Gå til innhold

Det ikoniske tandemrotor-helikopteret lanseres for Norge: – Hæren trenger løftekapasiteten og rekkevidden, mener Boeing


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er helt uhørt at du kan legge den slags effektiv resonering og løsningsvilje inni et system som det norske forsvar, og det helt gratis!!

Men fra spøk til revolver. Det virker jo som Boeng har noen gode argumenter. Spesielt likte jeg det med brannslukkings kapasitet og flytting av Nasams.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Leasing er en mulighet, for å unngå 5 år med kravspesifisering og økt leveringstid på toppen. Det ryker fort på 10 år utsettelse med særnorske spesifikasjoner. Eventuelt gå for Bell og begynne å hente fly etter behov.

Endret av NERVI
  • Liker 3
Lenke til kommentar
NERVI skrev (1 time siden):

Leasing er en mulighet, for å unngå 5 år med kravspesifisering og økt leveringstid på toppen. Det ryker fort på 10 år utsettelse med særnorske spesifikasjoner. Eventuelt gå for Bell og begynne å hente fly etter behov.

Tja, det er vel ukens Fineste,.... Hurra !

 

Ingen lausbikkje, Det.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
2 hours ago, ACYBN18O said:

Kan Boeing CH 47 F lande på fregatt/kystvaktskip? 

Det skal nok gå fint.. én gang. Fra spøk til alvor, så er helikopteret for stort for en fregatt eller et kystvaktskip. Det kan muligens lande på KNM Maud, sjøforsvarets største skip.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Fluor1 said:

Kjøp hyllevare i det minste og bruk et utprøvd design

Nei, hvorfor skal vi det. Så lettlurte og inkompetente forsvarets innkjøpere har vist seg å være gang på gang, så er det viktig med tradisjoner. Vi skal nok klare å lage en kravspesifikasjon som gjør at leverandøren kan le hele veien til banken denne gangen også. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Chinook er bunnsolid og en skikkelig arbeidshest samt relativt billig, noe som er fremmedord i Norge. Det bør i det minste vurderes om det er et vaskekte helikopter man er ute etter.

Men... Norge er jo et langstrakt land. Kunne vi ikke ha bruk for V-280 også? Hva med ja takk, begge deler? Det blir kanskje litt dyrere og mer komplisert å vedlikeholde, men da er det i hvert fall sjans for at et av dem fungerer slik det er tiltenkt...

Lenke til kommentar
Ulfberht skrev (9 timer siden):

Dersom CH-47F Block 2 skal vurderes, bør den nærmeste konkurrenten også få en sjanse:CH-53K Sea Stallion.

Dette brukes av US marines og må dermed tåle saltvann.

Det israelske luftforsvaret har vurdert disse to konkurrentene mot hverandre og valgte for kun et par uker siden CH-53K Sea Stallion.

https://www.ynetnews.com/article/BySIUUrGu

Enig. Kjøp noen stykker  H-53 SEA Stallion og noen Sea Hawk,da har vi det vi trenger. Kansje ett par King Stallion for de virkelige tunge løft hadde vært noe det også. Hadde vært en fjær i hatten for US,hvis vi bestilte ett par King Stallion,de er rå!

Endret av ACYBN18O
Lenke til kommentar
15 hours ago, likferd said:

Det skal nok gå fint.. én gang. Fra spøk til alvor, så er helikopteret for stort for en fregatt eller et kystvaktskip. Det kan muligens lande på KNM Maud, sjøforsvarets største skip.

Kystvakt er jo operativt, men fregattene ligger vel uansett bare på verk for reparasjon, ved kai, i opplag eller hva det måtte være. Kan sikkert lande på kaia e.l. 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...