell problemstilling.

På finn.no har en jo både karakterer, Vipps-betaling og verifisering via Bank ID, så det er mye lettere å handle fair der, da disse tingene fort siler ut folk som ønsker å svindle. Om selgere ikke oppfyller disse kriteriene dropper jeg jeg å kjøpe.

Det enkleste er jo å bare handle over PM når det er brukere du har tillit til, men la det være på eget ansvar.

Lenke til kommentar
32 minutes ago, vidor said:

Har faktisk blitt svindlet på det aktuelle brukmarkedet, så det er en reell problemstilling.

På finn.no har en jo både karakterer, Vipps-betaling og verifisering via Bank ID, så det er mye lettere å handle fair der, da disse tingene fort siler ut folk som ønsker å svindle. Om selgere ikke oppfyller disse kriteriene dropper jeg jeg å kjøpe.

Det enkleste er jo å bare handle over PM når det er brukere du har tillit til, men la det være på eget ansvar.

Det svindles jo for millioner i året på finn.no også, men ingen snakker om å stenge ned tjenesten på det grunnlaget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...