Gå til innhold

Elbil er sistevalg i distriktene


Anbefalte innlegg

1 hour ago, KjeRogJør said:

Med sakte lading er det fare for at en er midlertidig uten bil.

Dette er ikkje 2010 lengre. Sjølv ganske billige elbiler har fleire hundre km med rekkevidde, så denne fantasien om å vera midlertidig stranda uten bil er rett og slett ikkje veldig reell.

For ikkje å nemne at med ein dugelig lader hjemme er det snakk om 3-4 timer for å få tilbake full rekkevidde på f.eks in 2019 Ioniq, så sjølv i verste tilfellet er "midlertidig uten bil" ein vesentlig kortere tidsperiode enn du fremstiller det.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Drunkenvalley skrev (8 timer siden):

Dette er ikkje 2010 lengre. Sjølv ganske billige elbiler har fleire hundre km med rekkevidde, så denne fantasien om å vera midlertidig stranda uten bil er rett og slett ikkje veldig reell.

For ikkje å nemne at med ein dugelig lader hjemme er det snakk om 3-4 timer for å få tilbake full rekkevidde på f.eks in 2019 Ioniq, så sjølv i verste tilfellet er "midlertidig uten bil" ein vesentlig kortere tidsperiode enn du fremstiller det.

Tror ikke lading er problemet. Det er høy bakkeklaring og 4WD som er av betydning.

Kun dyre el biler har dette. Biler som Suzuki og Subaru med 4wd er populære. El biler i denne klassen er det få av

  • Liker 3
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Trestein said:

Tror ikke lading er problemet. Det er høy bakkeklaring og 4WD som er av betydning.

Kun dyre el biler har dette. Biler som Suzuki og Subaru med 4wd er populære. El biler i denne klassen er det få av

Fleste på bygda har fungerende veger, og kjøre normale biler. Det er absolutt demografier som ikkje kan kjøpe seg elbil pga nød for 4wd, men det er mykje meir sjeldent det er nød for bakkeklaring også.

Enda mindre blant nybil-segmentet. Kven i alle dager velje flunkende ny bil for offroad om ein ikkje drit penger? 😝

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som nevnt, folk velger seg biler som kan klare "alt" - å det er forsåvidt forståelig. Feks landcruiser er fint det, men det er jo totalt unødvendig for de aller fleste å kjøre rundt i det i det daglige. Dyre å kjøpe, dyre å kjøre med, dyre å reparere... Da blir den ene tilhengerturen i kvartalet veldig dyr! 

Dette får man heller ikke tak i på elmarkedet, å ihvertfall ikke brukt til en OK sum. 

 

Vi bor langt utpå bygda, å har flere biler, tar det her som eksempel:  - 2020 modell eup som blir brukt så mye som mulig, valgt ene og alene fordi dette er billigste reelle alternativ (med garanti). Kjørt på den 15k km siden April i 20... Brukt mest av samboer på jobb etc. 

- Gammel kassebil til 10-15k, blir brukt av meg ifb jobb. Ryker noe vitalt kastes den å ny tilsvarende kjøpes. Den jeg har per nå har kostet meg under 15k på 3 år og 30k km, dvs innkjøp, service/deler/dekk osv. Skrur selv da, det er en forutsetning! 

- Gammel "langtur/tilhengerbil", 15-20k klassen, nå har vi en 06 V70 D5. Den går godt og også forsåvidt billig, men brukes bare når de andre ikke strekker til, noe som i perioder kan være mye, i andre nesten ingenting. 

Det som er det dumme med å ha fler biler er såklart at det koster mer i måneden(ca 500 per bil for oss i årsavgift/forsikring) + det blir flere å vedlikeholde og at det tar litt ekstra plass, men det sparer man inn i alle ledd ellers (innkjøp, delepriser, forbruk etc) hvis man sammenligner med en bil som skulle greie "alt", da feks land cruiser. 

Dette tror jeg kunne fint ha vært et alternativ for flere(spesielt i distriktene, der man gjerne har eneboliger og litt plass), men da er man avhengig av at elbilfordelene blir opprettholdt! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 time siden):

Fleste på bygda har fungerende veger, og kjøre normale biler. Det er absolutt demografier som ikkje kan kjøpe seg elbil pga nød for 4wd, men det er mykje meir sjeldent det er nød for bakkeklaring også.

Enda mindre blant nybil-segmentet. Kven i alle dager velje flunkende ny bil for offroad om ein ikkje drit penger? 😝

Det er ikke offroad kjøring. Dårlig brøyting, slaghull, bratte bakker osv. En el bil med 10cm bakkeklaring og forhjulstrekk er ubrukelig. E tron er vel den bilen som funker. Men den er for dyr for folk som kjøper suzukier med 4wd. Derfor blir det bensin eller diesel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Trestein said:

Det er ikke offroad kjøring. Dårlig brøyting, slaghull, bratte bakker osv. En el bil med 10cm bakkeklaring og forhjulstrekk er ubrukelig. E tron er vel den bilen som funker. Men den er for dyr for folk som kjøper suzukier med 4wd. Derfor blir det bensin eller diesel. 

I litt høyere prisklasser er det litt å velge i. Spesielt Model X, e-tron og i-Pace gir god bakkeklaring og AWD. Av disse er det egentlig i-Pace som vil være best off-road.

Klarer man seg med ikke veldig god bakkeklaring kombinert med AWD, så er det mer å velge i, selv til relativt lav pris. Model 3 og Polestar 2 kan nevnes.

Men jeg er enig i at det trengs større utvalg. Jeg tror ikke man får kjøpt en ny elbil med firehjulstrekk til under 450.000 kroner. Man må opp på 464.142 kr for Model 3.

Men jeg tror dette vil endre seg over de neste par årene. Innstegsprisen på biler med firehjulstrekk bør falle ned til omkring 350k.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er ikke vanskelig. Når brukte elbiler kommer under 300K og klarer å erstatte en Toyota Avensis, WV Passat eller Skoda Octavia med lignende rekkevidde og ytelse så vil andelen elbil komme opp ute i distriktene.

Hjelper ikke hvor gode de er eller hvor stort utvalg av nybil som finnes. Det er fortsatt for dyrt.

 

Lenke til kommentar
1 minute ago, mer-hw said:

Dette er ikke vanskelig. Når brukte elbiler kommer under 300K og klarer å erstatte en Toyota Avensis, WV Passat eller Skoda Octavia med lignende rekkevidde og ytelse så vil andelen elbil komme opp ute i distriktene.

Hjelper ikke hvor gode de er eller hvor stort utvalg av nybil som finnes. Det er fortsatt for dyrt.

Der er vi jo egentlig allerede. https://www.finn.no/car/used/search.html?model=1.8078.2000138&price_from=50000&price_to=300000&sort=PRICE_ASC

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Skepsis til elbiler i kaldt klima og for få ladestasjoner som gir bekymring om rekkevidden, er hovedårsakene.

MDG ønsker at regjeringen legger en detaljert plan for hvordan det skal kunne bli nok hurtigladere i landet. Og SV mener det haster med å utvide ladekapasiteten.

Jeg ser de skylder på laderne for å gi rekkeviddebekymringer og bare foreslår flere hurtigladere for å redusere rekkeviddebekymringen. Hva med å heller legge opp til å akseptere behovet for lang rekkevidde og ikke forsøke å motarbeide nettopp biler med lang rekkevidde ved å kalle det "luksusskatt", "teslaskatt" og lignende?

Suksessformelen er som nevnt så mange ganger før: Man bør kunne kjøre fire timer før man får behov for å lade, ladepausen bør være ca 30 minutter og gi mulighet til å kjøre tre timer til. Det krever biler med ca 500 km WLTP rekkevidde. Nødvendig batteristørrelse og ladeeffekt varierer med forbruket fra bil til bil, så der finner man ingen fasit.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (31 minutter siden):

Nei for ein tragedie, alle fire personene som kanskje ramler i den hyperekstreme fiksjonen din må si seg takk med andre biler da.

Det er rett og slett tullete kor hardt du jobber for å skape problemer som elbiler ikkje løyse enda.

Du kan jo ramse opp 4 hjulsdrevne el biler til under 300 000 så kan jeg ta biler med ice motor i samme prisklasse. Der jeg bor er det omtrent bare meg som har 2wd. 
 

Kjøper nok 4wd neste gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, mer-hw said:

Tja, de har gått over 160K km, når jeg kjøper biler så har de sjeldent gått over 70K km.

Pluss at publikumet som kjører VW, Toyota eller Skoda er ikke veldig gira på Tesla, meg selv inkludert.

Ikke alle har gått så langt. F.eks: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=205037135

Men det er så klart et moment at ikke alle ønsker Tesla. (Og i mye av distriktene er ikke Tesla ideelt, fordi det sjeldent er et verksted i nærheten.) Man bør få et bredere utvalg i brukte familieelbiler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Trestein skrev (3 timer siden):

Det er ikke offroad kjøring. Dårlig brøyting, slaghull, bratte bakker osv. En el bil med 10cm bakkeklaring og forhjulstrekk er ubrukelig. E tron er vel den bilen som funker. Men den er for dyr for folk som kjøper suzukier med 4wd. Derfor blir det bensin eller diesel. 

 

Trestein skrev (1 time siden):

Du kan jo ramse opp 4 hjulsdrevne el biler til under 300 000 så kan jeg ta biler med ice motor i samme prisklasse. Der jeg bor er det omtrent bare meg som har 2wd. 
 

Kjøper nok 4wd neste gang.

Kan du ramse opp hvor mange elbiler som har 10 cm bakkeklaring? Jeg kjenner ikke til en eneste en, men så er riktignok ikke det å måle bakkeklaring en øvelse jeg bruker å gjøre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (21 timer siden):

Evt er alternativet å låne en bil den ene gangen i året. Det vill sannsynligvis svare seg økonomisk. Til de grader. Men folk er ikke så kreative..

Nei, så da kjøpte vi heller en brukt diesel bil. Både kreativt og lønnsomt på en gang. Ikke minst lettvint, må jo ikke glemme det. Hus, barn, hengerfeste og stasjonsvogn. Blir det bedre?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FranZe skrev (4 minutter siden):

Nei, så da kjøpte vi heller en brukt diesel bil. Både kreativt og lønnsomt på en gang. Ikke minst lettvint, må jo ikke glemme det. Hus, barn, hengerfeste og stasjonsvogn. Blir det bedre?

 

 Det er ganske lettvindt å låne bil. Og det er ikke kostbart om det er snakk om noen dager i året. Om en legger til alle avgifter med bil som verditap, forsikring, vedlikehold, vegavgift osv. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...