Gå til innhold

Reduserte takster vil være en fordel for næringslivet – men samfunnet vil likevel tape


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det svekker innholdet i innlegget at det ikke tas hensyn til Autopassferje, som gir hyppig reisende 50% rabatt. For elbiler 75%. Dette gjør bl.a. at påslaget for biler med rabatt etter at passasjerer fikk reise gratis er mye mindre enn en personbillett. Personbilletter hadde nemlig bare 17% rabatt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Helt enig, og ønsker man rabatten så må man betale forskuddsbeløpet. Hylekoret som ikke vil ha forskuddsbeløpet, eller redusere det, de får se litt på hvordan de disponerer egen inntekt, er man avhengig av ferge, så må dette regnes inn i familiebudsjettet, om ikke de vil betale forskuddsbeløpet, så kan de få lov til å betale full pris. Dette handler om forenkling, vi tar en del ferge, og jeg synes det var flott at autopass kom, også for ferge, du har full oversikt på nett. Men en ting som undrer meg litt, er at ikke flere i distriktene kjører el bil, for mange ville en ytterligere rabatt nesten finansiert bilen, da får du i tillegg en topp moderne bil som er god å kjøre, og som bruker lite penger til drivstoff.

Endret av ØysteinLi
  • Liker 6
Lenke til kommentar
1 hour ago, ØysteinLi said:

Men en ting som undrer meg litt, er at ikke flere i distriktene kjører el bil, for mange ville en ytterligere rabatt nesten finansiert bilen, da får du i tillegg en topp moderne bil som er god å kjøre, og som bruker lite penger til drivstoff.

En grunn tror jeg er manglende forutsigbarhet. Der det er broer og tunneler med bompenger er det ganske høy elbilandel.  Men for ferger har det vært mye endringer og uklarheter i tariffene. For fylkesveiferger var det lenge slik at en for elbiler med rabattavtale betalte 50%, som alle andre med rabattavtale. Så når politikerene slo seg på brystet med elbilfordeler, så kom det bare tilfeldige turister til gode.  Nå tror jeg mange avventer denne foreslåtte prisnedsettelsen, for å se om elbiler da får beholde "rabatt på rabatt".

En annen grunn er at det har vært litt begrenset utvalg av gode elektriske "distriktsbiler", som gjerne skal være litt store og ha tilhengerfeste. Da vil mange gjerne velge en noen år gammel bil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det kan om ganske få år bli vanskelig å vite om man fortsatt betaler "halv pris", så fri overfart for de som er bosatt i fergefylkene kan da ikke være uoverkommelig? Med dagens teknologi er det ingen sak å frita selv bestemte grupper for avgiften. At en politisk hestehandel om reduserte satser kan bli varig har formodningen mot seg. Et prinsipp med fri overfart vil være forutsigbart, og politisk langt vanskeligere å reversere. Prisøkninger derimot, sitter nok like løst om det en gang het "halv pris".

Endret av NERVI
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Jeg synes det svekker innholdet i innlegget at det ikke tas hensyn til Autopassferje, som gir hyppig reisende 50% rabatt. For elbiler 75%. Dette gjør bl.a. at påslaget for biler med rabatt etter at passasjerer fikk reise gratis er mye mindre enn en personbillett. Personbilletter hadde nemlig bare 17% rabatt.

Dette er nevnt: "AutoPASS-regulativet for 2019 viser at takstene i sone 3 for lengdegruppene B2, B5 og B9 økte med henholdsvis 32 %, 10 % og 6 % sammenlignet med takstene i riksregulativet. Hvis vi sammenligner AutoPASS- og riksregulativet i sone 3 for de tre lengdegruppene med en voksen passasjer i kjøretøyet, var endringen på henholdsvis – 7 %, – 1 % og 1 %."

Men jeg tror han ikke fokuserer så mye på det i denne delen av innlegget, fordi poenget her var å vise forståelse for at takstene oppleves (av mange) som økte.

Endret av Morten Simonsen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette var et betimelig innlegg, men det er meget lite betryggende at opposisjon på Stortinget kappes om å kutte fergekostnader uten å ha tenkt dette igjennom. Spesielt er det viktig å tenke på hva som skjer på sikt. En ting er at storsamfunnet forbarmer seg over kystsamfunnet med litt flere milliarder, men hva om dette fører til trafikkøkning som igjen krever enda flere milliarder? Alternativet er f.eks. at man jevnlig må vente lenger på ferge, noe som igjen sikkert er uakseptabelt for de reisende. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Morten Simonsen said:

Dette er nevnt: "AutoPASS-regulativet for 2019 viser at takstene i sone 3 for lengdegruppene B2, B5 og B9 økte med henholdsvis 32 %, 10 % og 6 % sammenlignet med takstene i riksregulativet. Hvis vi sammenligner AutoPASS- og riksregulativet i sone 3 for de tre lengdegruppene med en voksen passasjer i kjøretøyet, var endringen på henholdsvis – 7 %, – 1 % og 1 %."

Men jeg tror han ikke fokuserer så mye på det i denne delen av innlegget, fordi poenget her var å vise forståelse for at takstene oppleves (av mange) som økte.

Ja, men det stemmer alså bare for de som betaler full pris. Eksempel Halhjem-Sandvikvåg:  

Her kostet det med fullpris 231 kroner for en bil med fører og 72 kroner for voksne. Med de nye Autopass-takstene ble det 303 kroner for en bil, altså et påslag på 72 kroner. 

For en elbil med rabattavtale kostet det først ingenting for bilen, men 60 kr for fører og 60 kr for passasjer (12kr rabatt pr. person med avtale). 

Deretter ble dette endret til 25% av fullpris 231*0.25 = 58 kroner for elbil og fører(!) + 60 kroner for en passasjer.

Med autopass og avtale ble det 303 * 0.25=76 kr. Altså et påslag på 18 kroner for de som kjører elbil alene, og en reduksjon på 42 kroner for de som har med en passasjer i en elbil. (prisene har steget noe etter dette)

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Man bør også foreta en økonomisk analyse av hva effekten blir for Norges eksportinntekter (og skatteinntekter) hvis deler av kysten avfolkes. Oslo generer feks veldig lite med eksportinntekter for landet, mens de store eksportinntektene genereres av det som foregår i distriktene.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Halvor Sølvberg- the MOV said:

Huuhh....

Veit kva eg ville gjort om eg hadde lastebillappen og bodde ved siden av et fergeleie :

Ja, men du må nesten skaffe deg en elektrisk trekkvogn for å få økonomi i det. Ihvertfall hvis du skal frakte elbiler:

Takst 22: Personbil m rabattavtale: 157 NOK

Takst 22: Personbil nullutslipp m rabattavtale: 79 NOK

Takst 22: Lastebil > 22M m rabattavtale: 1010 NOK

Takst 22: Lastebil nullutslipp  > 22M m rabattavtale: 505 NOK

  • Liker 3
Lenke til kommentar
J-Å skrev (7 timer siden):

Ja, men du må nesten skaffe deg en elektrisk trekkvogn for å få økonomi i det. Ihvertfall hvis du skal frakte elbiler:

Takst 22: Personbil m rabattavtale: 157 NOK

Takst 22: Personbil nullutslipp m rabattavtale: 79 NOK

Takst 22: Lastebil > 22M m rabattavtale: 1010 NOK

Takst 22: Lastebil nullutslipp  > 22M m rabattavtale: 505 NOK

Joda, ser den.

Dog brukte eg denne grafen, som Eremittusene la ut:

2C30D14F-548E-495C-BC32-676CEE13D903.png.39b192df025417fd6882ad6538bba17b.png

 

Er Dei ikke til å stole på, kommer med tilpasset statestikk ?

Og gratis Svele får jo alle Gode kunder, alt teller.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Morten Simonsen skrev (På 6.3.2021 den 11.48):

En ting er at storsamfunnet forbarmer seg over kystsamfunnet med litt flere milliarder, men hva om dette fører til trafikkøkning som igjen krever enda flere milliarder? Alternativet er f.eks. at man jevnlig må vente lenger på ferge, noe som igjen sikkert er uakseptabelt for de reisende. 

Dette blir eigentleg akkurat det samme som å innføre rushtidsavgift, ved å gjere det unødvendig dyrt å reise så reduserer ein andelen reisande. Men sjølv om det er færre som reiser så er det ikkje gitt at transportbehovet ikkje er der. 

Litt unødvendig "kosekøyring" vil ein nok få i starten når ein innfører gratisferjer, men etter ei stund så er det nok berre det reelle kapasitetsbehovet som blir avdekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Halvor Sølvberg- the MOV said:

Joda, ser den.

Dog brukte eg denne grafen, som Eremittusene la ut:

Er Dei ikke til å stole på, kommer med tilpasset statestikk ?

Og gratis Svele får jo alle Gode kunder, alt teller.

Nei her kunne du gått på en smell mister. Dette er indekstall. Det var nok ikke slik at alle biler betalte 100 kr i 1987 !  

Gratis svele, der trur eg du kan gå på ein ny smell. Iallefall hvis alle passasjerene hos kundene dine får svele også. Dessuten er det ikke alltid svele å få på disse el-fergene. Bruker for mye strøm på svelesteiking.

 

 

Endret av J-Å
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (3 timer siden):

Nei her kunne du gått på en smell mister. Dette er indekstall. Det var nok ikke slik at alle biler betalte 100 kr i 1987 !  

Gratis svele, der trur eg du kan gå på ein ny smell. Iallefall hvis alle passasjerene hos kundene dine får svele også. Dessuten er det ikke alltid svele å få på disse el-fergene. Bruker for mye strøm på svelesteiking.

 

 

Vist pokker,...snakk om tabbe.

 

Dette betyr at eg ville måtte leige et «lobby - byrå» for enten å få vogntog - takstene ned eller personbil - takstene opp (gjerne begge deler) for å få en forsvarlig drift og næringsveg.

Ahh, kan bli gullkantet dette, er kun snakk om å ha rett strategi og svele kan jo steikes på en primus.

 

Det er vertfall betryggende og greit å se at forskning og studier av hva som er best for miljøet er komt et stykke.

ref. https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2018/KMTE51001118/avspiller

Og Sverige holder på med sine studier.

ref. https://www.nyteknik.se/podcast/ania-obminska-vilken-barkasse-ar-bast-for-miljon-6989669

Bære kraft og miljø er sentralt, også i Davås og i avtaleverk. Så finner man ut dette med plastposer (syretest) kan man gå videre og finne ut hvilken type bil som er best.

 

Men hvorfor spring ungdomen rundt i hullete syrevaskede bommulsbukser, er det for å ungå avgift på «plastbukser» (polyester ol).

Eller gjelder det bare å være kul, et influenser (reklame og kjøpepress inntekter) og statusjag (sosial - kapital).

 

Få en tube «Sikaflex» inn i sløyden eller heimstadlæra og lim på noen bøter......, etter hvært som dei oppstår. Og arbeidsklær er arbeidsklær og søndagsklær til festligheter.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...