Gå til innhold

Elbil er sistevalg i distriktene


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (1 minutt siden):

 Det er ganske lettvindt å låne bil. Og det er ikke kostbart om det er snakk om noen dager i året. Om en legger til alle avgifter med bil som verditap, forsikring, vedlikehold, vegavgift osv. 

 

Vi drar ikke til syden i ferier, vi ferierer innenlands, så ett par dager er det ikke snakk om. Det er snakk om måneder. Verditapet er større på elbil. Jeg trenger ikke ha deg til å tro meg for jeg vet at det er mer kostbart og upraktisk for oss å ha elbil. Kan jo ikke komme her å si hva som er mer lettvindt når du ikke vet hva du snakker om? 
 

Det er jo ikke slik at vi ikke vurderte elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FranZe skrev (6 minutter siden):

Vi drar ikke til syden i ferier, vi ferierer innenlands, så ett par dager er det ikke snakk om. Det er snakk om måneder. Verditapet er større på elbil. Jeg trenger ikke ha deg til å tro meg for jeg vet at det er mer kostbart og upraktisk for oss å ha elbil. Kan jo ikke komme her å si hva som er mer lettvindt når du ikke vet hva du snakker om? 
 

Det er jo ikke slik at vi ikke vurderte elbil.

Da ser jeg ikke helt hvorfor du blander deg inn når det spesifikt er nevnt en gang i året..

 

Elbil har forøvrig ikke noe høyere verditap..

Det er jo du som ikke vet hva du snakker om da jeg spesifikt spesifiserte ett scenario som du åpenbart ikke passer inn i. Les hva du kommenterer så blir det så mye enklere og vi slipper å sløse diskplass på tøys.

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv kjøpte jeg meg nettopp ny bensinbil, enda jeg ikke bor alt for langt ut på bygda. For meg handla det om at elbilene i mitt prissegment ikke er forenlig med småbarnslivet. Maxus Euniq kunne vært et alternativ, men den virker fullstendig uferdig og forhandlere/produsent virker lite villig til å gjøre noe med problemene. Maxus Euniq-gruppa på Facebook har blitt kveldsunderholdning for min del med alle de absurde feilene de opplever der. Rekkevidden er heller ikke tilstrekkelig til å komme helt fram til hytta, og med 1 times ekstra ladestopp, ville gjort at vi måtte reist på lørdag morgen i stedet for fredag kveld. Hadde jeg hatt 700-800k å bruke på bil og kunne kjøpt en e-tron eller model x, så hadde det gitt mer mening.

I distriktene liker en å være "selvberga" når det gjelder evne til å trekke en henger eller kunne stole på at bilen virker uansett forhold. Elbiler later til å være dårlige på vinterføre. Om det er den høye vekta, lite forutsigbare bremser/regenerering eller for mye dreiemoment tilgjengelig fra 0 veit jeg ikke, men registrerer at Teslaene står strødd langs brøytekantene ned fra Høgevarde hver gang det er litt glatt. Stadige feil og "bugs" er heller ikke uvesentlig når det er 2-3 timer til forhandleren. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (22 timer siden):
StigVidar skrev (22 timer siden):

Det er ikke kun det en gjør til daglig folk reflekterer over. Også det en gjør innimellom det daglige. Faktisk såpass sjelden som sommerferier betyr noe ved valg av bil. Jeg bor på Jæren, men ønsker meg allikevel en bil som kan dra min campingvogn på strekningen Bodø-Glomfjord-Sandnessjøen-Brønnøysund. Alternativet er å ikke kunne kjøre hvor en vil i Norge eller måtte ha to biler. Og to biler er i alle fall ikke gunstig for klima.

Evt er alternativet å låne en bil den ene gangen i året. Det vill sannsynligvis svare seg økonomisk. Til de grader. Men folk er ikke så kreative..

Ser ikke at det er spesifisert en gang i året her? Når jeg faller innunder her ser jeg ingen grunn til å ikke komme med en kommentar. Hvorfor du kommenterer er på den andre siden helt uvisst.

Hvis ikke Elbil har høyere verditap enn en brukt diesel bil så stemmer det sikkert, men da er plutselig elbilen like vel ubrukelig til det den skal brukes til.

Endret av FranZe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
FranZe skrev (7 minutter siden):

Ser ikke at det er spesifisert en gang i året her? Når jeg faller innunder her ser jeg ingen grunn til å ikke komme med en kommentar.

Hvis ikke Elbil har høyere verditap enn en brukt diesel bil så stemmer det sikkert, men da er plutselig elbilen like vel ubrukelig til det den skal brukes til.

Se på den første linjen i det du først siterte. Det står der.

 

EDIT: det står jo svart på hvit i det du har sitert... Kan du lese?

"Evt er alternativet å låne en bil den ene gangen i året. "

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
FranZe skrev (8 minutter siden):

Kan ikke du bare kopiere å lime det inn i en egen post? For jeg ser ikke at det står. Må unnskylde meg, men kanskje jeg bare er helt blind her

Se posten over, jeg har også uthevet det:) Jeg snakket altså om den ene gangen, evt noen ganger pr år. Om en er avhengig av bilen i måneder er det åpenbart ikke den beste løsningen å leie bil. Men er det snakk om max en uke i året kan det fort svare seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Se posten over, jeg har også uthevet det:) Jeg snakket altså om den ene gangen, evt noen ganger pr år. Om en er avhengig av bilen i måneder er det åpenbart ikke den beste løsningen å leie bil. Men er det snakk om max en uke i året kan det fort svare seg.

Takk :) Spørsmålet blir hvorfor du snakker om en gang i året overhodet? Ingen andre her som gjør det. 

Så for å kopiere deg: "Les hva du kommenterer så blir det så mye enklere og vi slipper å sløse diskplass på tøys"

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FranZe skrev (11 minutter siden):

Takk :) Spørsmålet blir hvorfor du snakker om en gang i året overhodet? Ingen andre her som gjør det. 

Så for å kopiere deg: "Les hva du kommenterer så blir det så mye enklere og vi slipper å sløse diskplass på tøys"

 

For jeg siterte en som snakket om ett spesifikt dra av henger tilfelle pr sommerferie.... Så jeg tror nok du bør ta på lesebrillene nok en gang...

 

Det oppleves at det er mange som holder på slik. De trenger henger feste med god kapasitet ett par ganger i året. Det kan være å dra vogn opp på fjellet og ned igjen når sessongen er over, ha utpå båt og ta opp igjen osv. I slike tilfeller er det "enkelt" å leie seg en bil disse få dagene. Det vill en med all sannsynlighet spare penger på også. Thats all. Jeg sier ikke at alle bare kan leie biler når de trenger hengerfeste. Men det hadde du forstått om du hadde lest tingene du siterer:) Nå bør det iallefall være klinkende klart..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 timer siden):

Mercedes EQC har 9,7 cm, vet jeg. Usikker på om det er flere.

Fått med meg at det har vært endel snakk om bakkeklaringen til EQC, men husket ikke at tallet var så lavt. Men i praksis så er nok høyden noe mere, men lastes den max, så kan man oppleve at den blir litt lav. Men den er nok unntaket.

"Ytre sett framstår EQC som en SUV, vurdert etter karosseritype, men den registrerte bakkeklaringen rimer ikke helt. 9,7 centimeter er tallet OFV Kjøretøydata oppgir. Dette tallet gjelder riktignok laveste punkt under bilen ved tyngste tillatte last, men framstår likevel lavt. Praktiske målinger i Norge tyder på at bakkeklaringen uten last er cirka 15 centimeter."

https://elbil.no/elbil/mercedes-benz-eqc-400-4matic/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (14 timer siden):

For jeg siterte en som snakket om ett spesifikt dra av henger tilfelle pr sommerferie.... Så jeg tror nok du bør ta på lesebrillene nok en gang...

Da tolket vi bare annerledes. Jeg tolket det slik at i det hele store bildet tok en også sommerferie med i konklusjonen. Dette må jeg også innrømme jeg selv også gjorde når vi kjøpte. Hvorfor? Fordi det faktisk er en økonomisk fordel å ta det med. Dette er blant annet noe elbil eiere sliter med å se kan være en fordel for de som ikke velger elbil.

Lurer på om en kanskje undervurderer de som ikke kjøper elbil hvis en tror alt faller ene og alene på en tur når de tar valget? Men det finnes sikkert enkelte av de også, men vil tro de er ganske i mindretall. Det har ikke vært med hensikt å være vrang på noen måte. Ser helt klart fordeler med elbil, men ser også ulempene. 
 

 

Lenke til kommentar

Som nevnt så er det først de siste 2 år man har fått mer romslige elbiler med lang rekkevidde. På bygda er det også fler med middels økonomi, som ikke vil/ønsker å kjøpe en splitter ny bil. 

Dessuten er ikke de økonomiske fordelene like sterk som i byene. For la oss være litt ærlig, alle med elbil i byene har ikke tenkt klima som hovedgrunnen.

Dessuten kan det å dra tilhenger spille større rolle.

Forøvrig, som nevnt, spiller også ferier inn, eller en fast lang avstand til hytte. 

Det er først nå at nye elbiler er et godt alternativ for flere. Ikke bare som en bil nummer to eller til kjøring mellom byer i sentrale deler av Norge. 

Endret av plankeby
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FranZe skrev (11 timer siden):

Da tolket vi bare annerledes. Jeg tolket det slik at i det hele store bildet tok en også sommerferie med i konklusjonen. Dette må jeg også innrømme jeg selv også gjorde når vi kjøpte. Hvorfor? Fordi det faktisk er en økonomisk fordel å ta det med. Dette er blant annet noe elbil eiere sliter med å se kan være en fordel for de som ikke velger elbil.

Lurer på om en kanskje undervurderer de som ikke kjøper elbil hvis en tror alt faller ene og alene på en tur når de tar valget? Men det finnes sikkert enkelte av de også, men vil tro de er ganske i mindretall. Det har ikke vært med hensikt å være vrang på noen måte. Ser helt klart fordeler med elbil, men ser også ulempene. 
 

 

Nei jeg sier ikke at det faller ene og alene, jeg sier bare at folk er lite kreative og det finnes løsninger som gjør livet enklere og rimeligere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (11 timer siden):

Som nevnt så er det først de siste 2 år man har fått mer romslige elbiler med lang rekkevidde. På bygda er det også fler med middels økonomi, som ikke vil/ønsker å kjøpe en splitter ny bil. 

Dessuten er ikke de økonomiske fordelene like sterk som i byene. For la oss være litt ærlig, alle med elbil i byene har ikke tenkt klima som hovedgrunnen.

Det er svært mange i byene som tenker at det reduserer lokale utslipp, for det betyr jo faktisk noe. Klima er jo ikke en grunn som gir deg helgenstatus. De økonomiske fordelene kan være langt sterkere i distriktene. En som kjører mye hvert år får jo kraftig reduserte drivstoffutgifter, de fleste bilferger er jo også i distriktene og har hatt fine priser. I tillegg til at en slipper å ta den lange veien for å fylle drivstoff titt og ofte.

Er jo interessant hvordan det sutres om snylting om en kjøper elbil, men straks en er på ferie er jo taxfree det viktigste i verden. Misunnelse er nok langt fra overdrevent som faktor. Og når det gjelder å slippe avgifter så har jo bruktbilsalg vært temmelig fritt lenge.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dassen skrev (På 26.2.2021 den 8.08):

Elbiler later til å være dårlige på vinterføre. Om det er den høye vekta, lite forutsigbare bremser/regenerering eller for mye dreiemoment tilgjengelig fra 0 veit jeg ikke, men registrerer at Teslaene står strødd langs brøytekantene ned fra Høgevarde hver gang det er litt glatt.

For noen år siden var det helt klart overvekt av såkalte suv som lå strødd. Det handler vel mest om hvilken biltype som er mye brukt til destinasjonen. Og du ser jo ut til å lete etter statistikken, det vil farge resultatet. At folk ikke kan kjøre er jo ingen hemmelighet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (2 timer siden):

Det er svært mange i byene som tenker at det reduserer lokale utslipp, for det betyr jo faktisk noe. Klima er jo ikke en grunn som gir deg helgenstatus. De økonomiske fordelene kan være langt sterkere i distriktene. En som kjører mye hvert år får jo kraftig reduserte drivstoffutgifter, de fleste bilferger er jo også i distriktene og har hatt fine priser. I tillegg til at en slipper å ta den lange veien for å fylle drivstoff titt og ofte.

Er jo interessant hvordan det sutres om snylting om en kjøper elbil, men straks en er på ferie er jo taxfree det viktigste i verden. Misunnelse er nok langt fra overdrevent som faktor. Og når det gjelder å slippe avgifter så har jo bruktbilsalg vært temmelig fritt lenge.

I byene er det jo mest å hente på elbil på mange måter:

Miljømessig ved at mye kø/tomgang og småturer, lave hastigheter og mye start/stopp er mer ugunstig med drivstoffbil.

Økonomisk kan det være 50-70.000 å spare i året på bompenger og parkering. Dette har naturlig nok vært et enormt trekkplaster i byene. Snylting er ikke mine ord, så det kommer ikke fra meg. Ser jo hvordan mange jeg kjenner har kjøpt elbil, fordi den sparer seg inn i byen med det som nevnt.

Mer stabil langdistansekjøring er jo heller ikke like drivstoffkrevende,.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 minutt siden):

I byene er det jo mest å hente på elbil på mange måter:

Miljømessig ved at mye kø/tomgang og småturer, lave hastigheter og mye start/stopp er mer ugunstig med drivstoffbil.

Økonomisk kan det være 50-70.000 å spare i året på bompenger og parkering. Dette har naturlig nok vært et enormt trekkplaster i byene.

Om det er mest å hente kommer jo helt an på. De som i dag bedriver gateparkering i Oslo uten egen parkeringsplass med lader har jo ikke akkurat store fordeler annet enn litt rimeligere parkering men også langt dyrere lading. I sentrum kjører jo folk vesentlig mindre også. Jeg har de siste årene spart ekstremt lite på bompengene, men kjører heller så mye at kuttet i drivstoff tilsvarer opp mot 50 000 kr i året og finansierer kjøp av ny bil. Det er svært varierende priser på bom og parkering så det blir for enkelt å sette opp at en sparer det i byen. Kjører en lite med en bil som i innkjøp er en hel del dyrere enn andre alternativer kan en raskt ende opp med høyere totalkostnader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (På 25.2.2021 den 10.34):

Nyere dieselbiler er faktisk svært ettertraktet og det er ikke voldsomt mye av disse solgt de siste 5 årene. De som selger bruktbiler sier de har god etterspørsel etter 5 år gamle og nyere dieselbiler med god plass og hengerkrok. Så det er helt klart en betydelig kjøpergruppe blant disse bilene. Det er relativt mange som ikke kjører mye til daglig men som drar på en del lange turer. Også de som har 2-3 biler som gjerne har en Leaf som andre eller tredje bil.

Salget av nye dieselbiler stuper. Det sier meg at pris er en veldig viktig faktor for diseselbilene. Du kan lese mellom linjene: Bruktkjøp og prispress.

Spoiler

Elbilsalget.thumb.jpg.10db50534eb7d048f7715be0b0ae5e48.jpg

 

kremt skrev (På 25.2.2021 den 11.00):

Vel, en kjenning solgte nylig en Skoda Kodiaq 190 hk diesel, 3 år gammel med 50 tusen km, for bare 100 tusen under nypris. Etterspørselen var svært god og bilen solgt på et par dager. Elbilfans har alltid overdrevet andre fremdriftsformers ulemper og nedgang. "Nå er det slutt på diesel, selg for 10 tusen mens du ennå kan!" 😛 Man blir fort lei av å høre dette, det er samme regla om og om igjen. Men markedet sluker fortsatt unna de nyere dieselbilene. Faktum er at dieselbilen er norges mest solgte bil, mange flere kjøpte brukt dieselbil enn de som kjøpte ny elbil. Bare til info, eier 2 elbiler selv.

Eller sagt på en annen måte: Bruktbilen er Norges mest solgte bil. Hver bil har i gjennomsnitt 4-5 eiere før de vrakpantes. Det vil si at hele 75-80% av alle bilsalg er bruktbilsalg. Gjennomsnittlig alder på bilene som vrakpantes er 18 år, altså 2003-modeller i år. En del av vrakene vrakes prematurt på grunn av skader og trekker ned snittalderen, mens biler som fungerer fint etter 18 år gjerne lever en del lengre.

Ca halvparten av bilene på norske veier er over 10 år gamle, den gangen elbilsalget var under 1%.

Dieselbiler utgjør ca 50% av bilene på norske veier. Bensinbiler ca 37% og elbiler ca 13%. Derfor er også dieselbiler den biltypen som selges mest brukt.

 

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...