Gå til innhold

For mye blir skrevet i store samletråder og for få tråder opprettet


Anbefalte innlegg

Jeg mener at en sånt som dette er med på å undergrave dette forumet i sin helhet, når man spesifikt henviser alt som har med elbil å gjøre kun til denne Elbil-tråden, i stedet for å henvise til forumet https://www.diskusjon.no/forum/774-elbil/ . Når absolutt ALT skal legges inn i denne ene tråden så blir forumet totalt uoversiktlig og ubrukelig til å søke etter spesifikk informasjon.

(Begrepet her i meldingen henviser rett til denne Elbil-tråden.  

 

image.png.980cee286dae3c08e58c990b2fcbdead.png

Denne meldingen ligger forresten her: 

 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
36 minutes ago, Hanhijnn said:

 

Syns det også er kjedelig at det er elbilene som må sparkes ut, kontra adressere hetsen dei har ein tendens til å få i staden. 🙃

Er ein del svakheter med diskusjon.no, noko eg syns me ser her og. Det er jo egentlig flaut at troll tilsynelatende får farte rundt og snakke drit i elbil-trådene uten respons frå moderasjonen. Altså er det ikkje slikt at ein ikkje skal få vera kritisk, men det er jo gjengangere som me ser ofte som berre eksisterer i diskusjonen for å rakke ned på elbiler fordi dei eksisterer, ikkje for noko konkret, rasjonell orsak...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (20 minutter siden):

Syns det også er kjedelig at det er elbilene som må sparkes ut, kontra adressere hetsen dei har ein tendens til å få i staden. 🙃

Er ein del svakheter med diskusjon.no, noko eg syns me ser her og. Det er jo egentlig flaut at troll tilsynelatende får farte rundt og snakke drit i elbil-trådene uten respons frå moderasjonen. Altså er det ikkje slikt at ein ikkje skal få vera kritisk, men det er jo gjengangere som me ser ofte som berre eksisterer i diskusjonen for å rakke ned på elbiler fordi dei eksisterer, ikkje for noko konkret, rasjonell orsak...

Trolling gir motsvar, som igjen gir ytterligere grunnlag for trolling. Og alt som genererer aktivitet bidrar til reklameinntekter. Regner med at det er mye av grunnen til at trolla er bortimot "fredet...

Lenke til kommentar

Men hovedpoenget mitt var altså at det faktisk oppfordres til å legge ALT av elbil-meldinger inn i samletråden (Elbil-tråden) i stedet for å å lage egne emne-tråder om f.eks. Ioniq 5 (bare for å ta et eksempel). Det mener jeg er med på å undergrave dette forumet når det kommer til elbil-tematikk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Hanhijnn said:

Trolling gir motsvar, som igjen gir ytterligere grunnlag for trolling. Og alt som genererer aktivitet bidrar til reklameinntekter. Regner med at det er mye av grunnen til at trolla er bortimot "fredet...

Nja, trur ikkje det er orsaka. Eg trur det først og fremst går på moderajson-teamets haldning til trollingen. I elbil forumet har me jo i augeblikket ein tråd som handler, i teorien, om kor mykje elbiler forurerenser...

...men heile tråden er jo berre surr og tull frå byrjing til slutt, og har knapt noko med elbil ein gong.

Trur ikkje det er noko ondsinnet bak modereringen, men trur det blir gitt betraktelig meir tvil til individer som skamlaust skriv bad faith argumenter enn dei fortjener. Dette er eit problem verda over, men diskusjon.no er jo sjølvsagt den einaste modererings-teamet her er ansvarlig for av openbare orsaker.

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 minutt siden):

Nja, trur ikkje det er orsaka. Eg trur det først og fremst går på moderajson-teamets haldning til trollingen. I elbil forumet har me jo i augeblikket ein tråd som handler, i teorien, om kor mykje elbiler forurerenser...

...men heile tråden er jo berre surr og tull frå byrjing til slutt, og har knapt noko med elbil ein gong.

Trur ikkje det er noko ondsinnet bak modereringen, men trur det blir gitt betraktelig meir tvil til individer som skamlaust skriv bad faith argumenter enn dei fortjener. Dette er eit problem verda over, men diskusjon.no er jo sjølvsagt den einaste modererings-teamet her er ansvarlig for av openbare orsaker.

Ja den biten der har jeg gitt helt opp. Og det er fy-fy å diskuterer/kommentere det, så det er bare å glemme det, og gå videre.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingen. Vi har i flere perioder hatt fokus på samletråder, og jeg har personlig splittet ut mange diskusjoner til egne emner, spesielt fra store emner i kategoriene for trafikk og for mobiltelefoner. Som du selv er inne på gir egne emner bedre struktur, søkbarhet og brukervennlighet. Med det sagt, så har mange av samletrådene livets rett, og de er gode å ha til «generelle» diskusjoner rundt for eksempel elbiler. Det er ikke alltid like lett å sette grenser for hva som passer inn i en samletråd og hva som bør være et eget emne, og disse grensene er under kontinuerlig utvikling.

Når det gjelder det spesifikke eksempelet ditt ser jeg meldingen i Bilkaféen er uheldig formulert, spesielt når vi har en egen kategori for elbiler, og jeg skal ta den opp med resten av moderatorteamet. Det kunne kanskje også vært på sin plass med en større diskusjon rundt samletråder generelt, og hvilken rolle de skal ha her på Diskusjon.no.

Jeg ønsker ikke å kommentere diskusjonen deres rundt modereringen av blant annet Bilkaféen og Elbil-tråden da jeg ikke kjenner til saken, men hvis noen føler moderatorer modererer etter personlige agendaer, og at det ikke hjelper å si ifra, så ber jeg dere opprette et emne i denne kategorien. Her vil ingen andre enn deg selv og administratorer kunne se emnene du oppretter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Problemet med samletråder for min del er at diskusjonen til tider beveger seg så rasende fort, med et par titalls parallelle samtaleemner, at det er nesten umulig for meg å følge med uten å måtte bruke masse tid på å "lese meg opp". Jeg har derfor derfor i det store og hele prøvd å unngå å delta i samletråder i det siste (et par unntak er gjort for tråder som beveger seg sakte nok, som Chattetråden på akam).

Jeg synes også det blir lite konstruktivt med samletråder for hvert produkt, gjerne tråder som lages med en gang en får det første ryktet om produktet (skjermkort og mobiler er typiske eksempler). Disse går da sin vante gang med et par måneder (eller år) med rykter, før en får tretti sider med innlegg som essensielt sier "Nå har jeg forhåndsbestilt på Komplett", deretter tjue sider med en blanding av reviews og folk som venter på posten, og innimellom alt dette er det et eller to innlegg.og diskusjoner en gjerne vil delta i.

Hvis en tråd får flere titalls innlegg om dagen, er det kanskje på tide å splitte opp?

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (På 12.3.2021 den 15.38):

Problemet med samletråder for min del er at diskusjonen til tider beveger seg så rasende fort, med et par titalls parallelle samtaleemner, at det er nesten umulig for meg å følge med uten å måtte bruke masse tid på å "lese meg opp". Jeg har derfor derfor i det store og hele prøvd å unngå å delta i samletråder i det siste (et par unntak er gjort for tråder som beveger seg sakte nok, som Chattetråden på akam).

Jeg synes også det blir lite konstruktivt med samletråder for hvert produkt, gjerne tråder som lages med en gang en får det første ryktet om produktet (skjermkort og mobiler er typiske eksempler). Disse går da sin vante gang med et par måneder (eller år) med rykter, før en får tretti sider med innlegg som essensielt sier "Nå har jeg forhåndsbestilt på Komplett", deretter tjue sider med en blanding av reviews og folk som venter på posten, og innimellom alt dette er det et eller to innlegg.og diskusjoner en gjerne vil delta i.

Hvis en tråd får flere titalls innlegg om dagen, er det kanskje på tide å splitte opp?

Jeg er helt enig at det du beskriver er et problem, jeg er i utgangspunktet negativ til slike samletråder, de er vanskelig å delta i, men også å moderere, spesielt når trådene er veldig aktive. På null komma niks så har det gått mange sider når vi får anledning til å se på det, og det foregår også flere samtaler samtidig.
OT er dermed en naturlig konsekvens, det er noe vi må leve med.

Men jeg ser samtidig at de dekker et behov for generell prat om et emne, men problemet med slike tråder er noe som muligens vil kunne løses i fremtiden hvis vi går tilbake til en trådbasert struktur, ikke ulikt reddit og andre fora.
Da vil det være lettere å ha ulike diskusjoner gående innad et tema, og lettere kunne se bort i fra eventuelle diskusjoner som ikke er interessant.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Samletrådar har alltid vore ei utfordring, så det er noko ein bør halde eit fokus på.

Eg brukar stort sett Mine innlegg og Siste innlegg på forumet, samt innom nokre enkeltforum. Då vil ev. diskusjonar i samletrådar ikkje bli noko eg deltek i sidan det ikkje er ein eigen tråd for det. Samletrådar er òg vanskeleg å delta i om du ikkje brukar dei kvar dag sidan diskusjonane hoppar fram og tilbake og ofte skiftar tema.

Me blir nok aldri kvitt samletrådar, dei har sin verdi, men kanskje med eit litt anna fokus enn mange har i dag. Tittelen kan vere ein start. "Småprat om elbil" i staden for "Elbil-tråden".

Tidlegare var det ein funksjon i forumet der ein kunne sjå kven som hadde posta i ein tråd og kor mange innlegg. Er den vekke? Trur den hadde vist at i mange samletrådar er det ei mindre gruppe brukarar som i stor grad dominerer.

@Uderzo Har forumet noko gang hatt ein trådbasert struktur ala Reddit? Eg oppretta konto i 2002 og kan ikkje hugse at det har vore tilfelle, men det er mange år sidan. I mi tid som administrator her så var det diskutert litt om me skulle vurdere å gå over til ein sånn struktur. Eg er ikkje så veldig begeistra for den sjølv, som heng litt saman med korleis eg brukar eit forum. Det som pregar Reddit er store mengder trådar der dei som får flest stemmer kjem på toppen og blir lese. Det er vanskeleg med diskusjonar fram og tilbake på ein ryddig måte synest eg. I tillegg forsvinn trådane ganske fort ut av listene sidan det blir oppretta så mange nye.

Utfordringa er å kunne ha begge deler på ei gang. Både større trådar for enkeltemner eller småprat, samt klare å få andre diskusjonar ut i enkelttrådar. Sidan mange av diskusjonane som hadde passa i ein eigen tråd blir starta av deltakarar i samletrådane så er det mest naturleg for dei å starte diskusjonen i samletråden, der dei veit det er mest aktivitet.

I elbilkategorien er det eldste innlegget på framsida (med 25 innlegg per side) frå 19. januar. Om me ser vekk frå samletrådane så er det totalt 387 svar i dei andre trådane, der dei fleste er oppretta i same tidsperiode.

Frå 19. januar er det skrive 660 innlegg i elbiltråden.

Det hadde vore interessant med ein liten testperiode der mange samletrådar som dekkar eit stort tema vart stengt i ei veke.

Det mest effektive hadde kanskje vore moderatorar som splitta ut jamt og trutt, men då må ein enten ha folk som er villige til å bruke fritida på det eller betale dei for det. Begge alternativ er vanskeleg å få til. Det beste er om både nye og eksisterande brukarar i større grad går får "Start nytt emne"-knappen i staden for "Den store samletråden for XXX". Kanskje det hadde hatt noko føre seg med ein liten tekst i kvar samletråd eller i kvar kategori som med så få ord som mogleg kan styre brukarane til å opprette fleire emne. Inni tråden er det kanskje allereie for seint. I ein tråd på 200 sider er det kanskje ikkje så mange som vil sjå førstepost.

Lenke til kommentar

Vi har stor fokus på å prøve å splitte ut større diskusjoner fra samletrådene, noe vi har vært veldig flinke med i korona underforumet det sist året som har skapt veldig mye aktivitet, så vi vet det fungerer. Mye av problemet fra vårt ståsted med å splitte ut lengre diskusjoner i egne tråder er at det ofte foregår parallelle diskusjoner samtidig hvor det svares på flere diskusjoner i ett og samme innlegg, så om vi velger å splitte det ut så mister vi kontekst i enten den ene eller andre parallelt gående diskusjonen innad i samletråden. Det er og en ganske tidkrevende og konsentrasjonstung prosess å lese seg gjennom og forstå konteksten på alt som er skrevet om en sak i en tråd og filtrere ut alt som ikke hører hjemme i en eventuell ut splittelse av diskusjonen i egen tråd.  Bare for å fremme vårt ståsted rundt dette og.

Men ja, jeg er helt for å få færre samletråden og flere nyopprettede mer fokuserte tråder rundt spesifikke emner, samtidig skaper dog samletrådene en samlingsplass og et slags samfunn blant brukere som interesserer seg for et spesifikt emne som vertfall jeg ser på som fin ting, men igjen er det og en balansegang da slike samfunn ofte fører til at terskelen for utenforstående brukere å bryte inn i diskusjonen blir langt høyere. Så mitt syn på saken er at samletråden absolutt har en plass på forumet, men at vi likevel bør prøve å oppmode å tilrettelegge for at flere velger å starte nye emner istedenfor å bruke de store trådene heletiden.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Zeph skrev (5 timer siden):

Har forumet noko gang hatt ein trådbasert struktur ala Reddit? Eg oppretta konto i 2002 og kan ikkje hugse at det har vore tilfelle, men det er mange år sidan. I mi tid som administrator her så var det diskutert litt om me skulle vurdere å gå over til ein sånn struktur. Eg er ikkje så veldig begeistra for den sjølv, som heng litt saman med korleis eg brukar eit forum. Det som pregar Reddit er store mengder trådar der dei som får flest stemmer kjem på toppen og blir lese. Det er vanskeleg med diskusjonar fram og tilbake på ein ryddig måte synest eg. I tillegg forsvinn trådane ganske fort ut av listene sidan det blir oppretta så mange nye.

Ja, det har det faktisk. Jeg er fra samme "generasjon" som deg og husker heller ikke det, det skyldes nok dårlig husk på mine "eldre" dager :p

Zeph skrev (5 timer siden):

Det mest effektive hadde kanskje vore moderatorar som splitta ut jamt og trutt, men då må ein enten ha folk som er villige til å bruke fritida på det eller betale dei for det. Begge alternativ er vanskeleg å få til. Det beste er om både nye og eksisterande brukarar i større grad går får "Start nytt emne"-knappen i staden for "Den store samletråden for XXX". Kanskje det hadde hatt noko føre seg med ein liten tekst i kvar samletråd eller i kvar kategori som med så få ord som mogleg kan styre brukarane til å opprette fleire emne. Inni tråden er det kanskje allereie for seint. I ein tråd på 200 sider er det kanskje ikkje så mange som vil sjå førstepost.

Ja, det er som du nevner vanskelig å få til slik splitting, blant annet av grunnene @Evil-Duck nevner.

Jeg er helt enig i at oppretting av nye tråder bør promoteres, da slike samletråder kan bidra til mindre aktivitet i kategorien.

Lenke til kommentar
Runar skrev (På 12.3.2021 den 15.12):

Takk for tilbakemeldingen. Vi har i flere perioder hatt fokus på samletråder, og jeg har personlig splittet ut mange diskusjoner til egne emner, spesielt fra store emner i kategoriene for trafikk og for mobiltelefoner. Som du selv er inne på gir egne emner bedre struktur, søkbarhet og brukervennlighet. Med det sagt, så har mange av samletrådene livets rett, og de er gode å ha til «generelle» diskusjoner rundt for eksempel elbiler. Det er ikke alltid like lett å sette grenser for hva som passer inn i en samletråd og hva som bør være et eget emne, og disse grensene er under kontinuerlig utvikling.

Når det gjelder det spesifikke eksempelet ditt ser jeg meldingen i Bilkaféen er uheldig formulert, spesielt når vi har en egen kategori for elbiler, og jeg skal ta den opp med resten av moderatorteamet. Det kunne kanskje også vært på sin plass med en større diskusjon rundt samletråder generelt, og hvilken rolle de skal ha her på Diskusjon.no.

Jeg ønsker ikke å kommentere diskusjonen deres rundt modereringen av blant annet Bilkaféen og Elbil-tråden da jeg ikke kjenner til saken, men hvis noen føler moderatorer modererer etter personlige agendaer, og at det ikke hjelper å si ifra, så ber jeg dere opprette et emne i denne kategorien. Her vil ingen andre enn deg selv og administratorer kunne se emnene du oppretter.

Bra at du ser problematikken. Men noe av det som jeg syns er mest uheldig her er at det er moderatorer som er blandt de fremste til å opprettholde denne praksisen. Det er jo moderatorene som vi ser til for å se hvordan man skal opptre på forskjellige forum.

Denne meldingen tydeliggjør problematikken. Begrepet her i den meldingen linker som sagt til fellestråden Elbil-tråden, og IKKE til elbildelen av forumet.

image.png.e89301e094d68df484bd590e45759811.png

Den er forsåvidt heller ikke endret enda. Til tross for at de hevder at det er en uheldig praksis. Virker svært merkelig på meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071
Zeph skrev (På 14.3.2021 den 7.38):

Samletrådar har alltid vore ei utfordring, så det er noko ein bør halde eit fokus på.

Eg brukar stort sett Mine innlegg og Siste innlegg på forumet, samt innom nokre enkeltforum. Då vil ev. diskusjonar i samletrådar ikkje bli noko eg deltek i sidan det ikkje er ein eigen tråd for det. Samletrådar er òg vanskeleg å delta i om du ikkje brukar dei kvar dag sidan diskusjonane hoppar fram og tilbake og ofte skiftar tema.

Me blir nok aldri kvitt samletrådar, dei har sin verdi, men kanskje med eit litt anna fokus enn mange har i dag. Tittelen kan vere ein start. "Småprat om elbil" i staden for "Elbil-tråden".

Tidlegare var det ein funksjon i forumet der ein kunne sjå kven som hadde posta i ein tråd og kor mange innlegg. Er den vekke? Trur den hadde vist at i mange samletrådar er det ei mindre gruppe brukarar som i stor grad dominerer.

Problemet har flere årsaker, men det handler mye om navigasjon.

Det er forsvinnende få som bruker navigasjonsboksene, fordi det er tungvint. De må manuelt klikke seg inn i mapper, og lete etter nytt innhold (som blir usynlig). Dette er en svært gammeldags og umoderne måte å presentere innhold på. De aller fleste gjør nemlig som deg: De bruker "Mine innlegg" og "Siste innlegg". Det stimulerer til økt bruk av samletråder, siden man ved "mine innlegg" ikke får presentert nytt og relevant innhold. Når mesteparten av aktivitet i en kategori er i en samletråd, så er det få som velger å opprette nye tråder. Da er man inne i en selvforsterkende sirkel.

Det har blitt litt bedre etter at vi fjernet en del ubrukte kategorier i høst, men her må det også gjøres en større innsats.

Hvilket alternativ har vi? Ikke så mange. Invision (forumleverandøren) tilbyr blant annet denne visningen. Men her blir det raskt et problem ved at vi har for mange underkategorier, så går vi i den retningen må antall underkategorier mer enn halveres. 

Vi har ellers gjort flere målinger som beviselig viser at ved å splitte opp samletråder, så øker den samlede aktiviteten og trafikken. Men samtidig vet vi at flere er glad i samletrådene (siden det ofte danner seg et mini-community i dem).

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...